Voiko niskajumi aiheuttaa näköhäiriöitä?

Vierailija

Pari kertaa tässä vuoden aikana olen saanut aika pelottavia kohtauksia... eli eilen viimeeksi alkoi toisesta silmästä näkö menemään epätarkaksi ja tuli sellainen paineen tuntu. Sitten silmässä rupesi välkkymään ja väreilemään värillisiä sahalaitoja ja kuvioita, vähän niinkuin puolikaaressa silmän ulkolaidalla. Ekalla kerralla tämä oire kesti n. puoli tuntia, eilen n. vartin. Sitten pikkuhiljaa silmä "selkenee", mutta jää sellainen tosi hömelö olo. Eilen sitten alkoin n. tunnin päästä päätä jomottamaan, ei mitään älytöntä kipua kuitenkaan. Ekasta kerrasta ne muista, oliko päänsärkyä kohtauksen jälkeen. 

Mitähän tämä voi olla... minulla on pääkipuja aina silloin tällöin, mutta ei mitään migreeniä. Niskat ja hartiat ovat kroonisesti ihan totaalijumissa, voisiko tämä johtua niistä? Verenpaineen mittasin tuon eilisen episodin jälkeen ja alapaine oli jonkun verran koholla, toki säikähdin tätä hommaa niin paljon että voi johtua siitäkin.

Eli, voiko tämä ihan johtua niskoista, minkälaisia oireita teille on aiheuttanut juntturassa olevat niskat? Vai mitä hiivattia... pelkään jotain aivoperäistä, kun suvussa on tälläistä ollut, mutta en nyt ehkä tästä vielä lähtisi aivotohtorille kuitenkaan... ehkä jotain muutakin oiretta olisi tullut? 
On kai olemassa tälläinen aurallinen, mutta päänsärytön migreeni? Voiko se ihan aikuis-iällä puhjeta (olen nelikymppinen).?

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllä. Mulla aiheutti nimenomaan niskajumi aurallisen migreenin. Ala päivittäin venytteleen ei tuu ongelmia enää. Mutta katso jostain ohjeet, ei kantsi vaan mennä venäytteleen niskoja meinaan:D

Vierailija

Lääkäriiin! Mulla niskajumi aiheuttaa todella pahoja päänsärkykohtauksia, siis ihan migreenin oireet (ilman näköhäiriöitä), mutta en sitten tiedä onko vaan ihan jännityspäänsärkyä.

Vierailija

Voi. Mulla helpotti purentakiskon hommaaminen yöksi, narskuttelen hampaita pahasti ja niskat jumittaa. On välillä päätä myöten kaikki jumissa ja sillon tulee noita näköhäiriöitä ja puutumisia.

Vierailija

Voi! Venyttelyä parempi on jumppa ja lihaskunnon kohentaminen, jos et liiku tarpeeksi. Hierontakin on hyvä apu.

Sinun on kuitenkin hyvä mennä lääkäriin oireiden rajuuden takia, jos onkin jotain neurologista. Jos todetaan jännitysniskaksi, yritä päästä fyssarille. Hän voi suunnitella sinulle elämäntapamuutoksia.

Millaista työtä teet? Jos toimisto tms., pidä taukojumppia säännöllisesti ja heiluttele käsiä paljon, jotta veri kiertää. Kiinnitä huomiota ergonimiaan ja asentoosi. Älä anna pään olla etukenossa. Rentouta hartiat.

Urheiletko monipuolisesti? Jooga ja pilates ovat hyviä, koska ne samalla rentouttavat mieltä ja huoltavat kehoa. Joogaakin on monenlaista, pelkällä yin-joogalla tms. ei kyllä pärjää, mutta esim. astanga on tehokasta. Joogassa ja pilateksessa opit myös hengittämään syvään, mikä on tärkeää niskavaivaiselle.

Käytkö kuntosalilla? Kannattaa.

Istutko paljon? Vältä sitä, käy mieluummin lenkillä, näe ystäviä ja vaikka tanssi.

Käytätkö paljon älypuhelinta? Vähennä sitä ja kiinnitä huomiota asentoosi. Rentouta hartiat, älä pidä päätä alakenossa.

Ovatko nivelesi jäykät vai liikkuvat? Jos olet notkea ja nivelesi liikkuvat, sinun pitää pitää erityisen paljon huolta syvien lihasten kunnosta. Muuten pinnallisemmat lihakset joutuvat tekemään tuplatyön hillitessään niveliä ja ne jumiutuvat.

Vähennä stressiä, nuku tarpeeksi (mielellään selällään hyvän tyynyn kanssa) ja opettele rakastamaan ja kunnioittamaan kehoasi.

- tänä syksynä jännitysniska-diagnoosin saanut

Vierailija

Juuri meinasin tehdä aloituksen migreenistä. Mulla on juuri tuollaista aurallista migreeniä ilman päänsärkyä. Viimeksi oli lievää särkyäkin. Kyllä sulla oli ihan migreeni. Itseasiassa mulla oli sama tilanne, että niskat ihan jumissa ja varmaan se taas vuosien tauon jälkeen laukaisi migreenikohtauksen. Se näköhäiriö on aina niin pelottavaa, että nyt mä pelkään koko ajan uutta kohtausta. Lähes joka aamu kuulostelen oloa ennen kuin nousen sängystä, että miltä silmissä näyttää jne. Se mun edellinen kohtaus kun alkoi heti aamulla. Mitenhän tästä pelosta ja jännittämisestä pääsee eroon?

Jos kohtaus tulisi usein, niin niihin varmastikin tottuisi eikä kauhulla odottaisi uutta. Mutta mulla on nyt muutama kohtaus ollut aina muutaman vuoden välein ja joka kerta säikäyttää, kun ei heti muista, että onkin vain migreeniä.

Vierailija

Kyllä voi johtua niskajumeista, mutta muuten saattaa saada aurallisia migreenikohtauksia. Kerran minulla täytti sahalaitakuviot koko näkökentän ihan pientä aluetta lukuunottamatta - kiva oli tiirustella, mistähän sitä pitäisikään kulkea takaisinpäin, kun olin juuri lähtenyt muuton jälkeen uuteen naapurustoon ensimmäistä kertaa lenkille. Minkäänlaista päänsärkyä ei minulla kohtauksiin liity, ehkä hiukan huono olo vain.

Fysioterapiassa niskajumeja on hoidettu, ja viime kohtauksesta on jo vuosia.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Tosiaan, ehkä tämä on niskaperäistä. Teen pitkää päivää töitä staattisessa asennossa, niskat ei oo oikeastaan koskaan ns. "auki" tai rentoutuneet. Hierojallekaan ei ole oikein aikaa mennä, kun duunipäivät venyy helposti työmatkoineen 11-tuntisiksi ja illalla pitää kotia ehtiä hoitamaan (eikä hierojat illalla taida duunia tehdäkään).

Mutta pakkohan tässä on käydä itseään hoitamaan.. jos tälläisiä seurauksia tällä voi olla. Onko muuten kukaan saanut apua akupunktiosta näihin niskavaivoihin? Itseäni kiinnostaisi kokeilla.
AP

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat