Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tiedon puute syy lihavuuteen?

Vierailija

Ihan rehellisesti uskon että osittain voi olla näin. Useinhan on niin että pulleat/lihavat vanhemmat niin näkee että myös lapset aika hyvänkokoisia, myös pienet lapset. Äiti kassajonossa puhui lapselle eilen että ensin pitää syödä "kunnon välipala", ja sitten tyttö saisi lähteä ulos kaverin kanssa. Tytön kädessä oli lihapasteija? Olikohan kenties se just se "hyvä välipala"?! En tiedä, mutta siitä lähti tämä ajatus, koska perhe oli aika hyvänkokoinen. Korissa oli myös croissantteja ja nutellaa. Miten pitäisi valistaa jos jo kotoa tulee väärät mallit? Toiset eivät edes osta vihanneksia kotiin. Toiset luulee oikeesti että paahtoleipä ja lauantamakkarasiivu on terveellistä, samoin kun hedelmämyslikin kaupan hyllyltä. Pitäisikö kouluihin lisätä tietoa, päiväkoteihin? Tähän pitäisi satsata, oikeesti. Tänä päivänä liian moni on ylipainoinen, missä syy. Olen kätilönä tehnyt töitä yli 10vuotta ja huomaan suuri ero nuorten naisten bmi:ssa. Riskit synnytyksessäkin kasvaa valtavasti kun ylipainoinen mutta se kuuluukin toiseen ketjuun. Mietteitä, ajatuksia....mikä voisi olla syynä tähän, onko tietdon puute osasyynä, ja mikä ratkaisuna?

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Ei tietenkään ole.

Kyse on valinnasta.

Joku juo, joku polttaa ja kolmas syö esimerkiksi ollessaan stressaantunut.

Ruoka on tutkitusti vaikein tilanne, koska jokaisen on syötävä. Kenenkään ei tarvitse juoda alkoholia tai tupakoida.

Vierailija

Tiedon puute on hyvä tekosyy minkä taakse piiloutua. Toinen on se "terveellinen ruoka on kallista".
Todellinen syy on välinpitämättömyys, jos aidosti haluaisit itselle ja lapselle terveydelle parasta niin ottaisi asioista selvää ja suunnittelisi ruoat. Mutta lihavat ovat laiskoja ja itsekkäitä.

Vierailija

Tiedon puute siitä, mikä on terveellistä ravintoa.  Tämä johtaa siihen, että selitetään terveellisen ruuan olevan kallista. Vaikka tämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija

Kyllä jokainen normaalijärkinen suomalainen suurin piirtein tietää, millainen on terveellinen ruokavalio. Ei kukaan pidä niitä lihapasteijoita ja vaaleita leipiä terveellisenä, vaan tällaiset epäterveelliset valinnat tehdään ihan tunnepohjalta. Hiilareista saa nopeaa tyydytystä, johon jää koukkuun. Voidaan puhua addiktiosta, välinpitämättömyydestä tai motivaation puutteesta, joskus syynä voi olla vähävaraisuuskin, mutta kaikille on Suomessa helposti saatavilla tietoa terveellisestä ruokavaliosta, joten tiedon puutteesta ei kyllä ole kyse.

Vierailija

Myös tiedon puute esimerkiksi siitä, miltä nälkä oikeasti tuntuu, ja siitä mikä on kohtuus. Ei ruisleipä sen parempi vaihtoehto ole kuin paahtoleipä, jos sitä mättää 8 palaa päivässä vain sen takia, että se on "terveellistä". Sama siinä, että ihmiset kuvittelevat voivansa vetää, satoja grammoja lihaa, kera kananmunien, suuren salaatin ja täysjyväpastan kanssa, koska se on "terveellistä". Ihmiselle joka ei kuluta aikaansa tunteja voimaharjoitteluun päivässä, se pieni lautasellinen vaaleaa pastaa voi olla parempi vaihtoehto. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen normaalijärkinen suomalainen suurin piirtein tietää, millainen on terveellinen ruokavalio. Ei kukaan pidä niitä lihapasteijoita ja vaaleita leipiä terveellisenä, vaan tällaiset epäterveelliset valinnat tehdään ihan tunnepohjalta. Hiilareista saa nopeaa tyydytystä, johon jää koukkuun. Voidaan puhua addiktiosta, välinpitämättömyydestä tai motivaation puutteesta, joskus syynä voi olla vähävaraisuuskin, mutta kaikille on Suomessa helposti saatavilla tietoa terveellisestä ruokavaliosta, joten tiedon puutteesta ei kyllä ole kyse.

Luulen kyllä, että kovinkaan moni ei todella tiedä, mikä on terveellistä.

Vierailija

ainakin minulle kalorit ovat täysin hebreaa eikä pakkausmerkinnät ainakaan sitä auta. muuten olen kyllä mielestäni melko normaalilla järjellä varustettu.

Vierailija

En usko että tietoa puuttuu, ymmärrystä toisinaa joskus siihen ymmärtämiseen ei myöskään ole syystä tai toisesta haluja. Enemmän kuitenkin kysymys on jostakin ihan muusta tahdon voimasta tms, ehkä välinpitämättömyydestä, vastuun siirtämisestä pois itseltä, laiskuus tai mukavuuden halu lyhyellä aikavälillä.

Vierailija

Näinhän kaikki terkkarit ym. luulevat. Mun BMI on 50 ja joka kerran kun tapaan uuden terkkarin tms. hän on tyrkkäämässä minua ravitsemusterapeutille, joka kertoo millaiset ovat oikeat ruokailutottumukset ja sitten laihdun. Olen ollut ainakin 10x ravitsemusterapeutilla. Osaan vaikka heti pitää itsekin esitelmän oikeista ruokailutottumuksista. Lasten koulun terveystiedon ope sanoi, että kokeessa kaikki osaa kertoa lautasmallin, mutta ruokalassa lautaselle ei koota tämän opin mukaan.

Teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö. Yleensä se vääränlainen ruoka maistuu paremmalle, on nopeampaa ja helpompaa valmistaa ja halvempaa.

Yleensä väite "terveellinen ruoka on halpaa" kulminoituu siihen, että porkkanoita saa halvalla. Mutta kun tahtoo syödä muutakin kuin kasviksia. Syön mielelläni kasviksia kypsennettyinä lisukkeina mutta raa'at kasvikset on yök. Niitä minulle ehdotettiin naposteluun. Ja pähkinät on liian kalliita.

No onneksi kohta joku tulee julistamaan, että marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi metsästä. Niillähän se ihminen elää, muuta ei tarvitakaan.

Vierailija

Ihan taatusti on tosi paljon ihmisiä, joiden mielestä vaikka murot on ihan hyvä aamupala tai pasteija / jugurtti välipalaksi. Mutta sillä, onko nämä ihmiset hoikkia vai ylipainoisia, ei tunnu olevan merkitystä. Melkein tuntuu, että hoikissa on enemmän virheellistä tietoa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ainakin minulle kalorit ovat täysin hebreaa eikä pakkausmerkinnät ainakaan sitä auta. muuten olen kyllä mielestäni melko normaalilla järjellä varustettu.

Kaloreilla ei mitata terveellisyyttä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan taatusti on tosi paljon ihmisiä, joiden mielestä vaikka murot on ihan hyvä aamupala tai pasteija / jugurtti välipalaksi. Mutta sillä, onko nämä ihmiset hoikkia vai ylipainoisia, ei tunnu olevan merkitystä. Melkein tuntuu, että hoikissa on enemmän virheellistä tietoa. 

Sentään laihat ihmiset hallitsevat sen tärkeimmän: älä syö yli kulutuksesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näinhän kaikki terkkarit ym. luulevat. Mun BMI on 50 ja joka kerran kun tapaan uuden terkkarin tms. hän on tyrkkäämässä minua ravitsemusterapeutille, joka kertoo millaiset ovat oikeat ruokailutottumukset ja sitten laihdun. Olen ollut ainakin 10x ravitsemusterapeutilla. Osaan vaikka heti pitää itsekin esitelmän oikeista ruokailutottumuksista. Lasten koulun terveystiedon ope sanoi, että kokeessa kaikki osaa kertoa lautasmallin, mutta ruokalassa lautaselle ei koota tämän opin mukaan.

Teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö. Yleensä se vääränlainen ruoka maistuu paremmalle, on nopeampaa ja helpompaa valmistaa ja halvempaa.

Yleensä väite "terveellinen ruoka on halpaa" kulminoituu siihen, että porkkanoita saa halvalla. Mutta kun tahtoo syödä muutakin kuin kasviksia. Syön mielelläni kasviksia kypsennettyinä lisukkeina mutta raa'at kasvikset on yök. Niitä minulle ehdotettiin naposteluun. Ja pähkinät on liian kalliita.

No onneksi kohta joku tulee julistamaan, että marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi metsästä. Niillähän se ihminen elää, muuta ei tarvitakaan.

Tässä viestissä on ihan tyypillinen esimerkki siitä mihin johtaa tiedon puute. Ravintoterapeutilla on käyty monta kertaa ja jankataan lautasmallista (se kyllä tiedetään) Kun se lautasmalli ei toimikaan, ei äly sano sen vertaa, että miettisi missä mättää. Eihän se vika voi olla siinä lautasmallissa :(

Ei ole halua itse etsiä jotain muuta ratkaisua.

Ja, muuten, halpaa ruokaa on muutakin kuin porkkana.

Vierailija

Pakko puuttua tuohon vihannes asiaan. Me ei osteta vihanneksia tai hedelmiä kaupasta silloin, kun niitä on omastakin puutarhasta saatavilla. Sitä sinä et voi tietää, kenellä on omasta takaa niitä tai on ostanut edellisellä kauppakerralla kun sinä et ole ollut kyttäämässä, eli et voi vetää johtopäätöstä yhden ostoskorin perusteella.

Meillä on omassa puutarhassa kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia, palsternakkaa, porkkanaa, yrttejä, sipulia, valkosipulia, retiisiä, hernettä, salaattia, marjoja, omenoita, ja kasvihuoneessa vielä kurkut, tomaatit ja paprikat. Ja kyllä, myös näin lokakuussa eletään oman pihan antimilla, joskin pian joudutaan siirtymään kaupan hevi osastolle. Juurekset tulevat kuitenkin vielä jostain muualta kuin sieltä kaupasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat