Millä perustein opettaja voi antaa palautetulle työlle muun kun ansaitun arvosanan?

Vierailija

Jos oppilas on kopioinut työn netistä tai kaveriltaan, tapaus on selvä eikä siitä kuulu antaa hyvää arvosanaa.

Mutta entä jos opettaja epäilee vilunkia muttei löydä mitään konkreettista? Esimerkiksi heikkotasoinen oppilas palauttaa kerrankin huolellisesti tehdyn työn tms. Voiko epäillys vaikuttaa arvosanaan?

Kommentit (8)

Vierailija

Teoriassa pitäisi todentaa. Käytännössä opettajat voivat laskea kokeesta/vastaavasta saatua arvosanaa enimillään kahdella arvosanalla ilman mitään oikeita perusteluita.

Tiedetään koska mulla oli käynyt silleen että ekaa kertaa sattui kiinnostava aihe ja sain hyvän arvosanan... jota opettaja laski kahdella. Rehtorilta ja muilta vanhempien kanssa selvitettynä selvisi tämäkin.

Vierailija

Harvoin se arviointi on yhden työn varassa. Oppilaantuntemus on opettajilla aika hyvä. Jos teksti poikkeaa selvästi aikaisemmista epäilen saaneen apua ja keskustelisin tästä ensin oppilaan kanssa, sitten ehkä kodin. Tarkoitus on arvioida oppilasta, ei äitiä tai isää. Avun pyytämisessä ei sinänsä ole mitään väärää. Tai kiva jos on sitten vihdoin herännyt ja tehnyt työn kunnolla. Pitäisi näkyä muuallakin sitten.

Vierailija

Jos epäilys on suuri, niin ope voi testata, onko työ tehty itse pyytämällä oppilasta llyhyesti kirjoittamaan samasta tehtävästä tiivistelmän. Tulee todella nopeasti esille onko työ tehty itse, jos oppilaalla ei enää olekaan saman tason tietämystä tai sanavarastoa kuin alkuperäisessä tehtävässä.

Mutta vaikeita tilanteita. Aina pitäisi olla jotain näyttöä, jos vilunkia epäilee.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat