Ei varaa opiskella
Ärsyttää kun monet kehottaa mennä opiskelemaan. Mutta millä rahalla? Ei mulla riitäis rahat elämiseen opintotuilla ja vuokrakin on aika kallis. Kaikille kun ei pappa betalar niin ei ole varaa opiskella. Pakko lusmuilla sossunrahoilla kun näin saa ainakin enemmän rahaa.
M19
Kommentit (29)
Ihan samoilla ajatuksilla olin nuorempana. Yritä kuitenkin ajatella kokonaisuutta, saat myöhemmin parempaa palkkaa ja parannat elämääsi sitä kautta. Opintolainaakin kannattaa uskaltaa ottaa, sen saa kyllä maksettua myöhemmin helposti. Oma mokani oli siinä etten uskaltanut ottaa lainaa ja se oli kyllä kituuttamista. Nyt kun 10 vuoden päästä on säästössä kuusinumeroinen summa, tuntuu hullulta etten uskaltanut sitä lainaa ottaa. Kaiken olen itse saanut aikaan, ei ole ollut apuja perheeltä tai suvulta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, opiskelijan tuilla ei todellakaan eletä! Ja sitten kun teet siinä siinä ohella töitä niin aiai jos tienaat "LIIKAA" :D Älytöntä. Opiskelu kannattaisi jos saisi samalla tienatakin.
Minä olen opiskellut täyden tutkinnon tekemällä kokopäivätyötä ohessa. Ei tarvinnut tukia tai palautuksia miettiä. En ole ainoa. Ei mulla opinnot kovin paljon venyneet sen takia. Kaupallinen ala, helppo opiskella paljon itsenäisesti.
Hanki kämppis ja maksatte vuokran puoliksi.
Opiskelen nyt toista vuotta amk:ssa ja rahat riittää erinomaisesti kun otin opintolainan. Vuokraan menee 380€/kk, kun maksetaan avopuolison kanssa puoliksi. Pystyn jopa pitämään autoa kun teen iltaisin töitä alle 10h/vko. Koululla ei edes tarvitse käydä joka päivä koska osan kursseista voi suorittaa etänä, joten töitä ehtisi tehdä enemmänkin.
se on jotain 600€/kk kun saa tienata ilman että vaikuttaa opintotukeen.
Kun lasken yhteen opintotuen ja asumislisän , opintolainan ja palkan niin kuukaudessa se tekee yhteensä n 1100€. Riittää hyvin.
Niin no, itse ainakin opiskelin syömällä yliopistoruokalassa ja kotona viikonloppuna makaronia ja tonnikalaa/jauhelihaa ja sitäkin vähän, asumalla 4 hengen solussa ja tekemällä kesäisin töitä niin paljon ja mitä vain sain a tekemällä puhelinmyyntityötä opintojen ohessa. Opintolainaa otin vasta lopputyön tekemiseen, että pystyin keskittymään siihen. Näin jälkikäteen ajatellen kannatti, kun viisi vuotta valmistumisen jälkeen on paritalon puolikas hyvin maksussa ja rahaa jää perheen tarpeisiin.
Näillä hallituksen säästötoimilla voi pian olla totta, että voi opiskella vain jos vanhemmat maksavat. Minulla nyt on sitten mahdollisuus maksaa opinnot omille ja lapsenlapsillekin -ihan vain koska itse toimin silloin noin.
Jos saa töitä ennen opiskelua ja pitää välivuoden, niin niillä säästöillä elää hyvin opiskeluajan, etenkin jos saa kesätöitä. Ei tarvitse edes lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun parikymppinen tyttö lähti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Hän joutui ottamaan opintolainaa, että saa maksettua vuokran, koska paikkakunnalla ei ole halpoja opiskelija-asuntoja. Yksiöitäkään ei ollut vapaana, joten hän joutui vuokraamaan kaksion. Tyttö saa syödä koulussa kolme kertaa päivässä ilmaiseksi, mikä on todella iso etu.
Todella monet vuokraavat kaksion, kolmion tai isommankin kämpän ja hankkivat kämppiksiä. Ei ole mikään pakko asua kalliisti, paitsi, jos on hienohelmalellipentu.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelen työmarkkinatuella. Saan 905e/kk (sis. lapsikorotuksen kahdesta lapsesta eli olisiko se noin 4e/pvä).
Onko tuo summa vakio vai ansiosidonnainen?
Nuorena opiskeleminen on vielä helppoa ja edullista. Itse lähden juuri opiskelemaan 33-vuotiaana ammattikorkeaan ja täytyy sanoa, että on tehty vaikeaksi opiskeluiden aloitus. Jos on yhtään velkaa, vakuutuksia, pakollisia maksuja jne, niin niistä saattaa jo kertyä kohtuu iso summa kuukaudessa. Myös aikuisiällä on varmasti monella jo entuudestaan kaksio / kolmio ja paljon arkipäiväisiä tavaroita ja huonekaluja, jotka eivät mitenkään mahdu pieneen opiskelijayksiöön tai huoneeseen. Sen jälkeen on ongelmana löytää edullinen asunto (pääkaupunkiseudulla melkein mahdotonta).
Tein yli vuosi sitten laskelmia ja en pystynyt silloin aloittamaan opintoja, koska opintotuen, asumislisän ja maksimi opintolainan jälkeen olisi tili ollut miinuksella, kun vähennetään pakolliset menot. Tämä olisi johtanut pakostikin ulosottoon. Työttömänä kuitenkin tuli toimeen juuri ja juuri, joten on kannattavampaa olla tekemättä mitään, kun yrittää saada uusi ammatti. Eli opinnot on helppo aloittaa, kun ei ole etukäteen lapsia, lainaa ja muita juoksevia kuluja. Sen jälkeen aina vain vaikeampaa... Varsinkin jos sattuu olemaan työttömänä. Omia opintoja kuitenkin pitkän taistelun jälkeen suostuttiin tukemaan työttömyysetuudella max kaksi vuotta,. Tämä helpotti kyllä kynnystä aloittaa opinnot.
Ihme kitinää.. Opintotuet lainoineen on joku 900e/kk ja oikeasti opiskelijan on isommilla paikkakunnilla suht helppo löytää jotain osa-aikaisia töitä joilla nostaa elintasoa.