Voi noita nykynuoria... Synkkä tulevaisuus edessä!

Vierailija

Ei, en ole mikään katkera keski-ikäinen vaan ihan 25-vuotias nuori nainen. Mutta niin... Nuoriso nykyään, voi luoja sentään! Eikö niitä teinejä enää kasvateta ollenkaan? 14-vuotiailla tupakka huulessa, joka kolmas sana on "v*ttu" tai "s**tana" ja muutenkin käytöstavat ihan unohtuneet.  Juu, olen itsekin elänyt ne ihanat teinivuodet, mutta huhuh..   Olen töissä yhdessä vaatekaupassa ja pari viikkoa sitten aloitti uusi harjoittelijatyttö. Nooo, töihin tulla todella paljastavissa ja epäsopivissa vaatteissa, räplätään puhelinta työaikana, pidetään omia röökitaukoja ja "sori ei mun kynnet kestä tätä pölyjen pyyhkimistä". En vaan käsitä... Hieno tulevaisuus luvassa, nämä kullannuput pitävät teistä vanhemmista sitten eläkepäivinä huolta! :D 

Kommentit (11)

ä30

No minä ainakin meinaan huolehtia ettei tyttärestäni missään nimessä tule tuollaista tapausta. Usein saa kyllä nykyään ihmetellä että missä ne vanhemmat oikein on. Eikö se oma lapsi ja lapsen tulevaisuus ole loppujen lopuksi se tärkein asia. Nykyään arvostetaan, opetetaan ja keskitytään aivan vääränlaisiin asioihin.

Vierailija

Luulen, että ongelma on kuriton koulu ja vapaakasvatus. Ei kenestäkään tule kiroilevaa tupakanpolttajaa 14-vuotiaana vain sen takia, koska hän on syntynyt 2000-luvulla. Hänestä tulee edellä mainitunlainen, koska hänen vanhempansa antavat joko esimerkkiä taikka eivät välitä lapsestaan. 

Vierailija

Vanhemmat ihmiset on arvostelleet nykynuoria Aatamin ajoista asti. Me 80- luvulla syntyneet esim olemme pullamössösukupolvea. 60-70- luvulla nuoriso oli kamalaa hippiväkeä. Jeesuskin muutti kotoa vasta kolmekymppisenä.

Vierailija

Itse olin yläasteella vuosituhanteen vaihteessa ja oli silloinkin tupakat huulessa, ja kirosanoja ei säästelty kuin ehkä isovanhempien seurassa. Yhtä paljastavaa oli jne. Se on muuttunut, että nykyään tuotteiden laadun ja saatavuuden parannuttua ja opastusvideoiden tultua nuoret panostavat enemmän ulkonäköönsä, eikä vain meikeissä. Ja instat yms. itsensäpaljastelumediat ovat tehneet tuhojaan (<omasta mielestäni) nuorison persooniin ja henkisiin kykyihin. Tiedä sitten vaikka siitä jotain positiivistakin syntyisi.

Itse olen huolissani nuorista (ja erityisesti tulevaisuuden nuorista) viimeaikaisten koko kansaa koskevien päätösten vuoksi.

määräaikanen

enemmän pitäs olla huolissaan onko suomessa enää töitä tulevaisuudessa kellään ja millään alalla. Työttömyysluvut on jo nyt ihan järkyttäviä eikä sipilän leikkaukset ole edes vielä voimassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ei sääntöjä, eikä kuria, ei rajoja. ei ihme jos lapsista tulee tuollaisia.

Voi kuule, samanlaisia ne kuritetut lapsetkin ovat kodin ulkopuolella. Ei tuo käytös kotona synny (vaikka jotkut vanhemmat niin käyttäytyisivätkin) vaan kaveripiirissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ihmiset on arvostelleet nykynuoria Aatamin ajoista asti. Me 80- luvulla syntyneet esim olemme pullamössösukupolvea. 60-70- luvulla nuoriso oli kamalaa hippiväkeä. Jeesuskin muutti kotoa vasta kolmekymppisenä.

Ei mutta nyt sanotaan 2000-luvun jälkeen on oikeasti joku pielessä. Näistä kouluttamattomista röökiin ja viinaan menevistä sossunuorista ei oikeasti tule mitään ja se on osaksi myös valtion itsensä syytä. Tässä maassa on ihan helvetin vaikea päästä jaloilleen ja siitä ylöspäin jos on kerran lyöty kunnolla maahan itsensä tai jonkun muun toimesta. Nuoret tietävät tämän ja luovuttavat suosiolla, jolloin näitä ikäviä sossunuoria / aikuisia tulee vain lisää ja lisää.

En ole itse käynyt ihan pohjalla, eli esimerkiksi lasten/nuorisokoti + rikoksia + paskat vanhemmat, mutta melkoisen lähellä, sanotaanko vaikka nuorisokoti + puolipaskat vanhemmat.

Olen kuitenkin nyt 23-vuotias ammattikorkeakoulusta valmistunut automaatioinsinööri, asun itsekseni ja minulla on vakituinen työpaikka. Vaikkakaan en käynyt täysin pohjalla, niin tuosta minunkin tilanteestani oli helvettiä nousta ja se vaati vuosien ajan työtä ja keskittymistä. Minulla ei ollut / ole juurikaan ketään jolta pyytää neuvoa tai apua missään asiassa, joten iso osa jaksamisestani ja ajastani kului ja kuluu edelleen pelkästään puolieni pitämiseen ihan normaaleissakin asioissa, sillä tuntuu että vaikka toimisit ja eläisit miten hyvin ja kaikkia sääntöjä noudattaen, niin aina voi kaikki kääntyä päin helvettiä, esimerkiksi vaikka lomautuksen vuoksi.

Ymmärrän täysin miksi niin moni nuori ei halua sotkeutua tähän millään tavalla. Nämä asiat ovat vaikeita ja vaikka pelaisitkin sääntöjen mukaan, niin silti voi joutua isoihinkin ongelmiin. Jos minut esimerkiksi juuri nyt lomautettaisiin, niin en todennäköisesti pystyisi pitämään työpaikkani lähellä sijaitsevaa asuntoani, mutta kun en oikein voi kauemmaksikaan muuttaa koska en omista autoa ja sitten ne rahat menisivät julkiseen liikenteeseen. Jos taas vuokrani jäisivät rästiin, niin sitten alkaisi Suomalainen klassikko, eli ulosottorumba luottotietojen menetyksineen, joka taas siitä sitten johtaisi kohdallani varmaan syvään ja vaikeaan masennukseen. Tämä on minusta aivan perseestä. Miksi ihmisen, joka on hoitanut asiansa mallikkaasti ja käy normaaliin tapaan töissä täytyy miettiä tällaisia asioita?

Vierailija

Olen itsekin ollut tuollainen. Okei, en ehkä kehdannut sanoa että kynteni eivät kestä pölyjen pyyhkimistä. Enkä pitää mitään omia röökitaukoja. Paljastavia vaatteita pidin enkä tajunnut että niitä ei ole sopivaa pitää kaikkialla. Uskon kyllä että nuoret kasvavat ja oppivat. Tosin tänä syksynä näin 18-vuotiaan tulevan noin kymmenessä lämpöasteessa napapaita päällä hoitamaan lapsia. :D

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat