Pph:n "ylityövapaat" ja toive niiden ajankohdasta, kysymys...

Vierailija

Olen siis aloittanut heinäkuussa perhepäivähoitajan työn ja työpäiväni ovat 6.40-16.50 pituisia niin noita ylityövapaita tai oikeammin tasausvapaita kertyy.

Saamme aina 6viikon jakson ns. toivelistan, jonne saa laittaa toiveen sekä syyn miksi juuri tällöin haluaisi pitää vapaata. Laitoin kerran aiemmin tietyt kaksi päivää, koska toisena mulla oli lääkäri ja labra omalla paikkakunnalla ja toisena aika neurologille toiselle paikkakunnalle. Näitä Kumpaakaan ei pomo huomioinut, syynä se, että paikka, jonne lapset menevät varahoitoon niin sinne ei mahtunut. Muiden hoitajien kanssa tästä keskusteltuani kävi ilmi, että ainakin yksi hoitaja, jolla siis oli tasausvapaata tuollon niin ei olisi tarvinnut juuri tuona ajankohtana vapaata.

Nyt olen muuttamassa perhepäivähoitajan työn takia nyt loka-marraskuun vaihteessa isompaan asuntoon ja pyysin vapaaksi 2-4.11.2015, että saan tavarat paikoilleen ym. Pomo ilmoitti, että 2.11.2015 voin pitää tasausvapaan, mutta loppuviikko on tehtävä töitä, kun varahoitopaikka on taas täynnä.

En tiedä pystyykö täällä joku sanomaan, että onko aina vaan nieltävä tällainen, että pyydät hyvästä syystä vapaata, mutta et sitä saa, kun varahoitopaikassa ei ole tilaa? Ja joudut siirtämään lääkäriaikoja tosi pitkälle, kun täällä ei saa ketään siksi aikaa kotiin lapsia hoitamaan, että kävisi lääkärissä vaan siihen on pyydettävä vapaa. Ja mulla on siinä mielessä huono tilanne, että lasten vanhemmat ei pysty järjestämään itse varahoitoa, jos mulla on vapaata.

Oon myös kuullut muilta hoitajilta, että joskus lapset on mennyt päiväkotiin varahoitoon, kun viralliseen varahoitopaikkaan ei ole mahtunut.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Erittäin surkeaa järjestelyä kunnassasi. Tasausvapaat on suunniteltava työvuorolistaan eikä niitä ilman perusteltua syytä saa muuttaa. Valitettavasti , ettei lapsille ole tarjota varapaikkaa , on hyvä perustelu. En vain ymmärrä miten varapaikkoja ei ole? Kuinka pienestä kunnasta on kysymys? Meillä tasausvapaat pystyy pääsääntöisesti pitämään aina toiveiden mukaan ja lapset siirtyvät varahoitoon ryhmikseen, päiväkotiin tai toiselle pphoitajalle. En nielisi väitettä varapaikkojen saantimahdottomuudesta ihan noin vain. Yhtälailla voisit sairastua äkillisesti pariksi päiväksi ja varmasti kunta osoittaisi varapaikat.

Vierailija

jatkoa.. Noihin lääkärikäynteihin puolestaan työnantajan on annettava vapaata. Ei tarvitse myöntää tasausvapaata mutta pakottavasta syystä palkatonta ainakin. Lukee työehtosopimuksessa.

Vierailija

En ole itse ollut pph:na, mutta lapseni oli pienempänä kyseisessä hoitomuodossa, anoppini ja muutama ystäväni toimivat pph:na.

Mielestäni pomollasi hieman takkuaa nyt jutut? Saatko ollenkaan tasauspäiviä/lyhennyksiä? Ne kuluvat automaattisesti sinulle.

Joskus toki voi olla niin että toivottua päivää ei pysty saamaan. Mitenkäs jos olet itse sairaana? Yleensä lapsille on merkitty varahoito paikka ja jos sekin on täynnä niin lapset menevät heille osoitettuun päiväkotiin tai ryhmikseen?

Mitenkäs tuo muuttopäivä? Monissa tesseissä se on automaattisesti vapaa? Pitääkö siihen tosissaan käyttää tasauspäivä? Soittaisin sinuna pomollesi. Lääkäri ajat ovat mielestäni semmoisia jotka pitäisi aina huomioida (ystäväni saa automaattisesti tasauspäivänsä jos esim. hänen omalla lapsellaan on neuvola/lääkäri/hammaslääkäri).

Vierailija

Meillä on ollut ongelmia saada edes saieauslomia vapaiksi. On hirmuinen urakka yrittää itse järjestää varahoitoa sairaalasta käsin.

Vierailija

Syy tuohon, ettei vain perhepäivähoitajien lapsille tarkoitetussa varahoitopaikassa (ryhmis) ole tilaa juuri koskaan on se, että siellä on 6-8lasta, jotka ovat vakituisesti hoidossa tuolla varahoitoryhmässä, koska uusia perhepäivähoitajia ei ole aloittanut (paikat on laitettu hakuun, mutta kukaan ei hakenut hakuaikana) ja tämän takia siis ryhmis on usein täynnä, vaikkei monikaan hoitaja ole vapaalla.

Lievästi sanottuna vaan v*ttaa kun itse pitäis aina joustaa ja joustaa, mutta pomon suunnalta joustoa ei tule ikinä.

ap

Vierailija kirjoitti:

Erittäin surkeaa järjestelyä kunnassasi. Tasausvapaat on suunniteltava työvuorolistaan eikä niitä ilman perusteltua syytä saa muuttaa. Valitettavasti , ettei lapsille ole tarjota varapaikkaa , on hyvä perustelu. En vain ymmärrä miten varapaikkoja ei ole? Kuinka pienestä kunnasta on kysymys? Meillä tasausvapaat pystyy pääsääntöisesti pitämään aina toiveiden mukaan ja lapset siirtyvät varahoitoon ryhmikseen, päiväkotiin tai toiselle pphoitajalle. En nielisi väitettä varapaikkojen saantimahdottomuudesta ihan noin vain. Yhtälailla voisit sairastua äkillisesti pariksi päiväksi ja varmasti kunta osoittaisi varapaikat.

Vierailija

Tuo on asia johon kypsyin kun lapseni oli hoidossa pph:lla. Jatkuvasti piti viedä varahoitoon ties mihin. Selkeämpää viedä suoraan päiväkotiin aina.

Vierailija

Kaikkia tasausvapaita en ole saanut, osa on maksettu rahana. Ne tasausvapaat, mitkä on ollut, niin on ollu esim. ke ja to ja sit mm. ti tai ke ja pari kertaa joko ma tai pe viikonlopun lisäksi vapaana. Ei paljoa lohduta tuo, jos on esim. ke ja to vapaata, kun pe on töitä ja sit taas vapaa, ei oikeen ehdi kunnolla ns. ladata akkuja.

Jos on sairaana, niin lapset menee varahoitopaikkaan, joka siis on ryhmis, jonka pitäisi olla tarkoitettu vain perhepäivähoitajien lapsille, jotka tarvitsevat varahoitoa, kun hoitaja on tasausvapaalla, vuosilomalla, sairauslomalla tmv, mutta tällä hetkellä siellä on 6-8lasta, joilla ei siis ole omaa hoitajaa. Jos hoitajan sairausloma jatkuu, niin sitten täältä varahoitopaikasta kerrotaan menevätkö esim. päiväkotiin seuraaviksi päiviksi.

Ymmärrän siis toki sen, ettei aina voi saada vapaaksi sitä päivää/päiviä, jonka haluaisi. Mutta nyt näyttää siltä, että aina se päivä/päivät, jotka oikeasti tarvitsisin vapaata, niin varahoito ei onnistu ja joudun joustamaan ja siirtämään omia juttuja hamaan tulevaisuuteen tai koittaa saada esim. tuo muutto tehtyä päivässä ja tavaratkin vielä paikoilleen.

ap

Vierailija kirjoitti:

En ole itse ollut pph:na, mutta lapseni oli pienempänä kyseisessä hoitomuodossa, anoppini ja muutama ystäväni toimivat pph:na.

Mielestäni pomollasi hieman takkuaa nyt jutut? Saatko ollenkaan tasauspäiviä/lyhennyksiä? Ne kuluvat automaattisesti sinulle.

Joskus toki voi olla niin että toivottua päivää ei pysty saamaan. Mitenkäs jos olet itse sairaana? Yleensä lapsille on merkitty varahoito paikka ja jos sekin on täynnä niin lapset menevät heille osoitettuun päiväkotiin tai ryhmikseen?

Mitenkäs tuo muuttopäivä? Monissa tesseissä se on automaattisesti vapaa? Pitääkö siihen tosissaan käyttää tasauspäivä? Soittaisin sinuna pomollesi. Lääkäri ajat ovat mielestäni semmoisia jotka pitäisi aina huomioida (ystäväni saa automaattisesti tasauspäivänsä jos esim. hänen omalla lapsellaan on neuvola/lääkäri/hammaslääkäri).

Vierailija

Entä sitten kun kaikkia tasausvapaita ei saa vapaana vaan ne maksetaan rahana. Olen sanonut, että otan mieluummin vapaapäivän kun rahan, mutta tästä huolimatta noin puolet tulee rahana, kun lapset ei voi mennä varahoitoon kun siellä on täyttä.

ap

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne, mutta työnantajalla on oikeus määrätä milloin vapaat pidetään, kunhan pystytään työaikalain sisällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten kun kaikkia tasausvapaita ei saa vapaana vaan ne maksetaan rahana. Olen sanonut, että otan mieluummin vapaapäivän kun rahan, mutta tästä huolimatta noin puolet tulee rahana, kun lapset ei voi mennä varahoitoon kun siellä on täyttä.

ap

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne, mutta työnantajalla on oikeus määrätä milloin vapaat pidetään, kunhan pystytään työaikalain sisällä.

Voivat maksaa rahana, mutta silloin ne ovat ylityötä ja palkka pitää olla korotettuna 40%:lla. Toiveita työnantajan ei tarvitse huomioida, mutta jos muiden toiveet huomioidaan niin sinunkin pitää huomioida. Varahoito tai sen puute ei ole sinun murhe. Voit myös olla yhteydessä liittoon ja varmistaa voiko varahoidon puute olla syy muuttaa tasausvapaita. Varahoito kun voidaan suunnitella etukäteen. Kuulostaa että teillä homma ei toimi mutta ei se voi kaatua sunun niskaan.

t. ex-pph (arvaa miksi lähdin)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

missä tesissä muuttopäivät ovat vapaita? Ei missään.

Vierailija

Tiesithän, että ainakin kvtes:ssä muuttopäivä on palkallinen vapaa eli älä siihen tasausvapaata käytä! Samoin lääkäriin pitää päästä, kannattaisi varmaan keskustella luottamusmiehen kanssa!

Vierailija

Täällä homma ei tosiaan toimi, suurin syy luultavasti juurikin pomossa, joka ei muista mitään eikä ymmärrä, että kun tekee 10tunnin työpäivää, että sillon kaipais välillä pidempää kun parin päivän vapaata.

Oon keskustellut tästä usean muun hoitajan kanssa ja he on pääsääntöisesti saanut aina tasausvapaatoiveet läpi, toisin kun minä.

ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vierailija kirjoitti:

Voivat maksaa rahana, mutta silloin ne ovat ylityötä ja palkka pitää olla korotettuna 40%:lla. Toiveita työnantajan ei tarvitse huomioida, mutta jos muiden toiveet huomioidaan niin sinunkin pitää huomioida. Varahoito tai sen puute ei ole sinun murhe. Voit myös olla yhteydessä liittoon ja varmistaa voiko varahoidon puute olla syy muuttaa tasausvapaita. Varahoito kun voidaan suunnitella etukäteen. Kuulostaa että teillä homma ei toimi mutta ei se voi kaatua sunun niskaan.

t. ex-pph (arvaa miksi lähdin)

Vierailija

Aiemmin ei kukaan valittanut, kun ei ollut mitään tasauspäiviä. Oltiin töissä ma-pe. Ja akkuja ladattiin la-su. Jos oli oma muutto, se oli vuosilomaa!!!! Älä viitsi valittaa, koska pph:lla asiat nykyisin hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ei kukaan valittanut, kun ei ollut mitään tasauspäiviä. Oltiin töissä ma-pe. Ja akkuja ladattiin la-su. Jos oli oma muutto, se oli vuosilomaa!!!! Älä viitsi valittaa, koska pph:lla asiat nykyisin hyvin.

Huomautan, että tasausvapaat ovat hyvin tuore keksintö. Suurin osa arjen puurtajista ei saa vapaapäiviä. Olen itse pph:n lapsi ja itsekin työskentelin pph:na 2000-luvun alkupuolella.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat