Ahdistava työssäoppiminen!

Vierailija

Olen 24- vuotias lähäriopiskelija ja opiskelen viimeistä vuottani. Noin 2/3 opinnoistani on ollut työssäoppimista. Olen aivan loppuun palanut. 

Olen tällähetkellä 20 asukkaan vanhainkodissa. Päivästä toiseen saan mennä töihin ilman että kukaan toivottaa edes huomenia. Kukaan ei neuvo ja ohjeista minua mitä pitäisi tehdä, vaan joudun jatkuvasti nykimään hoitajia hihasta ja kyselemään tekemistä. Olen koittanut myös mennä tekemään itsenäisesti työtehtäviä (esim juttelemaan asiakkaille, vessaan vientiä ym), mutta minut tullaan usein keskeyttämään tai närkästyneesti huomautellaan miten teen väärin. En uskalla tehdä paljoakaan itsekseni. Ohjaaja sanoo että pitää kysellä, mutta on laittanut opettajalle viestiä miten kyselen liikaa enkä edes yritä. Tuntuu että työpaikan naisista puolet ovat liittoutuneet minua vastaan ja puolet eivät edes tajua että olen paikalla.

Olen mahdottoman turhautunut, ahdistunut, itkuinen ja väsynyt! Varsinkin kun tämä ei ole ainoa paikka missä näin on käynyt. Olen alkanut epäilemään olenko oikeasti näin huono työssäni, kun työpaikasta toiseen tilanne kärjistyy niin että saan lähteä paikasta ovet paukkuen ja itku silmässä. Toisena vuotenani kokeilin erilaista lähestymistapaa asiaan ja otin ohjauksen tarpeen esille työssäoppimispaikassa. Ohjaava hoitaja suuttui minulle ja käski minun poistua työpaikalta jos hänen ohjaustyylinsä ei miellytä. Lopulta minut viskattiin työpaikasta pihalle avoimesti haukkuen.

Olenko ainoa jolle nämä koulun työasäoppimisjaksot ovat olleet yhtä helvettiä? Tätä olisi edessä vielä kevääseen asti, enkä suoraansanottuna tiedä jaksanko enää. 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Tsemppiä sinulle!

Ikävä kuulla, että sinulla on huonoja kokemuksia työssäoppimisista. Suosittelen, että kerrot aina reippaasti opettajallesi, kuinka sinua työpaikoilla kohdellaan.