Aloittaisitko suhteen bipolaarihäiriöstä kärsivän kanssa?

Vierailija

Olen tapaillut jonkin aikaa miestä, joka on viitannut olevansa bipolaari, eli sairastavansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Hän ei ole sen kummemmin tarkentanut tai kertonyt yksityiskohtia esim. sairautensa vakavuudesta tai tasosta.

Suhteemme on vasta alkuvaiheessa, mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia minkälaista on elää bipolaarin kanssa. Onko normaali elämä mahdotonta vai minkälaisen sairauden kanssa sitä  ollaan tekemisissä? Onko bipolaarista hyvään parisuhteeseen? Uskallanko luottaa ja rakastua?

Kommentit (10)

Vierailija

En tunne kuin yhden bipolaarisen tästä lähipiiristä. Sen perusteella mitä olen nähnyt, niin en aloittaisi suhdetta ko. häiriöstä kärsivän kanssa.

Vierailija

Olen itse bipolaarinen, en alottaisi.

Arki ei aina suju, enkä itse esim hankkisi lapsia, koska en koe olevani tasapainoinen kasvattajana kun on näin.

Ja olen mies 33v

Vierailija

Riippuu paljon about kaikesta. Parhaimmassa tapauksessa lääkityksellä bipo on tosi hyvin hallittavissa, jos henkilö vielä maniakaudeenkin aikana sattuu sen lääkityksensä syömään. Huonommassa tapauksessa varsinkin manioissa se sairaudentunto katoaa ja lääkkeet jäävät ottamatta, ja tilanteesta tulee, noh, vaikea. Ihan puhtaasti sairaudenkuvana tilanne on tämä.

Todellisuudessa, kaikki riippuu todellakin kuinka sinut kyseinen henkilö on sen biponsa kanssa, toimiiko lääkitys ja hoito muuten, millainen persoona ja elämäntilanne henkilöllä on. Oikeasti, näkisin että tottakai bipo vaikuttaa parisuhteeseen, mutta nimeä sairaus joka ei vaikuttaisi. Normaali elämä todellakin on mahdollista, usko pois. Ei se parisuhde muutenkaan välttämättä toimi koskaan täysin terveilläkään ihmisillä, bipon kaltainen yksittäinen tekijä on vain sitä, yksittäinen tekijä.

bipon kanssa

Aikamoista yleistämistä tuo edellisen kommentti. Eli jokaisen kohdallahan sairaus näyttäytyy omalla tavallaan. Sitä on 1- ja 2-tyyppiä eli ns.lievempiä ja vakavampaa muotoa. Tärkeintä olisi nyt varmaan keskustella tämän miehen kanssa avoimesti asiasta. Uskon että hän on valmis siihen kun on jo kertonut sairastavansa kyseistä sairautta. Suhtaudu sinä myös avoimesti ja ymmärtäväisesti. Ehkä tärkeintä on selvittää milloin sairaus on diagnosoitu, milaisia oireita on aiemmin ollut ja kuinka pitkiä kausia. Onko käytössä lääkkeet, käykö terapiassa, onko elämä muuten mallillaan eikä taustalla esim.rikosrekisteriä ja mahdotonta velkataakkaa (monet sotkevat asiansa maniassa). Jos mies on hoitomyönteinen ja sitoutunut pitämään elämänsä melko tasapainoisena, eikä esim.läträä liikaa alkoholin kanssa, voi bipolaarin kanssa elää ihan normaaliakin elämää. Oirejaksoja ei välttämättä tule jos elämä on tasapainoista. Jaksoissahan tämä sairaus näyttäytyy ja jos ne jaksot pysyvät poissa niin ihminen on kuin kuka tahansa meistä.

bipon kanssa

Täytyy muistaa myös se, että kusipäitä on ihan yhtälailla niin bipojen keskuudessa kuin terveissäkin ihmisissä. Jos mies on tasapainossa niin silloin tutustut häneen omana itsenään. Saattaa hänestä paljastua vastuuton pettäjä ilman sairauttakin. Toisaalta monet bipolaarihäiriöiset voivat olla todella ihania kumppaneita silloin kun kaikki on tasapainossa. Monet heistä ovat mielikuvitusrikkaita, fiksuja ja empaattisia ihmisiä. Täytyy vain selvittää kuinka vakava tilanne on juuri tämän ihmisen kohdalla. Vaikeitakin aikoja voi tietysti tulla, mutta niin voi tulla suhteessa kuin suhteessa.

Vierailija

Harkitsisin tarkkaan. Onhan niitä sellaisiakin, joilla lääkitys toimii niin hyvin ettei suurempia ongelmia ole.

Mutta olen ollut naimisissa sellaisen bipon kanssa, jolla lääkitys ei auttanut käytännössä mitään, ja se oli helvettiä. Maniassa juotiin, petettiin, tehtiin työtä yötkin, oltiin ärtyisiä. Sitten kun kääntyi masennukseen, täytyi sitä juuri äsken pettänyttä sikaa lohduttaa, tai muuten se voi tehdä vaikka itsemurhan. Exälläni tauti oli hyvin nopeasyklistä lajia, joskus kesti vain muutaman päivän jakso. Useammin oli maniaa kuin masennusta, ja maaniset kaudet joskus kesti viikkoja, masennusjaksot usein 1-3 päivää vain. 

Jatkuvaa huolta ja murhetta sairaus tuotti. Kiva esim. jättää yksin kotiin (kun itse on mentävä töihin) mies, joka masennuksen kourissa puhuu yksityiskohtaisesti eri itsemurhatavoista, joilla hän voisi itsensä tässä tänään lopettaa kärsimästä. Maniaista en esim. lemmikkikoirieni seuraan uskaltanut yksin jättää ollenkaan, koska se saattoi maniassa suuttua pienestäkin silmittömästi ja vaikka lyödä tai potkaista koiraa. Tai sitten uskoi että hän ei tarvitse koirien ulkoiluttamiseen hihnoja koska on maailman valtias jota eläliimetkiin tottelee täydellisesti - ja vaaratilanteita tuli, Helsingissä kun asuimme... Omalle henkiselle terveydelleni kamalinta oli kuitenkin tuo jatkuva pettäminen ja loukkaaminen, ja sitten kun siitä ei voinut edes suuttua kun tiesi että se on SAIRAUS mikä laittaa niin tekemään, ja sitten täytyy kohta taas olla väittämässä että "ei se mitään, älä mieti sitä enää", koska masennuksen tullessa mies ei meinannut jaksaa omien tekojensa seurauksia.

gfgghf

Minusta on hienoa että hän uskalsi avoimesti kertoa asiasta. Ei ole hyvä tuomita ketään tuntematta. ilman hoitoa ja lääkkeitä on varmasti suhde kuitenkin ihan hitsin haastavaa sekä mania että masennuskausina. Toki jotkut parit ei asu yhdessä juurikin tuon sairauden takia.

Vierailija

Itse arastelen suhteen aloittamista masentuneen ihmisen kanssa. Onko minusta tukemaan kaikkina vaikeina aikoina, sillä itsekin olen ajoittain surumielinen. Masennunko itsekin siinä ohessa, vai saanko täydennettyä hänen elämäänsä. Tiedän, että kuka tahansa voi masentua elämän missä vaiheessa tahansa. Mutta  uuden suhteen aloittaminen masentuneen kanssa mietityttää, vaikka häntä kohtaan minulla on lämpimiä tunteita paljon.

Vierailija

Mitä nyt olen kaverini sairautta noin 15 vuotta sivusta seurannut, ja nyt ollaan tilanteessa, jossa hän on kohta rapajuoppo sillan alla (ei ota lääkkeitä pahan manian aikana), ura tuhottu ja joka päivä odotan huonoja uutisia hänestä, että mistä löytyy kuolleena, niin itse en ikinä, ikinä seurustelisi bipoläärin kanssa. Toki niitä on erilaisia, mutta niin tällä ystävälläkin oli monta, monta hyvää vuotta edellisen manian jälkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat