Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko alkaa seurustella masentuneen ihmisen kanssa

Vierailija

tai muuten vakavaa sairautta sairastavan kanssa? Jotkut osavat elää täyttä elämää, vaikka tietävät sen olevan vielä rajallisempaa kuin muilla.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

en. ei mee mullakaan aina niin tasasesti vaikkakin olen sen verran kova että en vajoa, toivottavasti ainakaan, niin en missään nimessä vois olla negatiivisen ihmisen seurassa(anteeksi ilmaisuni) koska olen herkkä toisten mielentiloille, ja voi olla että se katkaisisi aasin selän.

Vierailija

Vaikea sanoa. Minun olisi varmasti vaikea ymmärtää aloitekyvyttömyyttä ja aikaansaamattomuutta. Enemmän pelottaisi kuitenkin maanisdepressiivinen kumppani, joka pahimmillaan voisi aiheuttaa täyden katastrofin maanisvaiheessa koko taloudelle. Toisaalta, masennustakin on monenlaista ja monella se pysyy terapian ja/tai lääkkeiden avulla hallinnassa. Minulle kuitenkin läheisten ihmisten optimismi on elintärkeä asia, pessimismi ja negatiivisuus saavat minutkin voimaan helposti pahoin.

Mitä muihin vakaviin sairauksiin tulee, niin en sellainen välttämättä ehdoton este suhteelle olisi. Minulla on itsellänikin parantumaton, elämää rajoittava sairaus. Voisi jopa auttaa toista ymmärtämään omat rajoitteeni.

Vierailija

En lähtisi kelkkaan kyytiin jos sellaisen asian ajoissa huomaisin ja miettisin tarkkaan myöhemminkin. Tiedän minkälaista on olla masentuneen miehen kanssa ja ja sellainen elämä ei ole minua varten. Olen ihan samaa mieltä kuin edellinenkin, eli pää kuntoon ensin ja sitten vasta markkinoille. Masentunut ihminen ei ole huono ihminen, mutta hoidon pitää tulla muualta kuin uudesta ihmissuhteesta, sen pitää tajuta myös masentunut. Myös aikaisemmista masennuksista on hyvä kertoa uudelle kumppanille jos meinaa suhteessa olla rehellinen. N41

Vierailija

En. Mun miehellä on masennus, ja se on todella rankkaa puolisolle. Aggressiivisuutta, syytteitä, yletöntä pessimisti ja aloitekyvyttömyyttä. On kaksi eri asiaa jatkaa suhdetta rakkaan ihmisen kanssa, joka sairastuu ja aloittaa uusi suhde tieten tahtoen masentuneen ihmisen kanssa. Masennus voi kestää vuosia ja läheisen riski sairastua myös on iso.

Vierailija

Mun tapailema mies ei tiedä edes että olen masentunut. Käyn terapiassa ja kaiken ahdistuksen ja toimintakyvyttömyyden ja katastrofiajattelun puran sinne. Tiedostan tilani ja kuinka helposti karkottaisin kaikki läheiseni ympäriltäni ja siksi pystyn hillitsemään itseäni ja nauttimaan tämän miehen seurasta ja purkamaan kaiken negatiivisuuden sitten muualle. Ajan kanssa katson milloin olen valmis kertomaan masennuksesta ja sen syistä miehelle. 

Vierailija

En. Kyllä mä haluan, että seurustelukumppani on täyskuntoinen. Jos sitten vuosien kuluessa sairastuu suuntaan tai toiseen niin se on eri asia mutta vasiten en sairaan kanssa alkaisi seukkaamaan.

Vierailija

Rehellisesti sanoen: en. Haluanelä mahdollisimman seesteistä ja rauhallista elämää ja kumppaninvalinnassa tasapainoisuus on minulle yksi tärkeimmistä asioista.

Vierailija

Masennusta on kovin eriasteista ja ihmiset reagoivat masennukseen eri tavoin. Lisäksi kaikki masentuneen ihmisen piirteet eivät suinkaan johdu masennuksesta. Jotkut ovat syytteleviä, aggressiivisia ja katkeria, toiset oireilevan sisäänpäin, jotkut ovat lievästi ja toiset vakavasti masentuneita, jotkut menettävät seksihalut kokonaan, toiset tulevat riippuvaisiksi. Jotkut ovat ikäviä ihmisiä hyvänäkin päivänä, toiset huomaavaisia jonkinasteisesti masentuneinakin. Joidenkin mieliala reagoi herkästi hyviin asioihin, joidenkin toisten masennus on itsepintaista. Jotkut ottavat herkästi apua vastaan, toiset eivät.

Täytyy siis sanoa, että riippuisi ihan masentuneesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Masennusta on kovin eriasteista ja ihmiset reagoivat masennukseen eri tavoin. Lisäksi kaikki masentuneen ihmisen piirteet eivät suinkaan johdu masennuksesta. Jotkut ovat syytteleviä, aggressiivisia ja katkeria, toiset oireilevan sisäänpäin, jotkut ovat lievästi ja toiset vakavasti masentuneita, jotkut menettävät seksihalut kokonaan, toiset tulevat riippuvaisiksi. Jotkut ovat ikäviä ihmisiä hyvänäkin päivänä, toiset huomaavaisia jonkinasteisesti masentuneinakin. Joidenkin mieliala reagoi herkästi hyviin asioihin, joidenkin toisten masennus on itsepintaista. Jotkut ottavat herkästi apua vastaan, toiset eivät.

Täytyy siis sanoa, että riippuisi ihan masentuneesta.

Todella hyvin sanottu! Näinhän se menee.

Vierailija

Yritin, ei onnistunut. Hän oli niin negatiivinen, itseensäkietoutunut ja suorastaan kaunainen, ajoittain myös minua kohtaan. Myötätuntoa ei myöskään riittänyt muille ihmisille. Tuolla kokemuksella olisin hyvin varovainen suhteeseen lähtemisessä.

Vierailija

Lievä depressio voisi mennä, keskivaikea ja vaikea ei, siinä ollaan jo niin syvällä.

Aiemmin sairastettu masennus ei minua pelästytä, niin moni on sen kokenut, osa tietämättä.

Vierailija

No mä olen itse masentunut johtuen törkeästä tavasta, jolla mut jätettiin vuosien jälkeen. Ei musta ole seurustelumatskua, enkä tiedä, miten pääsisin asiasta yli. Olen päästänyt itseni myös fyysisesti huonoon kuntoon, joten ymmärrän, ettei kukaan edes haluaisi olla kanssani. Olen mieluummin yksin ja annan ajan kulua. En tiedä, miten tästä voi parantua.

Vierailija

En missään nimessä seurustelisi sellaisen masentuneen ihmisen kanssa joka joko ei suostu tiedostamaan sairauttaan tai ei suostu ottamaan ammattiapua vastaan, sillä silloin oma hyvinvointini olisi liikaa vaakalaudalla. Vahvimmat ja fiksuimmat tuntemani ihmiset ovat niitä, joilla on omakohtaista kokemusta masennuksesta, mutta jotka ovat myös osanneet ottaa apua vastaan ja tehneet valtavasti töitä oman mielenterveytensä eteen. Tällaisen ihmisen kanssa voisin hyvin olla. Masennuksesta toipuminen, tai edes aktiivinen pyrkiminen siihen, ovat suurimpia ponnistuksia mitä ihmisen eteen voi tulla.

Masennus on julma ja arvaamaton sairaus, joka voi yllättää kenet vaan. Seurustelisin mieluummin masennuksen kokeneen kanssa kuin sellaisen, joka ylenkatsoo masentuneita tai ei pidä masennusta lainkaan sairautena. Sellainenkin tyyppi voi aivan hyvin masentua jossain vaiheessa elämäänsä, ja nämä tapaukset ovat yleensä läheisilleen niitä kaikkein raskaimpia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat