Miten kauan uudesta vaatteesta saamasi mielihyvä kestää?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu. Tilasin just netistä ison kasan vaatteita, ai hitto sitä mielihyvää kun klikkaili niitä ostoskoriin. Ai hitto sitä mielihyvää kun haki postista. Ai että kun avas ne pakkaukset. No, se olikin sitten siinä. Ookoo.. Pesin ne ja nyt ne on tuolla kuivumassa.
Juuri näin. Ja tähän tulee sorruttua kerta toisensa jälkeen. Sitten kun olen sitä vaatetta käyttänyt kerran ja todennut, ettei elämänlaatuni muuttunutkaan yhtäkkiä huomattavasti paremmaksi, olen jo täysin unohtanut tuon vaatekappaleen tuoman mielihyvän.
KirkkoSisko kirjoitti:
Minusta on hyvä, että otit tämänkin asian esille.
Itse kannatan vastuullista ja kohtuullista kuluttamista.Silti elämässä tietenkin pitää olla myös mielihyvää. Joskus jokaisen elämää ilahduttaa mukava ostos paikallaan.
Veikkaan, että kestävä ja 'oikeanlainen' mielihyvä uuden esineen ostamisesta syntyy silloin, kun esim. vaate ostetaan todelliseen tarpeeseen, omaan taloudelliseen tilanteeseen sopivasti ja harkitusti. Silloin vaate tai muu hyödyke ilahduttaa ehkä koko elinkaarensa ajan.
Sen sijaan, jos ostamisen syy on muu:
kyllästyminen, ajanviete, toisiin ihmisiin vertailu, muiden mielipiteet esim. pukeutumisesta, - tai jos ostaa yli omien taloudellisten resurssien, silloin esine ei riitä tyydyttämään tarvetta, eikä aikaansaa pysyvää mielihyvää. Tuotteen haluaminen on tuolloin pointti, ei sen tarvitseminen. Ja sit pitäis ratkaista eri tavalla nuo edellä mainitut seikat kuin shoppaamalla.
Kirkkosisko listasikin tuossa viimeisessä kappaleessaan kaikki ne syyt, miksi yleensä vaatteita ostan. Eli aivan väärät syyt. Vielä kun tästä pahasta tavasta pääsisi pyristelemään eroon!
22
Vierailija kirjoitti:
Nykyään välillä todella pitkäänkin. Ostan nykyään harkitummin ja laadukkaampia vaatteita kuin ennen. Niistä on pääsääntöisesti iloa jokaisella käyttökerralla pitkän aikaa, jopa vuosia. Aina ei tietenkään mene ostos niin nappiin ja harmittaa jo kassalta lähtiessä.
Minkä merkkisiä nämä laadukkaammat vaattet ovat?
Joka kerta saan mielihyvää kun laitan päälle, jos ostos on ollut onnistunut. Joidenkin vaatteiden osto mietityttää jo kaupasta lähtiessä, mutta aina ei syystä tai toisesta voi palauttaa. Mieluiten ostan kirppikseltä, mutta sielläkään ei aina jaksa kierrellä, jos tarvitsee vain jotain tiettyä.
Aina kun käytän sitä. Tietysti johonkin vaatteeseen saatan lopulta kyllästyä eikä se sitten enää tunnu välttämättä miltään.
Riippuu vaatteen kauneudesta. Jos vaate on kaunis sopiva ja tarpeellinen, mielihyvä jatkuu pidempään.
Olen yrittäjä ja minulle tulee lähetyksiä koko ajan, joten en tunne enää mitään kun jotain uutta ilmestyy pöydälle.
Ostin uuden kevät/kesätakin tänä keväänä. Ihana väri ja mun lempi merkki. Koko on loistava. Joka kerta kun olen sitä takkia käyttänyt (ollut viimeiset 2kk käytössä joka päivä) niin olen ajatellut että kävipä onni kun tämän takin sain ja onpas se vaan ihana ja väri niin sopii minulle. Mulle tulee tunne että mä oikein loistan onnea se takki päälläni. Väri sattui olemaan sellainen että sitä ei enää saa, se oli kausiväri parin vuoden takaa. Takin ostin -50% alesta.
Nykyisin vaatevarastoni on sen verran hyvä että ostan jokaisen vaatteen ainoastaan mikäli saan tunteen että siitä on iloa pitkäksi aikaa.
Minä ostan vaatteita harvoin.
Viimeisin isompi ostokseni oli kotimaisen vastuullisen merkin talvitakki, jossa oli ihana väri. Vaate on suunniteltu Suomessa ja vaikuttaa hyvälaatuiselta ja istuu paksulle vartalolleni hyvin. Siitä tulee aina hyvä mieli, kun laitan sen päälle. Takki on pari talvea minulla ollut, ja oletan sen kestävän vielä useamman talven, joten oikean keston ja laadun näkee myöhemmin
Olen nyt innostunut ompelemaan, ja ompelemani vaatteet ilahduttavat aina, kun ne puen päälle. Mieluiten pidän itse ommeltuja vaatteita, koska ovat niin mieleisiä. Niiden kankaat, esimerkiksi trikoo mekoissa,tuntuvat olevan laadukkaampia kuin kaupan mekoissa. Värit ja kuosit ovat herkullisia ja mallit taas paksulle kropalleni sopivia.
Kankaat ovat kotimaisista, pienistä verkkoputiikeista ostettuja, usein yrittäjän omaa tuotantoa, eli on painatettu jossain muualla ja suunnittelu on omaa.
Myös lapselle ostan kankaat näistä samaisista verkkopuodeista ja ompelen itse. Kuosit on kauniimpia kuin ostovaatteissa. Toisaalta vauvan vaatteet menevät äkkiä pieneksi ja itse tehdyt menevät vielä huonommin kaupaksi kuin kaupan vaatteet, joten ompelen vain harkiten, ja koitan tehdä vaatteen siten, että se mahtuu mahdollisimman kauan. Kyllä ne silti ilahduttavat kokoajan.
Harvoin ylipäänsä löydän kaupoista itseäni miellyttävää ostettavaa. Jotenkin se itse tekeminen on palkitsevampaa.
Tämä koskee kaikkea, myös villasukkia ja villapaitoja ja muita neuleita.
Kai se, että vaatteeseen käyttää aikaa ja vaivaa, saa myös nauttimaan siitä eritavalla.
Toppatakkini on ilahduttanut jo kymmenenä syksynä. Ei ilahduta talvisin joka päivä, mutta aina silloin kun kaivan sen esille kesän jäljiltä, tunnen suurta iloa.
Minusta on hyvä, että otit tämänkin asian esille.
Itse kannatan vastuullista ja kohtuullista kuluttamista.
Silti elämässä tietenkin pitää olla myös mielihyvää. Joskus jokaisen elämää ilahduttaa mukava ostos paikallaan.
Veikkaan, että kestävä ja 'oikeanlainen' mielihyvä uuden esineen ostamisesta syntyy silloin, kun esim. vaate ostetaan todelliseen tarpeeseen, omaan taloudelliseen tilanteeseen sopivasti ja harkitusti. Silloin vaate tai muu hyödyke ilahduttaa ehkä koko elinkaarensa ajan.
Sen sijaan, jos ostamisen syy on muu:
kyllästyminen, ajanviete, toisiin ihmisiin vertailu, muiden mielipiteet esim. pukeutumisesta, - tai jos ostaa yli omien taloudellisten resurssien, silloin esine ei riitä tyydyttämään tarvetta, eikä aikaansaa pysyvää mielihyvää. Tuotteen haluaminen on tuolloin pointti, ei sen tarvitseminen. Ja sit pitäis ratkaista eri tavalla nuo edellä mainitut seikat kuin shoppaamalla.