Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 4 kk heräilee yöllä tunnin välein eikä nukahda uudestaan

Vierailija
04.10.2015 |

Nyt 4,5 kk ikäinen poikamme on ollut aina huono nukkumaan. Päiväunille nukuttaminen on ollut tosi hankalaa, vauva ei suostu nukahtamaan esimerkiksi vaunuihin vaan karjuu siellä pää punaisena. Olen ottanut tavaksi nukuttaa vauvan kantoliinassa. Siitä saan joskus pojan siirrettyä varovasti pinnasänkyyn, mutta yksin unet jatkuvat vain puoli tuntia. Ainakin yhdet unet nukutan siis liinassa, koska minipäikkäreillä poika ei saa levättyä tarpeeksi ja illat ovat hirveää yliväsymyshuutoa.

Päiväkanniskelun olen tähän asti jaksanut, koska yöt ovat meneet parilla-kolmella heräämisellä. Kuukausi sitten yöheräilyjä alkoi olla tiuhempaan: alkuyöstä nukutaan yksi tai kaksi kahden tunnin pätkää mutta sen jälkeen loppuyö herätään tunnin välein. Suurin ongelma on se, ettei vauva enää yölläkään nukahda uneen pelkästään saatuaan tissiä. Syötyään jää sängylle ähisemään ja kiemurtelemaan ja lopulta alkaa itkeä. Sylissä heijaamalla ja kanniskelemalla lopulta nukahtaa, mutta joudun siis tunnin välein nousemaan sängystä ja kanniskelemaan lasta. Aamuyöstä nukuttaminen myös kestää kauemmin ja joskus en saa vauvaa ollenkaan nukutettua uudestaan, vaan sitten valvotaan tunti pari olohuoneessa. Alan olla tosi uupunut, koska päivälläkään en saa nukuttua. Mies yrittää auttaa ja joskus yöllä ottaakin vauvan, mutta ei osaa nukuttaa häntä ja lopputuloksena on poikkeuksetta huutoa. Tiedän että olen itse opettanut vauvan kanniskeluun, mutta muilla keinoilla en yksinkertaisesti ole saanut häntä nukkumaan ja väsyneenä tulee mentyä siitä mistä aita on matalin. Nyt pitäisi saada siis opetettua vauva nukahtamaan muuten, mutta miten? Näin pienelle ei unikouluakaan vielä suositella.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kovasti masuvaivoilta, eikä vain siltä että ei osaa nukahtaa. 

Ilmavaivajumppaa iltasella + yösyötönkin jälkeen röyhtäytys. Vaunuihin ja sänkyyn korotus pääpuolelle saattaa vähän auttaa. Tai jos on sellainen iso imetystyyny, niin siitä vauvalle 'pesä', missä nukkuu puoli-istuvassa asennossa.

Ja jos kasvaa hyvin, voi yrittää korvata ainakin osaa yösyötöistä tutilla (ei tule siis niitä masuvaivoja...)

Näistä muistaakseni oli meillä ainakin jonkun verran apua. Nyt ekaluokkalaisena tyttö jo nukkuu koko yön putkeen...  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla