E-pillerit ei aiheuta lapsettomuutta - uskotko?
Buusterissa puhutaan ehkäisystä ja kuulin vain lauseen. E-pillerit ei missään tapauksessa aiheuta lapsettomuutta vaan päinvastoin.
Itse taas uskon vahvasti että e-pillerit on yksi syy lisääntyneeseen lapsettomuuteen. En ole lääkäri, enkä tutkija, joten ei nyt ole heittää mitään todisteita.
Kommentit (24)
Vierailija:
Maailman sivu on ollut lapsettomia ihmisiä, ovat vaan adoptoineet tai tyytyneet lapsettomuuteen, eivätkä vouhottaneet asiasta niinkuin nykyisin kun 30-40 vuotiaat yli-ikäiset, jotka yrittävät lapsia tehdä.
Itselläni mm. oli todistettavasti terveen näköiset munasarjat (ultrailtiin useasti) ennen kuin sain pillerit. Kuukautiset eivät olleet kovinkaan säännölliset, mutta ne kuitenkin OLI. Kuitenkin piti tuputtaa nuorelle pillerit, että saadaan säännölliseksi (en tajua enää, miksi ne otin, vaikka en erityisemmin kärsinyt epäsäännöllisyydestä). Söin pillereitä viisi vuotta. Sen jälkeen minulle ei tullut kuukautisia kolmeen vuoteen, ja munasarjat olivat kystoja täynnä.
Olen itse tietenkin vain yksi tapaus, enkä voi sanoa, mikä nyt aiheuttikaan minkäkin, mutta en mitenkään usko, että on jotenkin vailla seurauksia, että nuorelle, vielä hormonitoimintansakin osalta kehittyvälle tytölle/naiselle syötetään vuosia keinotekoisia hormonilääkkeitä.
Lopetin ne ja tulin ensimmäisestä kierrosta raskaaksi. Munasarjat kunnossa, ultrailtiin niitäkin ennen pillerien lopetusta.
joista ei nykyään puhuta tai joita ei edes vielä tiedetä. Viime aikoinahan on ollut puhetta mm. lisääntyneestä sydäntautiriskistä naisilla, hiivasienen yleistymisestä, puhumattakaan mielenteveysongelmista yms, joiden yhteyttä e-pillereihin ei ole suoraan todistettu, mutta joiden lääkärit epäilevät niihin vaikuttavan. Kun tupataan ihmisen kroppaan keinotekoisia aineita vuodesta toiseen joka päivä, niin on se ihme, jos ei jotain tapahdu. :/