¤¤¤Maalismussukat ke-to¤¤¤
Kommentit (48)
Hei!
Mieskin kyseli eilen, että miltä nyt tuntuu, kun on viimeinen tiistai ja tänä aamuna muistutti innoissaan, että viimeinen keskiviikko. Kyllä tuo kotiin jääminen ja synnytyksen lähestyminen rupee näkymään yhä enemmän ja enemmän miehessä. Kai tuo sairaalaan tutustuminen ja synnytysvalmennus ovat herättäneet lisää ja lisää...
Meillä on siis kans toi Gracon Autobaby. Valittiin se harmaa/musta-sävyinen. Tuli tuossa eilen mieleen, että pian pitää mennä testailemaan jalustan ja kaukalon kiinnittämistä, jotta sujuu sitten kun aika tulee. :)
Eilen synnytysvalmennuksen jälkeen kätilö tsekkas vauvan asentoa. Luultavasti vauva on kääntynyt perätilasta raivotarjontaan, mutta ei ollut kuulemma varma. Viikon päästä on lääkäri. Saa se sitten tutkia tilanteen. Tosi alhaalla sydänäänet kyllä kuuluivat... Sitten kun kätilö paineli mahaa ja tunnusteli, ei meinannu löytää päätä. Voi olla kuulemma niin alhaalla tuolla piilossa, jos se rt on. Melkeimpä rupee jännittämään, olisiko oikein päin, eikä tarvittaisi kääntyyrityksiä jne.
Mulla on maha todella alhaalla. Ollut oikeestaan koko raskauden ajan. Ns. ylämahaa ei paljoa ole... Äidilläni on ollut samalla tavalla vatsa alusta lähtien alhaalla ja me lapset synnyttiinkin etuajassa...
Tinttu81
rv 33+6
Huomenta,
Aamu alkoi reippaasti neuvolakäynnillä klo 7.30. Äitipää oli taas liikkeellä, joten työpaikan avaimet olivat kotona ja ei kun sitten takaisin kodin kautta neuvolakäynnin jälkeen. Tänään tuntuu taas olevan sellainen päivä, että hukkaan varmaan itsenikin pian. No, seuraava neuvola onkin sitten äitiysloman ensimmäisenä päivänä, eli kahden viikon päästä! :) Neuvolassa kaikki oli ok, vauva raivotarjonnassa, hb 128, verenpaine 116/79 ja sf-mitta 30.5 eli tasaisesti mennään keskikäyrän yläpuolella. Syke 150-160. Mites muuten te, jotka tiedätte vauvan sukupuolen, pitääkö tyttö-/poikasykeuskomukset paikkaansa?
Autobaby on meilläkin harmaa/musta. Mun pitäisi kans aloittaa harjoittelu sekä rattaiden kasaamisen että ton kaukalon kanssa, mies kyllä saa vaunut kasaan ja kokoon muutamassa sekunnissa, mutta mä en oo vielä koskenutkaan niihin. Kaukalokin on ostamisesta asti ollut alkuperäisessä pahvilaatikossaan... No, pikkuhiljaa.
Nyt toiseksi viimeistä keskiviikkoista työpäivää jatkamaan!
-Aranja, 33 tasan viikkoja ja tyttösykkeillä varustettu pikku-Ukko (jonka sukupuolesta siis ei ole tietoa)-
..tai siis minua ei palella juuri nyt täällä sisällä, mutta ulkona on kyllä edelleen yli 20 miinusta. Toivottavasti eilinen viima on helpottanut, se sai kaikki ulkona vietetyt hetket kyllä todella hyytäviksi! Pitäisi lähteä rakennuksille lämmittämään takkaa, mutta mieluiten kääriytyisin vilttiin sohvalle kirjaa lukemaan, tai sitten vaatehuonetta raivaamaan, että saisin kaikille noille vaatteille jostain tilaa... Äitiyspakkauskin saatiin eilen, joten taas on vaatetta siliteltäväksi.
SYKE - mä taisin vähän aiemmin naureskella sitä sykejuttua, tai veljeni siitä mainitsi. Hän muisteli, että pojilla olisi korkea ja tytöillä matala, mutta kyllä mulle terkkari eilen tuumasi, että tyypillinen pojan syke... eli lepopulssi oli jotain 115-120, kun vauva veteli kuuntelun alussa hirsiä ja sitten kun heräsi ja kävi ryskyttämään mun kylkiä, sykkeet ponnahti jonnekin 160 tai yli, muistaakseni. No ota noista nyt sitten selvää :). Taidamme odotella pari kuukautta niin tiedämme paremmin!
Tänään menemme tutustumaan P-KKS:n synnäriin. Pitääkin käydä sairaalan sivuilla katselemassa paikat jo etukäteen. Vähän kiinnostaisi, että onkohan muita tämän alueen maalismussukoihin kirjautuneita paikalla? Tutanna on ainoa, joka on jäänyt mieleen, kun la on samana tai melkein samana päivänä.
Minäkin kannan korteni kekoon kun noita kysymyksiä oli kertynyt alkuviikon pinossa.
AUTOISTUIMESTA- mekin valittiin se gracon autobaby ja musta-harmaana niinkuin joku muukin. Meillä siis kolme sidottavaa joten helpotusta tuo se helppo kiinnitys ettei joka kerta tarvitse könytä lasten päällä vöitä räpläämässä.. Kalliiksi tulee muuten tämä vaavi:),minulla autona vw-golf farmari jonne ei mahtunut kolmea isoa istuinta vierekkäin!! Tuli merkin vaihto leveämpään autoon;)
SAIRAALAKASSISTA- juuri eilen " sukkapuikko" tuntemus-supistus päivästä säikähtäneenä aloin miettimään mitä sinne kassiin laittaisikaan. Ensin hoidin sen tärkeimmän- pakkasin huolella miettimäni:) vauvan kotiintulovaatteet eri kassiin ja kassin turvakaukaloon niin mies osaa ne sitten tuoda. Hassua miten ne muka ovatkin niin tärkeitä-sama kai se olisi missä asussa pieni kotiin tulee, toppapukuhan on päällä autossa ja kotona ei ole ketään vieraita niitä" huolella valittuja" tuijottamassa-hih!
-Itselleni tein oman kassin päälle listan jossa lukee lähinnä KAMERAT ja laturit. Niitä ilman ei voi synnyttää! Kaikkea muuta ilman tulee mielestäni toimeen.
-Lisäksi laitoin kassiin liivinsuojia(ei ole sairaalassa ollut)
-imetysliivit
-puhtaat pikkuhousut kotiinlähtöä varten( sairaalassa olen suosiolla käyttänyt niitä sairaalan verkkohousuja sen JÄTTIvaipan kanssa).
-Oman Always super-imukykyisen yösiteen joka ensipäivien jälkeen riittänyt jälkivuotoon.
- Lansinoh tissirasvaa(jota saa kyllä imetystuskiin osastollakin ainakin kättäriltä)itsellä suuri apu vielä kotona ko.rasvasta- esikon jälkeen rinnanpäät vereslihalla imetyksen ensipäivät.Tosikon imetys sujui jo ilmankin.
-Pikkukukkaroon rahaa
-Esikon kanssa olin varautunut kuulemani perusteella suklailla,ristikkolehdillä, lukemisilla, vesipullolla, musiikilla ym.ym.Tosiasiassa en tarvinnut synnytyksessä niistä mitään. Vaikka synnytys kestikin yli 12h,ei tullut ruoka mieleenkään,lukemisesta tai musiikin kuuntelusta puhumattakaan-synnärin radio riitti siksi ainoaksi kivuttamaksi epiduraalitaivas hetkeksi:) Mutta kukin tyylillään.
Edellinen (ja tämä tulevakin synnytys taitaa olla) oli niin nopea ja kipeä suunnittelematon luomurykäisy että hyvä kun ehdin neuvolakortin ojentaa:) eli en huolehdi muusta kun että olisin ajoissa perillä!
Vaavin prinsessahuone on valmis katosverhoineen ja varusteltuine hoitopöytineen-sänkyä en ole vielä pedannut eikä sänkyä siis ole vielä siirretty meidän huoneeseen, mutta muuten kaikki on valmista. Hyvä niin, huomennahan tulee 37 täyteen eikä vauva ole enää virallisesti keskonen.HUI! Kun nyt ainakin pari viikkoa odottelisi vielä- suursiivous olisi kiva tehdä ja pojat parannella räkätaudista.
Onnea LYYTIKKI rt-vauvasta! Piti pieni sinua jännityksessä loppuun asti;)
Nyt palstatilaa muillekin,
jokuli ja mönkijätär 36+6
Olemmeko kaikki todellakin vielä yhtenä kappaleena?Ellei sitten juuri nyt joku ole laitoksella?Mullakin tulee huomenna jo 37 viikkoa täyteen.
Mulla ei ole vieläkään sairaalakassia pakattu eikä vauvalle ole haettu edes turvakaukaloa.Olen jotenkin en ehkä taikauskoinen vaan epäluuloinen vauvan suhteen-olen ollut raskauden alusta asti.Onkohan tää ihan normaalia?Onko muilla mitään epäröiviä ajatuksia vauvasta?Aluksi en meinannu uskoa että olen edes raskaana ja nyt ajattelen että ehkä jotakin sattuu vielä tai vauva on kovin sairas tms.Anteeksi,en haluaisi pilata kenenkään iloista odotusta.Haluaisin vaan tietää onko muilla mitään sellaisia ajatuksia mielessään.
Neuvolassa eilen kaikki vaikutti hyvältä, hemoglobiini tosin oli laskenut kun en ole rautaa enää syönnyt.Nyt täytyy viimeiset päivät vielä popsia ettei sitten ihan pökerry synnytyksen jälkeen.
Painoa oli tullut 2 kg lisää kolmessa viikossa,muttei vielä mennyt 10 kilon raja rikki.Sf keskikäyrän tuntumassa.Verenpaineet ok ja vauvan syke 150.
Kävellessä painetta alapäässä ja välillä pistelee,ihan hyvää että muutoksia tapahtuu pikkuhiljaa niin ehkä varsinainen synnytys olisi hieman nopeampi.
Mukavaa talvipäivää kaikille ja voimia vielä töissäkäyville!
Pikkarainen 36+6
Johan se ensimmäinen äityislomaviikko on puolessa välissä- enkä ole saanut mitään niistä ompel-jutuista tehtyä mitä suunnittelin.... no ehkäpä tänään ;)
NapNap- meillä hankittuna myös tuo Gracon Autobaby+ base, värinä Metropolitan eli se musta/harmaa, sopii hyvin auton väriin ;)
SEKSI-rintamalla meillä on ollu tosi hiljasta melkein koko raskausaikana, kun miuta supistellu jo puolivälistä asti, niin seksin jälkeinen supistus taisi sillon miesparan säikäyttää, eikä hän kuulemma uskalla tehdä mitään... lisäksi kun on kuullut tuon kolmen S:n keinon joilla voi synnytystä koettaa käynnistää (jos menee yli) ... Miekii oon välillä ääneen epäilly ettei vaan taida tämmönen valas kiinnostaa... No siitähän on sitten keskusteltu pitkään...
Meillä olis tänään toinen ja viimeinen perhevalmennus, saa nähdä mitä siellä nyt käydään läpi. Ja huomenna on vihdoin se lääkäri, saa siitten vihdoin vähän tietoa missä mennään :)
Fiona rv 35+3
Tänään oli neuvola päivä 34+4. Hb 117 RR 110/52 Pissa - eli kaikki kunnossa. Paino vähän vaihtelee viime neuvolassa tippunut ja nyt taas nousu suunta 500g/vko. SF 30. Masukki rv ja syke n.130 ja vahvasti epäilen että kolmas poika sieltä tulossa. Mulla eka lapsi perätilassa ja syntyi niin rv37+6.
TURVAISTUIN: Fiksu valinta toi Autobaby jalustalla. Ostaisin sen jos ensimmäinen ja tarvetta tulisi myöhemmin.
JOKULI: Sulla kanssa on kaksi pikku-poikaa jo. Pidätkö kaikki kotona vai onko sulla kerhossa jompikumpi? Vinkkejä miten saisi arjen parhaiten rullaamaan. Mulla nyt lapset mun töiden takia päiväkodissa ja ajattelin et veisin ne näin aluksi 2 krt/vko päiväkotiin ja katson sit miten tämä järjestelmä toimii. Me rakennetaan parhaillaan ja mies joutuu kesällä olemaan tontilla jonkun verran. Onneksi mummi asuu tossa lähellä, mutta ei viitsisi häntäkään liikaa kuormittaa. No jos lapset vie nyt 100 % ajasta niin ei tämä kolmas voi enää enempää vaatia :-)
Mulla nyt viimeinen viikko menossa töissä ja sitten alkaa äitiysloma. Jippii ei enää aamukiirehässäkkää...
SAIRAALAKASSIIN: Kamera varmaan tärkein. On ihana saada vauvasta kuva ihan pienenä. Suosittelen ihan lähikuvaa. Esikoisen kohdalla otettiin kuvat vähän turhan kaukaa. Silloin ei tainnu olla digikameraa mukana nii ei voi jälkikäteen zoomailla... No tämä on makuasia. Kaikki muut romppeet saa sairaalasta, mutta jos joutuu sairaalassa olemaan pitkään niin kaipaamaan tulee pienempiä siteitä, rintaliivinsuojia, jne... mutta niitähän mies voi tuoda mukana sit sitä mukaan kun keksii mitä tarvitsee. Kotiutumisvaatteiksi itselle tarpeeksi väljät vaatteet. Ja ne rintaliivin suojat ja side...
No tässäpä tätä turinaa.
Miikku ja masutoheltaja 34+4
PIKKARAINEN, samanlaisia ajatuksia on mullakin! Eli jotenkin en tiedä uskallanko uskoa vieläkään että vauva on todella tulossa ja tulee! Olen myös aika vähän hommannut tavaraa (toisaalta siksikin että hommaan sitten vähän sen värisiä kuka tulee... tai onkohan tää vaan tekosyy).
Ja paljon vielä on laittamatta valmiiksi.
Ehkä myös tän " epäuskon" takia mun on nyt niin vaikea heittäytyä täysillä tähän " äitiysloma" -moodiin josta eilen kirjoitin.
Mua ehkä alitajuntaisesti vaivaa vielä joku typerä kädestäennustajan ennustus aikanaan mun lapsiluvusta... vaikken niin tuollaiseen uskoisikaan.
Lisäksi mulla on synnytyspelkoa ja kaikenlaista muutakin stressiä.
Harmittaa kun ei uskalla oikein täysillä nauttia ja iloita raskaudesta. Alussa olin ihan varma ja samaan aikaan myös pelkäsin hysteerisesti että menee kesken - ramppasin kerran yksityisellä ultrassakin kun pelkäsin pahinta.
Onko tämä vaan jotain suomalaista mentaliteettia " ei saa nuolaista ennenkuin tipahtaa" ? Ettei uskalla etukäteen iloita.
Mutta hyvin tuntuu vaavi nyt voivan, potkii ja möyrii innokkaana :-). Kun vaan sen synnytyksen saisin kunnialla hoidettua!!
TURVAKAUKALO meillä jopa on valmiina, Britax Römer Baby Safe Plus, oli taannoin TM-testivoittaja joten otettiin sitten se. Monta viikkoa saatiin odottaa sitä kun oltiin pyydetty tiettyä kuosia, joka lopulta oli sitten jo loppunut (mutta liikkeellä ei ollut tästä tilatessa vielä tietoa). Onneksi siis edes jotain hommattiin ajoissa.
BABYSITTERI on myös, ja KÄYTETYT VAUNUT jotka löytyi tosi edullisesti, niillä varmaan pärjää ainakin alkuun.
Ja vaatteita on saatuja, kun vaan olisi paikka mihin laittaa niitä valmiiksi... (muutto tulossa ja remontti kesken, vauvan huonekin täynnä remppatavaraa ja lattia kesken - paniikki iskee koska varmaan ehkä jo ensi viikolla tai viim. 3-4 vk:n päästä nyytti on sylissä!!)
Nyt vauvan vaatteet on miljoonien muuttolaatikoiden seassa jossain hautautuneena...
Vielä puuttuu ainakin sänky ja hoitopöytä, amme yms. pienempää, jäävät ne hankinnat varmaan vauvan syntymisen jälkeen. Kun saisi edes sen verran järjestystä tänne kotiin että voisi sen äitiyspakkauksen laatikon laittaa valmiiksi. Mutta vielä täällä pölisee niin paljon remonttipölyä eikä ole tilaakaan, että turhaa yrittääkään tehdä mitään.
Mies ei tajua mun huolta ja paniikkia tän aikataulun suhteen :-(.
Reissusta palattu virkistyneenä ja vähän ryytyneenäkin. Varsin jouhevasti matka meni, vaikkakin tulomatkalla valvoin melkein koko yön kun laivaa keinutti melko kiitettävästi, tuulta oli ollut sellaiset 21m/sek.
Tukholmasta tarttui mukaan muutama vaate vauvalle, enemmän sitä näin " suurperheen äitinä" ostelee näille vanhemmille lapsukaisille, kun niiden tarpeet on jotenkin konkreettisempia. Kaukalo ja sänky me vuokrataan neuvolasta, kaksosten vaunut saatiin käytettynä ja vaatteita olen ostellut varsin maltillisesti kun kuopuksen vuoden takaiset pikkuvaatteet on melkolailla käyttämättömiä. Itse olen ihan heti kotiutumisen jälkeen halunnut lähteä vähän kauppoihin itsekseni tuulettumaan ja mieskin on jo tällä kokemuksella varsin haka ostelemaan niitä puuttuvia partikkeleja jos itse en kykene liikkeelle. Joten pikkusälän hankinnat suoritamme vasta vauvan synnyttyä (ehkä mullakin vähän sellainen menttaliteetti, että haluan nähdä sen konkreettisen tuloksen ennen niitä hankintoja).
Liikunnasta joku kyseli. Mun liikkuminen on jatkunut lähes ennallaan, ainoastaan juoksemisen lopettelin tossa puolessavälissä raskautta. Meinaan vielä tämän helmikuun ohjata viikkotuntini, toki ne on suht rauhallisia tempoltaan kuten Bodybalancea ja kuntosalia. Siihen sitten lisäksi uimista, hydrobicciä, jumppaa ja kuntosalia aina sen mukaan mikä hyvältä tuntuu.
Omassa masussa ei eritystä. Aamuisin ja iltaisin möyrytään ja päivällä on sitten rauhaisempaa. Ensiviikolle sattuukin sitten sekä neuvola että käynti äitiyspolille, vähän jo mietin peruisinko ton neuvolan kun se meillä vähän sellainen " mittala" tyyppinen läpihuutojuttu, mutta ompahan siinä ajanvietettä kun meinaa nämä päivät välillä tuntua pitkiltä.
Nyt täytyy vääntäytyä keittiöön loihtimaan lapsille murua rinnan alle.
Onnea Lyytikille hyvistä uutisista ja mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti, toivottelee
maisa rv 33+4
ps. karkkilakko piti risteilyn ajan, nyt kun saisi vielä pidettyä näppinsä irti tulijaisista niin hyvä olisi:)
[color=Mediumslateblue]Täällä jo hieman ahdistuneena luin viestejänne SEKSIELÄMÄSTÄ, joka tuntui kaikilla sujuneen entiseen tahtiin. Ajattelin jo, että kaikilla muilla entiseen malliin harrastetaan seksiä, paitsi meillä... Mutta onneksi sain kohtalotoverin ajatuksineen kaikkineen [b]Fionasta[/b]. Helpotti kummasti oloa! =)
Mistä [b]Zia[/b] ostitte TURVAKAUKALON? Kuulosti nimittäin houkuttelevalta tuo tarjous hyvityksestä seuraavaa istuinta ostettaessa. Meillä kun ois tarkoitus ostaa esikoiselle sellanen turvavyöistuin sitten kun vauva tarvitsee turvaistuinta. Meillä esikoisella turvaistuimena Britaxin two way elite.
Omaan ( . ) kuuluu tukalaa olotilaa, kun mosse punkee koko ajan pepullaan tai polvellaan vatsanahkaa, ihan kipeää tekee välillä. Rintalasta ihan arkana koko ajan, kun painaa joku siihen niin kipeesti. Aamulla veti molemmista jaloista suonta. Pitäskö taas kaivaa magnesiumit esille? Niin monella jo jännät paikat käsillä ja mä vasta rupeen pikkuhiljaa orientoitumaan vauvan tavaroiden esille ottamiseen.
[b]Pikkarainen[/b] kyseli vauvan syntymän aiheuttamasta paniikista ja mulla nyt parina iltana nukkumaan mennessä iskenyt ahdistus, että kuinka mä jaksan sitten vauvan ja uhmaikäisen esikoisen kanssa. Ehkä se vaan nyt ahdistanut, kun neiti ollut mummolla ja papalla ja saanu ihan rauhassa täällä itekseen olla. Kova ikävä neitiä koko ajan, ihanaa kun aina soitellaan ja se sanoo, kuinka hänellä on kova ikävä äitiä ja iskää! [/color][color=red]♥[/color]
[color=Mediumslateblue]Kohta oon lähdössä siskoni kanssa käymään ruokaostoksilla ja tehdään sitten yhdessä ruokaa ja rupatellaan. Tarkoitus olisi iltapäivän aikana vielä siivota vaatekaappeja vauvan vaatteita varten.
-Monkey ja mosse rv. 34+0-
Sain sitten eilen sen tiskikoneenkin toimimaan. En edes voi käsittää mikä siinä oli, alkoi vaan ihan itekseen toimia. Onneks sain sen toimimaan ennen ku isäntä tuli. Yleensä kun valitan jonkun menneen rikki niin heti kun mies kokeilee toimii taas.
Sairaalakassista puhetta. Mulla oli kyl esikoisen kanssa omaa musiikkia mukana ja oli ihan mukavaa sitä salissa kuunnella. Sitten tietysti omat shampoot ja dödöt. Se on uskomatonta miten paljon sitä synnytyksen jälkeen hikoilee. Korvatulpat jos on huonouninen, tietty kamera (ja laturi, filmiä), rahaa, imetysliivit, harja, hammasharja, rasvaa.
Kattoiko kukaan eilen sen 4D:n? Kyllä meinas itku tulla kun oli niin pieniä ja avuttomia. Ja pakko tunnustaa että helpotuksesta huokasin kun viikkoja on jo näin paljon.
Meillä on joku Britaxin vuoden 2000 kaukalo. On ollu ihan hyvä ja menee meijän autoihin. Pitää vaan ostaa uus aurinkolippa kun vanha on kadonnu. Mä en ainakaan oo huomannu et mikään koppa olis kauhean hyvä kantaa. Mulla ainakin kolisee koko ajan jalkoihin. Onneks nyt ei pidempiä matkoja tarvii istuinta kantaa.
Tytön hoitotätikin soitteli eilen ja pyysi perjantaina käymään. Halus nähdä mut viel pyöreenä ja sit ehtii tyttö leikkimään vanhojen leikkikavereiden kanssa, nekin on viimeisiä päiviä enää hoidossa. Sen jälkeen meenkin siihen naapuriin toisen tutun luo käymään. Tuleepahan ainakin ohjelmaa sille päivälle kun aamulla on neuvola kymmeneltä ja sieltä sitten suoraan kyläilee. Ollaan varmaan vasta kuuden tai seitsemän aikaan kotona.
Toivottavasti isäntä ehtii tulla ajoissa kotiin tänään. Mulla on puol 7 kokous ja viimeks ei oikein onnistunu ku oli tyttö mukana. Leikki tuhkimoa vessassa. Pesi siis märällä rätillä lattioita ja laulo " laula lintusein" . Yritä siinä sitten olla sihteerinä ja kirjoittaa edes jonkinnäköinen pöytäkirja.
Muutkin on nyt puhuneet öiden sujumisesta. Me vaan miehen kanssa varastettiin koko yö toistemme peittoja ja tyynyjä. Vessassa kävin ekan kerran vasta aamulla kun miehen kello soi. Alkaakohan sitä nyt jotenki nukkumaan varastoon...
Masussa tasainen myllerrys. Kylkiluita koetellaan. Meillä molemmat ollu " ujoja" masussa. Heti kun on alkanut paijaamaan peppua tai jalkaa niin vauva karkaa alta. Kyllä synnytyksen jälkeen esikoinen ainakin tykkäsi silittelystä, mutta masussa ei saanut häiritä.
Nyt syömään aamupalaa. Huomenna tuun kertomaan mitä siellä polilla sanottiin.
Kati (rv 36+3 ja 25 päivää laskettuun)
Ja illalla synnytysvalmennukseen menossa myöskin. :)
Miten minä en olekaan sinua aiemmin huomannut, jos kerran sama laskettuaikakin on...? Huomiointikyky alkaa vissiin olla aika rajoittunut... ;) Olenhan minä toki tätä pinoa paljon lueskellut, mutta enimmäkseen olen kirjoitellut tuolla 30+ ESIKOT -porukassa.
Nyt pitääkin käydä katsomassa vähän näitä aiempia maaliksien pinoja, että tiedän mitä muuta on jäänyt huomaamatta.
Tutanna 33+2
Sinähän olisit myös tuota 30+ ESIKKO-ainesta... ;) Käypä lukaisemassa sitä pinoa...
Ja nyt palaan takaisin noihin maaliksien aikaisempiin pinoihin.
Keskiviikkoa!
Taas olisi yksi neuvolareissu takana. Kaikki oli kohdallaan. Paino oli noussut melkein 400 g ja huitelee nyt reippaassa 9 kilossa. Vieläkään ei siis kymppi mennyt rikki. :) Turvotusta on, erityisesti jaloissa. Mä toivon, ettei nuo sormet valtavasti turpoiskaan enää. Verepaine oli 120/70. Pissa puhdas. Hb oli noussut yhtäkkiä 130. No, eipä ainakaan tartte rautaa. :) Sf ei yllättäen ollut kasvanut, koska tuo masu on laskenut niin alas. Terkkari ainakin sanoi sen johtuvan siitä. Tuumasi heti, että onpas masu laskenut ja veikkasi, ettei mene kauaa, kun ollaan synnyttämässä. Toivottavasti. Vauveli oli raivotarjonnassa. Tuskin se enää kääntyy. Sykkeet oli 150-160, kuten tähänkin asti. Ensi viikolla jälleen tarttis mennä, mikäli ei olla Jorvissa. :)
Oli puhetta siitä eilisestä 4D:stä. Mä itkin ihan valtoimenaan, kun katottiin miehen kans sitä. Mies olis halunnu kääntää kanavaa, mutta mä en antanut, vaikka pahaa tekikin kattoa. Onneksi oma raskaus on jo näin pitkällä. Mä olisin varmaan pimahtanut, jos itse olisin just ollut rv 24-26.
( . ) ei kummempia. Yöt on tosi kauheita. Supistelee ja polttelee niin, että tekis mieli huutaa. Vessassa pitää hypätä ihan koko ajan ja hyvää asentoa ei löydy. Tätäkin kirjoittaessa on pitäny pariin kertaan nousta ylös, kun istuminenkin on hankalaa. Kauheeta, jos tätä kestää vielä 5 viikkoa! Yritän kuitenkin pitää mielen positiivisena, niin jaksais paremmin noita kipuja.
Tänään olen menossa vielä kampaajalle tuossa iltapäivällä. Se varmaan ainakin piristää. :) Kaupassakin tarttis käydä, mutta odotan miestä kotiin. Mä en yksinkertaisesti voi kanniskella kauppakasseja, kun heti alkaa supistella. Mulla on ihan tarpeeksi tekemistä kävelemisessä. Muuten ajattelin tänään ottaa ihan rauhallisesti. Vauvan vaatteetkin on jo pestyinä. Pitäis vielä oikein ajatuksen kanssa käydä tarvikkeet läpi, että vieläkö tarttis jotain vai voiko nyt vaan odottaa vauvan saapumista. Sairaalakassi on pakattuna, ainakin suurimmaksi osaksi.
Mutta nyt vaihteeksi taas vessaan. :) Mukavaa puoliväliviikkoa kaikille!
Lily & Nappo 37+0 (3 viikkoa eräpäivään!!)
P.s. Ei voi olla totta, että me ollaan edelleen kaikki kasassa! :)
Käyn silloin tällöin lukaisemassa et joko olisi joku poksahtanut. Teillä alkaa osalla olla jo jännät paikat :)
Jos omasta navasta sitten. Eli mulla todettiin rv 26 kohdunkaulan lyhenneen 2cm ja olevan pehmeä. Kontrollissa rv 29 tilanne sama mut kerta suu on hyvin kiinni niin ei tarvittu lisä kontrolleja. Lääkäri sanoi vain et jos supistelee paljon niin heti näytille muuten saa elää normaalisti. Ja niin on tehty. Silloin tällöin kiristää mahaa ja häpyluun päällä tuntuu painetta mut eipä muuta. Jos paljon seisoo+kävelee niin kylkiin rupee sattumaan samoin alaselkään. Olo on kerrassaan tukala jo!
rv 32 sf oli 32cm, pissa ja paineet ok (olleet aina alhaiset), painoa tullut yhteensä n.11kg (mikä on 2-3kg vähemmän kuion esikoisen aikaan).
Yöt on tuskaa :( Väsyttää mut uni ei tahdo tulla. Asennon löytäminen vaikeaa, lonkat puutuu ja kääntyminen hankalaa. Nukun sellaista horrosunta vain ja ravaan vesassa - haukotus! Kuulostaa niin ekalta raskaudeltani. Niin kai se luonto valmistaa :)
Vauvantavarat ei ole valmiina. En ole edes katellut niitä. Meillä on muutto edessä aj elän toivossa et kerettäs muuttaa ennen synnytystä. Jos äkkilähtö tulee (mitä siis epäilen) äitini pesee vaatteet, mies saa kantaa sängyn varastosta eli ei hätää. Kaikki on valmiina esikolta. Sairaalaan kunhan muistan mukaan ottaa neuvolakortin niin sil pärjää :) Muut voi tuoda ja ostaa.
Kovasti odotan jo synnytystä. Vielä kuukauden vois masussa pysyä mut sit :) Luulen kyllä että 8 viikkoa on lähempänä kuin 4viikkoa. Esikko syntyi rv 41+4 eli kyl me huhtikuulle mennään mut toivossa on hyvä elää :) Saappa tosiaan nähdä kuka ensiksi jakautuu. Jännittäviä aikoja elellään. Joten niitä uutisia odotellessa - LEPOA KAIKILLE!
Jarniina ja " Lotta" rv 33+3
Ihan pikaisesti taytyy kirjoittaa lohdutuksena MONKEYlle ja FIONAlle. Tuosta seksista nimittain. Meilla on ollut kanssa hiljaisempaa (varsinkin vikat pari kuukautta), kun mies on jotenkin tosi ' tietoinen' vauvasta nyt ja vauva on tuossa meidan valissa.. Aika konkreettinenhan tuo alkaa olla :) mutta hormoonihirvio on kaikesta huolimatta joskus nostanut paataan, ja niita samoja keskusteluja (lahinna norsumaisesta ulkomuodosta) on kayty taallakin! Mulla ei ole mitenkaan erityisen seksikas olo muutenkaan, joten sankytouhut on jaanyt sellaiseen kerran viikossa tai kahdessa. Jotenkin sita nain loppupuolella haluaa laheisyytta muuten vaan eri muodoissa.
Mutta myohemmin lisaa
Browniette 35+6
Pakkasta on tosiaan vieläkin aivan liikaa, kun muutenkin hengästyttää helposti, niin pienikin ulkoilu tuntuu suorastaan pahalle. Ehkä mulla on vaan liian herkkä nenä. ;)
No, toisaalta, vuodelepoahan minun pitäisi vaan harrastaa seuraavat kaksi viikkoa, mutta pakkohan sitä on edes vähän happea haukata. Olen kuitenkin rajoittanut sen lähinnä koiran ulkoiluttamiseen omalla pihalla tai sitten kauppareissuihin miehen kanssa.
Eilen ei ollut taas niitä helpoimpia iltoja, supisteli aikas kovaa muutaman tunnin. Makasin tyynykasan keskellä lähes pää alaspäin, ja lopulta helpotti. Lisäksi uutisissa kerrottiin, että taitaa olla meidänkin isännän työpaikka uhattuna jos jopa 600 irtisanotaan... Pientä stressin poikasta pukkaa moisen uutisen jälkeen. Toisaalta ollaan jo suorastaan odotettu tätä ja jonkinlaisia varasuunnitelmia mietitty, mutta ei nämä koskaan mukavia juttuja ole. :(
POTKIS, kerroit että olit ensimmäisessä perhevalmennuksessa vasta tammikuun lopussa. Miten ihmeessä? Meillä ne alkoi jo syksyllä (kolme kertaa) ja nyt tammikuussa oli sitten ne viimeiset kolme kertaa? Plus tänään synnytysvalmennus ja huhti-toukokuussa vauvojen kanssa kokoontuminen. Tietysti jos asutkin eri kunnassa, niin sehän selittää paljon kun on eri käytännöt. Onko teillä rakentaminen missä vaiheessa?
Mitäs muuta, mahan ympärys on 104cm ja painoa on tullut noin 8-9kg. Ensi maanantainahan sen taas tietää tarkemmin kun on neuvolakäynti. Silloin katsotaan ultralla miten päin masussa köllitään, toivottavasti vilahtaisi pyllypuolikin kuvissa että näkisi vähän kumpi siellä on... ;) Nyt on viikon verran ollut pää alaspäin, eilen tosin teki sellaiset 360 astetta suorin vartaloin puolellatoista kierteellä... Siis tuntui tosiaan että nahka repeää kun toinen päätti kokeilla vähän asennon vaihtoa. Palasi kuitenkin takaisin raivotarjontaan, mutta sitähän en taas tiedä miten kauan tällä kertaa viihtyy niin. Toivottavasti loppuun asti, sillä minua pelottaa kääntämiset sun muut, sektiosta puhumattakaan.
Tämän illan synnytysvalmennuksen jälkeen saattaa olla, että synnytykin tuntuu konkreettisemmalta ja alan jännittää sitäkin. Itse uskon ettei tämä mahassa pysy sinne maaliskuun loppuun, mutta kukapa sitäkään loppujen lopuksi tietää vaikka huhtikuussakin vielä kärvistelisin näiden suppareiden kanssa turvallisesti kotisohvalla.
Onhan mulla kohdunkaula jo viikkoja ollut pehmeä, lyhentynyt ja yläosastaan avautunut, mutta tosiaan, ei sitä voi tietää. Voi syntyä vaikka helmikuussa tai sitten huhtikuussa. ;) Mieluummin toki siinä välissä, ja itse veikkaan maaliskuun puoliväliä.
Nyt pitää kyllä lähteä syömään välillä, ihan heikottaa kun on niin kova nälkä.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Tutanna 33+2
Jep, meilläkin tosiaan kaksi pikku miestä,esikoinen täyttää ensi kuussa 4v ja pikkukakkonen on 1,6kk.
Ovat olleet kotihoidossa koko ajan-kun kävin poikien välissä töissä,tein vain puolikasta listaa ja mummi ja ukki(eläkkeellä)hoitelivat esikoista kun tarve vaati.
Viime vuoden-joka muuten vierähti rak.projektin parissa..-vanhempi poika oli puistotädillä 3h/pvä kun minä juoksin vauvan kanssa raksa-asioilla kaiken maailman kaakeleiden ja keittiöiden perässä..mies on yrittäjä ja tosi kiinni omissa töissään ja oli kaiken vapaa-ajan raksalla joten minulle lankesi luonnostaan tuo juokseminen:)
Nyt sitten viimein asutaan täällä uudessa kodissa ja meidän esikko aloitti juuri alkuvuodesta tarhassa puolipväisenä 2-3pvää/vko koska alueella ei kavereita ja pikku mies aika arka joten tuntui että pojan on jo saatava ikäseuraa eikä aina vaan äitiä ja uhmaikäistä pikkuveljeä viihdyttäjinä. Kerhoon ei mahtunut mukaan nyt keväälle. Alkukankeuden jälkeen on alkanut viihtymään tosi kivasti ja bolleana puhuu kavereista.
Katson tilannetta syksyllä uudestaan-toisaalta olisi ihana pitää kotona kun vihaan kiireisiä aamuja ja vielä ei ole pakko viedä mihinkään..jospa naapuriin saataisiin seuraa kunhan taloja valmistuu.
tsemppiä rak.projektiin!!
jokuli
Aranja kyseli sykkeistä. Niistä on paljon puhuttu, että ei niihin voi luottaa. Mulla (odotan poikaa) ollu alhaisimmillaan 160 sykkeet myös nyt loppuvaiheessa!
Seksistä- meillä mies lähes mouruaa sitä, mutta itseä ei voisi vähempää kiinnostaa, kun mahaan ja alapäähän kerran sattuu. Olo on niin kypsä tänkin takia, kun sitä vaan odotaa, että palautuisi " omaksi" itsekseen eikä olisi tälläinen vaivainen lyllerö! Meillä ei mies tajua, että se sattuu ja sen jälkeen vielä inhottavampi olo. Se ajattelee lähinnä omia tarpeitaan...
Tääkin on jännä, kun esikoista odottaessa pystyi harrastamaan seksiä loppuun asti vaikkakaan ei kauhean usein kuitenkaan. Sitten saa taas odottaa sitä jälkitarkastusta ja ekaa kertaa synnytyksen jälkeen miltä taas tuntuukaan...;=)
Meillä Britaxin turvakaukalo. Helppo, kun kaksi autoa missä kaukalo vaihtelee vuoronperään, joten jalustalliset ei kävis meille. Esikoisella myös Britaxin two way elite niinkuin monkeyllakin.
Navan kohdalta kiristää ihoa hirveesti...koskahan repeää? Toivottavasti ei oo enää montaa viikkoa lusittavana tätä kakkua;=)
rv35+1
[color=olive] Taas meni koko yö nukkuessa, kertaakaan en noussut vessaan! Mietin juuri herätessä, että en olekaan pitkään aikaan joutunut käymään yöllä vessassa. Päivisin kyllä joutuu ravaamaan siellä vähän väliä.
Me ollaan myös mietitty Gracon Autobabya, varsinkin edelliseen autoon se olisi ollut melkein ainoa vaihtoehto, koska auto oli kolmiovinen ja kaukalo halutaan laittaa takapenkille. Mutta nyt on siis auto vaihdettu ja takaovetkin löytyy... mutta ehkä silti ostetaan tuo Autobaby, siis juuri se jalustallinen malli. Muut jotka ovat sen ostaneet, minkä värin valitsitte?
Kiva että lyytikin vauva on kääntynyt oikein päin! Ja että dieetti on purenut! Nyt on varmasti huojentuneempi olo ja saat rauhassa keskittyä loppuraskauteen.
Meillä tuo makuuhuone-elämä on jatkunut ihan normaaliin tahtiin, miehelle ei ole tullut mitään " estoja" . Ainakaan vielä...
Kysymys jo synnyttäneille:
Onko antaa jotain vinkkiä, mikä kannattaisi ehdottomasti pakata mukaan sairaalaan lähtiessä?
Entä saako sairaalasta liivinsuojia?
NapNap rv36+0 [/color]