~Helmikuisten keskiviikko!~
Kommentit (26)
mutta kauanko???ei ollut äiti oikeessa eilisestä.
eilisillasta 23 jälkeen on suppareita tullut kiitettävästi ja kovia.ukko sano et oon valittanut unissaan...
nyt viidestä saakka niitä tulee 7 min välein ja välillä pitemmällä välillä.millon mä meen sairaalaan????
ja kuuluisa limatulppa bongattu puoli viiden korvilla ja jotain limaa valuu koko ajan ulos.IHANIA KUVAILUJA.
kiva kun ei pääse skeidalle, joko mulla on järkyttävät pukamat tai pää painaa suolta!!!
kuumetta ja vauva 40+5, ja supistukset
Löytyihän se pino etsinnän jälkeen! Kun ei meinannu millään sattua silmään !
Neuvolassa käyty, siellä oli taas se harjoittelija mukana -ihan tylsää kun ei viitsi/jaksa puhua sille omista vaivoista... Mutta kuitenkin sf mitta huimat 34 huhuu ihan omilla lukemilla mulle ( esikolta 29 ) ja kyllä kaveri on ison tuntuinen... terkka kilpaa kehui mun mahaa kun on niin sievä - mitä sievää tässä pallossa on ? kamalia kipuja ja supistuksia aamusta iltaan ;) Sievää mun mielestä on vasta siellä sisällä :) -hiljaa toivoo että tulis jo pois !! Joo muuten oli taas heikko plussa valkuaista ja turvotusta +++ hb 94 ja seuraava aika viikon päähän.
Muillakin ollu supistuksia niin myös täällä mut ne kiusaa vaan eli lähetän ne niitä oikeasti tarvitseville tsup.....
Katsoin eilen sen dokumentin, itkuhan siinä pääsi ihan minusta kamala koko ohjelma - tietty heräsi heti ajatus onko meidän poika terve yms.. ja jotenkin oli minusta kovin ahdistava ohjelma näin katsoa raskaana ollessa.... vaikkakin ollaan jo voiton puolella me kaikki helmikset !!
Joko vauva uutisia olisi ???
minkki kera oskun 38+1
En tiedä sun tilanteesta, mutta mun olis tuossa vaiheessa jo mentävä synnärille !! Kun on taipumus tuohon nopeaan tulemisee. Ohje kai on että kun ei pysty yksinkertaisesti enää olemaan kotona niin silloin on mentävä -soita sinne synnärille ja kysy !!
Ja onnea matkaan :) ja paljon supistuksia ......
minkki edelleen
ja kysellä, eka nimittäin tuli hitaasti ja varmasti 12,25 h, mut kiva olis päästä skeidalle ;)))))
nyt supistuksen väli oli 8 minuuttia
Tulee 5-10min (keskimäärin 8min) välein mutta kun ei yhtään satu, tuntuu vaan tosi inhottavilta ja supistus tuntuu koko kropassa särkynä. Millähän näihin saisi voimaa? Pitäisikö mennä kolaamaan/hiekoittamaan piha? (en ole edes katsonut etupihalle kumpaa se kaipaa...)
Jännä muuten, mulle on tullut autokuume! Eli siis ennen miest :D Syynä lienee nämä pakkaset, kun ei ole kiva kävellä hakemaan poikaa hoidosta eikä sen ole kiva mennä polkupyörällä hoitoon.
t. Tuuliina
sulle vaan lisää suppareita ja soitapa sinne naikkarille, ihan hyvältähän tuo kuulostaa.
mäkin tahdon nämä kipeiksi ja pennun ulos mahasta... (eikö kuulostakin älyttömältä? Tahdon kipuja...!)
Tulinkin poikkeuksellisesti jo ennen aamupalaa koneelle, kun poika vielä nukkuu. Se tosin tarkoittaa sitä, ettei poika nuku tänään päiväunia, mutta se ei haittaa, koska mun äiti tulee tänään meille, niin en tarvitse mitään lepotaukoja (=netti-istuntoa pojan päiväunien aikana). Kohta menen sinne kulmien ja ripsien kestovärjäykseen, joten sen jälkeen olen valmis lähtemään synnyttämään =)
Kyllä tuntuu muilla olevan aika hirmuisesti ja tiheään noita supistuksia. Mistä sitä voi tosiaan tietää, koska sinne sairaalaan pitää lähteä?! No, ainahan sinne voi soittaa (ja Haikaranpesään pitääkin etukäteen soittaa). Mua vaan edelleen " huvittaa" se neuvolan neuvo, että uudelleen synnyttäjän pitää lähteä sairaalaan, kun kivuliaita, säännöllisiä supistuksia on tullut 10 min välein tunnin ajan. Te supistuksista kärsiväthän saisitte juosta sairaalassa joka päivä...
Mutta kertokaahan te kokeneemmat, oliko mulla eilen illalla vihdoin niitä vähän enemmän oikeita supistuksia! Kun tähän saakka supistukset on ollut pelkkää mahan kovettumista, johon ei ole liittynyt minkäänlaista kipua tms. Pelkkää kovettumista ja painon tunnetta mahassa. No, eilen illalla oli sitten varmaan tunnin putkeen (välillä pieniä taukoja) sellainen kiristys vatsassa, että oikeasti melkein jo luulin, että mun mahaan on vauvan tilalle mennyt joku norsu, joka yrittää tulla mahanahan läpi. Maha oli myös ihan kosketusarka. Toi kiristys tuli ns. aaltoina. Kesti hetken, meni pois, tuli takaisin jne. Mitäköhän se oli???
Nyt jos menis aamupalaa laittamaan. Tänään on siis raskausviikoissa se historiallinen päivä, että esikoinen syntyi " tänään" (rv 38+3). Tsemppiä kaikille, jotka tänään lähtevät synnyttämään!!!
T:Fassiloora rv 38+3
Kuumetta:
tsemppiä hirmuisesti ja voimia kanssa!
Tuuliina:
mä eilen myös mietin noita suppareita; niin kurjiakin ku ne onkin, niin tuntuu hullulta et alkaa toivoa niitä kuin kuuta taivaalta. Miehellekin sanoin ääneen et ihan hölmöä et oikeen haluis jo ne kunnon kivut...
Mut niin se vaan on, luonto senkin kai on kehitellyt et tulee määrätty kypsyys tähän oloon ja vatsaan sillon ku aika alkaa olemaan kypsä, vai mitä?
Sit ku on tilanne päällä, niin sitä varmaan manaa itteensä et tätäkö mä toivoin... :-)
Eikä jälkikäteen oo mitään merkitystä syntyikö se vauva viikkoa ennen vai viikon jälkeen la...
Mutta tää on tän hetkinen tilanne.
Imuroin äsken koko kämpän ja olo on aika poikkinainen. Miten voi hikoilla ja läähättäää niin paljo tollasen homman jälkeen?
Mulla oli eilen neuvola ja sf mitta oli kai jo 35 eli lähes yhtä paljon ku nuorin oli laskettuna aikana...
Viime yönä en tuntenu liikkeitä ollenkaan ja pelko hiipi jo aamuyöstä mieleen, aattelinkin sillon et syntyköön millon vaan kunhan saan ulos ehjänä ja niin et vauva on voimissaan!
Kaikille iloista keskiviikkoa !
Linda 38+3
Kiitos kaikille myötätunnosta mitä sain eilen osakseni. Loppupäivä meni vain turtana sängyssä maatessa ja itkua vääntäessä. Mies sitä iltapäivään katseli ja patisti sitten ylös. Kuivasi kyyneleet ja heitti vaatteet viereeni. Käytiin sitten haudalla ja mentiin mun vanhempien luo saunaan. Pakotti mut ns toimimaan eikä antanut jäädä makaamaan ja liikaa miettimään. Niin se on tämä kulunut vuosi mennyt,kun toinen luhistuu niin toinen pystyy olemaan vahva ja arjesta selvitään. Niin se varmaan jatkossakin on!!!
Se on sitten jo keskiviikko,rupeaa tämä viikko painumaan voiton puolelle ja monen muun tavoin olin päättänyt että tää viikko on synnytysviikko!!! Saas nähdä nyt. Olo on ihan omituinen,välillä supistaa ja sitten taas on hyvä olla ja jaksais tehdä v aikka mitä. Viime yönä ravasin vessassa oikein urakalla ja sitten tappelin närästyksen kanssa. Masukki ei asiaa helpottanut yhtään vaan tunki vaan pyllyä palleaan mitä enemmän närästi. Onneksi oli mustikkakeittoa kaapissa,se on ainoa mikä auttaa. Jos otan rennietä niin kipu vaan pahenee ja oksennus tulee. Mietin jo yöllä mistä lahden niitä manteleita hakemaan josta joku eilen puhui!!! Onneksi meni tunnissa kohtaus ohi ja sain taas vähän nukuttua. Mutta sitten kahdeksan aikaan piti nousta vessaan ja koiran kanssa ulos joten tässä sitä nyt ollaan pystyssä muutaman nukutun tunnin voimin. Ehkä menen jossain vaiheessa päikkäreille.
Ei ollut saunasta ja seksistä taaskaan apua tähän touhuun. Saunan lämpö saa aikaan vaan repimistä ihan alavatsassa ja niitä puukkoa tonne värkkiin. Ja seksikin oli niin hellää että... Kyllä ne muutamat supistukset yön aikana tuli mutta tiedä sitten johtuiko huonosta nukkumisasennosta ja vessassa ravaamisesta vai mistä. Tää on kyllä ihan kamalaa kun odottaa joka päivä jotain tapahtuvan mutta alitajunta sanoo että turhaan odotan. Maha tuntuu laskeutuneen vuorokauden aikana entistä alemmas...tai sitten sekin on toiveajattelua!!! : ) Ehkä jotain tapahtuu ensi yönä kun mies on yövuorossa....
Toivottavasti muutama pääsee jo tänään tositoimiin. Kuulostaa jo lupaavalta monilla,kuulostanut jo kylläkin pitkään... : )
Mä lähden keittämään toisen kupin teetä ja ihmettelemään mihin sitä aikaa kuluttais tänään...
Supistuksia kaikille!!!!
DEVIL&TOIVO 38+5
Vaikka kokemuksia on edellisistä kerroista, niin silti sitä itse epäilee etukäteen et millonkohan pitäis lähteä!
Mutta kun se synnytys käynnistyy, niin kyl mä uskon et sen sitten jokainen muistaa/tajuaa.
Kivut on potensiinn 10 ja siinä ei enää koneella istuta! :-))
vielä sama Linda
Pääsin nopeasti koneelle ja vanhasta tottumuksesta piti heti ensin suunnata tänne :)
Käynnistys siis tuotti viime viikolla niin rakkaan ja suloisen tuloksen että vieläkin pää ihan pyörällä pienestä!!!!! Kyllä sitä vaan reilussa vuodessakin kummasti unohtaa....
Synnytystä pelkäsin aivan älyttömästi mutta se oli aivan mielettömän upea kokemus, kaikki meni niin eri tavalla kuin viimeeksi!!!
Arki on kahden pienen kanssa lähtenyt yllättävän rauhallisesti käyntiin. Viime yönäkin pikkuinen söi puolenyön, viiden ja seitsemän aikaan ja nyt nukkuu vieläkin! :)
Esikoiselle maistuu uni myös ja ei ole vielä mustia sukkia ilmennyt, kovasti haluaisi vain pikkuveikkaa halia ja paijailla!!!
Koitan saada mahd. pian synnytyskertomusta kehiin.
Paljon tsemppiä teille muille loppumetreille!!!! Odottavan aika on varsinkin lopussa niiiiin pitkä mutta tulos on mitä parhain!!!! Jaksamista!!!!
Niin rakastunut Marju ja Mikki 5vrk
Täällä käytiin myöhään eilen illalla synnärillä... Mulla tuli noin klo 20-20.30 vähän jotain nestettä pöksyyn, luulin että oli lapsivettä, en edes sitä ensin tajunnut, vessareissulla huomasin. Siinä sitten miehen kanssa mietittiin, että mitä tehdään ja loppuen lopuksi soitin synnärille ja käskivät käymään sinne (oli muuten vanha koulukaveri kätilönä, jonka kanssa en tullut kouluaikoina toimeen yhtään... Mutta onnekseni ja ihmeekseni oli todella mukava!!! Niin me ihmiset vaan muututaan...) Kätilö laittoi mut puoleksi tunniksi käyrille, ja kyseli suppareista yms, sanoin et koko päivän on tullut, mutta kun ei ne ole kauhean säännöllisiä taikka edes kivuliaita, ja sitten miehen kanssa katseltiin niin tulihan niitä noin viiden minuutin välein... Hups! Vauvan sydämen sykkeet olivat koko ajan 120 molemmin puolin ja ihmeteltiinkin kun kuitenkin ovat olleet 140-160 koko raskausajan, mutta kun on niin alhaalla ja liikkuu niin ei mitän hätää ole... Verenpaineetkin otti, ekan kerran oli alapaine yli 100!!! Mutta varmaan jännitin, koska oli sitten jo heti perään 85, niinkuin maanantain neuvolakäynnilläkin. Mutta neste ei ollut lapsivettä, vaan jotain muuta, (virtsaa tai jotakin emätinnestettä...) Kysyi vielä ennen kun päästi kotiin lähtemään että pärjäänkö kotona niiden supitusten kanssa, sanoin pärjääväni ja palaavani jos tulee kivuliaimmiksi... Joten noin puolen yön aikoihin oltiin sitten jo kotona nukkumassa... Otin vielä panadolin (tuohon h*ton lonkkasärkyyn) ja sain todella hyvin nukuttua, mutta sitten kun mies nousi niin oli munkin käytävä syömässä ja eikun takaisin nukkumaan... Nyt vaan harmittaa miehen puolesta, kun sai nukkua ruhtinaalliset neljä tuntia! ennen töihin menoa. Ja mä taas saan nukkua vaikka koko päivän! Mutta hän taasen ei harmittanut ollenkaan pääasia että vauva ja äiti voi hyvin! Aamulla käydessäni vessassa tuli paperiin sellainen ihana verinen ja limainen klöntti, taisi olla se limatulppa, vaikka luulin sen jo lähteneen tuossa pari viikkoa sitten... Tosin kätilökin sai käteensä eilen sisätutkimusta tehdessään vähän verta, mutta sanoi ettei ole vaarallista. Niin ja kohdunkaula oli sentin mittainen ja kohdunsuu kahdelle sormelle auki... Mutta nyt mä haluan niitä kunnon supistuksia, että pääsen tositoimeen!!!!!!! Mutta eihän niitä enää tule minkäänlaisia... Joten yli tässä mennään ja olen täällä varmasti vielä kahden viikon päästäkin marisemassa...
Mutta nyt taidan mennä koirien kanssa käymään pihalla... Kun ei ole enää niin kauhean kylmä...
napero ja masukki 39+6
Tuntuu, että mulle ei tarvitse sanoa kuin pieni poikkipuoleinen sana, niin jo olen sanallisesti hyökkäämässä päälle! Esikoisen kanssa nämä viikot ennen synnytystä olivat ihania, kävin kaupoissa, laitoin kotia ja ihmettelin elämää. Nyt tuntuu, että en jaksa mitään ja kaikkialta vaan kolottaa ja öisin ei osaa nukkua... ihan totta... välillä ihmettelen itsenkin omaa negatiivisuuttani.
Miten ihmeessä nämä viimeiset viikot saisi vietettyä onnellisemmissa merkeissä?
T: Tiukkis + poika 2 v ja masuasukki 37 + 4
Minkä väristä se lapsivesi oikein on, ja voiko sitä lirutella vähitellen? Viimeksi meni vasta sairaalassa kun puhkaistiin kalvot, mutta eilisestä asti jotain on valunut. Alkaa olla oikein herttaisia kahvipöytäkeskustelun aiheita nää meidän jutut... :D. Ei pahemmin kyllä supistelekaan, lähinnä jomottaa alavatsaa. Viimeksi kunnon supistelut tuntui kyllä selässä.
Hitsi, haluan ehtiä sairaalaan varmasti niin ajoissa että saan epiduraalin, mutta toisaalta en viitsisi esikoista viedä hoitoon ja miestä hälyttää turhan takia töistä! No, kai sitä kantsii odotella edes semmoisia supisteluja mitä saa kellotettua : )
Kärsivällisyyttä muillekin : )
FannyK 38+4
Eilen kirjoittenkin jo polikuulumiset mutta kerrataan nyt vielä että paikat oli täysin epäkypsät.. Lääkäri sanoi että vauva kypsä syntymään mutta äidillä paikat epäkypsät. Ei siis mitään edistymistä tapahtunut 2 viikkoon. Kohdunkaula kiinni ja kiinteä ja 2cm pitkä.
Vauvan painoarvio oli tällä hetkellä n. 3200g ja lääkäri sanoi että tuskin kasvaa yli 3,5 kiloiseksi. Mutta mä en jaksa oikein uskoa tuohon. Esikoinen syntyi rv. 39+1 ja painoi 3800g. Kyllä mä ihan siinä uskossa olen että nelikiloinen tulee. Ja yli menee roimasti lasketun ajan. Mutta loppujenlopuksi nyt kun liitoskivut on taas jostain syystä helpottanut niin mulla ei ole kauhea kiire edes " tositoimiin" . Kai se sieltä ennen juhannusta....
Eilen käytiin saunassa ja seksiäkin harrasteltiin mutta ei yhtäkään supparia sen jälkeen. =) Mies vaan kysyi " aktin" loputtua et mikä hiton patti sun kyljessä on.. Vauva ei oikein tykännyt ja tunki kantapäätään kyljestä läpi..
Nukuin viimeyönä taas ihan liian hyvin.Vessassa en käynyt kuin 2 kertaa. Vaikka esikoisen sainkin kantaa omaan sänkyynsä illalla n. 100 kertaa niin lopulta ennen puoltayötä sinne taas rauhoittui.
Eli kaikinpuolin jotenkin liian hyvä olla. Ehkä tämäkin olo huomenna kostautuu!
-sitruuna ja minttuvihtori 38+6-
Mulla ei ole ollut siis merkkiäkään mistään kivuliaasta tai edes supisteluista... no tietysti niitä vatsanpeitteen kiristymisiä. Paitsi eilen illalla alkoi olla vihlovia tuntemuksia, mutta luultavasti ne on liitoskipuja. Oon vaan tosi iloinen että jotain tuntemuksia tulee. Mun äiti on tulossa viiden sadan kilometrin päästä tänne auttamaan lauantaina, joten jospa vauva olis tosi kiltti ja syntyis vaikka heti sunnuntaina ; ) Olis äitistä maksimaalinen hyöty kahden viikon ajan!
Minä olen saunonut lähes joka toinen päivä ja nostellut ja hoitanut tuota 1 vuotiasta, kävellyt päivisin kun olen nukuttanut sitä vaunuihin jne, mutta olo vain on tosi hyvä. Hyvä tietysti niin... Samanlaisia tuntemuksia kuitenkin kuin monilla muillakin täällä alkaa olla että kipua tosiaan odottaa jo!
Harmittaa se ettei jaksa enää täältä maalta viitsi lähteä kaupunkiin huvikseen shoppailemaan, kun matkanteko ei ole enää miellyttävää ja sit jos synnytys alkais niin oisin pulassa tuon pikkuisen kanssa. Mieli tekis kaupungille... aika kuluis paremmin!
Mutta voimia kaikille, pakko kai jaksaa loppuun saakka = )
Mymmeli ja myllertäjä rv 39+1
Helou
Nyt siis laskettu päivä (7.2.) ylitetty ja turhautuminen valtaa mielen. Eilen neuvolassa meni verenpaineet taas ihan omalla linnunradallaan, joten käskivät huomenna uudestaan mittauksiin. No, ihan kiva niin tuleehan päivään edes yksi ohjelmanumero. Nää arkipäivät on niiiin pitkiä.
Eilen illalla kaikki tehokeinot käyttöön (sauna+seksi) ja saunan jälkeen tunsin selvästi, kuinka jotain lorahti. Olin jo aivan varma, että kyse on lapsivedestä, mutta pah -se taisikin olla vaan seksin jäämistöä, joka palautui :-/
Enpä ole muuten koskaan näin innokkaasta tarkkaillut omia eritteitäni kuin tässä parin viime viikon aikana. Raskaus tekee ihmisestä kyllä omituisen olion. Lisäksi kaikki intimiteetti taisi mennä viimeistään siinä hetkessä kun mies seurasi sisätutkimuksen tekoa ultraäänen yhteydessä... nyt ei enää mikään ole pyhää -heh heh.
Neuvolassa sitten lisämasennuksen sain siitä, että th sanoi, että " kannattaa vaan varautua siihen 42 viikkoon niin ei aika käy pitkäksi liiasta odottelusta" -siis mä olen odottanut synnytyksen alkua nyt 2 viikkoa tauotta niin miten sen vois kytkeä pois päältä? Olen pyytänyt kaikkia pitämään peukkujä, että tän viikon aikana ees päästäis hommiin. En millään jaksa odotella helmikuun lopulle.
Vauva on tänään ollut poikkeuksellisen rauhallinen. Kyllä se liikkuu, mutta normaaliin päivään verrattuna huomattavasti vähemmän. Ei ollut vielä kiinnittynyt, mutta ilmeisesti melkein kun th sanoi, että pää liikkuu enää hieman.
Hei, yksi kysymys. Miten teidän muiden rinnat voi? Mä olen aivan lohduttomana katsonut kun omani alkavat uhkaavasti retkahtaa alemmas. Siis palautuukohan ne ikinä edes suunnilleen entiselleen? ei mulla mitkään isot rinnat ole (normaalisti B, nyt C) mutta aika lohduttomalta se näyttää kun lerpattavat mahan päällä. Mies ei ota tätä(kään) ongelmaani vakavasti vaan lirkuttaa vaan, kuinka ihana olen. Ehkä silläkin on hormoonit sekaisin?
Jaksamista odotukseen ja onnitteluja taas vauvansa saaneille... ehkä mäkin... sit joskus.
rv 40+1 (plääh!)
Aamupäivä kului siellä synnärillä ja sain sitten toivomani sektioajan, tosin vasta lasketuksi päiväksi 22.2., sitä ennen jos lähtee tulemaan, yritetään alakautta aluksi. Eli nyt sitten makaan kaksi viikkoa jalat ristissä tekemättä mitään, en tosin usko, että käynnistyy kun on ollut ongelmia siinä ennenkin. Sf-mitta tänään 38+0 41cm ja painoarvio 4200gr, ei paljon naurata eikä ihme, että selkä ihan tulessa koko ajan.
Mulla siis eka synnytys käynnistetty ja päättyi sektioon, kun pysähtyi täysin ja toka synnytys päättyi imukuppiin ja kunnon repeämiin, vaikka tyttö vain 3750gr. Ilman tätä historiaa olisivat antaneet käynnistysajan.
Vähän kyllä rupesi jännittämään, kun kävi siellä sairaalassa ja muistuivat noi edelliskerrat mieleen. Onhan se alku aina jännää, kun tulokaskin täysi arvoitus... Jokos Jeltsu on lähtenyt Jorviin? Jäin miettimään, että missä oikein asutte, me siis täällä Gumbölessä, aika lähellä Jorvia. Eikai sitten muuta, kuin huomiseen taas ja vointeja kaikille!
adalmiina 38+0
Kävin kans tänään aamulla Jorvissa. Minulla on perjantaina YA-kontrolli, viikkoja tänään 41+0, paikat epäkypsät, vauva on ylhäällä, voi olla että sektio on edessä, perjantaina kuulen sitten mitä on päätetty. Kuopus syntyi sektiolla, koska ei ole laskeutunut ja oli kasvotarjonnassa, avautumisvaihe pysähtynyt.
Asumme täällä Järvenperän ja Vanhakartanon rajalla.
Jeltsu&muru 41+0
Ei me sitten lähdettykään illalla mihinkään. Supistuksia, kivuttomia tosin mutta napakoita, tuli ensin 5-10min välein, sitten jo 3-5min välein joten tulkitsin liikkumattomuuden johtuvan niistä. Ilkeän tuntuisia ne oli, muttei haitannut vielä olemista niin käytiin nukkumaan illalla ja kyllä liikkeitä sitten jonkin verran tuntuikin. Yöllä heräsin pari kertaa vessaan ja supisteli silloin vielä, muttei niin paljon ettei olisi uudelleen nukahtanut. Nyt on taas noita samanlaisia kiristelyitä, muttei vielä mitään muuta. Ja ennen kun nousin sängystä niin tuntui taas ihan hyvin liikkeitä joten kaikki varmaankin ihan ok.
Toivotaan parasta että supistukset nyt taas palaisi ja niihin tulisi enemmän voimaa että tänään päästäisiin lähtemään. Tosin ei tässä pitkä aika ole enää siihen seuraavaan " valittuun päivään" perjantaihinkaan. Jos tämä menisi samalla kaavalla kuin esikoisen kanssa niin tänään tulisi lähtö, mutta kun mikään ei takaa sitä. Mutta askelta edempänä taas kun sentään edes supistelee.
Omaa napaa näin aamutuimaan pelkästään.
t. Tuuliina 39+2