Ärsyttääkö teitä murretta puhuvat ihmiset. Minua ärsyttää eräät murteet.
Kommentit (115)
..jos murteen puhuja yritä puhua "parempaa suomea" vaikka kuuntelija ei vahvaa murretta ymmärrä.
Ja tuo Helsinkiläisten asenne ärsyttää. Ihmettelevät miksi pidetään leuhkana, ja samalla kutsuvat kaikkia muita suomalaisia maalaisiksi? Tosin pahimpia leuhkoja ovat helsinkiin muualta muuttaneet, puhuvat ehkä edelleen omia murteitaan, mutta "STADI" on ainoa oikea paikka asua ja kaikki muu on perseestä! Ääliöt.
Mutta on hassua kun en savolaisena ymmärrä aina turun murretta!
Enemmän ärsyttää kirosanojen viljely!
Mua on häkellyttänyt täällä palstalla se, miten suppeita näkemyksiä ja kokemuksia ihmisillä on kielenkäytöstä. Jos joku ilmaisu, sana tai rakenne ei kuulu omaan kielenkäyttöön, sen oletetaan olevan automaattisesti väärin - enkä puhu nyt pelkästään puhutusta kielestä, vaan myös kirjoitetusta.
Täällä on paljon todella fanaattisia kielinatseja, joiden kokonaiskuva kielestä on verrattavissa putkinäköön, mutta silti neuvotaan ja ennen kaikkea läksytetään toisia, vaikka omissa tiedoissa (ja kielenkäytössä) olisi huomattavia puutteita.
Mä näen sekä murteiden inhoamisen että suppean näkemyksen kirjoitetusta kielestä oireena siitä, että nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti ole altistuneet toisille murteille tai kielenkäytön lajeille. Murteenvihaajat ovat varmaan paljolti asuneet koko elämänsä yhdellä paikkakunnalla tai ehkä muuttaneet nuorena muualle. Heillä ei ole ainakaan kovin läheisiä sukulaisia eri puolilla Suomea eivätkä he todennäköisesti ole juuri matkustelleet ympäri Suomea.
Hauskaa miettiä, mistä kukain on kotoisin.
Sen sijaan radiossa tai televisioissa minua ärsyttää toimittajan murre ja etenkin s-viat.
Jos puhutaan ihan Ylen uutisista, odotan, että kuulen murteetonta kirjakieltä toimittajan suusta. Haastateltavahan saa olla kuinka värikäs tahansa.
Jos toimittajalla on s-vika, kanava vaihtuu tai tv menee kiinni.
TOSIN LÄÄKITYKSENI ONKIN NYT KUNNOSSA ,,HAHAHAHAAHHAA..T.NYKYINEN LANDELAINE,STADISSA SYNTYNYT,HESASSA USEIN PIIPAHTAVA,TAMMELASA USSEIN MIÄLELLÄÄN KÄYVÄ ÄITYLI
PS.asiakkaani,joka on 5.polven helsinkiläinen,sanoi, että HESA ON HESA!LOPETTAKAA TOI PELLE DIIVAILU JA PESKÄÄ SITÄ KAKSIOONNE SIEL STADIS, KU EI O MUUHUN VARA!!!!!!!!!!!!!!!
Sitä onneksi kuulee tosi harvoin nykyään.
Mua on häkellyttänyt täällä palstalla se, miten suppeita näkemyksiä ja kokemuksia ihmisillä on kielenkäytöstä. Jos joku ilmaisu, sana tai rakenne ei kuulu omaan kielenkäyttöön, sen oletetaan olevan automaattisesti väärin - enkä puhu nyt pelkästään puhutusta kielestä, vaan myös kirjoitetusta. Täällä on paljon todella fanaattisia kielinatseja, joiden kokonaiskuva kielestä on verrattavissa putkinäköön, mutta silti neuvotaan ja ennen kaikkea läksytetään toisia, vaikka omissa tiedoissa (ja kielenkäytössä) olisi huomattavia puutteita. Mä näen sekä murteiden inhoamisen että suppean näkemyksen kirjoitetusta kielestä oireena siitä, että nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti ole altistuneet toisille murteille tai kielenkäytön lajeille. Murteenvihaajat ovat varmaan paljolti asuneet koko elämänsä yhdellä paikkakunnalla tai ehkä muuttaneet nuorena muualle. Heillä ei ole ainakaan kovin läheisiä sukulaisia eri puolilla Suomea eivätkä he todennäköisesti ole juuri matkustelleet ympäri Suomea.
kyllä ihmiselle tgekee hyvää nähä vähän laajemmin...suomalaiset ressukat!!voivoi!kyllä meillä on täällä hyvin asiat,paskaa jauhetaan netissä päivästä toiseen..
on pääkaupunkiseudun teinien nenään honottava puhetyyli, veltot vokaalit, käärme-s ja kammottava epäsuomalainen nouseva intonaatio. Tosin kuulee sitä myös keski-ikäisillä, jotka ilmeisesti vielä mieltävät itsensä teineiksi...
Murteet taas ovat kivoja.
Mutta on hassua kun en savolaisena ymmärrä aina turun murretta! Enemmän ärsyttää kirosanojen viljely!
ja todella tuntuu,että varsinkin se v-sana kuuluu jo pääkaupunkiseudulla puhekieleen..kertoo muuten yhteiskuntaluokasta aika paljon...lähijunassa on tunnelmaaa..vittu mua vituttaa se vitun muija !siiss vittu kuin joku voi olla niin vitun idiootti???vittu ku tietäis...NIIN.KIVA KUUNNELLA =)VOI TYTTÖPARKOJA
Tunnen vain tyhmiä ja ilkeitä savolaisia, joten mielleyhtymäkin johtuu varmasti tästä.
En voisi kuvitellakaan seurustelevani savolaisen miehen kanssa: kuka sitä puhetapaa voi ottaa tosissaan??? Ja miten sitä voi puhua kuulostamatta yksinkertaiselta???
Puhun mielelläni murretta oleville ihmisille koska murrellisilla on koira joka saattaa ruveta puhumaan jomman kumman päälle kesken jutteluidemme
Pappani puhui sitä vanhaa slangis, se oli hieno kuuloista. Hesa on muuten hesa ihan omassakin kielenkäytössä, vaikka kaiketi viidennen polven helsinkiläinen olen, ja asunut täällä 45 vuotta(8 vuotta ulkomailla). Murteet on kielen rikkautta, ihan turhaa kaikki vastakkainasettelu.
Vierailija kirjoitti:
Mauno Koivisto puhuu Turun murretta myös.
Puhui
Kyllä ihmisestä saa tietynlaisen käsityksen murteen perusteella ja sen perusteella, miten voimakkaasti sitä puhutaan. Itäsuomalainen tai tamperelainen kuulostaa leppoisalta ja porilainen tai turkulainen kovalta. Helsinkiläinen taas leuhkalta. jne.