Ärsyttääkö teitä murretta puhuvat ihmiset. Minua ärsyttää eräät murteet.
Kommentit (115)
Hauska arvuutella, mistä toisnen on kotoisin, vaikken kaikkia kirjaimia lisääviä murteita siedäkään.
Yleiskieli on se jota puhutaan.
Vierailija:
Minusta on vaan kielen rikkautta, että on erilaisia murteita. Murteen puhuminen tekee ihmisestä jotenkin inhimillisemmän oloisen.Sen sijaan joskus ärsyttää se, kun joku puhuu oikein korostetusti kirjakieltä. Se on luonnottoman kuuloista.
En muista ohjelman nimeä, mutta kaksi muka lupsakkaa läskitankkeria veivasi siinä aina niitä uusimpia junttireseptejä ja jankutti oksettavan kuuloista " leppoisaa" puhevammaa jota murteeksi kutsutaan.
SE OLI HIRVEÄÄ!
nuo leuhkat piäkaapuntiseutulaeset.
Jos nyt puhumme samasta ohjelmasta. Nimeä en muista, mutta yleisimmät ohjelmassa käytetyt mittamääreet olivat " hups" ja " oho" .
Vierailija:
En muista ohjelman nimeä, mutta kaksi muka lupsakkaa läskitankkeria veivasi siinä aina niitä uusimpia junttireseptejä ja jankutti oksettavan kuuloista " leppoisaa" puhevammaa jota murteeksi kutsutaan.
SE OLI HIRVEÄÄ!
Emmä ny mitenkään leuhkana itteeni pidä, jos puhun vaan niin miten oon aina puhunu...?!? Enemmän ärsyttää joidenkin, huom joidenkin, muumaakuntalaisten tapa puhua korostetusti murretta nimenomaan Hesan seudulla käydessään tyyliin " emmää mittää ymmärrä, määhä ole Turuust" ja tämän käyttäminen tekosyynä idioottimaisuuksiin ja ylimieliseen asenteeseen pk-seutulaisia ja -seutua kohtaan...
Mutta allaolevanlaiset kommentit:
" leppoisaa" puhevammaa jota murteeksi kutsutaan.
Tampereella. En ollenkaan korosta turkulaisuuttani, mutta silti jostain äänenpainoista tunnistavat, vaikka en turun lyhentämistä tai sanoja käytäkään.
Oot oikeassa, savon murre on tosi juntin kuulosta! Mutta positiivisella tavalla ihanaa! Oon asunut savossa 10-vuotiaasta ja itse puhun sekamurretta. Meillä on oma liike täällä ja kesällä käy Helsinkiläisiä turisteja golffaamassa. Osa on pikkasen leuhkan oloista porukkaa. Nokka taivasta kohti katsovat valikoimaa: Mua ei kuule mitkään Ellet kiinnosta, eiks teillä oo Ganttia? Jepjep. Vähä ne pitää minua junttina varmaan, kun savonmurteella yritän palvella. Eipä oo kanttia meillä, eikä purperryäkään! :O)
vaikka olen kyllä sitä mieltä jokaisen pitäisi osasta puhua myös kohtaisen selkeää yleiskieltä tietyissä tilanteissa. niin että pahimmat piirteet on karsittu pois ja varsinkin sellaiset sanat joita toiselta murrealueelta tuleva ei ymmärrä.
ja ysille tiedoksi että sellaista murretta ei ole olemassakaan kuin satakunnan murre, vaan siellä on kymmeniä täysin erilaisia murteita. Esim. Porin ja Rauman murteet ovat aivan erilaisia vaikka välimatkaa kaupunkien väillä ei ole kuin 50km.
Kukaan monia vuosia/ikänsä täällä asunut ei sano Hesa!!!!
Ainoastaan maalaiset käyttävät nimitystä Hesa.
Me sanomme Stadi, Helsinki, pk-seutu ym...
Vierailija:
johtuva siitä että sinet sitä oekeen oo ymmärtänä. Se ee oo vissiin kovinkaan korkee se älykkyysosamiärä siellä piäkaapunti seuvvulla.
Vierailija:
Kukaan monia vuosia/ikänsä täällä asunut ei sano Hesa!!!!
Ainoastaan maalaiset käyttävät nimitystä Hesa.
Me sanomme Stadi, Helsinki, pk-seutu ym...
Vierailija:
SE OLI HIRVEÄÄ
Pitäisiköhän niitä jotenkin vaalia. Tiedän mahdotonta. Itse yritän olla puhumatta murrettani (turku) ärsyttävissä määrin.
todellakin alkaa ärsyttää, jos puhuu stadia tai jotain ärsyttävää murretta. Voi vaikuttaa esim työnsaantiin tai ihmissuhteisiin minun kohdallani.
Turun, Porin, Pohjanmaan, Tampereen murteet kuullostavat mielestäni ihan ok:lta, eivät ärsytä mitenkään. Joskus oikein voimakas Savon murre saattaa hiukan ärsyttää, mutta se johtuu ainoastaan siitä, että olemme vastakkaisilla puolilla Suomea. Muutenkin huomaan, että nyt, asuessani keskemmällä Suomea, oma nopea, välitön, hiukan koheltava tyylini puhua ja " olla" pistää täällä keskemmällä Suomea silmään erityisesti esim. kaupoissa myyjiä jne. He luulevat, että tuo blondi on varmaan ottanut jonkin energiapiikin. Siis tiettyä eloisuutta katsotaan hiukan hitaasti. Ja tuo energisyys on ihan tyypillistä just Porissa, Turussa, Tampereella jne. Siellä minä menen ihan normityypistä. Mutta annas olla kun sanon kiitos, tervehdin tai kysäisen jotain kaupan kassaa tms. täällä keskiosassa...Saa selittää aika kauan ennen kuin menee perille. Kyse on todennäköisesti vaan meidän erilaisista ulosantitavoista, mutta en ole tottunut tähän hitauteen. Jos käyn Tampereella tai Turussa, on kuin palaisin kotiin, ihmiset ovat kepeän hauskoja, eivät toimi arjessa niin syntyjen syvien kautta.
johtuva siitä että sinet sitä oekeen oo ymmärtänä. Se ee oo vissiin kovinkaan korkee se älykkyysosamiärä siellä piäkaapunti seuvvulla.