Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä murretta puhuvat ihmiset. Minua ärsyttää eräät murteet.

Vierailija
07.02.2006 |

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/

minä sain tulokseksi 6/10, mutta paljon meni veikaten.

Vierailija
82/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kukaan monia vuosia/ikänsä täällä asunut ei sano Hesa!!!!

Ainoastaan maalaiset käyttävät nimitystä Hesa.

Me sanomme Stadi, Helsinki, pk-seutu ym...

Minä olen syntynyt Helsingissä ja asunut myös Vantaalla ja Espoossa. Nyt Espoossa. Joten nää on nyt vähän sekoittuneet nämä pk-seudun nimitykset... Ja ARVASINHAN mä, että joku taulapää tarttuu tähänkin! :D

t. 48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ainoastaan maalaiset käyttävät nimitystä Hesa

Vierailija
84/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin huomaan, että nyt, asuessani keskemmällä Suomea, oma nopea, välitön, hiukan koheltava tyylini puhua ja " olla" pistää täällä keskemmällä Suomea silmään erityisesti esim. kaupoissa myyjiä jne. He luulevat, että tuo blondi on varmaan ottanut jonkin energiapiikin. Siis tiettyä eloisuutta katsotaan hiukan hitaasti. Ja tuo energisyys on ihan tyypillistä just Porissa, Turussa, Tampereella jne. Siellä minä menen ihan normityypistä. Mutta annas olla kun sanon kiitos, tervehdin tai kysäisen jotain kaupan kassaa tms. täällä keskiosassa...Saa selittää aika kauan ennen kuin menee perille.

Blondin suomenkielessä on sen verran vikaa, ettei lainkaan ihmetytä jos ei ymmärretä.

12 vuotta Tampereella nääs asuneena en ole vielä sitä nopeutta huomannut. EIKÖS NE JUURI HÄMÄLÄISET NIITÄ HITAITA OLE?

Vierailija
85/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt sieltä mitään murretestiä edes haulla.

Vierailija
86/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla juuret Itä-Suomessa.

Vierailija
87/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen asunut Tampereella, kyllä vahvasti vaikuttavat nopeimmilta puheissaan ja käänteissään kuin kuopiolaiset tai esim. jyväskyläläiset. Eivät tamperelaiset ehkä turkulaisten ja porilaisten kanssa nopeudessa pärjää, mutta hyvin lähelle heidän eloisuus yltää.

blondi Porista

Vierailija
88/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se huomiota herättävää ja ärsyttävääkin kun tarttee kailottaa koko Itäkeskukselle, mihin kauppaan seuraavaksi menee ja kuka.

Vierailija
89/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin jotkut oululaiset puhuvat ärsyttävällä tyylillä. Turun sekä Tampereen murre ei ärsytä jostain syystä yhtään?

t. stadilainen

Vierailija
90/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin tottuu.

Siitä nuorten helsinkiläisten puhetyylistä en pidä minäkään. Siitä sössöttävästä ässästä ja että puhutaan ikään kuin kurkusta. No, tiedätte mitä tarkoitan... Kyllä se minusta vain kuulostaa leuhkalta, vaikka minulla ei olekaan mitään kaunoja helsinkiläisiä kohtaan. Jos yrittäisin liioitellusti näytellä leuhkimista, niin puhuisin samalla tavalla.

Vierailija
91/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niihin tottuu.

Siitä nuorten helsinkiläisten puhetyylistä en pidä minäkään. Siitä sössöttävästä ässästä ja että puhutaan ikään kuin kurkusta. No, tiedätte mitä tarkoitan... Kyllä se minusta vain kuulostaa leuhkalta, vaikka minulla ei olekaan mitään kaunoja helsinkiläisiä kohtaan. Jos yrittäisin liioitellusti näytellä leuhkimista, niin puhuisin samalla tavalla.

Vierailija
92/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokseksi sain 7/10. Vaikeita ja tuntemattomia sanoja. Ihan päättelemällä pärjäsin. En tiedolla.

Vierailija
93/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt, että juuri se on se kaikkein kamalin murre.

Vierailija
94/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään viitsisi lukea sellaista tekstiä. Hupijutut ovat asia erikseen.

Vierailija
95/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni olisi vierastanut Halosta, jos se olisi vääntänyt leuhkaa stadin " murretta" . Niinistöstäkään ei kuulunut salo. Ainoa poikkeus poliitikoissa taitaa olla se mainittu Ville Itälä.

Vierailija
96/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonki tosi juntti ja maalainen:)

Vierailija
97/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon savolaisjuntti tiältä maalta. En mie tiijä muista mut ei minnuu ärsytä kenenkään murre. Kai se sit on niin et se kirjakieli ois se ainoo ja oikee kieli mitä pitäs puhhuu joka paikassa.

Vierailija
98/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Oulun seudulta pk-seudulle muuttanut ja vaikuttaa siltä, että leuhkana kyseistä murretta ei pidetä. Varmaan enemmän junttimaiselta, mutta se ei minua haittaa. Murre ei ole junttia, enemmänkin eräiden kanssaihmisten asenne (esim. murteisiin..)! = D

Olen yrittänyt ihan täysillä pitää yllä omaa kieltäni, mielestäni tulee paljon typerämpi vaikutelma, jos väkisin yrittää puhua stadin slangia, vaikka ei sitä todellisuudessa hallitse. Sille ei vaan voi mitään, että oma puhe muuttuu sekakieleksi ja tietyt sanonnat tarttuvat. Siksi voi joskus kuulla minunkin sanovan, että mä otan sitä kahavia tai jotain sinne päin. Voi olla, että puheeni kuullostaa maalaiselta, mutta mitä siitä! Hyvänen aika, se ei ole mikään sivistyksen mittari! On paljon sivistymättömämpää naureskella toisten murteelle. Ja jos pitää esim stadin slangia jotenkin hienona tai muita murteita parempana, niin eikös se ollut alunperin katupoikien puhetyyli! Että se hienoudesta...

Murteet eivät minua siis häiritse, pidän niitä suurena rikkautena.

Vierailija
99/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhhuu sitä söksön söksön kieltä

Vierailija
100/115 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon murre on kamalan kuuloista, ihan hirveetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi