Ärsyttääkö teitä murretta puhuvat ihmiset. Minua ärsyttää eräät murteet.
Kommentit (115)
Siis kovaan ääneen kailotetaan tai lauletaan.
Itselläni puhetyyli muuttuu melkein keskustelukumppanin mukaan ihan huomaamattani... Ja sen verran olen muuttanut paikasta toiseen että puhun lähinnä sekakieltä.
mie ja sie...välillä mä ja sä. muuten ihan normaalisti
Vierailija:
miksi lappalaiset lisäävät h-kirjaimen. Sehän vaikeuttaa puhetta huomattavasti. Jotenkin häiritsee, kun kuulee, miten vaikeaa on heidän puhua.
Kaikesta ihmiset jaksavatkin ärsyyntyä.
paitsi nuorten ruma v-kielenkäyttö käy korviin ja varsinkin stadin " Ei v...u sporalla v...u..." . Muuten minusta on hauska kuunnella esim. Pohjanmaan, Savon ja Karjalan murretta. Ukkini taas on ehta karjalainen Suojärveltä ja varmaan niitä harvoja Suomessa, jotka vielä osaa Karjalan kieltä.
Murteet on rikkaus. Paitsi v-murteet.
Pohjanmaan murteet ärsyttävät. Ja paljon.
Sen sijaan sydän sulaa kun kuulee savoa.
tätä ennen mieleenkään että murteet voisivat jotakuta "ärsyttää". Jotenkin tällä palstalla saa sen kuvan että ihmiset näkee kokoajan punaista joistain ihmeellisistä asioista.
Eri murteista saa perspektiivin yhteen ja samaan kieleen, se on aika jänskää ja mielenkiintoista, varsinkin murresanat itse. Kaikki se on suomea.
Vanha Helsingin slangi on kivan kuuloista, uudemman kuulemisesta jotenkin hätkähdyn. Ei se ärsytä mutta tulee sellainen olo että puhuja esittää parodiaa. :D
T. Turkulainen
mutta sanat mie ja sie kylläkin. Aargh!
paikhan ja yhtä nopiaa mie puhun hoon kanssa ko iliman.
t.lappilainen etelässä jo 12v ja silti oma murre lähimpänä sydäntä ;)
ääliö kaivaa näitä vanhoja ketjuja? Tämäkin vuodelta 2006 ja kuka jaksaa vielä kommentoida?
Ennen en pitänyt Etelä-Suomen ulkopuolella eläviä mitenkään erilaisina ja aina hyviä kokemuksia ollut, mutta nyt on pakko sanoa, että taidatte oikeasti olla tyhmempiä kuin esim. pk-seutulaiset.
Tähän lopputulokseen olen päätynyt, koska
1. Stadilasten pitäisi oppia puhumaan "murretaan" erilailla koska kuulostavat milloin miltäkin.. (kuten tämäkin ketju osoittaa)
2.Kukaan ei oikesti voi erottaa onko stadin murteella puhuva henkilö Helsingistä, Vantaalta, Porvoosta tai kenties Nurmijärveltä.
3. On hauska kuulla kuulostavani leuhkalta.. Ehkä se siis siltä kuulostaa.. Mutta voisiko leuhkalta kuulostava olla alun perin ulkopaikkakuntalainen? Kukaan ei ole koskaan missään päin Suomea sanonut että olen tai kuulostan lehkalta. Joskus joku harva on antanut itsestään tyhmän kuvan kun on tullut viisastelemaan jotain, vasta sen jälkeen kun on ensin saanut tietää että asun Helsingissä
4. Olen siis koko ikäni asunut Helsingissä, eikä kukaan Helsinkiläinen tuttavani käytä Hesa-sanaa. Ei se ole mitään leukimista vaan sitä MURRETTA. Helsinkiläinen käyttään sanaa Helsinki, stadi.. Joku maalainen saa vain siitäkin jonkun alemmuuden tunteen ja alkaa taas leuhkaksi haukkumaan.
Mitä sinä, jotain toista murretta puhuva sanoisit jos joku sanoisi sinulle että opettele puhumaan eri tavalla, koska "murteesi" ei kuulosta kivalta? Ei Helsingissä ainakaan kukaan kehtaa noin kellekkän sanoa kun täällä on totuttu kaikenlaisiin ihmisiin ja puhetyyleihin.
....ärsyttävimmät murteet.
Mutta mikään ei ole ärsyttävämpää kuin suomenruotsalaiset jotka puhuvat suomea ja ruotsia sekaisin. Onko se edes murre?
Jos tullaan nauraen sanomaan, että kuulostat hassulta (kun puhun aika neutraalia pk-seudun ympäristön kieltä, jota ovat tähän asti ymmärtäneet kaikki Hangosta Inariin) ja samalla oma murre on Turku, niin kyllä se vähäsen meinaa ärsyttää.
Tai se, kun tarkoituksella käytetään yleiskielen sanaa eri merkityksessä ja toinen ymmärtää väärin tai ei ollenkaan, niin ollaan voitonriemuisia ja ilkkuen opetetaan tyhmää. o.O
Poistikohan ne sen, kun kaikki av-mammat syöksyi testaamaan?
Löytääkö joku muu sen testin?
Paitsi jos pääkaupunkiseutulaisten puhetapaa pidetään murteena.
esim. pohjanmaan murre/murteet on ihan mun lemppareita. Tuun aina hyvälle tuulelle kun keskustelen pohjalaisten kanssa.
Eiköhän meistä jokainen jotain murretta kuitenkin puhu ;)?
Lipsahti: Siis minua ärsyttää sellaiset murteet, jotka lisäävät kanoihin jotain turhaa. Itämurteissa ärsyttää mie ja sie ja sellaiset -loihin lisäykset. Esim: menemme seminaariloihin. Lapin murheissa ärsyttää sen h:n lisääminen, esim: minä joikhaan, kun voisi sanoa joikaan.
Vaikka näin ärsyttävästi mie ja sie puhunki.
Miusta myös kiva kuunnella just vaikka pohjalaisten puhetta. Tulee hyvälle tuulelle:)
eniten se, että jotkut käyttävät säännöllisesti jotain murteensa sanoja, joita toiset eivät ymmärrä. Esim yksi tuttavani sanoo aina kiikkua kun tarkoittaa kiipeämistä. Itse en käytä täällä turun murteen sanaa karu karkista puhuttaessa, kun sitä ei tajuttaisi.
niistä et sit ota vitullakaan selvää. porin murre kyllä kuulostaa mustakin rumalta, jos esim. tv:ssä puhuu