Mitä tehdä kun tajuaa että on epäonnistunut kaikessa. Itsemurha vai?
Oon ystävätön. Tällä hetkellä sairaslomalla. Oon ruma ja tyylitön. Oon vaan epäonnistunut kaikessa. En osaa olla hyvä ystävä, siksi olen ystävätön. Olen myös hyvin yksinäinen. Työasiat on kaikki menneet päin mäntyä. Pomo haukkui ihan lyttyyn työpanokseni. Luulin olevani edes kohtalainen töissä mutta ei, olen huono.
Olen ruma ja en osaa olla kaunis tai en vaan ole löytänyt tyyliäni.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:19"]
Miten jotkut on niitä onnistujia kaikessa mitä tekevätkään ja toiset kuten minä epäonnistuu taas kaikessa. Olo on nyt kyllä huono.
ap
[/quote]
Niin? Minkä takia ylipäätään yrittää, jos joku vaan on parempi? "Aina löytyy vahvempi sonni" oli meidän koulun opon iskulause, joka jäi mieleen hyvinkin ikävällä tavalla. Arvaapa, mikä koulu oli kyseessä...?
[/quote]
Apukoulu?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:43"]
Sä olet sentään saanut töitä! Et ihan mahdottoman kamala voi olla! Sulla vain sattuu olemaan pissipää pomona. Tsemppiä! Toivottavasti sä saat pian onnea elämääsi!
[/quote]
Teet pelkkää haittaa aloittajalle, jos paikalla on ollut useita pomoja ja lääkäri. On varmaan perattu ne työtulokset aika lailla läpi. Mutta tietenkin pomohan se vain on pissipää.
T: Mies (ja pomo)
Kolmikantaneuvotteluilla on kaksi tarkoitusta. Joko herättää työntekijä tekemään parempaa tulosta tai sitten se johtaa alustukseen potkuihin. Näin työnantaja voi perustella potkuja ja kaikki on tullut tehtyä. Meillä tämä on tehty yhdelle henkilölle, jolla oli jatkuvasti viikon sairauslomia. Työteho oli 2-5 kertaa muita huonompi, eli tähän ei ajauduttu mitenkään turhista syistä. Tällä työntekijällä oli oma vahva osaamisensa eräässä työtehtävässä, jossa yritin tätä työntekijää pitää, mutta se työ taas ei tälle työntekijälle kelvannut. Tilanne ajautui aika mahdottomaan tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:29"]
Kolmikantaneuvotteluilla on kaksi tarkoitusta. Joko herättää työntekijä tekemään parempaa tulosta tai sitten se johtaa alustukseen potkuihin. Näin työnantaja voi perustella potkuja ja kaikki on tullut tehtyä. Meillä tämä on tehty yhdelle henkilölle, jolla oli jatkuvasti viikon sairauslomia. Työteho oli 2-5 kertaa muita huonompi, eli tähän ei ajauduttu mitenkään turhista syistä. Tällä työntekijällä oli oma vahva osaamisensa eräässä työtehtävässä, jossa yritin tätä työntekijää pitää, mutta se työ taas ei tälle työntekijälle kelvannut. Tilanne ajautui aika mahdottomaan tilanteeseen.
[/quote]
Eli se on sitten vain potkujen odotusta vai? Olen tehnyt parhaani. En tiedä pystynkö enää parempaan tulokseen. Minulle ei tosiaan kukaan tullut aiemmin sanomaan että työpanokseni on huono. Se sanottiin vasta neuvottelussa. Valituksia oli tullut myös työtovereilta.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:19"]
Miten jotkut on niitä onnistujia kaikessa mitä tekevätkään ja toiset kuten minä epäonnistuu taas kaikessa. Olo on nyt kyllä huono.
ap
[/quote]
Niin? Minkä takia ylipäätään yrittää, jos joku vaan on parempi? "Aina löytyy vahvempi sonni" oli meidän koulun opon iskulause, joka jäi mieleen hyvinkin ikävällä tavalla. Arvaapa, mikä koulu oli kyseessä...?
[/quote]
Apukoulu?
[/quote]
Näh. Lukio, joka on ollut viime aikoina melko framilla...Lausujan silloiset nimikirjaimet JV.
Sulla on ap paska työpaikka. Ei työpaikan perusteella saa antaa määritellä itseään hyväksi tai huonoksi ihmiseksi. Eti toinen työ. Mä en tajua itsemurhaa. Jos on aivan sama vaikka olisi kuollut, niin eikö silloin ole myös aivan sama mitä tekee ollessaan elossa? Eikö voi ottaa lopputiliä ja katsoa mitä tapahtuu? Tuskin mitään kuolemaa pahempaa kuitenkaan?
Jos vaihtoehtona on kuolema, voi pistää vaikka koko omaisuutensa myyntiin huuto.nettiin ja matkustaa rahoilla Kanarialle ja pestautua töihin Suomibaariin ja ryypätä illat rannalla. Miten ihmisistä tulee noin näköalattomia? Maailma on täynnä mahdollisuuksia ja jos ei pelkää kuolemaa, ei luulisi pelottavan mikään muukaan, koska vaikka mitä tapahtuisi, kuolemaa ei kuitenkaan kukaan teiltä vie. Se kyllä tulee joka tapauksessa aikanaan.
Komppi 29! Aina kun mulla menee ihan paskasti, niin ajattelen, et pianhan se elämä loppuu joka tapauksessa. Joku pari vuosikymmentä menee aika äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 09:53"]
Sulla on ap paska työpaikka.
[/quote]
Väärin. Kun sinä et voi tietää onko työpaikka paska, enkä minäkään, vai onko vika ap:ssa. Kolmikantaneuvotteluihin ei jouduta ihan kevyistä syistä. Ap:n ehkä kannattaisi vaihtaa alaa, sekä loppu kirjoituksesi oli loistava, vaikka alkua kritisoinkin.
[/quote]
No onhan se ap:n kannalta aivan paska, jos se saa toivomaan kuolemaa. Voiko paskempaa enää ollakkaan? Voihan se jollekkin toiselle olla oikein hyvä, mutta ap:lle tuollainen työpaikka ei ole minkään arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:22"]
Työpaikkaa ei vain niin vain vaihdeta eikä alaakaan. Pitäisi tietää mikö kiinnostaa. En ole oikein hyvä missään. Nyt tuntuu, että minusta on tullut työpaikan musta lammas ja syntipukki.
ap
[/quote]
Miksi sen pitäisi tapahtua noin vaan? Mihin sulla on kiire? Kuolemaan? Lopeta tuo työ ja mene vaikka kortistoon. Kolmen kuukauden karenssin jälkeen voit opiskella ansiosidonnaisella mitä vaan.
29
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:46"]
[/quote]
Väärin. Kun sinä et voi tietää onko työpaikka paska, enkä minäkään, vai onko vika ap:ssa. Kolmikantaneuvotteluihin ei jouduta ihan kevyistä syistä. Ap:n ehkä kannattaisi vaihtaa alaa, sekä loppu kirjoituksesi oli loistava, vaikka alkua kritisoinkin.
[/quote]
No onhan se ap:n kannalta aivan paska, jos se saa toivomaan kuolemaa. Voiko paskempaa enää ollakkaan? Voihan se jollekkin toiselle olla oikein hyvä, mutta ap:lle tuollainen työpaikka ei ole minkään arvoinen.
[/quote]
Vika on omien korvien välissä, jos työpaikka ei sovellu ap:lle ja sen takia meinaa itsensä teilata. Ap:n kannattaisi silloin katsella parempaa työpaikkaa, tai jäädä liiton rahoille pohtimaan tulevaisuuttaan 500 päiväksi.Tilanne on sellainen, että työnantaja on selkeästi ilmoittanut, että ap:n rötväily työpaikalla ei enää tule menemään läpi. Joko ap muuttuu vapaaehtoisesti tai sitten pakolla.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:22"]
Työpaikkaa ei vain niin vain vaihdeta eikä alaakaan. Pitäisi tietää mikö kiinnostaa. En ole oikein hyvä missään. Nyt tuntuu, että minusta on tullut työpaikan musta lammas ja syntipukki.
ap
[/quote]
Miksi sen pitäisi tapahtua noin vaan? Mihin sulla on kiire? Kuolemaan? Lopeta tuo työ ja mene vaikka kortistoon. Kolmen kuukauden karenssin jälkeen voit opiskella ansiosidonnaisella mitä vaan.
29
[/quote]
Tuntuu tosiaan, että ap:n tilanteessa tuon työpaikan jättäminen olisi varmaan hyvä valinta. Se on oma aktiivinen päätös ja tuo voimaa sinällään. Silloin ap on tehnyt tilanteensa muuttamiseksi jotain itse. Sitten voi ilmoittautua työttömyyskortistoon, tuleeko siitä ensin karenssia, en tiedä.
Tuota kyllä kritisoin, että työnantaja ei ole aiemmin kertonut olevansa tyytymätön työpanokseen. Huonoa esimiestyötä.
Mä oon kanssa epäonnistunu melkein kaikessa.
Ota rennosti ja anna muiden (ihmisiä on miljardeja) touhuta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vika on omien korvien välissä, jos työpaikka ei sovellu ap:lle ja sen takia meinaa itsensä teilata. Ap:n kannattaisi silloin katsella parempaa työpaikkaa, tai jäädä liiton rahoille pohtimaan tulevaisuuttaan 500 päiväksi.Tilanne on sellainen, että työnantaja on selkeästi ilmoittanut, että ap:n rötväily työpaikalla ei enää tule menemään läpi. Joko ap muuttuu vapaaehtoisesti tai sitten pakolla.
Varmaan oot oikeassa eli vika on minussa. Nyt vain todella huono olo. Pidättelen itkua ja ahdistaa tilanne. Tiedän missä vika. En osaa sosialisoitua kuten muut. Viihdyn itsekseni. Työssäni vaaditaan taas sitä että osaa olla tekemisissä muiden kanssa. Itse taas ahdistun siitä ja stressaan sitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:53"]
Lopeta yrittämästä liikaa, niin stressitasosi laskee ja sinusta tulee levollisempi. Se näkyy ulospäin ja heijastuu näin ihmissuhteisiin positiivisesti sekä työpaikalla että yksityiselämässä.
[/quote]
Tarkoittanet, ettei pidä jättää asioita kuitenkaan tekemättä. Tuossa on vaan se ongelma, että AIKA-ON-ARMOTON.
[/quote]
Kyllä, sitä tarkoitan. Tarkemmin; valita mitkä asiat priorisoi ja mitkä ovat vähemmän tärkeitä. Esim. Ei tarvitse laittaa liikaa energiaa ollakseen kaunis. Riittää, että on perussiisti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan oot oikeassa eli vika on minussa. Nyt vain todella huono olo. Pidättelen itkua ja ahdistaa tilanne. Tiedän missä vika. En osaa sosialisoitua kuten muut. Viihdyn itsekseni. Työssäni vaaditaan taas sitä että osaa olla tekemisissä muiden kanssa. Itse taas ahdistun siitä ja stressaan sitä.
ap
[/quote]
Elämä on aika raadollista. Täällä on periaatteessa vaan kahta lajia olentoja; saalistajia ja saaliseläimiä. Ei tarvitse olla sosiaalinen sillä tavalla, että nauttisi kaikkien seurasta ja metelistä ja ihmispaljoudesta, mutta jos ei halua olla saaliseläin, niin sellaisessa ympäristössä pitää opetella pärjäämään silloin kun on pakko. Tai sitten todeta että kuuluu saaliseläimiin joiden tehtävä on olla varuillaan ja paeta.
Tätä pystyy harjoittelemaan, jos haluaa. Asia on vähän sama, kuin jos joutuu tappeluun. Aina on se vaihtoehto, että pistää silmät kiinni ja toivoo että loppu on nopea. Tällä taktiikalla on 100% varmaa ettei selviä. Jos toteaa mielessään, että ok, nyt voi lähteä henki ja ainakin tulee turpaan, mutta annan takasin sen mitä pystyn ja lähden täältä sitten kaikkeni antaneena, niin on pieni mahis selviytyä, ja vaikkei selvityisi, niin voi olla omasta panoksestaan ylpeä.
No toi vaan teoreettinen esimerkki. Jos sä olet oikeasti huono jossain, niin että muut on selvästi parempia, ja asia voidaan ihan osoittaa ja mitata, niin ok. Hyväksy asia. Tee sille jotain. Käytä vapaa-aikaasi asian opetteluun. Pyydä apua ja ohjausta. Yritä parhaasi ollaksesi parempi, aseta itse itsellesi rima tarpeeksi korkealle, niin että voit itse olla ylpeä siitä miten olet asiat hoitanut.
Jos taas on kyse siitä, että joku vaan on sitä mieltä mutta asiaa ei oikeen voi osoittaa (muuta kun esimiehen mielipiteellä), niin ota taisetlumoodi päälle. Anna takasin. Kerro lekurille ja esimiehen pomolle, että sua ei ole ohjattu eikä neuvottu, eikä kukaan ole tullut koskaan toivomaan että tekisit jotain toisin, ja että siksi susta tämä on vaan työpaikkakiusaamista. Oo rennosti oma ittes. Älä välitä siitä, että suo pidetään outona. Jos joku sanoo sulle ääneen jotain, anna takasin. Totee vaan, että "emmä tolla naamalla arvostelis ketään". Sano, että jos jollain on sulle asiaa, niin tossa pihalla tasasella voidaan käydä homma selvittämässä. Jos ei aikuisten tavalla osata käyttäytyä.
Ja jos tuntuu siltä, että et vaan pysty tällaiseen, niin silloin sun pitää todeta itselles, että sä olet siellä saaliseläin, jollon sun paikka ei todellakaan ole siellä. Sä et pärjää sillon laumajärjestystaistelussa, vaan olet se heikoin lenkki, joka syödään tai tapetaan (eläinmaailmassa, ei ne kai sua oikeasti syö tai tapa...?) .Sillonhan ei ole mitään järkeä mennä sinne enää ollenkaan. Sillon on aika etsiä toinen työpaikka. Ei se ole tässä maailmantilnateessa helppoa, mutta ei ole oikeen muutakaan vaihtoehtoa.
Jos on asuntolainaa, lapsia jne joista syistä tulotaos pitää koittaa saada pidettyä jollain tietyllä, niin pitää itse tehdä se valinta, onko se kaikki sen arvoista että haluaa olla kiusattuna töissä, vai pitääkö koko elämää muuttaa niin, että tulee toimeen pienemmällä ja on ehkä onnellisempi.
Mutta valitettava tosiasia on se, että jos on läpeensä saaliseläin eikä omaa mitään hengissäpysymisviettiä ja taistelutahtoa, niin silloin on tosi vaikea pärjätä missään yhteisössä. Sillon vois koittaa kouluttautua / hakeutua sellasiin tehtäviin (joku liukuhihna tehtaalla tms) missä jokainen keskittyy siihen omaan hommaan eikä ole mitään yhteistä tekemistä.
Se oman hengen riistäminen on ainakin sillon ihan väärä ratkasu, jos on lapsia tai lähisukulaisia elossa. Se on niitä kohtaan raukkamaista ja väärin -laittaa ne kärsimään lopun elämäänsä. Ja sillonkin vaikkei olis, niin voi miettiä että mitä jos sitten ihmisellä onkin joku sielu tai joku vastaava, joka jatkaakin jossain muodossa olemistaan, ja elämä onkin tarkoitettu siihen, että täällä opitaan asioita, ja sitten se oma oppiminen jää kesken, ja joutuu joskus tulemaan takasin opettelemaan niitä samoja asioita vaikka vähän vaikeemman kautta...? Näistähän ei tiedä.
Mutta mieti nyt tarkkaan ennen mitään radikaalia, että mikä sulle tässä elämässä olsi kivaa/tärkeetä, ja saatko sä sen juuri tossa työpaikassa ja tällä elämäntyylillä, vai onko jotain mitä sä voit tehdä asioille.
Niin kyllä mä sen tajuan että yksin tässä maailmassa on pärjättävä. Ei voi turvata muihin kuin itseensä. Kaikki muu on häilyvää ja epävarmaa.
Nyt tuntuu ettei ole sellaista taistelutahtoa mitä tuossa työpaikassa oleminen vaatisi. Ei ole halua puukottaa muita selkään. En pidä riitelystä. Ja yksin kaikkia muita vastaan on vaikea riidellä edes. Siinä tuhon tie muutenkin.
Olo on kuin peuralla ajovaloissa. Mahaa vääntää ja itkettää että miksi juuri minä.
ap
Nyt peset tukkasi ja laitat ne lempivaatteet päälle. Selkä suoraksi, pää pystyyn ja hymy naamalle.
Sosiaaliset taidot on elämässä vaan opittava jos meinaa ihmisten ilmoilla olla. Ei ne niin vaikeita ole. Sanot päivää ja näkemiin ja kiva nähdä ja mitä saisi olla. Kiitos kiitos ja olkaa hyvä.
Opettele. Opettele. Harjoittele.
Jos oot aina muka epäonnistunut, tee asiat toisella tavalla. Analysoi tilanteita ja tee mielikuvaharjoituksia. Kukaan muu ei ole vastuussa sun hyvinvoinnista.
Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Minkälaisesta työstä on kyse?
Älä töistä masennu sentään. Ei ne työt elämässä kovin tärkeitä ole. Palstalaisista tulee kuitenkin mieleen moni työntekijä, joka ei itse tajua yksinkertaisesti olevansa paska töissä. Sellaisia tulee usein vastaan. Ehkä jotain ongelmia peilata ja verrata sitä omaa tekemistä toisiin. Monelle henkilölle joille olen joutunut antamaan potkut, ne nimittäin näyttävät tulevan täytenä yllätyksenä, eli se vertailukyky oman tekemisen kanssa ei oikein ole balanssissa. Uutta matoa koukkuun vain ja jatkossa yritä katsoa omaa tekemistä realistisemmin.
T: Mies