Milloin käynnistetään?
Osaisko joku kertoa että milloin synnytys käynnistetään jos menee yli lasketun ajan? Olen kuullut että 10 päivää tai 2 viikkoa on se raja, pitääkö tosiaan odottaa niin pitkään vai voidaanko käynnistää jo aiemmin?
Kommentit (5)
Mulla oli ekassa raskaudessa yliaikaiskontrolli rv42 (samana aamuna oli kyllä tullut limatulppa), antoivat silloin vielä ajan parin päivän päähän. Olin kuitenkin jo pienen tytön äiti.
Mutta siis ainakin se kaks viikkoa oli jo yli.
Pisin, jonka mä tiedän, on annettu mennä 21 päivää yli. Mutta se lienee jo enemmänkin poikkeus. Kyllä se kai yleensä viimeistään 2 viikkoa la:n jälkeen käynnistetään.
Kuopus myös käynnistettiin, kävin rv 42 yliaikaiskontrollissa, ja minun toivomuksestani odoteltiin vielä josko itsekseen alkaisi. Käskivät tulla sitten käynnistykseen 42+2 jos ei sitä ennen vauva synny, se annettiin ehdottomaksi takarajaksi, sen pidemmälle ei odotella.
Eli niinkuin joku jo tossa aiemmin sanoi, niin paljolti riippuu siitä miten istukks toimii ja onko lapsivettä tarpeeksi jne.
Itselleni sanottiin kuopuksen kohdalla ensimmäisessä yliaikaiskontrollissa että missään nimessä se ei tarkoita sitä että silloin käynnistettäisiin vielä jos kaikki muuten ok.
Onnea loppuodotukseen ja tulehan sitten kertomaan koska vaavi päätti syntyä ja tuliko itsestään vai pitikö käynnistää.
Ja aika menee loppujen lopuksi tosi nopeesti.
niin monesta asiasta, vauvan ja äidin vointi on siinä ne tärkeimmät, jos mitään hätää ei ole, vauva liikkuu ja sydänäänet normaalit, äidillä ei verenpainetta ja pissa puhdas ja istukka toimii normaalisti eli ei ole esim. alkanut kalkkeutumaan niin voipi mennä se kaksi viikkoa ennenkuin käynnistetään la:n jälkeen.
se on niin tapauskohtaista ettei taida mitään sääntöä olla. tai se on ettei mielellään anneta vauvan kasvaa kovin isoksi synnyttää eli se kaksi viikoa maksimi.