###### SUURPERHEELLISET VIIKKOON 20 ######
Aloitin uuden pinon, kun en vielä löytänyt tälle viikolle..
Ei muuta kuin kirjoittelemisiin, jos nämä sivut nyt vaan toimii!
-sinuvi-
Kommentit (38)
muumimammalle (meniköhän nyt oikein) piti sen verran kommentoida, että melkoisen samanlaisessa tilanteessa ollaan. Meillekin yllätyksenä tulossa marraskuussa viides lapsi (aiemmat 97,99,04 ja 07 kaksi tyttöä ja kaksi poikaa, joista toinen pitkäaikaissairas=diabeetikko ;)). Kyllähän tässä vieläkin on vähän pyörällä pää enkä vieläkään ihan täysin sinut tämän tilanteen kanssa ole, mutta onhan tässä vielä aikaa sopeutua.
Nyt on selvästikkin alkanut tämä "seesteinen" keskiraskaus, ei suurempia oireita, kun pahoinvointi ja pahin väsymys on hellittänyt eipä kai siksi pahemmin raportoitavaa tässä olossa...
maria80 rv 13+6
Meillekin on tulossa viides,kahden tytön ja kahden pojan koplan jatkeeksi.Tunteet on aika samanlaisia kun muillakin..vaikka vauveli on toivottu,niin pientä sopeutumista se silti vaatii.
Lapset on syntyneet -96,-98,-01 ja -o4.Vanhemmille lapsille ei ole vielä kerrottu,ja itseasiassa emme ole kertoneet asiasta vielä kenellekään...viisaita kommentteja luvassa!
Vanhinta lasta lukuunottamatta kaikki nuoremmat toivovat meille vauvaa,vanhin ei pahemmin ole kommentoinut asiaa,ja hieman jännittää sekin...
Tosi kiva jakaa teidän kanssa kuulumisia.
kimmi vk6+6
...tämä pitkäaikaissairas lapsi on diabeetikko. Minkä ikäinen teidän diabeetikkolapsi on? Milloin sairastui?
Meidän tyttö 7-vuotias ekaluokkalainen, vuoden sairastanut. Kesällä ollaan menossa perheleirille diabeteskeskukseen Tampereelle, mitä kaikki odotamme innolla (asumme Pohjois-Suomessa)... Mahtavaa: ei ruoanlaittoa/siivousta ym viikkoon, pään hoitamista ja vertaistukea, lastenhoito järjestetty, ja koko lystin maksaa hoitava sairaalamme! On hienoa, miten pitkäaikaissairaiden lasten perheitä tuetaan jaksamisessa...
Tänään varasin ajan neuvolaan. Sain ajan kesäkuun ekalle viikolle, jolloin sydänäänetkin jo ehkä kuuluvat... nyt rv 6+6.
Kiva kun tulee uusia kirjottajia niin ei tarvii aina yksinpuhella....
Miä oon ollut vähän huolissani kun oon jo tuntenut muutaman viikon liikkeitä ja nyt lähes viikkoon ei mitään. Tänään soittelin jo neuvolaankin mutta oma terkkatäti ei ollut paikalla ja perjantai tuntui olevan muka niin vaikea pvä tarkistuttaa tilanne. Etelä-Savon ensineuvoon kun soitin niin eivät myöskään ottaneet minua vakavasti (eli on siis paikka mistä täällä Mikkelissä lääkärille varataan aika) kun olen niin aikasilla viikoilla. Aika kauan on kuitenkin aikaa ootella neuvolaankin joka miulla on 4.6. että sydänäänet kuunneltaisiin.
Niinpä sitten ajattelin että on sitä paljon hölmömpäänkin rahoja tuhlattu ja varasin yksityiselle ajan ultraan ensi viikoksi, on siis samalla rakenneultra kun sitäkään ei täällä meillä tarjota.
Pari viikkoa lomaan ja itse asiassa puoliväliin tätä projektia. (Vaikka tänään oonkin ollut depiksessä ja jopa ajatellut että tää masuvauvamme Taisto on kuollut kohtuun, toivottavasti kuitenkin ei näy oo käynyt)...
Täytyy yrittää ajatella positiivisesti, kun ei kai ne surkeat ja ankeat ajatukset ainakaan hyvää tee...
Tanni 18+0
Nyt ei heitetä kirvestä kaivoon, ja hautauduta ikäviin ajatuksiin, sillä niistä on niin kovin vaikeä nousta ylös..viikonloppuna varsinkin!
Sulla voi istukka olla hieman edessä, ja jos vauva onkin nyt ollut rauhallisempi, niin niitä liikkeitä ei vaan tunne. Ja vilkkaampi jakso vauvalla voi olla kun sinä nukut!!
Eli eläpä ennää ressaa ihtiäs, Taistolla on paljon mukavampaa siellä kohdussa kun äitimuori ei ole ressaantunut.
Olipa muuten kurjaa sieltä neuvolasta kun eivat tosissaan ottaneet sun huoltasi. Ei siihen niin paljon aikaa olis saanut menemään, vaikka olisivat sinut extrana ottaneetkin sinne perjantaina. Kokeilkaa miehesi kanssa, että voiko tyhjällä vc-paperirullalla kuulla mitään ääniä sun masusta - jotain varmaan kuulee, ja samalla voi olo tila vähän keventyäkin, kun toinen on mukana sun fiiliksissä.
Meil porukat on kaikki pois kotoa, urheilemassa ja kaverin synttäreillä, ja ihana kun mies ehotti että hän vois ottaa kuopuksen mukaan urheilukentälle (kun keskimmäistä on siellä käyttämässä) - minä tietty olin sen verran rähjääntyneen oloinen kun olin koko talon ylä-ja alakerran imuroinut, ja keskimmäistä prässännyt tekemättömistä hommistä... 10v ei välittäis kerätä kamojaan imurin tieltä, eikä tyhjentää astianpesukonetta (meillä viikoittain vaihtuu vuoro esikoisella 12v ja hänellä) - vasta kun uhkasin viikon jälkeen lisäpäivällä, niin rupes tapahtumaan jotain.. ja sitten piti huolehtia että jos meinaat olla harkoissa ajoissa, niin eiks kannattais vaihtaa jo harkkavaatteet.. huh huh! Ihan kuin välillä kivirekeä perässä raahais.
Ja tuo 12v tyttö on ihan omaa luokkaansa, mieskin sanoo jo että taitaa sillä NYT OIKEASTI olla murkkuikä päällä, ei enää mikään esimurkkuus.. Ja äitikin on niin *seesteisessä* olotilassa nyt raskaana ollessaan että voivoi - ja kaksivuotias harjoittelee myos oman tahdon ilmaisemista!
Huhhheli hei - kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu eikö, viimeistään sitten kun ilmat lämpenee, eikö?
Mutta nyt vielä ennätän ottaa kinderin suklaapatukkarasian viereen soffalle ja lukemaan lehtiä ennen kuin kansa kotiutuu, joten solong ystävät!
sinuvi rv 30 JO!!!!!!
Varmasti vauvalla on kaikki hyvin! Olen mielestäni paljon lukenut vastaavia juttuja, että ensin liikkeet tuntuu ja sitten on hetken aikaa liikkeet "hukassa". Kai se liittyy jollakin tapaa kohdun kasvamiseen, vauvan asentoon jne...
Minulla on itselläni vieläkin päivä, jolloin liikkeitä tuntuu äärimmäuisen vähän. Illalla kun ehtii kaiken hässäkän jälkeen omaa napaa ajattelemaan, niin huomaa välillä, että enhän minä ole tuntenut liikkeitä koko päivänä. Sitten saattaa taas olla jaksoja, että vauva elämöi aivan mahdottomasti.
Sinulla on kuitenkin vasta sen verran vähän viikkoja, että monethan tuntevat liikeet vasta muutaman viikon päästä tuosta ajankohdasta.
Hyvä kuitenkin, että varasit ultran ensi viikoksi ja saat samalla kurkattua rakenteet.
Omasta mielestäni tuo yksityinen ultra on halpa hinta omasta mielenrauhasta.
Minä kävin eilen ultrassa ihan vaan varmistaakseni asioiden olevan kunnossa. Kaikki oli ok ja pojan kasvu kulki ihan keskikäyrillä. Painoarvio oli 1800g. Lääkäri katsoi samalla kohdunsuun tilanteen ja senkin suhteen asiat oli ok. Mitään muutoksia ei ollut tapahtunut.
-Meriutu rv 31+1
Mies kuunteli purkilla mahaa ja oli kuulevinaan jotain. Kyllä minäkin EHKÄ vaimeita liikkeitä silloin tällöin oon aistinut mutta pessimistinä nyt oon ajatellut että ovat varmaan vaan suoliston omia ääniä, ilmakuplia... Oon kuitenkin yrittänyt kamalasti olla ajattelematta sitä ja odottaa torstaihin jolloin pääsee kurkkaamaan tarkemmin. Miten sitä onkin tän viimisen kanssa näin hermoheikko??
Harmi vaan kun mies ei pääse mukaan kun on ulkomailla työmatkalla silloin.
Muuten viikonloppu on sujunut ihan sutjakkaasti. Eilen olin tarmokas ja pesin ja jynssäsin koko saunan ja pesuhuoneen lattiasta kattoon. Illalla oli mukava puhtaassa saunassa löylytellä.
Tänään onkin sadepäivä. Pitäisi jo numeroita oppilaille pohtia ja äikän koe odottaisi tarkastusta. Lisäksi äitini, isäni ja tätini ovat tulossa iltapäivällä syömään.
Tämmöisiä tänne. Mukavaa sunnuntaita kaikille ja huomenna alkavaa uutta viikkoa.
tanni 18+2
Meille syntyi 14.5 suloinen tytön tyllerö. Pituutta 51 cm ja painoakin 4180, vaikka niin olivat lääkäri ja neuvolantäti sitä mieltä, että huoleni isohkosta vauvasta on aivan turha... Ja toinenkin turha huoli minulla heidän mielestään oli, eli se, että ehdinkö varmasti ajoissa synnytyssaliin. Kun tuppaa olemaan niin nopeita nuo synnytykset sit kun ne lähtee käyntiin. Nyt kesti 40 minuuttia synnytys, just ehdittiin saliin...
Vaikka olin väenväkisin mennyt synnytysvastaanottoon päivällä ja sanonut etten lähde sieltä ennenkuin vauva syntyy, niin kun ei tullut säännölliset supistukset, niin kotia vaan olivat passittamassa. Onneks lääkäri sit suostu, et jäisin yöksi osastolle ja katsottaisiin aamulla tilannetta uudelleen. No, illalla puoli kymmenen aikoihin osastolla tulikin semmoinen supistus et oksat pois. Ja neljä minuuttia yli 10 syntyi tyttö :) Ihan luomuna, kun ei siinä ehditty mitään kipulääkettä, mies kun ehti saliin (oli siis ajellut takas kotiin välillä) niin typykkä kurkki jo äidin paidan alta ja huuteli iskälle tervetuloa ;)
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, täältä löytyy kuva meidän rinsessasta.
http://melukyla.vuodatus.net/
Hönttä ja seitsemän pientä kääpiötä :)
Niin vain sun ajatukset nopeasta synnytyksesta ja reilun kokoisesta vauvasta toteutui.. saisivat lääkärit uskoa äitiä, varsinkin kun on kokemusta jo muutamasta!!
Kaikki taisi kumminkin mennä hyvin - vaikka kipulääkkeitä ym ei ennättänytkään hyödyntää.
Lämpimät onnittelut koko perheelle seitsemännestä sydänkäpysestä!
Aivan ihana neiti! :)
Ja kyllä täytyy sanoa että ahkera ja aikaansaava äiti olet, mielettömiä taideteoksia oli ne kakunpäällisprinsessat ym.ym!!
Mutta nyt sulla on vähän siinä käsitöitä uudessa tulokkaassa, mutta täytyy joskus vierailla sun sivuilla ja ottaa vaikkapa joku herkkuohje tuotantoon:)
Just eilen tein netistä (keskustelupalstalta) nappaamani suklaakakun ohjeen mukaisesti ja nyt on herkku mutustelu parempiin suihin, tosin tein sen puolikkaana...
Pikku Prinsessat ovat niin ihania, eikö vaan??!!!
Mitäpä sitä kivunlievityksiin aikaa tuhlaamaan, eiköpähän meillä suurperhe äideillä käy synnytys kuin tanssi!
Itse en ole kivunlievityksiin edes kuvitellut ryhtyväni esikoisen syntymän jälkeen, jolloin tein niinkuin MUUT sanoivat!
Neljä lasta olen sen jälkeen tehnyt ja poreamme on ollut käytössä, eikä muuta vettä väkevämpää! Nyt on kuudes masussa ja synnytystä odotan kuin kuuta nousevaa. Mikä onkaan sen parempaa treenausta kuin synnytys! Ja kotiin olen juossut 6 tuntia itse koko hommasta!
Pidä huoli itsestäsi ja vauvasta parahin Hontta! Ja vielä kerran onnea! Grattis!
Toivoo Riesa ja pien'
Olipas nopea synnytys!
En voinut prinsessan lisäksi olla ihailematta kakkujasi!
Miten joku voi olla noin näppärä leipuri. Aivan mahtavia olivat....
Paljon onnea ja jaksamista todellisen suurperheen äidille :) !
-Meriutu
Mutta laitetaan myös tänne.Onnea onnea tummatukkaisesta tytöstä!!!Syötävän suloinen!!Olipa nopea synnytys!
Se vaan on kumma kun me ei muka useankaan synnytyksen kokeneina tiedetä eikä osata ennakoida=)Lääkäreiden mielestä!
Leanna ja katras t 96,t 98,t 99,p 01,p 04,t 07
...Ja Höntälle onnittelut prinsessasta :) Josko minunkin vuoroni pian tulisi ja pääsisin synnyttämään. Alan olla jo niin kypsä tähän rajoittuneeseen olotilaan...maha on kaikkialla tiellä ja näyttää ihan siltä kuin se tippuisi pian pois. Kävely on sellaista vaivalloista ankanvaapuntaa ja jalat pettävät alta kun lonkat napsuvat ilkeästi joka askeleella...
No, enää vähän aikaa ja sitten meidän viimeinen on valmis syntymään. Tänään sentään sain jo pestyä vaatteet ja laitettua ne kaappiin, hiljaa hyvä tulee.
Eipä tässä muuta nyt...odottavia tunnelmia, toivottavasti en nyt ihan yhtä nopeaan tahtiin synnytä kuin Hönttä... :)
Kanelisokeri 37+3
Sydämelliset kiitokset onnitteluista & kauniista sanoistanne! Pistetään hormonien syyksi, ko itkeä pillitän täällä, ko lueskelin teidän onnitteluita :) On tuo murena kyllä niin ihana. Ja mie olin muka niin tietävinäni, että se on poika ;) Mutta tiesinpähän edes, että nyt se syntyy. Apu sekin :DD
Oikeesti, niin se on aika turhauttavaa, kun ei saa toisia uskomaan, että omiin tuntemuksiin luottaen vauva on pian syntymässä. Tuli jälkikäteen kyllä kieltämättä semmoinen hiukan "ähäkutti"- olo, vaikka en minä sitä niille kätilöille sanonut. Ne, jotka synnytyksen hoitivat, olivat jo yövuoroon tulleita ja siis eri kätilöitä ja aivan ihania. Ottivat kyllä ohjat reippaasti omiin käsiinsä ja hoitivat homman tyylikkäästi ja ammattitaidolla.
Riesa: Tuo amme olisi ihana kokea, harmi kun se oli nytkin meidän sairaalassa hajalla ja edelliskerroilla siellä on jo ollut joku muu enkä ole viittiny samaan ammeeseen ängetä ;)
Nyt sieltä huutelee joku pieni ääni :) Voimia Kanelisokerille ja tietysti kaikille muillekin odottajille!!
Hönttä ja murut
Höntälle oikein paljon onnea vauvan syntymän johdosta!!!
Muumimamma; meillä poika on nyt 10 vuotias (syyskuuusa 11) ja lähes 9 vuotta sairastanut. Mekin muuten ollaan menossa tuonne tampereen leirille! Me mennään viikolla 26. Vähän kyllä petyimme kun kuulimme ettei siellä ole perhehuoneita lainkaan (!!!!), ainoastaan kahden hengen huoneita ja yhteiset oleskelutilat... Luulisi kuitenkin, kun kerran perheleirejä järjestävät, että siellä olisi myös perhehuoneita... Mutta plussana siis, ettei viikkoon tarvi miettiä ruuanlaittoa ;)
Tanniko se mietti noita liikkeitä? Mutta tosiaan niissähän voi olla viikonkin tauko vielä puolivälissä raskautta. Nyt luin taas vähän huolimattomasti viestit, mutta olitko yrittänyt päästä neuvolaan sydänäänten kuunteluun? SIinähän ei menisi kuin se 5-15 min., jos terkka voisi ottaa johonkin väliin, jos oikein huolestuttaa... Toivottavasti liikkeet alkavat taas pian tuntua!
Oma (.) ; eipä kummepia tänne kuulu, kiirettä kiirettä. Joka ilta tuntuu olevan jonkinlaista ohjelmaa ja pyykkivuori kotona kasvaa vaan kasvamistaan. Taidan kohta sulloa kaikki jätesäkkeihin ja kiikuttaa pesulaan. ei tästä tule MITÄÄN :(.
maria80 rv 14+3
Mie olen kyllä jo ennestäänkin tuttu, pitänyt vaan hiljaiseloa kun en tiedä tokkopa olen enää tervetullut koko pinoon.. ? Ädä78 kolmikkoineen tässä siis, ei toimineet vanhat tunnukset ja piti luoda uudet... Ajattelin kuitenkin nyt yhden kysymyksen kysäistä, josko siihen joku viitsii vastaillakin..Kun minulla esiintyy sellaista suht voimakasta kipua tuossa nivusien päällä, repivää polttavaa kipua, joka tuntuu. Väliin niin ettei kärsi kroppaansa oikaista. Onko muilla moista esiintynyt? Ei ole lliitoskipuja, aikä omasta mielestä ainakaan tyypillistä kannattimien venymistäkään. Selitystä en tähän ole keksinyt. Tukivyö toisinaan helpottaa, mutta toisinaan saa kivun pahenemaan.Muuten kaikki täällä ok. Massu paisuu tasaseen, neuvolassa ollet kaikki arvot suht kohdillaan. Valkuaiset on olleet heikolla plussalla kolme viime kertaa, mut tulehdus on ainakin poissuljettu. Ilmeisesti en vaan juo tarpeeksi, mistä kyllä kertoo lievä turvotuskin.. Kuopus nimesi pienen NinniElmeriksi, se nimi jäi nyt työnimeksi sitten.. :) Perätilaan on asukas suvainnut kääntyä aiemman poikittaistilan sijaan, jännityksellä odotan kääntyykö vielä oikeinpäin, joudunko kääntöyritykseen vaiko peräti sektioon.. Viimeisin vaihtoehto ei houkuta, viimeksi kun sain sen kirotun tulehduksen ja toipuminen venyi. Alatiesynnytys taasen alkanut kauhistuttaa tosissaan, joten taitanen pyytää pelkopolille keskusteluaikaa.Siinäpä tuota nyt päälimmäisiä, kuulostellaan ja katsellaan tuleeko viesti perille kun nää sivut ei oikein aina toimi..Räpätäti alias Ädä78+kolmikko ja "NinniElmeri" rv31+1