Riittääkö anteeksipyyntö pojaltani
Oli päiväkodissa perjantaina vääntänyt erään tarhakaverinsa tytön baby born nukelta toisen käden rikki tahallansa.
Tytön äiti kyllä sanoi tarhantädeille, että nuken käsi oli vanhastaan hieman rikki ja yrittävät sen korjauttaa sen eräällä tutulla räätäillä.
Vienkö jonkun karkkipussin tytölle korvaukseksi mielipahasta nuken käden menosta vai riittäkö, että poikani tänään, kun hänet tarhasta haen pyytää anteeksi tytöltä.
Kommentit (43)
Meidän päiväkotiin saa viedä leluja joka päivä. Meillä on useampi kuin yksi mennyt rikki. Kukaan ei ole koskaan maininnut asiasta saati halunnut korvata mitään. Enkä annakaan pojan viedä kalliita tai helposti rikkoontuvia leluja päiväkotiin. Ja siksi annan joka päivä viedä jotain, koska kaikki muutkin vievät ja kysyvät jo ovella, mikä lelu pojalla on mukana...
Tämä on siis pojan etu pitkässä juoksussa.
Jos jotain, niin nukelle joku juttu. BabyBorneillehan myydään vaikka mitä. Esim. ensiapulaukku sopis varmaan ko. tilanteesees ;).
Toisaalta taas tytön vanhemmat ovat tavallaan " tietoisen riskin" ottaneet, kun tyttö on saanut nuken ottaa päiväkotiin.
Karkkia en veisi, ehkä nukenvaatteen vaikka..? Ja anteeksipyyntö tietysti, jos tahallaan on rikkonut!
tytölle karkkipussi ja vaikka tarjoat rahaakin jos ei nukkea saa korjattua...etkä osta piitkään aikaan lapsellesi mitää, muistuta nukesta kun jotain seuraavan kerran haluaa (siis lelua tms)
Kun kerran oli tahallaan rikkonut.
poika saisi antaa tytölle jonkun oman lelunsa jotta oppisi ettei toisten leluja saa rikkoa, ja sitten ostaisin nukelle jonkun halvan jutun
ajattele nyt sitäkin että mitä poikasi on tehnyt, hänenkin tulee saada asiasta joku opetus ettei niin saa tehdä
Itse rikoin lapsena toisen hiekkakakkumuotin, kun mulla oli vaan tavallinen ruokapurkki muottina. Mentiin yhdessä ostamaan sille uusi hieno muotti ja mulle ei vieläkään ostettu. Kyllä kirpaisi ja opetti.
Ajatelkaa, olin alle 4 ja muistan vieläkin.
issa luovuttu niistä kokonaan. anteeksi pyytäminen on riittävä.
Kyllä lapsen tulee oppia, ettei niin voi tehdä kärsimättä itse! Eli lapsi antamaan jotain itseltään mikä tuottaa pientä tuskaa. Ei sitä voi ihmisille tuottaa mielipahaa ja sitten vain mennä kaupaan ostamaan " toinen tilalle" .
Itse ainakaan halua opettaa lapsilleni sellaista ajattelutapaa, etä rahalla kaikesta selviää kun se ei vaan mene niin.
anteeksi tytöltä. Asiasta keskustelleen pojan kanssa, tytölle tuli paha mieli ym. Maksetaan korjauslasku tai osa siitä, käsihän oli jo valmiiksi rikki eikä muuta. Ei karkkia, ei nukelle mitään. Eikä asiasta tarvitse joka välissä muistuttaa.
Anteeksi osaa pyytää ja ymmärtää tekojensa seuraukset+ sen, että toisia kohdellaan niin kuin itseään toivoo kohdeltavan. Ymmärtää myös sen ettei kaikkea voi korvata rahalla. On 10v ja erittäin pidetty kaveri jolla korkea oikeudentaju jonka ansioista mm. sai stidenpin..
Nyt en ymmärrä sun ajatuksiasi. Voisitko selventää? Minun ajatukseni on ettei lasta rangaista liikaa. Lapsi on kuitenkin alle 7v (on päiväkodissa)
t.15
Anteeksi pyyntö riittää hyvin ja voi tarjoutua maksamaan osa korjauksesta. Leluja viedään kouluun/tarhaan ihan omalla vastuulla. Näin voi käydä eikä siinä voi ketään pakottaa maksamaan.
Pyydätte anteeksi vaan eikä mitään karkkeja.
Se , että opettaa omaa lastansa selvitymään muiden ihmisten kanssa säyseästi ja kunnioittavasti silti omaa persoonaansa unohtamatta onlapsen etu. Jos lapseni häiriökäyttäytyisi ojentaisin tiukastikin koska se olisi hänen etu tulevaisuutta varten. Pienenähän lapset kasvatetaan, murrosiässä on myöhäistä, silloin he kyseenalaistavat kaiken sen mitä olet heille opettanut.
Itse toimin kasvattajana näin.
Tiedän että moni ei, mutta näkökulmiahan tässä kysyttiin. Lapsen ohjaaminen silloin kun sitä tarvitsee ei ole rankaisua vaan oikealle tielle saattamista (jos hukkaan on mennyt).
Vierailija:
Anteeksi osaa pyytää ja ymmärtää tekojensa seuraukset+ sen, että toisia kohdellaan niin kuin itseään toivoo kohdeltavan. Ymmärtää myös sen ettei kaikkea voi korvata rahalla. On 10v ja erittäin pidetty kaveri jolla korkea oikeudentaju jonka ansioista mm. sai stidenpin..
koska poika rikkoi lelun tahallaan. Jos olisi vahingossa rikkonut, anteeksipyyntö riittäisi. Minustakin olisi hyvä ajatus, jos poika antaisi jonkin oman lelunsa tytölle. Tai sitten rahoilla, joilla olisi muuten ostettu pojalle jotain kivaa, ostetaankin lahja tytölle.
rikki. Ei se pojan auto tms siinä paljon tyttöä auta. Ikinä emme ottaisi vastaavassa tilanteessa mitään lelua vastaan!
Millä rahoilla.. Mistä tiedät onko mitään rahoja millä ostettaisiin pojalle jotain kivaa. Vai otetaanko synttärilahjasta osa pois, siis ostetaan jotain halvempaa?
Vierailija:
koska poika rikkoi lelun tahallaan. Jos olisi vahingossa rikkonut, anteeksipyyntö riittäisi. Minustakin olisi hyvä ajatus, jos poika antaisi jonkin oman lelunsa tytölle. Tai sitten rahoilla, joilla olisi muuten ostettu pojalle jotain kivaa, ostetaankin lahja tytölle.
koska poikasi teki tietoisen rikoksen.