Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömiä linjoilla?

Vierailija
06.02.2006 |

Kuinka paljon tänä päivänä tosiasissa työvoimatoimistosta tarjotaan työtä työttömänä ollessasi? Siis niitä paikkoja miltä tahansa alalta joita on pakko hakea?

Tilanne siis niin että määräaikainen duunini loppuu juuri silloin kun jään äitiyslomalle, ja mietin sen lopuksi ilmoittautuvani työnhakijaksi koska kotihoidontuella en pärjää. Ja koska ihan alle vuoden ikäistä en hoitoon haluaisi viedä, mietinkin vaihtoehtoa olla työttömänä hetken aikaa, kuulun " loimaan liittoon" eli korvaukset tulisi sieltä.

Ja " yhteiskunnan elätti" - huutelijoille voin sanoa saman tien että naama kiinni, olen painanut duunia parikymmentä vuotta rasittamatta yhteiskunnan tukijärjestelmiä millään tavalla ja maksanut kokonaisen omaisuuden veroja, eli voitte tunkea kommenttinne jonnekkin missä ei päivä paista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä kerran, että kassa ei tee päätöstä työttömyysetuuden maksusta, vaan työvoimaviranomainen. Heitä ei kiinnosta, miten paljon rahaa ja miksi olet kassaan maksanut. Heillä ei edes tätä tietoa ole. He tekevät päätöksen vain, oletko todellisuudessa, oikeasti työtön työnhakija ja siten oikeutettu työttömyysetuuteen.

Vierailija:

Ensimmäinen kappaleesi on varmasti totta, siksihän juuri kyselin kuinka aktiivisesti työkkäri tarjoaa näitä paikkoja.

Toinen kappaleesi sitten. En ole ihan samaa mieltä, koska jos haluaisin oikeasti mennä työhön meni äitiysloman jälkeen tietysti ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi, eikö niin? Ja jos työtä etsin en tietenkään ole silloin kotihoidontuella, vaan juuri sellaisia tilateita varten olen maksanut jäsenmaksua kassaan. En oikein ymmärrä miten se vaikuttaa suoraan rahastamiselta jos joku alkaa etsimään töitä heti äitiysloman jälkeen ja nostaa työttömyyskorvausta mihin hän on oikeutettu. Vaikka näin ei minun kohdallani ainakaan vuoteen olekaan, voi olla tapauksia jotka ovat liikkeellä puhtain jauhoin. Miten nämä voidaan erotella toisistaan? Ja Ja jos alkaisin oikeasti työnhakuun, vaikuttaahan esim. työttömyys lapsen päivähoitopaikan saamiseen.

Entä sitten kun lapseni 2-vuotias jolloin aion oikeasti lähteä työnhakuun? Pitäisikö minun silloinkin olla kotihoidontuella kunnes saan töitä? Miksi sitten olen maksanut jäsenmaksua? Miten saan lapselleni kunnallisen hoitopaikan kun olen kotihoidontuella ja virallisesti hoidan lasta kotona?

Vierailija
22/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti käsitä miten voidaan olettaa että työpaikka on heti valmiina tai tulossa jos on juuri lopettanut äitiysloman? Eikö juuri siksi mennä työvoimatoimistoon että työtä löytyisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuen ilmoittauduin työkkäriin ja aloin saada työmarkkinatukea joka oli suurempi kuin kotihoidontuki.

Vierailija
24/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt kauan aikaa ennen kuin työnantaja soitti ja kyseli kiinnostusta töihin. Kävin haastattelussa ja sain vuorotteluvapaapaikan. Itse en siis paikkaa hakenut, vaan työnantaja oli saanut tietoni suoraan työkkäriltä. En tiedä mitä olisi tapahtunut jos en olisi paikkaa ottanut vastaan. Itse halusinkin jo töihin koska olisin muuten tippunut peruspäivärahalle, nyt minulla on töitä yli vuoden verran joten kuvittelisin että ansiosidonnainen päivärahakausi alkaa taas nollasta jos jään tämän jälkeen uudestaan työttömäksi.

Vierailija
25/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea lähihoitajakouluun, siinä niiden oikein mieluisat vaihtoehdot. Eri asia sit kiinnostaako kaikkia työttömiä alkaa lähäriksi, kyllä pitäis kai kiinnostaa kun töitäkin on sitten tarjolla koulutuksen kautta.

Vierailija
26/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin työttömäksi heti äitiysloman jälkeen ja sain liitostani korvaukset. Työtä löytyi noin vuoden kuluttua, tosin löysin sen itse. Missään vaiheessa ei minua syytetty mistään rahastamisesta.

Vierailija
27/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin tietysti haastatteluun ja sain paikan. Tosin kerroin myös haastattelussa olevani raskaana ja työnantaja ei sitten halunnutkaan minua töihin. Eikä tietysti tullut karenssiakaan.

Vierailija
28/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi minulla. Riippuu tietenkin työvoimatoimiston, siis sen toimikunnan, päätöksestä. Toimikunnassa on ihmisiä ja ihmiset ne päätökset tekevät oman käsityksensä ym. mukaan. Tuskin ysikään tarkoitti, että niin käy aina, mutta niin saattaa ko. tilanteessa käydä. Mulla siis kävi myös.

Vierailija
29/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinut erotti " oikeasta" työnhakijasta?

Vierailija
30/30 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani työvoimaneuvoja ja voin sanoa että määräaikaset pätkätyöläiset ovat ihan oikeutetusti työttöminä, kodinhoidontuki on tarkoitettu vanhemmille joilla on työpaikka odottamassa. Luonnollisesti lapselle on hankittava hoitopaikka pikimmiten jotta osoitettu työ voidaan ottaa vastaan.