***HAAHUT VKO 6***
Kommentit (79)
Iltapäivää vaan kaikille!
Ieppa; ..on inhottavaa odottaa jotain tapahtuvaksi. Itse odotin ultran jälkeen (ei sydänääniä 8+6) 8 päivää ennenkuin pääsin lääkkeelliseen. Sen jälkeen helpottunut olo ja pääsi kunnolla suremaan sekä jatkamaan elämäänsä. Tervetuloa mukaamme haahuihin ja lyhyttä matkaa tästä toivomme!
Oma napa nyt kp4, joten lauantaina alkaa yritykset taas. Ajatteltiin nyt käyttää kaikki mahdolliset yritysajankohdat. Tämä kiertohan oli vain 24, joten jos ensi kierto menee samoissa, voi ovis yllättää jo aika aikaisin..
Nyt suihkuun ja maalailemaan vihreäksi muutamaa lipastoa:)
Jumppis
Tulinpa vaan toivottamaan sinut IEPPA tervetulleeksi joukkoomme!!!!
Toivottavasti pääsisit jo pian iloitsemaan uudesta plussasta!
Ja nyt lähen viemään tyttöä muskariin...
Liliane (kp3/28)
Liliane: isot onnittelut alkaneista rättiviikoista:) On hauskaa lukea välillä näinkin päin ilouutisia. Siis olennainen tekijä tuo kierto ja menkat, mut useimmiten kuuluu vain kiroilua ja harmituksia. Ni oli aiva hymy huulilla kun tuuletit menkoista;).
peebee: oli varmsti IHANAAA nähdä nöttyrä elossa ja voimissaan. Siihen voisi jäädä pötkyttämään pitemmäksikin aikaa ja ihastella rauhassa :) Koitan katsoa koska uskallan tulla " virallisesti " alakertaan.
Elisabeth:Lämpimästi tervetuloa haahuihin. On se jotenkin helpompaa jakaa ja turista " projektista" sellaisien immeisten kanssa jotka ovat tunneradalla samoissa kohdissa. Ja jotka tietää mitä se ehkä tarvii ja koska ja eritoten miltä kaikki koko kakku maistuu eripäiväinä. Täälä Tampereenseudulla on ollut sopiva pakkaspäivä -12 ' c ja hopealunta tuprutteli kauniisti.
Visakoivu: meillä meni myös samoiten. Koko ajatus alkoi tökkiä ja " jumpat" jumppailtiin kun siltä tuntui. Tässä sitä nyt sit körötellään:)
Maria80: Se pikkuinen sielu varmasti kurkistaa pilven reunalta ja hymyilee sinulle ja kiittää kauniista kynttilästä. Se kasvu ihmisyydessä on meillä täälä ja myös taivaankannella on oma koulunsa ja opinmatkansa.
Kerrottiin tytölle, kun tiesi intuitiivisesti ennen minua että odotan ja alkoi odottamaan sitten isolla innolla kanssani ja sitten kun vauva kuoli 12+ niin isi sanoi tytölle kun itki, että pikkusisko meni takaisin taivaankannelle opettelemaan pikkusiskon tärkeitä tehtäviä. Voimia suruusi. Minulla myös hyvä ystäväni seinänaapurista saa nyt maaliskuussa vauvan. meillä oli sama la. Hän on selvästi vältellyt seuraani. Enkä ole kestänyt kohdata häntä kovin usein. Mutta uskon, että asiat menevät eteenpäin ajallaan. Lämmin halirutistus sinulle:)
Enni-Maija: superisti onnea luomukiertoon ja SUPERSUPERSUPER superit onne aseuraavaan yritykseen. Otahan ajatuksiisi paljon iloa ja onnen ajatuksia, niin rauhoittaa kropan ja sydämen avoimeksi uudelle;)
Titi75: Implantaatio tapahtuu n.3-8 pv.n aikana ovulaatiosta. Ja tuostahan alkaa välittömästi lämmöt kohota. Itsellä oli tuo 5 pv kun lämmöt nousi. IIISOT peukutukset ja onnenrutistukset:)
Nonna80: Elämä yllättää joskus iloisesti:)) Onnea postista!!
Leppa: Tervetuloa:) Kyllä sinua odotutettiin. Oli varmasti aikamoinen kokemus. Voimia suruusi ja onnentoivotuksia uudelle yritykselle..Itseä jännitti myös aivan kamalasti. Esikoinen sektioitiin kamalalla kiireellä ja myöhästyneellä aikataululla ja nyt menin taas leikkausaliin ja kiireellä, supisteli tosi kivuliaasti. Ukkokulta joutui olemaan tytön kanssa kotosalla ja olin aivan yksin. ONNEKSI tilanne yllätti kivuttomuudellaan ja nopeudellaan. Olo oli vain tosi tyhjä ja pettynyt ja pohjaton kun heräsin. Nämä on kait näitä elämän repun kokemuksia jotka meitä pitäisi vahvistaa ..aihe vain epäreilu ja satuttaa..
ON: iltasin olo on niin turvonnut. Nyt on alannut pohjaton väsy. Ja äkäsyyspilkahdukset ovat tulisia. Unisuus iskee kuin salama ja on ohi jos saan pötkyttää puolituntia. Kaksi viikkoa siihen ultraan 7+3. sitten on tuomion kuuleminen..jotenkin koittaa olla ajattelematta ees päiviä kun tietää mitä voi tuossa 12+ viikolla tulla..ikuinen noptimisti on ääripäässä joskus HYVIN pessimisti..:(
Muuten ihan hyvää kuuluu..saan päättötodistuksen postissa ja juhlat pidetään viikon päästä. Sitten on kaksi ammattia;) No en vaan tiedä vieläkään mitä haluaisin tehdä. Työelämä sosiaalialalla on aika raadollista. Mutta uskon asioiden järjestymiseen. Nyt nautiskelen tytön kanssa rv 12 kotona ja sitten koitan katsoa vaikka keikkaa LTO hommiin (lastentarhaopettja) jos vauva pysyy kyyttissä, niin loppukesäsästä miehen loman jälkeen alan valmistautumaan ja rauhoittumaan uuteen perheenjäseneen. Esikoisen kanssa painoin koulua 32+ viikoille ja reisasin junalla joka viikko kodin ja opsieklupaikan välilä. Sittenhän ressi romahti päälle ja helpotus ja huojennus ja onni masusta vasta kun olin kunnolla kotona. Ja 30+ helteet ni soppa oli sekoitettu valmiiksi turvotuksilla, pissa-arvoilla, väsyllä siihen kiehumispisteeseen, että diagnoosi oli raskausmyrkytys. Tyttö sektioitiin rv 36+4. Oli aika pöllö olo katsoa ukkokultaa tuolissa istumassa kapalo sylissä. :" onko tuo meidän" ..ihmettelin ..mutta siitä arki lähti..nyt nuppu on 3.5v.:))
Noooh..meni taas muisteloiksi..sorry..kuulumisiin..
UN rv 5+5
Kiitos kovasti kaikille tervetulotoivotuksista = ) !!! (saapi immeisen hyvälle mielelle !)
Tosi kiva kuulla onnellisista uutisista; luomumenkoista, ovareista ja tietysti plussista !!!! Se jotenkin lohduttaa ja antaa voimia uskoa parempaan huomiseen.
(ehkä lievää masennusta, kun km on niin vähän aikaa)
Ja hirveästi onnea kaikille jotka juuri jännittävät että alkaako ne menkat vai ei ?!?
(tai te taidatte sanoa että, tuleeko täti vai ei... Vai olenko ymmärtänyt oikein ? Että tuo täti tarkoittaapi noita vuotopäiviä ??
hieman yksinkertainen tyyppi... mut kun joka sivuilla on ns. oma slangi, joka on näin uudelle surffaajalle utopiaa) Mut opastakaa työ viisaammat ; )
ja ne piina päivät taitaapi olla juuri nuo viime päivät ennen.. tätiä.. Vai ?
(pihallako.. ? no ehkä vähän.. yrittäkää ymmärtää ) = )
Maria 80; sun letkautukses tosta kaaso touhusta ( p...se vuotavana) sai kyllä naurun remakan aikaseks, kiitos piristyksestä ! ;D
Huomasin tossa kun tutustuin tuohon esittelylistaan, että meillä on saman ikäiset lapset. Ja molemmilla on kaks tyttöä ja yksi poju. Erona vaan että teillä on poika vanhin kun taas meillä nuorin. Toivottavasti ne neljännetkin ilmoittautuu mahdollisimman pian !!
Nyt taidan painua pehkuihin ja toivotan kaikille vauva unelmaisia unia !
Koulusta pääsin tuossa ennen ysiä..tehtiin vielä viimeiset koeannokset itävallan juhlaillallista varten ja voi ku oli namia :D Poroa kääryleinä, sisällä sieni-pekoni-sipulitäyte, perunoita ja kesäkurpitsaa pääruokana..alkulautaseen tulee mm. kylmäsavulohta ja graavisiikaa..jälkiruoaksi rovaniemi-leivos ja aperitiiviksi sellainen kiva karpalodrinksu. Menukortteja väänsin vielä yöllä melkeen puol kahteen, sit pehku kutsui ja sain miehenkin vielä innostumaan petipuuhiin ;) Raukka kyllä aamulla myöhästyi hommistaan..mut oli kuulemma sen arvoista.Itävaltaan lähtö lähenee ja kovasti odotan jo reissua. Vähän mietityttää edelleen että miten jaksan olla pojasta erossa viikon..
Omasta navasta..eilen varsin tikuttelin et olisko se ovis tulossa ja tikku näytti haamua. Mitäköhän siitäkin vois päätellä, onko se viiva vahvistumassa??? hmm..Illalla nippaili masusta ja limoja havaittavissa joten mietin oisko se ovis jo nyt tai tulossa??..joten nyt sitten joka päivä yritetään vielä puuhastella josko vaikka tärppäis *toivoo kovasti!!!*
Nyt sohvalle..Yritän huomenna ehtiä kirjoittelemaan mut jos en ehdi niin palaan taas juttuineni reissun jälkeen seuraavana viikonloppuna!!
Öitä toivotteleepi memmuli
...kun edelleenkin pääsen kyllä lukemaan sieltä teidän viestejä, mutta kun yritän kommentoida, niin se netti kaatuu saman tien. Pöh!
Ieppa: Tervetuloa joukkoon kirjavaan. Meillä valitettavasti kyllä silti kaikilla on yksi yhdistävä tekijä, eli ne kurjat km:t. Ompahan mistä turista ja joskus vähän sen vierestäkin¿ ;-) Meillä on kiva porukka ja mukaan mahtuu. Pahoittelut keskenmenostasi. *virtuaalihalii* Ja rutkasti onnea uuteen yritykseen.
Pirpula ja UusiNuppu: Kiitos tsemppauksistasi. Nyt taas tuntuu, että oireet on kadonnut ja jäljelle jäänyt vain tuo menkkojen alkamista yleensä edeltävä painon tunne mahalla. Siis nimenomaan sellainen kun että menkat tekisivät tuloaan. Saas nyt nähdä miten käy.
Jumppis: Toivottavvasti se ovis sieltä vkonlopun kynnykseltä löytyy ja pääsette sen hyödyntämään. ;-)
Maria80: Toivotaan, että se p***e ei vuoda sit vkonloppuna. Eikä se menkoista johtuva mahan turvotuskaan kivaa ole. =(
Memmuli: Jos en enää myöhemmin muista tai ehdi, niin erittäin hyvää matkaa Sinulle. Ja toivottavasti se ovis sieltä pikaisesti tulla lönkyttää, että nyt sitten sielä niitä simppoja olisi vielä touhuiluiden jäljiltä odottamassa. =)
ON: Kuten tossa jo yllä Pirpulalla ja UN:lle kommentoin, että valitettavasti nyt tästä aamusta havaitsin kehiin tulleen tän ¿ihan normaalin¿ alavatsan jomotuksen ja sen ärsyttävän painon tunteen mikä yleensä enteilee menkoista. Lähinnä olen tuota iltalämpöä mittaillut ja se kyllä siinä 37,0C hujakoilla pyörii kaiken aikaa. Mutta nyt on taas se olo, että hitto kyllä ne menkat sieltä ihan varmaan tulee. Mutta tätähän tää on, että toisena päivänä on ihan varma, että tärppi olis käynyt ja sitten taas toisena ihan päinvastoin. Eihän tässä auta kun odotella. Nyt kun alko toi menkkamainen kipuilu, niin alko jo ärsyttämään valmiiksi, että alkaako se tiputteluvuoto taas ennen kun tädin ees kunnolla pitäis tulla. No pääsispä sitten pikaisesti tästä jännittävästä piinasta. Toivoisin vaan, että tuo mun kierto alkais normalisoitumaan ja jäisi tuo tiputtelu pois. KM:sta on nyt kulunut 4kk.
Kellehän muulle piti kommentoida, pitänee illalla katsoa pino sitten paremmin, nyt on kohta kiiruhdettava töihin. Voikaahan hyvin. =)
titi
Elikäs ne lämmöthän menee niin, että ne nousee päivä pari oviksen jälkeen. Kun munarakkula poksahtaa ja munasolu singahtaa taipaleelle, tyhjentyneestä munarakkulasta muodostuu keltarauhanen. Siitä alkaa siis erittyä keltarauhashormonia ja se nostaa lämmöt korkeammalle. Itsellä huomasin, että lämmöt lähti tulemaan alas päivä pari ennen menkkoja, siis jos en ollut raskaana. Eli ne viimeiset päivät ennen menkkoja ja päivät, jolloin oletit menkkojen alkavan ja olevan, ovat lämpöjen kannalta ratkaisevia. Pysyykö ne edelleen koholla vai lähtevätkö tulemaan alas. Jos pysyvät koholla, niin voit elätellä toiveita, että olet raskaana. Pesun sivuilta löytyy sellainen taulukko, jonka voi tulostaa ja siihen merkitä lämpökäyrän ja muut erilaiset oireet. Niitä taulukoita on sitten ihan mielenkiintoista vertailla keskenään ja tutkia, voiko lämpökäyristä tehdä päätelmiä.
Tämän ajattelin kertoa vinkkinä. Viime aikoina en jaksanut enää mittailla jatkuvasti lämpöjä paitsi sitten ihan loppukierrosta. Halusin nähdä, lähteekö lämmöt alas vai pysyykö koholla. Jos lämmöt oli koholla vielä päivä ennen menkkoja tai sinä päivänä, kun menkkojen olis pitänyt alkaa, niin uskaltauduin tekemään testin. Kaksi kertaa olen näin saanut plussan eikä ole mennyt r-testejä siinä mielessä hukkaan. Toisilla tosin lämmöt laskee vasta samana päivänä kuin menkat alkaa eli jos edeltävänä päivänä lämmöt on vielä koholla, niin ei välttämättä tarkoita sitä, että olis raskaana.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Ja toivottavasti tässä kierrossa olis jo tärppi käynyt!! bd bd bd
Nonnalle onnittelut siitä, että pyörät on nyt lähtenyt pyörimään. Toivottavasti tulosta tulee pian!!!
Tsemppiä ja plussaonnea myös kaikille muille!!!
neronja rv10+0
P.S. Hyvin on raskaus tähän asti mennyt, mutta taas luin yhden esimerkin sellaisesta henkilöstä, jolla on fosfolipidivasta-aineet koholla. Hänellä on lääkityksestä (sama kuin mulla) huolimatta raskaudet menneet kesken rv17+. Aika masentavaa. Pidän rakenneultraa jonkunlaisena rajapyykkinä. Jos sen ohi selvitään, niin sitten voisi olla toivoa.
Eilinen päivä meni nopeasti, että ei sitä kerinnyt edes teidän kuulumisia lukemaan. Olin ekaks aamuvuorossa töissä, sitten otin pikku päikkärit kun väsytti aivan mielettömästi. Ja, iltapäivällä sitten oltiinkin jo anopin kanssa liikenteessä, tultiin vasta illalla kotiin.
Titi: Kyllähän tuo sinun lauseesi: ¿taas ne oireet tuntuvat erilaiselta kuin ennen..¿ tuntuu niin tutulta kuin vain voi. =)
Sitä huomaa tarkastelevansa näin piina-aikana kehoaan enemmän kuin ennen. Kunpa osais ottaa ihan rennosti ja olla tarkailematta oireita niin olis paljon helpompaa. Kaikkia mahdollisia oireita ei viitsi sanoa miehellekään ettei se luule että olen ihan hulluks tullut. =)
Mitään ei ole vielä menetetty, nyt teet sellaiset taiat että täti tajuaa pysyä poissa teidän osoitteesta. =) *hus, hus*
Nonna: Ihanaa kun saitten niin nopeasti sen ajan niihin tutkimuksiin. Joillakin paikkakunnilla näköjään hoidetaan asiat nopeasti. Toivotaan että tutkimuksista selviäis jotain.
Mutta, eihän sitä koskaan tiedä että sun ovis olis sattunut juuri teidän lomalle niin jos sieltä tuliskin ihan luomuplussa. Älä nyt kuitenkaan vielä menetä toivoasi.
Ieppa: Pahoitteluni myös keskenmenostasi!! Toivotan sinut kuitenkin sydämellisesti tervetulleeksi meidän haahujen joukkoon, mutta kuitenkin toivon samalla että vierailusi jää lyhyeksi ja pääset nauttimaan taas raskaudesta pian. =)
Kyllähän tuo, täti=menkat, piinapäivät=juuri se aika ennen tätiä(yleensä n.1vko) Tuolla jossakin on se lista, missä on näitä ns. slangi-sanoja täällä pyöriville. Niistä saa myös selvyyttä mitä tarkoittaa mikäkin sana. =)
Memmuli: Kyllä se ovisplussa vielä vahvistuu.. Kun tikuttelet ahkerasti niin kyllä sinä sen ovisplussan bongaat ja silloin hyödynnätte sen miehen kanssa. =) Yleensä oviksen bongaa siitäkin, ainakin minä, että on runsampaa valkovuotoa.
Tsemppiä oviksen bongailuun!!! =)
Maria: Kyllä minuakin nauratti tuo sinun heittos, että ei kaasona ole kiva olla jos perse vuotaa.. =) Koskas teillä ne häät olikaan..? Missä päin ne ovat? Häät on kyllä ihania, muistelen haikeena omia viime vuotisia häitä.. =)
Oma napa: kp22/28-31. Eilen tuntuu kyllä sellaista vihlontaa mahassa ja polttelua, että en oikein tiennyt mitä tehdä. Eilen oviksesta oli 7vrk.. Milloinkas se mahdollinen kiinnyttyminen voi olla...? Rinnoissa tuntu myös taas vihlonta/" kuumotus" . Mä olen sitten oikein hyvä keksiin noita mahdollisia oireita, vilkas mielikuvitus kun tältä rouvalta löytyy muutenkin. =) Kyllähän tuolla mahassa nytkin nipistelee.....
Tänään mittasin lämmötkin taas huvikseni, ne oli 36,8 kun tuossa parina kertana kun olen mitannut niin ne ovat olleet 36,7.
Näin toissa yönä unta, että olin tehnyt r-testin ja siihen pläjähti kaks viivaa. Sitten viime yönä näin unta, että täti tuli kaikesta huolimatta.. Toivon sydämeni pohjasta että tuo ensimmäinen uni pitäis paikkansa!! =)
Olen kovasti odotellut niitä papakokeiden tuloksia, mutta eihän siitä ole kuin pari viikkoa vasta kun kävin siellä kokeissa. Toisaalta on alkanut pelottaakin, että mitäs sitten jos sieltä löytyy jotain..
Ajattelin muutenkin tilata taas gynen ja puhua sen kanssa ihan aikuisten oikeasti siitä, että mitä tässä pitäs tehdä kun omaa nyyttiä meille ei ole suotu ja kuitenkin kaks vuotta ollaan yritetty.
Nyt taidan mennä tekemään jotain aamupalaa, että tämäkin päivä lähtee käyntiin.. =)
Oikein ihanaa päivän jatkoa Teille kaikille haahusiskot!!!! =)
Kaksonen76
En vain jaksa oikein kirjoitella mitään. Mutta käyn kyllä aina pikaseen lukemassa teidän viestejä. Nyt on " ikävä kyllä" tullut paljon uusia tähän listalle, joten en pysy ihan kärryillä, että kuka on kukin ja mitä kellekin on tapahtunut. Mutta ehkä tässä alan taas pikku hiljaa pysymään kärryillä kunkin tilanteesta.
Tervetuloa kuitenkin uusille. Ja onnea plussanneille. Ja nonnalle tsempityksiä , hyvä, että pääsette tutkimuksiin.
Mä käväsin tänään psykologin juttusilla pitkästä aikaa. Oli pakko mennä, olo on melkein sellainen tällä hetkellä, kuin ois joku läheinen ihminen kuollut. Vaikkei multa siis olekaan kuollut kuin unelmat. Mutta koville sekin ottaa. Meille ei ehkä enää tulekaan lapsia...huh, että se tuntuu pahalta.
Jos ois löytynyt esim. joku hyytymistekijäongelma, niin...olis ollu joku konkreettinen syy mitä lääkitä, mutta nyt ei oo mitään. Joten en tiedä haluanko enää edes yrittää uudestaan. OIkeestaan mä en jaksa enää mitään. Kesää ja aurinkoa odottelen ,jos ne edes vähän piristäisi ja jaksaisin taas jostain iloitakin.
Iloa ja onnea toivotan teille muille!!!
-Porkkana, joka odottelee menkkoja alkavaksi PIAN, että maanantaina pääsis sinne verikokeisiin!!!!!
Voi, voi Porkkana...Olen tässä seurannut kuulumisiasi ja voi vain toivottaa jaksamista sekä antaa kasan virtuaalihaleja. Varmasti tuntuu nyt pahalta ja toivottavasti aika auttaa..
Itse välillä tuntuu, että toiset vaan saa niitä vauvoja kuin sieniä sateella. Nyt just vauva tuntuu niiiiin kaukaselta. Ensin pitäisi onnistua tulla raskaaksi, sitten pitää vauva raskauden ajan ja synnytys päälle. Kyllä se tuntuu joskus valovuodelta, että oman nyytin sais syliinsä. Välillä kyllä mietin paljon teitä, jotka on kokeneet useamman km:n. Sen on oltava raskasta. Itse en tietäisi, miten toisesta keskenmenosta selviäisin henkisesti..
Lipastot on nyt maalattu ja siivoilen lämpimikseni. Otin vapaapäivän töistä, kun viikonloppu siellä taasen vierehtää. Toisilla taitaa olla nyt jännät paikat..Toivottavasti tulisi paljon plussauutisia+++++:)
Takaisin siivoilun pariin,
Jumppis
Tänä aamuna oli alkuraskauden ultra, jota olen toivonut ja pelännyt yhtä paljon. Heräsin tosi aikaisin, kun en saanut enää unta, koska kauhuskenaariot täytti pään:(
Naistenpolilla pääsin onneksi ihan ajoissa tutkimushuoneeseen. Gyne ekaksi kyseli vointia, raskausoireista ja lääkityksestä, kun yritettiin laskea, minkä ikäinen raskaus olisi, kun oviksesta ei ole hajuakaan.
Tutkimuspöydälle nousin, kuin olisin mennyt mestattavaksi; pelotti ihan P#&%#leesti!! Sydän löi miljoonaa, pelkäsin sen pompahtavan kohta rinnan läpi. Gyne teki tutkimuksensa ihan ääneti. Sen tulkitsin tietysti negatiivisesti, ja olin ihan VARMA, että tuulimunatuomio julistetaan justiinsa. MUTTA, gyne hymyili ja sanoi: Onneksi olkoon!! Ja näytti kuvaruutua. Siellä oli pikkuruinen myttyrä, jonka sydän (myös!!) löi miljoonaa. Voi sitä helpotuksen tunnetta!! Vedet valui poskille, kun olin niin onnellinen:`) Gyne etsiskeli vielä hetken aikaa mahdollista toista sykettä, mutta ei löytynyt; tavallaan ihan helpotuskin.
Sain äitiyskortin, johon kirjattiin, että syke löydetty rv6+. Tarkkaa ikää ei tiedetä, koska oli aika aataminaikainen vehje heillä, mutta ainakin tuon verran on viikkoja. Ihan samoin olen itsekin päätellyt, lähinnä oireista. Jos kaikki menee jatkossakin hyvin, LA on syyskuun lopussa, lokakuun alussa. Eli meidän perheeseen syntyisi silloin 4. vaaka! :) En uskalla tietenkään vielä kiljua riemusta, ja kuuluttaa koko maailmalle, mutta yritän nyt uskaltaa nauttia tästä ihmeestä päivä kerrallaan.
Nyt, näin valitettavan omanapaisesti, toivotan teille ihan jokaiselle mielettömästi plussatuulia, jaksuja ja kaikkea hyvää!! Aion uhkarohkeasti siirtyä exiin, ja jos Luoja suo, en palaa enää tänne puolelle, muuten, kuin " vierailevana tähtenä" ;)
Älkää luovuttako! Toivotaan, että jokainen teistä pääsee mahdollisimman pian tuonne alas, eikä tarvitsisi enää palata takaisin. Jätän oven raolleen!! Kiitos kaikille ihanasta seurastanne ja vertaistuestanne!! *halii ja rutistaa*
Nonnalle erityisterkut ja tsempitykset! Ja Porkkanalle!
Lämmöllä,
Ulriina rv6+
Tässä muutama tutkimus:
http://www.terveysportti.fi/pls/ltk/ltk.koti?p_haku=raskaus%20klexane
http://www.terveysportti.fi/pls/ltk/ltk.koti?p_haku=fundus%20uteri
Olennaisinta on lopettaa antikoagulantin käyttö ennen laskettua aikaa, jotta vuotoriski pienenee. Siis istukan syntymisen jälkeen vuoto ei laannu tai esim. sektio leikkaushaava jää vuotamaan, jos verenohennuslääkkeen pitoisuus veressä liian suuri.
Muuten kys.lääkkeillä siis suotuisa vaikutus tukostaipumuksen omaaville. Tuulimunaraskaudessa km, johtuu taas sikiön puuttumisesta ja se on hedelmöityshetkestä johtuva häiriö.Siihen eivät valitettavasti mitkään lääkkeet auta.
Fosfolipidivasta-aineisten naisten raskausnäkymät paranevat
Lääkärilehti
1997;52(11):1295
Robert Paul
Jos raskaus on päättynyt toistuvasti keskenmenoon, on noin 15 %:n mahdollisuus, että taustalla on fosfolipidi- tai kardiolipiinivasta-aineita tai lupusantikoagulantti. Ja päinvastoin, jos naisella on näitä vasta-aineita, on keskenmenon riski erittäin suuri, jopa 90 %. Tilaa on hoidettu mm. kortikosteroideilla ja immunoglobuliinilla ja kenties parhaiten asetyylisalisyylihapolla tai hepariinilla. Brittiobstetrikot tutkivat, miten ASA:n ja hepariinin yhdistelmähoito auttaa tilanteeseen.
Tutkimukseen osallistui 90 naista, joilla oli ollut 3¿15 keskenmenoa ja joilla oli todettu toistuvasti fosfolipidivasta-aineita näytteissä. ASA-lääkitys aloitettiin annoksella 75 mg vuorokaudessa heti, kun raskaustesti kävi positiiviseksi. Kun sikiön sydänäänet voitiin todentaa kaikututkimuksella, satunnaistettiin puolet naisista jatkamaan pelkkää ASA-lääkitystä, puolet sai lisäksi fraktioimatonta hepariinia annoksella 5 000 ky kahdesti vuorokaudessa. Hoidot lopetettiin 34. raskausviikolla tai jos tuli keskenmeno.
Pelkkää asetyylisalisyylihappoa käyttäneiden ryhmästä 42 %:lle syntyi elävä lapsi, yhdistelmähoitoryhmästä 71 %:lle (riskisuhde 3,7; 95 %:n luottamusväli 1,4¿8,1). Ero syntyi ennen 13. raskausviikkoa tapahtuneista keskenmenoista. Syntyneistä lapsista 24 % oli keskosia, mutta vain kolme tarvitsi keskolahoitoa. Yhdellä lapsella oli aivojen parietaalilohkon infarkti, mutta muita ongelmia lapsilla ei ollut eikä yhtään synnynnäistä epämuodostumaa todettu. Hepariinia käyttäneille tehtiin luuston tiheysmittaus satunnaistetusti 12. raskausviikolla ja raskauden jälkeen, ja selkänikamien keskimääräinen mineraalipitoisuus pienenikin tällä välillä 5,4 %.
Kirjoittajat toteavat, että fosfolipidivasta-aineisilla naisilla pieniannoksisen asetyylisalisyylihapon ja minihepariinin yhdistelmä parantavat raskausennustetta paremmin kuin asetyylisalisyylihappo yksinään. Ongelmattomia nämä raskaudet eivät kuitenkaan ole, sillä keskosia syntyi hyvin siedetystä lääkehoidosta huolimatta.
Rai R, Cohen H, Dave M, Regan L. Randomised controlled trial of aspirin and aspirin plus heparin in pregnant women with recurrent miscarriage associated with phospholipid antibodies (or antiphospholipid antibodies). BMJ 1997;314:253¿257.
Robert Paul
--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: sll09135 (97111295.002)
© 2004 Suomen Lääkäriliitto
että jaksat käydä täällä meidän puolella vilkuilemassa ja jaat auliisti tietojasi meille tietämättömille. ;-) Hyviä vinkkejä noista lämmöistä. Kiitos. Ja muuten aivan mahtavasti sulle on jo ehtinyt noita rv kertyä. Vau! Onnittelut! Lisää vaan vauvaliimaa, niin eiköhän se salamatkustaja sielä kyydissä pysy.
Jumppis ja Porkkana: Itellä on hirmuinen odotus kolmannesta raskaudesta alkavaksi, mutta sitten se kolikon toinen puoli on se, että mitäs jos se kolmaskin vielä kesken menee. Näistä kahdesta olen jotenkin selvinnyt ja on kyllä monta kertaa käynyt mielessä, että mitäs jos sitä kolmatta mahdollista en enää pystyisikään käsittelemään ja että jos se hajottais mut ihan kokonaan. Jotenkin olen niitä positiivisia puolia yrittänyt sitkeesti vaan kaikesta löytyy ja vielä on se fiilis, että vaikka kolmaskin km joskus vielä tulis, niin siltikään en antais periks, vaan että sittenhän se ¿sota¿ vastas alkais vaikka hammasta purren. Tiedä miten oikeesti sitten reagoisi ja kuinka sitä lamaantuisi jos niin kävisi vielä kolmannen kerran. Porkkanalle ihan hirveesti jaksuhaleja, en oikein tiedä mikä parantaisi sun mieltäsi. *huokaus*
Ulriina: Mahtavia ultrauutisia. ¿Menetkös jos sinne ex-haahuosastolle¿emme huoli Sinua enää takaisin¿ ¿ Tämä vain siis siksi, että varmasti kaikki täällä toivoo, että saat tämän vauvan pitää. Mutta tulehan toki aina ¿vierailevaksi tähdeksi. Kiva välillä kuulla miten raskaus etenee.
Ja Kaksonen: Me sit vaan jännäillään. Apuwa! Voi kumpa meille nyt ne plussat pätkähtäisi. Molemmilla suurin piirtein sama yritysaika takana. Saisi luvan vauvi ja tulla ja jäädäkkin meidän iloksemme. =) Ja niistä oireista. No niin kun Neronja kirjoitteli, niin ne lämmöt kohoo oviksen jälkeen tosiaan eli nyt pitää vaan seurata, että ne sit pysyis normaalia lämpöä korkeemmalla ja mieluummin vielä siinä mennkojen kynnyksellä. Josko se antaisi vinkkiä tilanteesta. Uutena oireena eilen ja tänään on tullut yhtäkkiset vihlonnat rinnoissa, kurja tunne¿mutta jos se on vinkki jostain, niin vihlokoot miten paljon lystää. Vatsassa tosiaan on tota painon tunnetta välillä enemmän ja vähemmän ja kohta alkaa mulla oikeesti oleen taas ne päivät käsillä kun mahdollisesti jo se tiputteluvuoto ennen menkkojen pilaa mun piinaukset. Mä niin toivon, ettei mitään tiputteluja tulis.
Koska meinaat testata? Viimeksihän sä teit sen varuiks sillon 10 päivää oviksesta, mut mitäänhän ei näkynyt, mutta jäin miettimään, että oliskohan tullut esim. Acon10:llä vaikka ¿viivan paikka¿, jos olisit raskaana ollut. Kai toikin on niin hirveesti ihmisestä kiinni. Mä tein tässä tokassa raskaudessa Apteekista ostetulla Acon kympillä testin jotain 2 tai 3 pv ennen oletettua menkkojen alkua ja sain sen viivan paikan siihen näkyviin sillon.
Jaahans¿kai sitä pitää mennä kaffen keittoon. Vielä kun sitä voi juoda vähän enemmän¿ =)
titi
Terveisiä kaikille! Täällä tulee taas lunta ja pienestä oli kiinni aamulla et en jäänyt taas kinoksiin autollani:/ Suti.. vaan pääsin kuitenkin matkaan tällä kertaa.
Mä kun olin huolissani siitä tuhrusta mut en ole enää. Sitä oli vaan se päivä pari ihan menkkojen loppumisen jälkeen ja ajattelin tässä et kyllä mä jo uskallan:) Ovis pitäis olla nyt ihan pian. Mä en koskaan ole mitannut lämpöjä tai tehnyt ovis-testejä, mutta tunnen tutut nipistykset:)
Mä haluan lähettää lohtu-halit jokikiselle jolla on tällä hetkellä murheita ja onnitellut plussa-ihmisille. Kiva oli lukea niitä jonkun(en muista nikkii...kääk:/) ultra kuulumisia. Varmasti onnellinen olo! Tosi ihanaa. Ja sitte toivotan (vaik itsekkin olen ihan tuore listalla) tervetulleeksi iapin(jos se nyt niin oli;)
Hauskaa loppuviikkoa kaikille!
Minäkin lähetän porkkanalle lohdutus ja voima säteitä *****
Kertookahan miulle kuinka kauan teillä on mennyt, ensimmäiseen tädin vierailuun, kaavinnan jälkeen ? Kun nyt on kolmas päivä (kaavinnasta ) ja vuoto on loppunut, tai lähes loppunut.
Niin meneekö tässä nyt sitten ns. normaali kierto vai onko kaavinnan jälkeen jokin tietty aika kunnes täti voipi tulla, ja siitä sitten vasta voi laskea kierron, vai ?
Onko tämäkin henkilöstä riippuvainen juttu?
Taitaa olla liian aikaista miettiä vielä, mutta
Olen vain niin kovin malttamaton, ja haluaisin jo päästä spekuloimaan mahdollisia päiviä... ?!
Ja oliko se yksi kierto joka piti odottaa ennen kuin kannattaa yrittää uutta tärppiä ?
aika sekavasti kysytty, mutta toivottavasti joku ymmärsi = )
Jännittää hirveästi teitin puolesta joilla on ne piina päivät menoillaan !!!??? (Olen hirveän huono muistamaan nikejä)
Tsemppiä, voimia vauvaliimaa, sympatiaa, plussasäteitä... kaikille !
Nyt taas aa-a tuutumaan. Hyvää yötä kaikille haahuille.
Eli siis miehen kanssa ollaan vähän reilu parikymmpisiä, vauvaa on toivottu 9/04 saakka. Ensimmäisen kerran tulin raskaaksi joulukuussa 2005 mutta raskaus meni siis kesken kun viikkoja tasan 7. Keskenmeno oli " täydellinen" , ei tarvittu kaavintaa tai lääkkeitäkään avustamaan. Vuoto kesti 10 päivää ja oli tosi kivuliasta! Se kaikki alkaa kuitenkin nyt olla takanapäin ja mieli alkaa pikkuhiljaa herätä uuteen. Yritystä jatketaan kuitenkin vasta häiden jälkeen, kev-vääm-mäl-lä. Joku tuola keskenmeno palstalla kutsui mukaan tänne, joten tässä sitä nyt ollaan.
Ulriina: onnea ihanista ultranäkymistä!!! Tsemppiä jatkoon.
Menier: tervetuloa tänne. PAhoittelut keskenmenostasi!!!!
-Porkkana, kaks lasta, 3 keskenmenoa-
memmuli24; Toivottavasti ovis tulee " ajoissa" ja pääsette hyödyntämään sen ennen reissua!
pikkutiikeri76; Kyllähän minäkin välillä rankan päivän jälkeen mietin, haluanko todella tähän hullunmyllyyn vielä lisää porukkaa. Mutta loppujen lopuksi tulen aina siihen tulokseen, ettei se yksi lisää enää voi tätä showta hullummaksi laittaa ;)... Ja tuohon kaavinnan jälkeiseen vuotoon, mulla sitä kesti kaikkiaan lähes 8 viikkoa eli kahdet menkatkin ehti siinä välissä olla.
Enni-Maija; Onnea menkoista ;)! Toivottavasti tästä inssistä saatte vihdoin sen nyytin syliin! Plussaonnea!!! bdbdbdbdbd
Nonna-80; Hyvä että saatte asiat näinkin pian eteenpäin! Nyt sitten vain toivotaan, että saatte sen nyytinkin vielä aluilleen! bdbdbd
ieppa; pahoittelut keskenmenosta ja tervetuloa mukaan haahuilemaan! Toivottavasti pääset kuitenkin pian takaisin odotuspuolelle! Aika pitkään jouduit odottamaan kaavintaan pääsyä. Itse sain ajan heti seuraavalle päivälle, vaikka normaalisti sairaalassa (koks) ei edes olisi ollut (muistaakseni) nukutuslääkäriä naistentautien polilla. Pyysivät sen sitten erikseen sinne...
Pirpula; onko sulla sitten aina ollut ihan säännöllinen kierto? Voisko ajatella että ovis olis tulossa vasta vähän myöhemmin? Itse en valitettavasti osaa neuvoa noissa tikutteluissa, kun en ole itse ikinä niitä kokeillut...
ON; Mulla on vatsa aivan järkyttävän turvoksissa. Eilen kun miehen kanssa sitä " paineltiin" , se oli ihan kivikovakin ja keskellä tuntui joku myhkyrä????? Mies sanoi jo että mun pitää soittaa lääkäriin, mutta enää tänään maha ei ole ollut enää kova, turvoksissa kylläkin. Tuo turvotushan mulla viittaa menkkoihin eli toiveita olis, että menkat tulis ja menis jo ennen häitä. Ei olisi nimittäin kiva kaasona häärätä, jos perse vuotaa... ;)
Huh, meillä oli tänään ensimmäistä päivää se työharjoittelijakin. Päivä meni ihan mukavasti, pestiin pyykkejä, harjoittelija imuroi koko alakerran, teki ruokaa ja silitti vaatteita... Päästin tänään sen jo vähän aikaisemmin kotiin, mutta huomenna sitten taas pitää miettiä uusia askareita hänelle...