Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää :( Vauva 8kk putosi eilen

Vierailija
05.02.2006 |

rattaista, istuskeli siinä hetken kun touhusin jotain, olin vierellä koko ajan mutta yhtäkkiä vauva melkein istuviltaan kaatui rattaista alas. Sain kädestä kiinni joten lapsi ei tippunut kovin nopeasti, ja sai itsekin sitten käsillä laitettua vähän vastaan.. Paha mieli tulee aina tällaisesta vaikkei niille toisaalta minkään voi. :( On tippunut sängyltä kerran aikasemmin, siinäkään ei käynyt vakavasti..

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen luusto on niin joustavaa, ettei tuon ikäisen putoamisesta tuolta korkeudelta 95 %:n todennäköisyydellä tapahdu koskaan mitään (jos siis putoaa lattialle tms.) Sen sijaan jos nappaat kädestä kiinni (kuten me kaikki teemme refleksinomaisesti), niin on paljon suurempi riski vahingoittaa lasta, koska käsi saattaa mennä sijoiltaa, solisluu katketa tms.

Älä välitä kiukkuisista mammoista. Tekevälle sattuu ja kaikilta asioilta et voi lastasi varjella.

Vierailija
42/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan ole tapahtunut mitään vahinkoa.

ap

hysteeriseksi ei kannata ruveta tuommoisesta. Suurin osa lapsista muksahtaa tai putoaa jostain ja sille et mitään voi. Mitään vakavaa ei sattunut, etkä sinä sitä lasta tiputtanut. Ei kaikkia asioita voi vaan estää ja ei lasta voi täysin suojella kaikelta vaaralta. Eikä minusta kuulukaan. Toki jokainen äiti tekee parhaansa, mutta pakkohan lapsen on myös antaa oppia uusia asioita ja esimerkiksi kiipeileminen ja pyöräily, missä molemmissa voi sattua pieniä havereita on ihan tarpeellisia taitoja lapsen oppia jossain vaiheessa elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ymmärrän ap:ta. Lapseni oli pienenä tosi vilkas ja vaikka vieressä seisoi/istui/oleili, ei noita putoiluja voinut välttää. Hän oppi seisomaan 6kk iässä eikä ollut mitään älliä siitä miten tullaan alas.. yleensä kaaressa niin, että pää kopsahti johonkin kulmaan.

Ekan kerran lapsi putosi rattaista puolivuotiaan meidän kodin eteisessä juuri noin. Emme tienneet, että hän osaa nousta sieltä, siksi valjaat eivät olleet kiinni. Pää edellä tuli alas niin, että otsa osui kumiseen renkaaseen. Oltiin ihan hädissämme (olin itse 5cm päässä vaunuista) ja veimme päivystykseen. Lapsella ei ollut mitään hätää. Hän myös putosi n. 10kk iässä vauvakeinusta niin, että tuijotin häntä, annoin vauhtia ja yhtäkkiä hän oli pää edellä vierähtänyt maahan (onneksi turvahiekkaa).

Parivtuotiaana tuli aivotärähdys, kun lapsi putosi puistonpenkiltä ja löi takaraivonsa (penkin ja selkänojan välinen rako oli liian leveä).

Olen vielä superneuroottisen hypertarkka äiti. Eli omasta huolimattomuudesta nämä eivät ole johtuneet.

No, kyseinen lapsi on ollut aina tosi terve ja on erittäin älykäs ja nyt kolmannella luokalla koulussa. Ehjänä on säilynyt onneksi tähän asti!

Tämä kertomus vaan tukemaan ap:ta vilkkaan ja liikkuvaisen lapsen äitinä. Näitä sattuu! Älä soimaa itseäsi.

Vierailija
44/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi 9kk iässä kiipeämään sohvalle, jos olisin halunnut välttää sen yhden kerran kun liukui sohvalta alas pääedellä, olisi minun pitänyt istua sohvalla 24/7 vahtimassa.

Ei olisi onnistunut yksinhuoltajana, kun joskus täytyy ruokaakin laittaa ja vessassakin käydä :)

Onneksi ap:n vauvalle ei käynyt kuinkaan. Itse olen visusti aina laittanut valjaat kiinni omalleni kun on ollut niin vilkasta sorttia :)

Vierailija
45/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vähintään normaalijärkinen on oltava. Onneksi useimmat pitävät vauvoistaan huolen, eivätkä pudottele heitä tai anna putoilla, ja osaavat muutenkin miettiä kodin vaaranpaikat.

Vierailija
46/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan, kyllä ne pikkulapset kestää yllättävän paljon kaatumisia ja tippumisia. Mitä vähemmän, sitä parempi tietty aina, mutta tuskin kovin montaa lasta on jotka ei olisi vauvaikäisenä tippunut sängystä, sohvalta, rattaista, sylistä tai vaikka sitteristä. Onneksi vain harvalle käy vakavammin.

Mulla on vilkas taapero, joka on lyönyt päänsä ainakin 10 kertaa eläissään. Vahditaan kyllä jatkuvasti, mutta joskus on tehtävä ruokaa, laitettava pyykkejä, juostava keittiöön tai käytävä vessassa. Ihan koko ajan ei voi olla kiinni taaperossa, vaikka kuinka yrittäisi.

rattaista, istuskeli siinä hetken kun touhusin jotain, olin vierellä koko ajan mutta yhtäkkiä vauva melkein istuviltaan kaatui rattaista alas. Sain kädestä kiinni joten lapsi ei tippunut kovin nopeasti, ja sai itsekin sitten käsillä laitettua vähän vastaan.. Paha mieli tulee aina tällaisesta vaikkei niille toisaalta minkään voi. :( On tippunut sängyltä kerran aikasemmin, siinäkään ei käynyt vakavasti..

Vierailija
47/47 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea puoliakaan vastauksista ja tuollaisia vastauksia aikanaan sain itsekin kun lapsi pääsi kerran tipahtamaan rattaista noin vuoden ikäisenä ja siitä jollakin palstalla kirjoitin ja harmittelin.Kyllähän se harmittaa että sellaista sattuu mutta kun ei käynyt pahemmin ja seuraavalla kerralla sitten muistaa ettei uskalla jättää hetkeksikään ilman vöitä :) niin paljon pahempia asioita sattuu jatkuvasti että älkää syyllistäkö hyvät ihmiset heti!

Hyvää syksyn jatkoa ap:lle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi