Järkyttävää :( Vauva 8kk putosi eilen
rattaista, istuskeli siinä hetken kun touhusin jotain, olin vierellä koko ajan mutta yhtäkkiä vauva melkein istuviltaan kaatui rattaista alas. Sain kädestä kiinni joten lapsi ei tippunut kovin nopeasti, ja sai itsekin sitten käsillä laitettua vähän vastaan.. Paha mieli tulee aina tällaisesta vaikkei niille toisaalta minkään voi. :( On tippunut sängyltä kerran aikasemmin, siinäkään ei käynyt vakavasti..
Kommentit (47)
Mitenhän se lie mahdollista? Vai herpaantuuko superäitienkin silmä joskus? /ihmettelee ellei jopa ällisty moisesta/
Meillä koti on tehty turvalliseksi lapsen leikkiä, ilman että tarvii pudota mistään rappusista. Sängylläkin lapsi on saanut leikkiä yksin sen jälkeen kun oppi tulemaan itse alas. Minäkin imetin ja nukuin samaan aikaan, mutta aina vauva oli seinän puolelle, ettei päässyt tippumaan.
Meillä on vilkas tyttö joka ehti joka paikkaan ja on kolhujakin tullut. Ainahan se säikäyttää, mutta nyt kun tyttö on jo lähempänä kahta vuotta osaakin liikkua tosi hyvin sängyllä ja sohvilla jne. eikä enää putoile.
Eihän lapsen ketteryys edes kehity jos sen ei anna tehdä mitään ja on koko ajan kimpussa.
Olehan sitten tosi varovainen jatkossakin. Nimittäin lapsen motoriset taidot kehittyvät vain kiipeilemällä, harjoittelemalla ja -kyllä- joskus myös putoamalla! Jos ei koskaan joudu kokeilemaan rajojaan, ei voi oppia niitä tuntemaankaan, ja sitten voi joskus superäidin silmän välttäessä tahallaankin hypätä jostain tosivaarallisesta paikasta (esim. mieheni veli, jota pidettiin pumpulissa. Kerran sitten onnistui karkaamaan yläkertaan (jossa ei normaalisti saanut koskaan olla) oli aikonut hypätä kaiteen yli olohuoneen sohvalle.)
Meidän 2,5-vuotias on pudonnut ties mistä, matkustanut rattaissa silloin tällöin turvavöittä noin vuoden ikäisestä (oppi avaamaan turvavyön). Toki pyrimme eliminoimaan vaarallisimmat tilanteet ja olemaan varmistamassa esim. kun kiipeää uusiin telineisiin puistoissa ym. mutta aina ei tosiaankaan ehdi tilanteeseen. 8 kk ikäinen tyttö puolestaan putosi 3 kk iässä hoitopöydältä (en tiennyt, että osaa kääntyä, ja itse olin juuri kääntynyt auttamaan isompaa lasta ettei hän satuttaisi itseään), nyt viikko sitten putosi myös sängystä yöllä (nukkui meidän välissä, oli yöllä siirtynyt unissaan jalkopäähän vaikka yleensä ei liikahdakaan unissaan).
Ap, ihan normaalia. Onneksi lapselle ei käynyt kuinkaan, ja kyllä näitä ihan varmasti sattuu lähestulkoon joka perheessä. Ennemmin tai myöhemmin.
hävettää (melkein) myöntää että meidän poika (nyt 1v9kk) on tippunut tuolilta, sohvalta, sängyltä jne varmaan 20 kertaa ainakin. Eikä riitäkkään. Jotkut lapset vaan on vikkelämpiä ja kiinnostuneempia kiipeilemään kuin toiset. Aina ei todellakaan voi olla vahtimassa (varsinkaan jos on useampia lapsia). Mutta tokikaan en kevyesti suhtaudu näihin putoamisiin. Ne ois voitu välttää jos olisin ollut tarkempi ja silmät olis myös selässä.
Jestas, mä en oo myöskään tienny että täällä kaikki on näitä superäitejä. Sitä mä vaan ihmettelen että mitä he täälä tekee eikä ole vahtimassa lapsiaan.
Meidänkin tyttö tippui viimeksi tänään tuolilta. Yritään katsoa ja vahtia, mutta 1,5-vuotiaan vahtiminen 100% on miltei mahdotonta.
Ja oikeastaan vaan sen takia kun joka paikasta tuputettiin, että kyllähän vauvan TÄYTYY nukkua päiväunet ulkona... no sen jälkeen ei enää nukkunut.
hyvin peittojen keskelle, ettei vaan pysty pyörähtämään ja menin
hetkeksi pois ja TUMPS vaan kuulu hetken päästä. vauva selällään
lattialla, muttei sen kummempaa tapahtunu. ONNEKSI
t. tosi hajamielinenki äiti
jos jättää lattialle, ei sängylle tai rattaisiin ilman vyötä
lattialta! YMMÄRSINKÖ OIKEIN? no täytyypä kokeilla. Miks kukaan ei ole
sanonu sitä aikaisemmin?
ja kerran sängyltä. nuoremmat eivät putoilleet, vaikka esikoista varmman parhaiten vahdin.
esikoinen putoili, 2 seuraavaa ei vauva ikänään ole putoillu ..kai sitä oppii :D
varmasti vuoden 2003 emmaljungiin saa jonkin laiset valjaat jos ei muka ole vakiona mukana... t.itsellä vuoden 2003 emmaljungan yhdistelmät....
Kattokaa välillä mihin vastaatte ja mitä vastaatte, vilkaskaapa huviksenne minä vuonna ap on tän kirjottanut.
Ei sitä varmaan enää asia IHAN niin paljon huoleta, tuskin edes muistaa kirjottaneensa tänne.
Meidän lapsi on onnistunut putoamaan vauvakeinusta, vaikka seisoin ihan vieressä. Yritti vissiin nousta pois ja keinu kallistui niin että tumps vaan ja poika oli tantereessa. Kaikki kävi niin nopeasti, etten ehtinyt edes käteäni ojentaa.
...putosi kuusikuisena vauvamuskarissa jumppapatjalta, korkeus n. 3 cm ja sai mustelman otsaan.
mutta en silti antaisi 8 kk:n ikäisen vauvan olla rattaissa ilman valjaita. Tuon ikäinen kun jo pystyy liikkumaan ja nousemaan, mutta järkeä ja tasapainoa ei ole vielä nimeksikään. hyvä, ettei nyt kolahtanut, mutta seuraavalla kerralla saattaa kolahtaa kovempaa.
Oma vauvani putosi sängyltä noin 10 kk:n iässä. Olin itse myös sängyllä ja jotain siinä touhuttiin. Sängyn vierellä oli pinnasänky laita kiinni sängyn reunassa niin, ettei siitä välistä pitänyt päästä putoamaan. Mutta pääsihän siitä, kun lapsi äkkiä nojasi pinnasänkyyn ja se luisuikin lattialla. Säikähdettiin kyllä todella ja ilta ja yö sitten seurailtiin tilannetta. Onneksi ei tullut mitään oireilua.
Mutta kyllähän näitä tosiaan kaikille jossain välissä sattuu. Suurin osa kolhuista olisi estettävissä ja sehän siinä just on kaikkein kamalinta, jos sitten joskus sattuukin pahasti. Syyllisyys on varmasti hirvittävää, jos lapsi vammautuu ja itse tietää, että olemalla huolellisempi olisi voinut sen estää.
neuvolassa mulle kyllä sanottiin että JOKAINEN vauva/lapsi putoaa joskus jostain t. kolmen ei superäiti
mulla neuvolatäti käytti jopa itseään esimerkkinä, kuinka hänen lapsensa oli pudonnut.. Ja oikeen 3 lapsen äitikin hän on..
Omakin 8kk vauvani on tippunut mm. sohvalta, kun itse olin vieressä, oli minua nopeampi..
Otsikon perusteella odotin että olisi pudonnut suunnilleen ikkunasta. Hui hai, sattuuhan noita.
mulle kyllä sanottiin että JOKAINEN vauva/lapsi putoaa joskus jostain
t. kolmen ei superäiti