Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä perhe

Vierailija
08.09.2015 |

Me olemme köyhä perhe. Lapset saavat ruoakseen hedelmiä korkeintaan kolme kertaa viikossa. Ja ainoastaan jos on hyvä kilohinta hedelmillä (eli alle 1€/kg)Minä syön joskus lasten jämät illalliseksi, otan ensin itselleni hyvin vähä että lapsille riittää. Lapsille kerron että äiti söi samalla kun teki ruokaa eikä ole enään suuri nälkä. Käymme ruokajonoissa, ja syödään niitä muutama päivä. Rahoja ei mene säästöön, asumme vuokralla, jos on läkeostos on pakko ottaa pikavippiä.

Kirpputorilla emme löydä meille sopivia vaatteita tarpeeksi halpaan hintaan. Lasten vaatteita saamme joskus tutuilta, mutta yleensä ne ovat joko väärän kokoisia tai rikkinäisiä. 

Meillä ei ole lähisukulaisia jotka voisivat joskus viedä lapsia pitämään hauskaa. Meidän huvit ovat lähipuistot, luontoelämykset ja ikkunashoppailut .Jouluna saamme lahjat lapsille joulupuu-keräyksestä joista olemme äärimmäisen kiitollisia. 

Tätä meidän arki on hyvinvointivaltio-Suomessa.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"]

Ap on ammattivalittajan alter ego. Samanlainen uuno vastaustyyli.

[/quote]Ei ole. Mulla ei ole 3 lasta enkä asu Helsingissä.t.ammattivalittaja

Vierailija
162/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, olen totaaliyksinhuoltaja ilman ystäviä ja turvaverkkoa. Vanhemmat ovat perseestä ja asuvat kaukana. Olen erakko introvertti, joten ei ystävien turvaverkkokaan.

Kummasti vain pärjäilen tässä maailmassa taloudellisestä. Nytkin säästössä 1500e indeksirahastossa ja ihan voidaan syöä kanafilettä ja lapsella uudet vaattet + lomilla matkustelua ulkomailla asti.

Joo, olen siis osa-aikatyössä pienellä palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:15"]

Meillä on kolme lasta. Varsinkin syksyisin ja talvisin on äärimmäisen tiukkaa kun pitäisi ostaa syksy ja talvivaatteita.-AP

[/quote]minkä ikäisiä lapset ovat? Esim jesper juniorissa on n.3 kk välein puoleen hintaa päivät joka koskee myös ale tuotteitta! Jos kerran uutta pitää olla aina ostamassa!

! Nyt on uffilla 3 eken päivä, 2 ja 1 eken päivä sinne vaan penkomaan! Varmasti löytyy jotain päälle pantavaa! Minä kierrän aina säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin lähi kirppikset pieniä on kolme ihan tässä jopa kävelymatkan päässä ja kaksi isompaa lyhyen automatkan päässä! Frida kirkon kierrätys kirppikseltä olen tehnytparhaimmat löydöt..

Etkö kierrätä itse lastesi vaatteita isommalta pienimmille? Eikä varmasti ola aina rikki kun minäkin kierrätän pojalta pojalle ja vielä samat kestää kavereittekin pojille! Osta neutraalin värisiä niin käy sekä tytölle että pojalle asusteilla voi sitten väriä tuoda! 

Siis toihaan on jopa paremmin kuin hyvin että kolmena iltana viikossa iltapalaksi on hedelmiä...! Eikö muuta?  Nythän kaupat on täynnä kilon 1 euron hintaa kai ostit? Mites marjastus? Ihan ilmaista! Vadelmaa, mustikkaa, puolukkaa! Karpaloita kohta jopa hillojako löytynee etelänkin soilta!

Vierailija
164/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teillä on ruokabudjetti per kk? Pikamatikalla maitoon voi mennä 5 litran päivätahdilla 100 e kk, leipään 60 e kk jos syö edullista leipää 2 e per pv, puuroon 8 pakettia per kk = 4 e, hedelmät esim 2 kg päivä = 120 e kk, liha 4 e per päivä = 120 e kk, makaronia pussi päivässä = 4.5 e kk, jugurttiin euro päivässä = 30 e kk, peruna 20 e kk. Tuossa on noin 460 e per kk. Tuohon voi lisätä juustoa ja leikkeleitä 40 e kk ja tulos on 500 e kk. Vielä aika ok summa 5 hengen perheelle. Oletan et lapset on tarhassa/koulussa ja saavat osan ruoasta siellä. Oman näkemykseni mukaan tuossa on jo aika paljon syötävää viidelle kun laskin et joka päivä on viljat, liha, maito ja hedelmät edustettuina.

Vierailija
165/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin Elloksen alea ja sieltä alekoodilla puoleen hintaan onnistuu reilulla 400 eurolla ostamaan jokaiselle kolmelle lapselle : Toppahaalarit, syystakit, toppatakit, ulkoiluhousut, sadetakit, lämminvuorisaappaat, gorelenkkarit, 2x t-paidat, 2x pitkähihaiset, farkut, collegehousut. Tekee 420 euroa koko porukan vaatteet = 70 e kk / 6 kk jaksolla. Kukaan ei kai ehdoin tahdoin tee lapsia tilanteeseen, jossa esim . 100 e kk olisi liikaa yhteensä kolmen lapsen vaatteisiin per kk?? Suunnittelua ja ennakointia vaatii, mutta mahdollista ostaa uutta. Lasten ikäeroja ei kerrottu eikä sukupuolia, joten mahdollisesti voisi kierrättää ulkovaatteet ja kenkiä??

Vierailija
166/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä ajatusleikkinä budjetti AP:lle.

Ajatellaan, että AP:n mies tienaa pienituloisena 1400 e nettona ja AP osa-aikaisena 900 e. Lapsilisiä tulee jotain 350 e, asumistuki ehkä n. 100 e.

2750 e miinus:

1200 e vuokra
75 e vesimaksut viideltä hengeltä
30 e sähkö/kk
20 e puhelimet
20 e vakuutukset/kk
100 e vaatteet
500 e ruoka
100 e hygieniatuotteet, pesuaineet, kosmetiikka jne.
200 e linja-autokortit (? Ei tietoa paljonko maksavat)

Jää 505 e. En tiedä paljonko päivähoitomaksut ovat, mutta luulisin että noilla tuloilla ei paljon. Pitäisi pystyä maksamaan pk-maksut ja lääkkeet näistä lopuista.

Tietysti jos on auto, niin se syö monta sataa kuussa bensoineen, vakuutuksineen, veroineen, öljynvaihtoineen, huoltoineen jne. Sama jos on hankkinut kauheasti osamaksujuttuja tai joutuu makselemaan luottoyhtiöille satasia kuukaudessa. Valintoja, valintoja.

Vierailija
167/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:23"]

Monet eivät oikesti tiedä, että mihin ne rahat menevät. Ehdotankin ap:lle, että istut alas ja listaat papeperille, tai exceliin, että mitkä ne teidän perheen kulut oikeasti on. Laitat ylös aivan kaikki kulut: asuminen, liikenne, hygienia, puhelimet, netti, vakuutukset, maksukanavat, lehdet jne.. Tiedän, että menoille helposti sokaistuu. Itse olen sinkku, ja ihmettelin kun ei rahaa jäänyt paljon säästöön, vaikka tienasin käteen n. 1800 kuussa ja asumiseen meni vain 400. Kun listasin menot, huomasin ostaneneni heräteostoksina kosmetiikkaa noin 100 eurolla joka kuukausi.. ostin meikkejä ja rasvoja, jotka kerran käytön jälkeen totesin aina huonoiksi ja annoin kavereille tai äidille. Lopetin turhat ostokset, ja lisäksi muutaman lehden tilauksen, ja lisäksi maksukanavan. Tuollaisista tulee helposti iso lasku.

[/quote]

Jatkan vielä, että ruokakaupan ostoksista aloin myös pitämään erittelyä, eli tarpeelliset ja sitten herkut.. totesin, että tuhlasin ruokaan ihan liikaa. Vaikka söin lounaan töissä, johon kului n. 100e kuussa, meni minulla sen lisäksi ruokakauppaan n. 200e. Ostin paljon kalliita jäätelöitä, esim. Ben &Jerry's, tölkkilimuja, sipsejä, keksejä, valmiita pullia ja leivoksia.. Tarkasteltuani kuitteja huomasin myös, että joka perjantai nappasin ruokakakaupasta esim. leikkokukkakimpun mukaani, ja tämä maksoi 5e. Vuodessa noista kimpuista tulee jo 240e! Tiedän, että tilanteeni on erilainen kuin köyhällä, mutta siis tämä vain vinkkinä, että kuitteja kannattaa katsoa, ja miettiä miten pärjäisi halvemmalla, mikäli on tarpeen vyötä kiristää.
[/quote]
Tämä on niin naurettavaa kuin olla voi.
Kyllä normaali ihminen huomaa ostaessaan mihinkä se raha meni, ei sitä tarvi kuiteista katsoa ja exeliin kirjata.

Vierailija
168/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on paikkakunnalla Spr:n Kontti tavarataloa,menkään sinne.Sieltä löytyy halvalla niin vaatteet,kengät,kirjat,lelut,pelit jne.Tsemppiä

Vierailija
169/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:31"]

tuota täytyy ihmetellä että mikä pn pienipalkkainen työ? 

Ja miten ei voi rahat riittää? 

Valaisen meidän tilannetta, meillä isäntä töissä n 1600-2500 euroa palkka kuussa, meillä omakotitalo, n. 40 000€ velkaa kummallakin, 2 isoa koiraa n.40kg yksi.     2 lasta (toinen alle 2 ja toinen yläasteikäinen, harrastaa motocrossia ja parkouria) 3 autoa, muitakin koneita, crossi pyöriä,  mopoja. Minä olen hoitovapaalla tällä hetkellä, työ löytyy mutta pienipalkkainen n. 1200€ kuussa. Pärjäämme hyvin vaikka myös vakuutusmaksut, (talo + autot, me ja koirat) kiinteistöverot, lainan lyhennykset, vaatteet ym. ruoat meille ja elukoille (ostan aina kotimaista ja teen ja leivon itse, koirakin saavat eläinkaupan ruokaa) ja mistään ei tarvinnut tinkiä, paitsi isäntä ei ole voinut ostaa mitä päähän pälkähtää. .  

[/quote]

Äläpä puhu paskaa! Varmasti joudutte jostain tinkimään noilla tuloilla, tai sitten pidätte lyhennysvapaata.

[/quote] voi kuule, ei pidetä. Kato kaikki ei elä yli varojen, ja emme käytä luottokorttejakaan vaikka semmoiset omistetaankin.

Kyllä sitä 10 vuodessa rahaa jää käteen kun säästää, ja meille luoja soi nyt vasta toisen. Tilanne voisi olla toinen jos siunaantunut aikaisemmin ja vaikka monta. Mutta pointti oli että jos me pystytään nyt elämään ilman vyön kiristystä ni miks ei muut?!

Vierailija
170/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:31"]tuota täytyy ihmetellä että mikä pn pienipalkkainen työ?  Ja miten ei voi rahat riittää?  Valaisen meidän tilannetta, meillä isäntä töissä n 1600-2500 euroa palkka kuussa, meillä omakotitalo, n. 40 000€ velkaa kummallakin, 2 isoa koiraa n.40kg yksi.     2 lasta (toinen alle 2 ja toinen yläasteikäinen, harrastaa motocrossia ja parkouria) 3 autoa, muitakin koneita, crossi pyöriä,  mopoja. Minä olen hoitovapaalla tällä hetkellä, työ löytyy mutta pienipalkkainen n. 1200€ kuussa. Pärjäämme hyvin vaikka myös vakuutusmaksut, (talo + autot, me ja koirat) kiinteistöverot, lainan lyhennykset, vaatteet ym. ruoat meille ja elukoille (ostan aina kotimaista ja teen ja leivon itse, koirakin saavat eläinkaupan ruokaa) ja mistään ei tarvinnut tinkiä, paitsi isäntä ei ole voinut ostaa mitä päähän pälkähtää. .   [/quote] Törkeen halpa talo.Asumismenot onkin sitten kohtuulliset.

[/quote] no ei, mutta onhan tätä jo maksettukin  vuosia.

Vierailija
171/183 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:45"]

Tulihan se sieltä. Tuo pirun huono tekosyy, Helsinki<3

[/quote]

Ei ole mikää tekosyy. Hinnat ovat ruoissa ja vuokrissa paljon kalliimmat kun muualla Suomessa, tulepa itse katsomaan ja vertailemaan niin huomaat kyllä mistä puhun.-AP
[/quote]

Lidlin hinnat kautta maan samat. Ja stadissa on Lidlejä.

Vierailija
172/183 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:45"] Tulihan se sieltä. Tuo pirun huono tekosyy, Helsinki<3 [/quote] Ei ole mikää tekosyy. Hinnat ovat ruoissa ja vuokrissa paljon kalliimmat kun muualla Suomessa, tulepa itse katsomaan ja vertailemaan niin huomaat kyllä mistä puhun.-AP [/quote] 

Tätä kompensoidaan paremmilla palkoilla. Katso minkä tahansa alan työehtosopimuksia niin huomaat, että siellä on eripalkkaluokat pääkaupungiseudulla asuville, kuin muualla suomessa....

Vierailija
173/183 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
174/183 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei syödä hedelmiä. (Paitsi omenoita syksyllä.) Se on ihan tietoinen valinta. Hedelmät eivät ole mikään pakollinen osa ruokavaliota ja ne ovat usein Suomessa huonoja.

Meillä syödään marjoja. (Saa ilmaiseksi metsästä).

Köyhyyttä on. Kaikkea ei (kukaan) vaan voi saada.

Vierailija
175/183 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itsekin osallistua ketjuun, mikäli on vielä elossa.

Olemme tällä hetkellä yksiössä asuva pariskunta, ideana muuttaa kesällä kaksioon ja säästää omaan kotiin.

Mies on suuren osan ajasta töissä, keikkatyötä rekkakuskina joten tulojen määrä aina heittelee hieman. Itse olen osa-aikaisena aulapalvelijana. Joten omat tulot ei ainakaan ilman kelan yleistä asumistukea lukuunottamatta ole mitenkään astronaaliset. Mutta pärjätään kumminkin ihan ok.

Miehellä on koko suku täällä suomessa, ja itselläni äiti mutta paljon ystäviä. Joten apuakin kyllä löytyy.

Olemme pohtineet hankkivamme lapsen, ja ehkäisykin on jätetty 4kk sitten kokonaan. En kumminkaan odota ihmeitä, sillä mitään ei ole vieläkään tapahtunut.

Täällä kun varmasti vanhempia perheellisiä on, niin tahtoisin tietää jos teidän mielestä oikea ajankohta olisi nyt? Lapsi ja oma perhe on ollut nuoresta asti haaveeni, mutta haluan olla varma että pystyn antamaan lapselle hyvän tulevaisuuden.

Vierailija
176/183 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köuhä jonne Vammalasta mitä minun pitäisi tehdä

Vierailija
177/183 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukut ylös: Kenellä on lapsille varatakit olemassa, tai edes itselleen? Kenen mielestä on saavutus, kun laittaa ruuan itse?

On niin absurdi tuo yksi kommentti, että pakko tehdä tällainen pikainen gallup.

Täällä yksi vaatehullu köyhä. Perheeseen kuuluu lisäkseni yksi alle kouluikäinen. Meillä molemmilla on ollut talvella jopa 4 takkia (lapsella haalari siis). Kenkien suhteen on maltillisempaa, mutta kyllä niitäkin riittää.

Velkaa eikä luottokorttia ole. Nämä on niitä valintoja. Emme matkusta tai harrasta, ei ole autoa, en polta, en käy "viihteellä", ei ole lemmikkejä eikä edes huonekasveja. Ne vasta kalliiksi tuli kun kuolivat heti :)

Lisään vielä, että takit kertyy vuosien mittaan ja kengätkin kestää minulla monen monta vuotta. Lapselle sain kaksi haalaria, koska niitä pyysin joululahjaksi.

Vierailija
178/183 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme molemmat koulutettuja, mies pienipalkkaisessa työssä, minä osa-aikatyössä, emme tupakoi, emme juo alkoholia. Kaikki rahat jotka tulee menee samantien. Vuokra, laskut, ruoka. -AP

Listaa tulot ja menot

Vierailija
179/183 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallis kämppä

Vierailija
180/183 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:26"]

Kerro ap, saatteko mitään tukia?

Saamme lapsilisät ja asumistukea. Emme saa mitään sossusta, koska tämä pitäisi kuulemma riittää meille. Ei vain riitä koska kaikki maksaa todella paljon eikä meidän palkat riitä kattamaan kaikkea.-AP

Jos ette saa toimeentulotukea, tarkoittaa se, että noiden pakollisten (asuminen, terveys) jälkeen teille jää enemmän kuin 1500e kuussa. Mihin se raha menee, jos ei ruokaan riitä? Ei terveellinen perusruoka "maksa todella paljon", ja osa-aikaisena sinulla on varmasti aikaa tehdä leivätkin itse.

Rahat riittää ainoastaan huonompiin ruokiin joista valmistan lapsille ruokaa. Itselle ei tahdo aina riittää. Terveellistä ruokaa kuten tuoreita vihanneksia, tuoreita hedelmiä ja marjoja emme voi ostaa usein. Kuten jo mainitsin ainoastaan lapset saavat harvoin syödä niitä.-AP

Mikä tätä "huonointa ruokaa" on? Juurekset ovat melkein halvinta ruokaa kaupassa ympäri vuoden ja ne eivät ole huonoa nähneetkään. Epäilen kyllä vahvasti köyhyytesi syyksi elämänhallinnan puutteen. Näyttää sulla joku kone ja nettikin olevan kun kerran palstailemaan pystyt...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän