Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh huh, olipa " tehokasta" yskänlääkettä tuo Cocillana! ov

Vierailija
05.04.2007 |

Poika (3v.) oli tammikuussa kovassa yskässä ja käytin silloin lääkärillä missä todettiin keuhkoputkentulehdus.

Lääkkeeksi sai Cocillana- nimistä yskänlääkettä. Lääkäri selitti pitkät pätkät miten se on turvallista käyttää; lapset ja raskaana olevat ja kaikki voi huoletta käyttää sitä. Ihmettelin vähän näitä pitkiä selityksiä mutta syykin selvisi kun hain lääkkeen apteekista, vaikuttava aine oli etyylimorfini.

Annoin lääkettä n. viikon ja yskä oli poissa.

No nyt mulla on kova yskä ja eilen illalla nappasin sitten kunnon hömpsyn ko. lääkettä, juuri ennen nukkumaanmenoa, onneksi. Pisti nimittäin pikkasen rennoksi tämän äitylin...Makasin vaan sängyssä aivan lamaantuneena, en edes jaksanut kylkeä kääntää, niin veteläksi laittoi...

Eli jos annatte lapsellenne niin antakaa ehdottomasti vain se määrätty määrä ja tarkasti mitattuna. Ei edes uskalla ajatella mitä vois sattua jos jostain syystä lapsi sais yliannostuksen tuota " huumetta" .

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa jos ottaa menee maha TODELLA sekaisin. Tämä on tehty tarkoituksella vähentämään hörhöjen innostusta. Pysykää siis oikeassa annostelussa.

Vierailija
22/40 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite otin just 15ml eikä tunnu missää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän näiden antaminen lapsille on kielletty keskushermostovaikutusten takia.

Vierailija
24/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän näiden antaminen lapsille on kielletty keskushermostovaikutusten takia.

😭😂😭 just joo

Vierailija
25/40 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Morfiini ei ikimaailmassa lamaa tajuissaan olevan ihmisen hengitystä niin, että sen vuoksi syntyisi edes mainittavaa happivajetta, kuolemasta puhumattakaan.'

Ehkä ei kannata tuollaisia kaikenkattavia lausuntoja tehdä. Itse olen allerginen morfiinille, joten kyllä lamaa aika lailla.

Allergia voi puhjeta kenelle tahansa, milloin tahansa, usein aikaisemmin ongelmitta saadulle aineelle.

Kyllä varovainen kannattaa olla.

Vierailija
26/40 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle vaan vaikuta oikein mitenkään.

Ootte jotain narkkareita?

Ihme kommentti..  kaikilla ei ole samanlainen sietokyky ja lääkkeet ei vaikuta samalla tavalla kaikkiin. Joillekkin tämä laittaa pään sekaisin, joillekkin ei tunnu missään .   

Vierailija
27/40 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle vaan vaikuta oikein mitenkään.

Ootte jotain narkkareita?

Narkkareitahan on nimeomaan ne joilla ei vaikuta. Kun sietokykyä! ;) :P

Vierailija
28/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa jos ottaa menee maha TODELLA sekaisin. Tämä on tehty tarkoituksella vähentämään hörhöjen innostusta. Pysykää siis oikeassa annostelussa.

Hörhöjen takia saa aina muut kärsiä: Mulla on ärtyvä suoli ja yskä. Otin sen 5ml äsken ekaa kertaa ja tän kommentin luettuani mietin tuleeko herkkävatsaiselle oireita jo määrätystä annoksestakin.

Vierailija
29/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herskaa pullossa. Onneksi on reseptilääke.

Vierailija
30/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aina juurta jaksaen kaiken lääkkeistä jotka mulle määrätään siltä varalta, että en itse mokaisi. Mulla on sen seitsemän vaivaa ja kauheesti lääkkeitä, joten siksikin on hyvä lukea että jos on unohtanut sanoa jotain määräävälle lääkärille tai mennyt jotain ohi niin en suin päin ota mitään vaarallisesti.

Esim. Tää yskänlääke määrättiin mulle joulukuussa, mutta yskä ehti mennä ohi joten en avannutkaan pulloa.

Nyt sitten oli bruksismiin määrätty lihasrelaksanttia, mutta en ole nyt flunssassa niitä syönyt mikä on hyvä, koska niitä ei saa tän yskänlääkkeen kanssa ottaa.

Luin Wikipediasta, että tää yskänlääke vaikuttaa aivoihin siten, että yskänärsytyskeskus lamaantuu eli ei yskitä.

Vaikka tutkailen ite juttuja, uskon toki, että lääkärit tietää mua paremmin joten otan lääkkeeni vaikka uteliaisuudesta kysynkin että mitä limalle käy jos sitä ei yski pois?

Luulin aina että yskä on nimenomaan kehon keino poistaa tuo lima ja nyt siis blokkasin sen, vaikka keuhkoputket narisevat.

Mikä selittää sen, etten tukehdu limaani?

Jos joku asiantuntija osaa selittää tämän niin kiitos kiinnostais kuulla.

Vierailija
31/40 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että lääkäri nyt tämän yskän aikana sanoi ettei ole mitään tieteellistä näyttöä että oraalisuspensio yskänlääkkeet toimii, kun mainitsin että mulla on kaapissa Cocillanaa.

Hän määräsi mulle sen sijaan Flavamed yskänlääketabletteja joita en ole vielä hakenut koska olen ollut vuoteenomana ja yskä tähän asti siedettävää. Nyt kumminkin tilanne huonontunut joten kaivoin tuon pullon esiin.

Huomenna lääkäri tutkii keuhkot ja aion kysyä kolmannen mielipiteen näistä ja en tietenkään omin päin aio käyttää yhtäaikaa näitä yskänlääkkeitä.

Lääkeinfon mukaan nuo tabletit notkistavat limaa, joten se on helpompi yskiä pois. Kuulostaa maallikon korviin järkevämmältä.

Tänne palstalle tulin lukemaan, toimiiko tää Cocillana oikeesti vai ei.

Oon ainakin toistaiseksi itse vielä yskinyt eli joko ei vielä vaikuta tai sitten ei toimi mulla.

Vierailija
32/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cocillana yskänlääkkeen vaikuttava aine on etyylimorfiini.. eli lähes samaa tavaraa kuin panacod lääkkeessä oleva kofeiini.. määrät on niin pieniä että jos sillä ihan minkäänlaista opiaatti pöhnää edes yrittää hakea niin ripuli tulee.. maksasta riippuen voi käydä jopa niin että ei vaikuta ollenkaan. Joku 20ml cocillanaa sisältää siis 24mg etyylimorfiinia joka ei vastaa edes 1 panacod tablettia.. eli aivan turhaan tarvii stressata. Kodeiini (metyylimorfiini) verrattuna etyylimorfiiniin teholtaan on lähes sama. Joten hengityslamaa on aivan turha pelätä, ja jos tuosta mitään oloja kukaan saa niin kyse on kyllä täysin plasebo vaikutuksesta. Määrät ovat todella onnettomia, kodeiiniakin tarvitaan sellaset 90mg ennenkuin se toimii edes kipulääkkeenä normaalisti. Tavallinen hoito-annos kodeiinia on n. 180mg vuorokaudessa. Sitä ei ole järkeä ylittää ollenkaan. Tuohon määrään siis cocillanaa saisi juoda 6 täyttä mitallista päivässä, ja 60 millilitran jälkeen istut vessassa ripuloimassa ja kärsit kovasta vatsakivusta. Että näin.

Vierailija
33/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: ei kofeiini vaan kodeiini!

Vierailija
34/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään lääkäri ei määrää Cocillaanaa alle 12-vuotiaalle lapselle.

Vierailija
35/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mylskään pysty käyttää, sain sydämentykytystä ja yöllisen kauhukohtauksen siitä.

Vierailija
36/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain siitä aivan hirveät palleakivut, tuntui että henki meinas lähteä, kesti useamman tunnin, ei sopinut ollenkaan.

Vierailija
37/40 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap:n poika on nyt 18. Eihän oo koukussa ?

Vierailija
38/40 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla valelääkäri joka määräsi ei määrätä alle 12 vuotiaille.

Vierailija
39/40 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idarit kirjoitti:

Cocillana yskänlääkkeen vaikuttava aine on etyylimorfiini.. eli lähes samaa tavaraa kuin panacod lääkkeessä oleva kofeiini.. määrät on niin pieniä että jos sillä ihan minkäänlaista opiaatti pöhnää edes yrittää hakea niin ripuli tulee.. 

Mulle tuli ripulin sijaan ummetus. En tosn hakenut opiaattipöhnää, vaan ihan vain yskän loppumista, mutta hörppäsin troppia kuin jotain käsikauppayskänlääkettä, taisi mennä vähän liikaa. Yskä kyllä loppui, mutta myös maha muurautui umpeen.

Vierailija
40/40 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sitten muutaman kerran ankara yskä, joihin tepsi ainoastasn Cocillana. Tänä syksynä sairastuin yskään joka kesti reilut 5 viikkoa. Sain lääkäriltä Cocillana-reseptin, mutta ihmeekseni lääke ei nyt tehonnutkaan, lopulta sain helpotusta apteekista hankkimastani Vicks VapoRubista jota käytin höyryhengitykseen. Olipa melkoinen tauti.