***MAALISMUSSUKOIDEN LOPPUVIIKKO*** (pe-su)
Kommentit (49)
Heips!
Meillähän olikin jo pitkä pino. Ihanaa, kun on aktiivisia masujen kantajia meillä. :)
VIIKONLOPPUSUUNNITELMISTA. Tänään ollaan ihan vaan kotosalla. Huomenna meillä on illalla " edustustilaisuus" miehen työn puolesta. Ei nyt mikään oikea edustusjuttu, mutta kuitenkin. Sunnuntaina mieskin on vapaalla ja sen suunnitelmat on vielä auki.
LIIKKEISTÄ. Meillä on vauva ollut koko ajan tosi ahkera muksija ja liikkuja. Ei ole kertaakaan tarvinnut olla huolissaan. Mä varmaan panikoisin ihan hullun lailla, jos yhtäkkiä tulisikin hiljaista.
Minä olen tänään ahkerana siivonnut. Vein matot ja petivaatteet ulos, kun on ollut vähän vilpoisempaa tänään. Vauvan vaatteita olen myös pessyt ja laitellut muutenkin vauvan huonetta valmiiksi. Lipaston laatikossa on jo melkein kaikki vaatteet odottamassa. Sänky on vielä petaamatta, mutta se saa vielä odotella. Verhot ja maton vaihdoin sinne vauvalle sopivammaksi. Tosin vauva tulee ensin meidän kanssa samaan makkariin, joten eipä tuolla vauvan huoneella nyt kiire edes olisi. Katsotaan nyt, kuinka nopeasti vauva pääsee sitten omaan huoneeseen. Tuskin ainakaan ennen kuin yösyömiset loppuu (tai vähenee minimiin).
( . ) ei kummempia. Selkäkivuista täälläkin kärsitään. Istuessa ja muuten liikkuessa sen kanssa pärjää, mutta makuulla on tosi ikävää kipuilua. Todennäköisesti vasta synnytyksen jälkeen helpottaa, vaikka sitten pitääkin kanniskella vauvaa. Supistellut on tänään yllättäen aika lailla, kun siivosin. Olo on kaikin tavoin erittäin tukala. Mies tuumasi eilen illalla, että mä istun sohvalla kuin maailman valloittaja. No kun ei missään asennossa meinaa olla hyvä olla, niin sitten pitää istua tosi leveän oloisesti. :)
Kauppaan pitäisi vielä suunnistaa tänään ja ruokaa laittaa. Voitais käydä vuokraamassa pari leffaa ja ostaa kaupasta herkkuja. Siinähän se ilta menisikin mukavasti. :)
Ihanaa perjantain jatkoa ja viikonlopun odotusta masuille!
Lily & Nappo 36+2
Moikka ja mukavaa pakkaspäivää täältä Tampereen seudulta myös! Ja painavaa oloa.. :( Mä saan melko hyvin vielä nukuttua, tosin suonenvetokohtauksia tulee aina välillä ja jalka onkin sellaisen jälkeen koko seuraavan päivän kipeä. Tosin meillä esikoinen on taas alkanut nukkua huonosti ja saa raivarit, mikäli yöllä ei tule potalla käynti, nenänniisto- tai peittelypalvelua.
Mulla oli toissapäivänä neuvola ja verenpaine oli noussut 128/88 - nyt täytyy sitten käydä viikon välein sitä mittauttamassa. Eilen sain kamalan ahdistuskohtauksen mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, vaikka mitään muita oireita ei olekaan. Pitänee jättää kahvinjuonti ja salmiakki - nyyh! Onko muita, joilla on ollut verenpaine koholla? Käsittääkseni tuo meikäläisen paine ei nyt mikään ihan hirmu korkea vielä ole.
Omassa ( . ) ei muuten kummempaa. Painoa on tullut tähän mennessä jo 16 kg, viimeisen parin viikon aikana ei kuitenkaan yhtään. Jospa sitä ei ihan hirveästi tulisikaan enää. Mun ruokahalut on totaalisen kahdonneet, oikein mitään ei tee mieli - koitan silti pistellä edes hedelmiä ja väkisin yhden lämpimän ruoan. Hiukan samanlainen kuvotus koko ajan kun alkuraskaudessa, ei onneksi niin paha kuitenkaan. Mutta joo, jospa hiukan jaksaisin leikkiä tuon nelivuotiaan kanssa, sillä vaan on nyt menossa niin villit jutut etten millään jaksaisi... Huoh.
Anna + vatsa 35+2
Vähän on hankala kirjoitella kun kuopus yrittää selättää meidän koiraa sumopainian otteilla tossa mun vieressä, rytäkkä on melkomoista:)
Viikonlopuksi on ohjelmaa kun sunnuntaina lähdetään sinne reissuun ja mies on sitten tietty huomisen töissä, joten pakkaaminen jää minun kontolleni (mies kyllä lupasi silittää vaattet valmiiksi, minä kun inhoan em puuhaa yi kaiken).
Liikkeistä. Omissa aiemmissa raskauksissa jokainen muksu on liikkunut tosi eri tavalla, esikko ja kuopus railakkaasti ja keskimmäinen ja tämä nykyinen huomattavasti vähemmän.
Mainitsinkin asiasta äitiyspolilla, että johtuisiko siitä huonosta istukantoiminnasta, mutta olivat sitä mieltä että yksilöllistä se on ja riippuu paljon istukan paikasta/vauvan asennosta. Tietty jos liikkeitä ei tule ollenkaan pitää asia mennä tarkistuttamaan ihan oman mielenrauhankin vuoksi.
Joku kyseli aiemmista raskauksien kestosta. Esikoinen syntyi viikolla 41+3, keskimmäinen 39+1 ja kuopus 39 tasan. Kaikki mun synnytykset on käynnistettyjä, eka yliaikaisuuden/raskausmyrkytysoireiden vuoksi, keskimmäinen esikoisen suuren syntymäpainon vuoksi (esikko painoi syntyessään vaivaiset 4840g). Ja kuopus loppuraskauden verenvuodon vuoksi (alkoi viikolla 36 ja syytä ei saatu koskaan selville). Nythän voipi olla, että joudutaan sitten käynnistämään viikolla 37/38 kasvun hidastuman vuoksi. Olenkin jo luopunut toivosta kokea ns. spontaani synnytys, sillä kaikella todennäköisyydellä tämä raskaus on mun viimeinen.
Nyt viihdyttämään jälkikasvua, ilalla meinasin vielä suunnistaa vesijumpalle tuulettamaan aivojani. Hyvät viikonloput kaikille, palaan linjoille varmaan vasta reissusta kotiuduttuani.
Maisa 32+6
Nyt alkoi sitten virallisesti äitiysloma, ihanaa! Nopeasti ne kuukaudet ovat taas menneetkin. Pitäisi varmaan alkaa valmistautua mahdolliseen synnytykseen pikku hiljaa, kun laskettuun aikaan on enää viitisen viikkoa. Esikoisen kanssa oli kaikki valmiina jo kuukausia etukäteen, nyt on vähän eri meininki... =)
Projekti06 oli huolissaan liikkeiden tuntemisesta. Muistan tuon saman tunteen esikoisen odotusajalta, mutta taisi johtua lähinnä siitä, että silloin istukka oli kohdun etuseinässä ja se vaimensi liikkeitä todella tehokkaasti. Poika taisi myös olla rauhallista sorttia masussa. Kaikki oli kuitenkin aina ihan ok, vaikka välillä olin hysterian partaalla kun tuntui ettei vauva ollut liikkunut koko päivänä. Tämän vauvelin kohdalla ei ole tarvinnut miettiä liikkeitä, sen verran mojovia potkuja satelee kylkiin. Nyt on istukka takaseinässä, joten liikkeet myös tuntuvat voimakkaina.
Anna oli huolissaan verenpaineen noususta. Tästäkin on kokemusta esikoisen odotuksesta, pahimmillaan paineet oli 140/101. Kävin kontrollissa myös viikon välein jo rv 32 lähtien, mutta muita raskausmyrkytykseen viittaavia merkkejä ei koskaan ollut. Synnytyksessä kätilö totesi, että istukka oli keskimääräistä pienempi, n, 400 g ja kalkkeutunut. Tämä saattoi aiheuttaa verenpaineen nousun.
Joku kysyi myös aiempien lasten koosta. Meillä esikoispoika siis syntyi viikolla 40+2 ja painoi 3380g. Viime neuvolakäynnillä kätilö totesi, että tämä tuleva poju vaikuttaa " käteen isolta" , mutta ei arvioinut tarkemmin painoa. Ehkä kahden viikon päästä lääkärillä saa tarkemman arvion. =) Kunhan ei paljon yli neljän kilon menisi.
Omasta navasta sen verran, että suorastaan hävettää tunnustaa, mutta minulla ei ole oikeastaan mitään vaivoja. Jalat on ollut hiukan turvoksissa työpäivien jälkeen, mutta eiköhän sekin helpota nyt kun ei tarvitse istua n. 10 tuntia päivässä. Myötäelän kyllä jokaisen selkäsäryistä kärsivän kanssa, sillä esikoista odottaessa yöt olivat tuskallisia...
Hyvää viikonloppua kaikille!
AliisaS + Edvard rv 34+4
Eilinen synnytysvalmennus on takana. Hmm... Oli ihan kiva. Jotain jäi kuitenkin kaipaamaan. Ens torstaina on loput, en toisaalta tiiä et mitä käsiteltävää vielä olis jääny. No, jollain lailla oli vaan mukava nähdä muitakin isomahaisia. Empä ole tainnut liiemmin sellaisia tavata, muutenkun sillo muutama päivä sitten äippäpolilla. Joo, eilen sinne valmennukseen mennet oli vähän äksöniä taas liikenteessä. Melkein kolari, TAAS! Säikähdyksellä lähinnä selvittiin, kun mun autoon ei tullu ku pieni naarmu ja sekin taakse muovipuskuriin. Syy oli siis siinä toisessa autoiliassa ja odottelenkin häneltä korvausta saapuvaksi tililleni :-). Tuolla TAAS, tarkoitin sitä että joulukuun alussa mun auton perään ajoi trukki! Siinä trukkikuskissa oli siis syy ja se maksoi korjuut ja sain vielä vakuutuksesta rahaa kun auto seiso korjauksen ajan. MUTTA MUTTA, pelkäämpä että mun auto on kohta aivan rusinana ja kunhan vain en itse olisi siellä sen kolarin aikaan vauvan kans sisällä. HUH! Niin, käytiinhän me ojanpohjalla uudenvuoden aatto-iltana. Mut sinne mentiin tuon tulevan isukin autolla... isukki ajo. Olisikohan minun parasta hakeutua muilla kulkuvälineillä liikekannalle :-)
Olikohan se Urkki06 joka jossain vaihees kyseli onko kukaan meistä pitänyt päiväkirjaa raskauden ajalta. Minä olen... jo reilun vuoden, liekö jo 1½ vuottakin, eli rupesin pitään päiväkirjaa silloin kun me ruettiin lähetteleen vauva pyyntöjä haikaralle. Silloin alkuun sinne nyt ei kummosia raapustuksia tullut. Huokauksia huokaustenperään raskaustoiveista, mutta sit heinäkuusta asti sivut on täyttyneet huomattavasti paremmin :-)
Selkäkivuista on ollut keskustelua. Liitämpä omia kokemuksia mukaan, kun kipuja riittää vaikka muille jakaa. Seisoa ja kävellä kun en voi pitkiä aikoja. Makoillakkaan ei ihan jokapaikassa voi. Mulla se tyyny jalkojenvälissä tuntuu vielä kauheemmalta kun ilman sitä. Alkaa niinku poltteleen ja sama homma jos nostaa jalat ylös. Olen koettanut asetella tyynyä jos jonkinnäköseen paikkaan, mut en ole vielä sellaista paikkaa löytänyt että apua olisi. Mutta hieronta tekee hyvää. Melkeimpä pelko peffan alla et milloin siitä ei ole enää apua, ni sit ollaan puilla paljailla...
NapNap oli tehnyt oman pinon niistä jalkojen turvotuksista. Minulla kun sellaisiakin vaivoja on niin kerron mikä on mulle vähän HELPOTTANUT, mutta ei siis poistanut (no eipä niitä pois taida tässä vaiheessa saada jos ne on alkaneet, ehkä synnytyksen jälkeen tapahtuu ihmeitä :-D ) Eli Hirudoid forte ja Ice-Power. Tota Ice-Poweria olen alaselkäänkin koettanut mutta eipä ole sinne apua ollut, enkä aina sitä jalkoihinkaan laita. Joten tiedä sen avusta?
Täällä suunnalla viikonloppusuunnitelmat aika vähissä. Toivottavasti nuo pakkaset edes hellittäisi. Pitäs pikkuhiljaa kokeilla tuota turvaistuinta mun autoon, varsinkin kun se on nykyään onnettoman tähden alla :-(
Paukku rv.32+6
Piiiiitkästä aikaa ajattelin minäki pinoutua. Aina välillä oon käyny lueskelemassa, vaan en kuitenkaan aikaiseksi mitään kirjoteltua.
Selkäsäryistä kärsitään täälläkin, pahin särky tuolla lapojen välissä ja tuntuu ettei mikään auta venyttelyt tai muut. Nyttemmin sitten myös alkanut särkyileen välillä myös alaselkä ja issias vaivaa aina välillä.
Ja toki myös liitoskivut on ihan h**vetillisiä, häpyluita vihloo aina liikkeelle lähtiessä niin että taju meinaa lähteä ja kaikkein tuskasinta on jos joutuu jossain kävelemään portaita alaspäin.
Näitten kipujeni kans oonki ollu jo reilu kaks viikkoa saikulla, ja eipä tuonne töihin enää ole menemistä, ku ei roppa kestä.. :(
Mulle lekuri sano että jos kauhiasti särkee ni panacodia voi ottaa, mutta ne on kyllä sen verran vahvoja, että ite oon ainaki vielä toistaseksi kärvistelly ilman mitään lääkityksiä.
Öiden tahdin määrää lähinnä meidän esikko, niinä öinä ku poitsu nukkuu hyvin niin nukun itekki, mutta sitte on semmosia öitä ku viime yö ja ei tarvi nukkua ollenkaan, ku saa koko ajan hypätä poitsun huoneessa, ja yleensä kurkkia verhojen taa ettei oo möröjä. :(
Vessassa käyn sitte aina samalla reissulla. Mutta muuten kerran tai kaks yössä.
Omassa (.) kaikki hyvin, muhku riehuu päivittäin kovin riehakkaasti, varsinki aina syönnin päälle =) Liekkö ja hieman valunu alespäin ku ei enää niin kovasti tuonne kylkiin paina ja on taas selälläänki helpompi hengittää. Välillä kyllä tuntuu että yrittääpi tunkea ihtensä vattanahkasta lävitte ;)
Sitte tosta aiempien lasten syntymistä ym. joku kyseli, niin meillä esikoinen synty rv41 ja paino 4210g. Synnyts käynnistettiin ku miun verenpaineet oli aika korkeat, tais korkeimmillaan olla jottain 160/109.
Toivottavasti ei tuu samanlaisia ongelmia tämän kans. Mulla noi paineet alko nousta vasta la.n tietämillä.
Tällä viikolla ku hain lisää saikkua niin paineet oli ihan ok 105/75 joten ainakaan vielä ei oo mitään hätää. :)
Mieki voisin olla kiinnostunu tulemaan tapaamiseen, vaikken nytte kauhiasti ookkaan kirjotellu. Siitä vissin oli joku oma pino? Pitää käyä katteleen..
Sitte voiski lähtiä nukkumaan, mies meni yöksi töihin ja menee huomennaki.. :( En tykkää vaikka rahaahan se vaan tietää.
Saas nähä, huomenna olis tarkotus mennä käymään moottoripyörämessuilla, jos vaan rakas aviomieheni jaksaa aamulla nousta.
Mutta nytte mie lähen höyhensaaria kohti!
Hyvää viikonloppua kaikille maaliskuisille!
toivottelee itte maaliskuinen & tuleva maaliskuinen rv33+1 =)
Keskiyö ja minäkin ehdin/maltoin istahtaa... Onpa aika tönkkö olo, kun on tullut tänään vähän rehkittyä imuroiden ja muuten siivoten ja kävin myös tanssitunnilla.
Aamulla oli viimeinen neuvolalääkäri (rv 36), mutta eipä sieltä mitään ihmeuutisia tullut. En saanut tämän hetken painoarviota, mutta jos syntyy laskettuna aikana niin n. 3,5 kg olisi odotettavissa. Kohdunsuuta ei lääkäri viitsinyt paljon ronkkia, kun on kuulemma tässä vaiheessa samantekevää onko se kiinni vai jonkin verran auki, niin että turha häiritä. Pehmeähän se on ollut jo ainakin puolitoista kuukautta. Vauvan pää on jo niin alhaalla että mahtuu alakautta syntymään, kun ei muuten olisi noin alas päässytkään. No, eihän tuo mikään jättiläinen ole, joten miksei mahtuisi, etenkin kun sieltä yksi tienraivaaja on jo tullut...
Se mua kyllä vähän hätkähdytti, että mun paino oli viikossa noussut melkein kolme kiloa. Turvotusta ei ole ja vähän aikaa sitten multa otettiin ne maksa-arvotkin, niin etten mä raskausmyrkytystä epäile. Ihmettelen vaan MITEN ja MISTÄ sitä painoa voi tulla yhtäkkiä noin paljon, kun en mitenkään tavallista enemmän ole syönyt?!? Huh! Ensin ajattelin että vaaka on jotenkin epäkunnossa... Nyt sitten meni se kymppi multakin yllättäen rikki että pamahti, lähtöpainoon on tullut 10,3 kg lisää.
Niin, ja siihen napNapin kysymykseen aiemmista lapsista: tyttäreni syntyi rv 40+3 ja painoi 3090 g, pituutta 49 cm. Tämä poitsu tuntuu kyllä isommalta, mutta katsotaan kauanko viihtyy vatsassa.
Hyviä öitä vaan kaikille (vaikken oikeasti menekään nukkumaan vaan pelaan varmaan tunnin verran tietokonepeliä... Se on mun " salainen" pahe...)
Nyt taisi pari viestiä lähteä ihan tarkoittamatta... Pitäisiköhän mennä vielä nukkumaan takasin! Hankalampi kirjottaa kotiläppärillä ilmeisesti, kun on tottunut työpaikalla ergonomisiin näppiksiin ja vaikka mihin:/
Zia, mulla on ihan päinvastainen huoli kuin sulla. Viime neuvolakäynnillä paino oli noussut vain 100 g/vko! Neuvolatädin mukaan ihan normaalia, ja tasaantuu pitemmällä aikavälilllä, mutta oon kyllä tankannut vaikka mitä sen jälkeen. Pihvejä ja suklaata ja mitä vaan keksin haluta syödä. Tuntuu jotenkin hurjalta, että nyt kun vaavin pitäisi kerätä rasvaa ympärilleen, painonnousu on tosiaan tuota luokkaa. Mutta ikinä ei näköjään ole hyvä, tulee sitä painoa sitten paljon tai vähän!
Paukku-Maman kolarit kuulostaa hurjilta, vaikka isompia haavereita ei ole sattunutkaan. Toivottavasti nyt vältyt vastaavilta jatkossa:)
Mulla on kans ollut selkäkipuja oikeastaan koko raskauden ajan. Ei iskiasta, mutta jomotusta alaselässä, ja se sit kostautuu lyhyinä yöunina. Väliin on vähän rankkaa mennä jomotusöiden jälkeen aamulla töihin, mutta onneksi sitäkään ei tarvitse enää kovin monena aaamuna tehdä. Enää yksi päivä töitä, ja sitten saisi keskittyä täysillä mammapuuhiin. Tulevassa lastenhuoneessa odotteleekin jo iso kasa vauvanvaatteita pesemistä, ja varmaan niitä tulee mammaloman aikana shoppailtua vielä lisääkin.
Mitä muuten olette suunnitelleet käyttävänne ensisänkynä? Vai laitatteko ensisänkyä erikseen?
Bertta rv 34+4
Pakkanen on taas kirpakka.. nyt -22c. No helpompi on taistella pakkasta kuin kuumuutta vastaan, aikaisemmat lapset ovat syntyneet elokuussa, paljon helpompi on ollut olla loppuaika näin talvella. Ei turvottele eikä ole ollu muutenkaan niin kurjaolo. Miten teillä on vointi muuten ollut? Mikäs tilanne muuten masussa?
Minulla on ollut vekara vko28 saakka rt ja vko33 kun kävin nlassa oli laskeutunut ja kiinnittynyt. Oli sillon kohdunpohjankork.26cm ja aikaisemmissa rask. ollu niillä viikoilla 28-29cm. Mutta mitenkäpä se vois olla korkeempi kun on jo niin lähtökuopissaan.. mutta olen henkisesti varautunut että loppuun saakka mennään ja varmaan vielä komeasti yli. :) Näin kaks kolme viikkoa sitten unta et synty vähän etuajassa, tyttö tuli ja oli 46cm tai 48cm pitkä, painooi 2680g, naurettiin miehen kanssa että varmaan menee päin vastoin yli ja painaa tyyliin 4,5kg :) Meillä on neljä ultraa ja nyt sitten viimeinen on mulla 20.2. Paljonkohan on painoarvio.....??
Te joilla on jo aikaisempia lapsia miten odottavat? Meillä pioka 1,5v. ei ymmärrä mutta kovin tyykkää masua pörisyttää ja vauvan kuvia lehdistä pussailee.. jospa tykkäis pikkusisaruksesta yhtä paljon ja tyttö on 3,5v ja odottaa kovasti tyttöä. On nimennyt tulokkaan Aadaksi.. Omaan huoneeseen on suunnitellut jo missä Aada nukkuu ja aikoi syöttää yöllä vauvalle puuroa kun herää :)
Niin painoa on tullut mulle 5kg ja aikaisemmat lapset; tyttö syntyi 40+0, 3130g ja 48cm ja poika 40+3, 3400g ja 49,5cm. Kun kävin vko28 ultrassa oli nyt 970g ja poika oli silloin 1155g että todennäköisesti ei ole iso asukas tulossa. Terveydenhoitaja sanoi että hänen mielestään max.3500g.. Aikaisemmat lapset on arvioinut parinsadan gramman tarkkuudella, aika hyvä ollut yleensä arvioimaan mitä kuunnellut muita äitejä..
Hei!
Mua väsytti vielä hetki sitten melkoisesti, mutta kun käväisin ulkona laittamassa auton lämmitykseen, niin yllättäen virkistyin. Mittari näyttää -22 astetta pakkasta. Hui olkoon, kun taas tuli kylmä! Vieläkin hytisyttää..
Viime yö meni taas supistelujen kourissa. Ei varmaan tehnyt oikein hyvää se eilinen siivous. Ensin meni pari tuntia tosi kipeiden supparien kanssa ja sitten alkoi taas lantiota polttamaan oikein kunnolla. Mutta sitten ne taas loppuivat ja loppuyön vauveli möngersi ja selkää särki ihan hirveästi. Nousin sitten aamulla miehen kanssa yhtaikaa ylös. Hänen piti lähteä käymään töissä pikaisesti. Miehen pikaisesti on sellaiset pari kolme tuntia. :)
Mä tuossa äsken testasin korkkareita, jotka mun oli tarkoitus laittaa illalla jalkaani niihin juhliin, mutta jalat onkin niin turvoksissa, ettei ne mahdu kunnolla. Soitin äidilleni, kun meillä on tismalleen samankokoinen jalka, että olisiko sillä mahdollisesti sellaisia kenkiä, joita voisin lainata. Oli äidillä kuulemma parit, jotka on vähän leveämpää mallia. Täytyy siis käydä kokeilemassa niitä. Jos ne eivät mahdu, niin sitten täytyy ruveta soittelemaan kavereita läpi. Mä en nimittäin näiden juhlien takia lähde ostamaan uusia kenkiä. Sen takia kävin laittamassa auton lämmitykseen.
( . ) ei uutta. Nuo supistelut on kyllä koko ajan hurjempia, mutta loppuvat aina kuin seinään. Toisaalta hyvä, jos kuitenkin treenailevat kohtua tulevaa synnytystä varten. Selkää särkee ja jalkoja turvottaa. Lievää pahoinvointia on ilmassa koko ajan.
Nyt menen laittamaan pyykkikoneen pyörimään, kun on tuota pyykkiä taas kertynyt aika lailla. Sitten pitää laittaa jotain ruokaa, että saa syödä ennen kuin lähden käymään vanhemmillani testailemassa niitä äidin kenkiä.
Oikein ihanaa lauantaipäivää kaikille!
Lily & Nappo 36+3
Mitäs mitäs...
Ensinnäki, tosi outoo ku noi helmikset jo poksahtelee, miten pian se onki jo meidän vuoro, varsinki muutamilla jos tällä kuulla jo vauva päättää syntyy. miten äkkii on menny koko raskaus aika.
Äsken kävin kampaajalla. Siinä sit varmaan ainoo ohjelmanumero viikonlopuks, koirat kun luikkii häntä koipien välissä äkkii tarpeilleen ja juoksun kanssa sisälle, mikä on muuten oikein mukavaa paitsi että 2 ton kokosta vilukissaa kiskomassa kiireesti sisälle lämpimään saa aina aikaan supisteluita, muuten menny tosi kivasti talvi koirien ja masun kanssa.
Omassa ( . ) alkaa pikku hiljaa kaveri rauhottumaan, hetkittäin pystyisin jopa unohtamaan sen olemassa olon ellei olo olis näin Muumi, mutta rauha mun sisuskaluille. En tiiä yhtään kumpi on tulossa, alusta asti kaikki paitsi mun isä on ollu sitä mieltä että poikahan sieltä tulee, äiti on ollu ihan sitä mieltä että näyttää ihan poikamahalta, kunnes nyt viime aikoina mä oon alkanu näkee unta että se onki tyttö, samoin kun kaikista masu alkaa kyllä aivan selkeesti näyttää tyttömahalta. Oli jotain puhetta että millon vauva syntyy, laskettu aika on 25.3, tasan kuukaus ennen mun synttäreitä, mikä olis silleen kiva. Mut neuvolassa sano että masu on sen verran pinkee ja supistusherkkä että mä oon nyt varautunu vähän siihen että se voi maaliskuun puolen välin jälkeen tulla millon tahansa, mutten oikein usko että yli menis.
KUMMEIKS oon valinnu mun serkun, on ku isosisko mulle, tulee mukaan synnytykseenki ja on ollu alusta asti odotuksessa mukana aivan innoissaan. Toiseks kummiks mä oon valinnu mun hyvän ystävän. Mä en oikein itse pidä ajatuksesta valita pariskuntaa kummiks, saati kahta, koska jos niille tulee ero niin sit lapsella onki älyttömästi kummeja ja sit koko touhu vähän menettää merkityksensä. Johtuu tosin ehkä siitäki että ensinnäki mun mielestä kummi on semmonen tukihenkilö lapselle, ja toiseks ku mulla ei oo yhtään kummii, äidin mielestä pesuvadissa kastetuilla pakanoilla ei kuulu olla, vaikkei se mikään uskonnollinen juttu olekkaan, nii ehkä oon vähän kade ku mulla ei oo edes yhtä, ja siks se on kauheen tärkee ja tarkkaan harkittu iso juttu.
Mitäs muuta... Mun privat synnytysvalmennus alkaa ens viikolla, ottaen huomioon että asun Vantaalla ja olen ainoo ensisynnyttäjä näihin aikoihin meidän neuvolassa. Muutenki oon vähän jo ajatellu synnytystä vaikka pitkään se oliki aika mörkö... en tiedä, ei vaan tehny mieli ajatella asiaa eikä lukee mitään siihen liittyvääkään, ollu joskus niin hirveet synnytyspelot. Miks on vähän outoa etten halua että mulle sörkitään epiduraalia selkään, pelkkä ajatuski tekee pahaa, mutta oon sit valmis olemaan ilman kivun lievitystä. No huvinsa kullaki, saa sit nähdä.
Sera ja Pikku Alien 33+ tasan
mulla on ihan sama ku sulla, että mua inhottaa ajatus epiduraalista tai muista pistoksista muutenkin kipeisiin paikkoihin. Tuntuu että haluan vaan mieluummin kärsiä ne synnytystuskat ihan sellaisenaan ja lievittää niitä vaan liikkumalla, suihkulla ja hieronnalla. Eihän sitä tiedä miten käy ja mitä sitä sitten h-hetkellä haluaa, mutta ainakin näin etukäteen toivon, että menis vaan ihan luomuna kärvistellen. Niin se ensimmäinenkin synnytyskin meni eikä ollut mun mielestä kovin kamalaa. Suihku ja hieronta oli hyvät, jalkapohjia hierottaessa jopa nukahdin välillä. Ja silloin kun jaksoin, ravasin pitkin synnytyshuonetta kun olin kuullut, että pystyasennossa liikkuminen nopeuttaa avautumista! Maratoninhaan sitä synnytystä verrataan, taisin otta sen ihan kirjaimellisesti ;)
aamun..Täällä oli -22 ja nyt -17. Silti uskollisena ulkoilijana oltiin lasten kanssa pihalla noin 45 min aamulla. Illalla varmaan poiketaan taas ennen saunaa. Alkaa meinaan sisaruksilla seinät kaatua päälle jos ei vähän ulkoile. Ovat molemmat niin tempperamenttisia tapauksia että tappelevat koko ajan jos en ole alituiseen keksimässä tekemistä. Mihinköhän sitä olen taas pääni laittanu kun kolmannen tähän syssyyn vielä tein?! ; ) Ei vais. Ei kaduta mutta varmaan monella alkaa nuo jännityksen yms tunteet lähestyyn kun H-hetki lähenee.
Omaan ( . ) ei kummia. Tai no..miten sen nyt ottaa..Joka paikkaa kolottaa, juilii ja suppailee. Yöunet rikkonaisia yms mutta sitähän tää on ollu jo useamman viikon. Tuntuu välillä ettei pysty yhtään seisoon tai käveleen kun jo alkaa supistaan välillä kipeästikin muttei säännöllisiä onneksi. Kävelen muutenkin kuin ankaa ja ihan hävettää oma kävelytyylini ; )
Eilen kaupoilla ihailin jo uusia kevätvaatteita mitä kauppaan on tullut ja voih kun pian voisi jo ostella taas ns normaaleja vaatteita. Ihana jakkupukukin oli seppäläs mutten uskalla ostaa kun ei tiedä kokoansa jakautumisen jälkeen. Ristiäisiä varten ajattelin sitä jakkupukua. Oli sellanen vaalea liituraitapuku mikä menis sitten kesällä miehen serkun häissäkin mahdollisesti. Eikä ollu ees hinnalla pilattu. Toivotaan että niitä myytäis vielä kuukauden-parinkin päästä.
Olen monena yönä heränny siihen kun nukun puoliksi mahallani tai selälläni!!! Mutta eipä kai sillä syytä huoleen ole kun vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin..Kauheen rutinan ja naksahduksia pitää lantio ja selkä kylkeä kääntäessä. Yök.
LIIKKEISTÄ sen verran että mulla ainakin selvästi havaittavissa joka raskaudessa hiljaisia päiviä ja olen niitten takia rampannu lääkärissäkin tarkastuksella mutta kaikki on aina ollu ookoo. Esikko ja kuopus oli vielä hiljaisempia liikkujia kun tämä kolmonen joten nou hätä luulisin. En muista vaan kuka niistä kyseli.
KUMMIT on valittu. kaksi nuorta serkkutyttöä 16 ja 17v molempien puolelta ja nyt oon vauvalle melkein jo nimenkin päättäny. Ainakin etunimen molemmille. Ristiäispaikkaakin jo olen suunnitellut ja miettiny.
MUN LAPSET ON SYNTYNY rv 39+3 ja 39+5 ja neuvoalntädin puheista ymmärsin että useimmiten saman äidin lapset syntyvät suht samaan aikaan tai ainakin on hyvä varautua siihen.
Tänään onkin jo 34 viikko täynnä. Tiistaina aika äippäpolille ja nyt pistän lääkärin tenttiin synnytystavasta mitä ovat ajatelleet. Ja minkäkokoinen lapsi ylipäätään mun lantiosta mahtuu. Inhottavaa kun ei yhtään tiedä missä mennään jos käykin niin että tämä synnytys käynnistyy jo lähiviikkoina. Lapsikin edelleen perätilassa ja varmasti on jo liki 3 kiloinen venyttelyistä ja liikkeistä päätellen kun meinaa kylkiluut mennä poikki.
Viikonlopun suunnitelmissa ei erikoisia ole. Muummu ja pappa tulossa kohta kylään. Illalla sauna. Huomenna tulee kuopuksen kummitäti poikkeen, mutta muuten oomme ihan kotosalla ja yritämme kehittää tekemistä.
En taaskaan muista mitä muita puheenaiheita pitkässä pinossa on jo ollu mutta vastailen taas sitä mukaan kun muistan ja ehdin. Muksaa lauantai päivää maaliskuisille.
[color=violet]täälläkin, aamulla oli 21 astetta ja tossa päivällä tais olla 18 astetta. Nyt just en tiedä.
Aamupäivällä oltiin miehen töissä, kun niiden koululla oli pajapäivä. Oon ite ollut samassa koulussa töissä kaks vuotta ja oli kiva nähdä vanhoja oppilaita. Kylläpä ne oli kasvaneet vuodessa! Ihan kivasti päivä meni siellä vanhojen työkavereiden kanssa rupatellessa. Äsken otin puolentoista tunnin päikkärit ja herätessä oikea lonkka tosi kipee, meni kyllä ohi, kun liikkeelle pääsin. Mies lähdössä kuuden aikaan kaverinsa synttäreille, ite en sitten viittinyt lähtee, kun ne on ravintolassa ja tässä tilassa tuo kaamea tupakansavu ja känniset ihmiset suuremmin houkuttele. Jäädään neidin kanssa kotiin ja mun sisko ja sen poikaystävä ovat tulossa meille sitten saunomaan ja istumaan iltaa. Herkut oottelee kaapissa, samoin vaakakin, mutta se saa siellä pysyäkin! =)
Ai niin, yhden kysymyksenkin muistan... Meijän neiti syntyi rv. 41+1 ja painoa oli 3270g ja pituutta 49cm.
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!
-Monkey ja mosse rv. 33+3-
[color=violet]Tosi kivaa [b]Caddie[/b], kun tulit takaisin! Ymmärrän kyllä, että otti päähän etenkin näiden raskaushormonien riepotellessa.
-Monkey-
Täällä taas!
Löytyi äidiltä minulle onneksi sopivat kengät lainaksi. Toivottavasti ei tarttisi ihan koko iltaa seistä, niin voisi vaikka jaksaa hymyilläkin. :)
Hetki sitten tultiin saunasta ja seuraavaksi menen väkertämään hiukseni juhlakuntoon ja nassuunkin pitäis varmaan jotain väriä laittaa. Puoli seiskalta pitäisi olla toisella puolella Espoota. Kuinkahan mä pysyn hereillä, kun väsyttää jo nyt? Siellä menee nimittäin ainakin yhteentoista.
Onneksi pakkanen on vähän hellittänyt. Mittari näyttää " enää" -18 astetta. Onneksi saa mennä autolla, niin ei tartte pelätä jäätymiskuolemaa.
Koko päivän on masussa ollut melkoinen möngerrys käynnissä. Selkää ja liitoksia kolottaa. Muuta ihmeellistä ei ( . ) kuulukaan.
Mutta nyt hiusten kimppuun. :) Muksaa iltaa kaikille!
Lily & Nappo 36+3
[color=olivedrab] Hauskaa iltaa Lilylle!
Mä olen monta kertaa miettinyt, että onneksi ei ole kesä, koska mä en saisi varmaan mitään kesäkenkiä jalkaan, mun jalkapöydätkin on kuin ilmatyynyt! Edes tommoset läpsykät, mitkä laitan jalkaan parvekkeelle mennessä, ei mahdu kunnolla mun jalkaan! Juuri ja juuri saan jalkani ängettyä kenkiin... neuvolassa terkka pelotteli, että synnytyksen jälkeen saattaa tulla se kovin turvotus, mutta laskee kuulemma nopeasti sitten... Että rumat on jalat, ei voi muuta sanoa!
Mies lähti vähän juhlimaan, eli yksin kotona, taas. Lupasin kyllä hakea sen, kunhan ei mene kovin myöhään (tai siis aikaseen...)
Kiitos kaikille jotka vastasivat kyselyyni aikaisemmista lapsista!
NapNap rv35+3 [/color]
Tää päivä on kyllä taas menny niin nopsaan, että hui.
Käytiin päivällä siellä moottiripyörä messuilla, siellä meni monta tuntia, oli niin isot messut. Oli kyllä tosi mukava käydä, hienoja pyöriä ja paljon oheis krääsää. =)
Isännällä on nytten sitte kahta kauhiampi pyörä kuume, ja tietty heti ku kotia päästiin niin piti mennä nettiin hintoja kattelee ;)
Meijän poitsu on kyllä ihan isänsä poika, ku heti piti ensimmäisen pyörän selkään päästä ku messuille mentiin :D
Iltapäivällä sitte pojan kanssa kaikottiin tapaamaan yhtä mun lukioaikasta ystävää, jota en vuosiin oo nähny ja jätettiin isukki kotia nukkumaan. Hää ku taas tossa vähä aikaa sitte lähti yöksi töihin.
Ja pappa haettiin tädiltä, huomenna sitten mennään koko kööri anoppilaan syömään. Ja maanantaina sitten pappa lentää takasi kotia. (mun isä on ollu meillä pari viiikkoa kylässä, hän ku on eläkkeellä ni on aikaa ja tuli korjaan meän auton :))
Tänään sain myös huutonetistä huudettua meille itkuhälyttimen =D
Vaunut on vielä hakusessa, jos en käytettynä kerkiä hankkimaan (kohtuu hinnalla), ni sitte kait häätyy mennä kauppaan.
Vielä en oo mittään vaaville valmiiksi laittanu, mutta oon kyllä suunnitellu alottavani makkarin valmistelut vauvan tuloa varten.
Siinä onkin urakkaa, mutta hiljaa hyvä tulee..
Mie en muista pitikö jottain muuta vielä kommentoida..
(.) ei mitään ihmeellistä, kauhiasti on taasen mesunnu taimi, on supistellu kivasti ja liitoksia särkee niin että järki lähtee.
Vaan kyllähän tästä kohta joutaa nukkumaan, ku ekaks vaan vie tuon hauvelin iltapisulle. Ei vaan huvittas ku on niin pirun kylmä. hyrrrr.
Illan jatkoja kaikille!
Mie ja taimi rv33+2
...PITKÄSTÄ aikaa. En heränny kun kerran viimeyönä vessaan ja todella olo oli ihan toisenlainen aamulla. Sanoinkin miehelle, että Nestori tais olla tyytyväinen oloonsa kun ei pitäny mua hereillä, kuten yleensä.
LIIKKEISTÄ sen verran, että jos vauvalla on ollu hiljasempi jakso, niin ainakin meillä on auttanu se kun käy todellakin vasemmalle kyljelleen ja kääntyy hieman mahan päälle, niin johan tulee kiperiä vastalauseita takaisin :)
Mä vielä oottelen viiimistä lääkärikäyntiä, kun niiden sokeriarvojen takia oon saanu rampata tuolla keskussairaalassa. Maanantaina mulla on aika äippäpolin lääkärille ja se korvaa neuvolalääkärin käynnin. Toisaalta hyvä niin, koska siellä on osaavat lääkärit kun taas tää meidän neuvolatohtori on ihan tavallinen terv.keskuslääkäri ja vähän epävarman olonen osaamisestaan. Supistellu on harvakseltaan ja oon aika luottavainen että tuolla alakerrassa on kaikki hyvin ja maanantai-aamunahan se sitte selviää.
Taas tänään iski tajuntaan, että ihan oikeesti ollaan jo loppusuoralla! Vauva voi syntyä ihan koska tahansa! Kaikki on onneks valmista, sairaalakassia myöten :)
Mutta nyt murua rinnan alle, että Nestorikin saa voimia vielä viimiseen kasvurutistukseen.
Rentouttavaa viikonloppua kaikille masuille!
Kati ja Nestori -rv36+2