Parveketupakoinnin kirot
Onko kohtalotovereita: Tulossa lämmin, aurinkoinen kesäpäivä. Odottavana äitinä päätän viettää kiireettömää aikaa parvekkeella aamulehteen syventyen. Jo partsinovella petyn. Töpäkkä tupakansavu pakottaa palaamaan sisään; enhän halua vartavasten masuasukkiani myrkyttää.
Pesen vauvannuttuja. Veisin ne aurinkoon kuivumaan, kuivuisivat nopeammin. Ei onnistu! Samainen tupakansavu saa minut kantamaan pyykkitelineeni takaisin pesuhuoneeseen. Entäs asunnon- ja petivaatteiden tuuletus? Jää meillä haaveeksi. Alakerran naapuri pitää ketjupolttamisella huolen, ettei meidän parvekkeella oleskella.
Ostamme riipputuolin lasten iloksi. Se jää lähes käyttämättä, sillä hekään eivät viihdy savussa. Valitetaan huonoa oloa ja päätä särkee.
Saamme vieraita ja joku ehdottaa grillailua. Sähkögrilliherkut maistuvat entistäkin kehnommilta kun pureskelemme niitä savuisella parvekkeella.
Sisään siirryttyämme astmaatikkoystävämme siemaisee piippuaan ja taas henki kulkee.
Talven tullen vauvamme syntyy. On muutoin kiva ilma, mutta raaka tuuli pakottaa jättämään vaunulenkin tekemättä. Jospa nukuttaisin pienokaisen parvekekärryihin?! Jo babymonitoria hakiessani haistan sen; tupakkaa. Joudun taas nukuttamaan lapsen sisälle. Samalla harmissani mietin:miksi meillä ylipäätään on parveke, kun sitä ei koskaan pääse käyttämään.?!?
Kommentit (60)
Hassua että takerrut yhteen sanaan. Mun puolesta suomenruotsalaiset, ulkomaalaiset, vammaiset, kasvissyöjät ym. saa olla ihan rauhassa. Ei heistä ole terveyshaittaa kuten ketjupolttajista naapurissa. Taisit mennä vähän asioissa kauas alkuperäisaiheesta
Vastoin sun tietoa lasitettu parveke oikein jättää savut leijumaan paikoilleen kun lasit on kiinni. Silloin savulla ei ole muuta poistumisreittiä kun yläkerran parvekkeen kautta.
Olisi hyvä jos Suomeen saataisiin selkeä, kaikkia taloyhtiöitä koskeva ohjeistus tupakoinnista taloyhtiöiden alueilla, niin sisällä kuin ulkona.
Meinaan että kaupungin keskustassa kun asuu, niin joka kerta poltellessa joku varmasti tupakanhajua nokkaansa saa. Eli ehdotuksia?
Haluaisimpa vain nähdä Jessianin ilmeen lenkillä kun polttelisin tupakkani hänen kuntoillessaan siinä vieressä.
Esim. viestissä 41 oli lueteltu noita muita aivan yleisiä asioita, joista voi olla haittaa terveydelle.
Ihan mukavaa sinänsä,ettette tupakoivat ajattele meitä muita. Ihanaa tietää, miten teitä ei kiinnosta. Kertoo paljon.
Savu ei ikävä kyllä häviä tupakoitsijan käännettyä selkänsä, vaan jää ympäristöön kunnes sekoittuu ja laimenee tarpeeksi ympäröivään ilmaan. Sateisella kelillä tähän menee yllättävänkin pitkä aika --> jos naapuri käy tupakalla kerran tunnissa, on haju koko ajan läsnä. Tätä tosin ei tupakoitsija itse huomaa, koska tupakointi heikentää hajuaistia.
Mielestäni on erittäin itsekästä polttaa paikalla, jossa savu häiritsee muita ja nämä muut eivät voi savulta välttyä (naapurit, bussipysäkillä olevat, sairaalan katoksessa olevat). Mielestäni on kohtuutonta vaatia muita menemään sateeseen/tuuleen, jotta joku voi täyttää äärimmäisen itsekästä mielitekoaan.
Jos tupakalla olisi edes yksi positiivinen vaikutus, voisin tämän hyväksyäkin, mutta kun ei..
Ja mitä tulee vertailuun lihavuuden kustannukset - tupakoinnin kustannukset, täytyy muistaa, että tupakoinnistsa on helpompi päästä eroon (sen kun vain on polttamatta), mutta lihavan on pakko syödä pysyäkseen hengissä (sairaalloiseen lihavuuteen liittyy usein jonkin asteinen syömishäiriö, joka on verrattavissa alkoholismiin; tällaisen häiriön hoitaminen on alkoholismia vaikeampaa, koska ihminen ei voi lopettaa syömistä kokonaan).
Ja kuten jo todettua, tupakointia ei voi perustella millään syillä. Tupakointi aiheuttaa vain ja ainoastaan terveyshaittoja niin tupakoijalle itselleen kuin tupakoijan ympärillä oleville läheisille.
ilma on puhdasta ja on tilaa hengittää. Jos joku tupakoi lähellä ei se savu jää täällä leijailemaan siihen vaan haihtuu nopeasti pois. Täällä ei ole autojen pakokaasuja eikä muita myrkkyjä.
Lapseni voi leikkiä ulkona ja maistella ruohoa ja lunta...
...kovin hevillä en kyllä helsinkiin muttaisi sinne valittajien joukkoon.
Ja me asumme siis nyt puolenkilometrin päässä keskustassa rivitalossa. Emme edes asu missään keskellä metsää.
Olen ehdottanut naapureilleni, että kävisivät tuuletusaikoina tms. rimpauttamassa kelloa, jotta ei tarvitse tupakansavusta kärsiä. Myös muutoin saavat käydä sanomassa, tästä on ystävällisessä hengessä keskusteltu, ja tosiaan naapurit ovat jo ihan tuttuja. Pieniä vauvoja ei tässä talossa ole, joten siinä mielessä en varmasti kenenkään lapsen nukuttamista parvekkeella estä. Koskaan ei kuitenkaan ole huomautuksia tullut, eikä kukaan myönnä, että savu kulkeutuisi sisätiloihin ikkunoiden ja ovien ollessa kiinni.
Minusta on ikävää, että kaikki tupakoitsijat leimataan aivottomiksi toisia tahallaan vahingoittaviksi ihmisiksi. Kyllä minä ainakin esim. kadullakin kierrän lapsiperheet kaukaa, jos tupakka sattuu huulessa olemaan. Useammin kuin kerran olen tumpannut tupakkani välittömästi, jos joku (savuton) tuttu tulee kanssani jutustamaan kaupungilla.
Mielestäni tämä on riittävää, että tarjoudun rajoittamaan tupakointia KODISSANI, ja etten puhaltele savuja toisten naamalle kaupungilla.
t.24
Siellä Suomessa on asiat niin hyvin ja aina vaan jaksetaan valittaa. Voi kuulkaa, täällä missä minä asun (EU-maa) saa polttaa ihan joka paikassa. Ostoskeskuksien käytävillä, urheilutiloissa, ravintoloissa joka ikisessä pöydässä jne.
Täällä jos joku äiti kuulis tosta parveketupakoinnista vaahtoomisesta, niin pitäs vähintään mielenvikaisena! Eikä tässä maassa ole syöpää sen enempää kuin Suomessakaan.
T. Savuton, mutta ei hysteerinen
olin viime syksynä eräässä EU-maassa, missä tupakointi on sallittu ihan joka paikassa, enkä todellakaan tykännyt. tuntui ihan oudolta, kun muisti, millaista elämä oli joitakin vuosia sitten tupakansavu-Suomessakin.
Vaikka täällä onkin aika hyvin asiat tupakointikieltojen suhteen, toivoisin silti, että omaa parveketta voisi käyttää. Ja minua ei siis haittaa, jos naapuri käy röökillä silloin tälllöin, mutta kun hän kesäaikaan viettää vaimoineen parvekkeella aikaansa aamusta iltaan (ei ole töissä, eikä vaimokaan) ja molemmat polttavat ketjussa, niin se haittaa.
On tupakansavua, ruuankäryä, juoppoja naapureita, meluavia lapsia, remppahulluja, kyttääjiä, pianonpimputtajia, liian kylmä tai liian kuuma ja mitä milloinkin.
Se on kerrostaloelämää. Toiset on pakko ottaa huomioon ja hyväksyä asioita, joista itse ei pidä.
En minäkään kerrostalossa viihdy, siksi en aio täällä loppuelämääni asuakaan. Ei kenenkään ole pakko asua kerrostalossa, rivitalo voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Jos ei ole varaa ostaa/vuokrata samankokoista, niin sitten pitää tyytyä pienempään.
Minä saan iloni siitä, kun poltan muutaman tupakan päivittäin, ja jotkut muut saavat sen ilonsa sitten vaikka lasista punaviiniä, kahvista, tms. Kyllä pienen nautinnon voi itselleen suoda.
Toki keskustelun voi vetää siihen suuntaan, että tupakoitsijat ovat idiootteja, mutta luuleeko joku tosiaan, että tuo saa jonkun lopettamaan polttamisen? Kyllä se lopettamispäätös lähtee aina omista tarpeista ja haluista, ei siihen kukaan ulkopuolinen pysty vaikuttamaan. Tiedän tämän, koska itse olen yrittänyt lopettaa.
Ja jos meidän talossa parveketupakointi kiellettäisiin, minä ainakin siirtyisin polttamaan tuonne sisäpihalle (tuuletusparvekkeiden alle, muiden asuntojen ikkunoiden alle), koska muutakaan kelvollista tupakointipaikkaa ei ole. En sitten tiedä, olisiko tuo sen parempi?
Jessian:
MITÄ TUPAKKANEGATIVISTISEMMAKSI YLEINEN MIELIPIDE KÄY, SEN USEAMPI YMMÄRTÄÄ LOPETTAA. OMAKSI JA MUIDEN ILOKSI.
JESSIAN KIITTÄÄ KAIKKIA ANTOISASTA KESKUSTELUSTA
joka asiasta nostetaan hirvee haloo ja ollaan niin ollakseen. Ihmettelen vaan missä nämä joka asiasta vaahtoojat vaan pyörii, kun en moisia elävässä elämässä koskaan tapaa..
Ettekö te tiiä, et joskus tehtävä jotain kivaa? Ja tupakointi on mun mielestä kivaa..
Niinkuin varmaan moni muukin asia, mikä on tällä neuroottisella palstalla katastrooffi.
Tykkään myös piereskellä..
Toit esiin todella tärkeitä poinneja: kiitos!!!!
MITÄ TUPAKKANEGATIVISTISEMMAKSI YLEINEN MIELIPIDE KÄY, SEN USEAMPI YMMÄRTÄÄ LOPETTAA. OMAKSI JA MUIDEN ILOKSI.
JESSIAN KIITTÄÄ KAIKKIA ANTOISASTA KESKUSTELUSTA
Vierailija:
Joten jos teillä on naapurina yksi polttaja, on turha vikistä että savua ON AINA kun oven aukaisee!
Meillä oli aikaisemmin alakerrassa naapurit, jotka oli (varsinkin viikonloppuisin ja kesällä) aamusta iltaan röökillä. Raskausaikana voin tosi huonosti, mutta en voinut tuulettaa kotiani, koska sisään tuleva tupakanhaju sen vasta oksettikin. Partsilla oli myös niin savuista, että en voinut laittaa vauvaa sinne nukkumaan. ONNEKSI asutaan nykyisin omakotitalossa.
Minusta parveketupakointi pitäisi ehdottomasti kieltää.
Vierailija:
Täällä jos joku äiti kuulis tosta parveketupakoinnista vaahtoomisesta, niin pitäs vähintään mielenvikaisena! Eikä tässä maassa ole syöpää sen enempää kuin Suomessakaan.
T. Savuton, mutta ei hysteerinen
Minusta se ei kyllä ole mitenkään hysteeristä, että haluais voida tuulettaa kotiaan ja käyttää parvekettaan.
Nykyisin Suomessa kukaan ei juurikaan polta kotonaan - käryttely on siirtynyt parvekkeelle naapureiden kiusaksi.
lukisi että jos polttaa, siitä tulisi informoida muita asukkaita ja kysyä heiltä onko tupakointi ok. Näin normaali-ihminen muutenkin tekisi, mutta nykyihmiset ajattelevat vain itseään... Meillä alakerran asukki polttaa parvekkeella sekä talon toisella puolella olevalla pienellä pihallaan, kuin myös sisällä liesituulettimen ääressä. Kun pesemme parveketta kesäisin, tekisi mieli vaan päästää kaikki saippuavedet valumaan hänen kukkaruukkuihinsa jotka ovat kaiteessa kiinni. Mutta ystävällisesti käyn aina pyytämässä josko hän voisi nostaa kukat siksi aikaa turvaan. Toivoisin että hän viitsisi olla yhtä ajattelevainen eikä käryttelisi ihan jatkuvasti.
Hyssälä ilmoitti aiheesta jo viikko sitten eli turha kiistellä asiasta.
Itse poltan mutta en ole ketjupolttaja ja meillä on kaikilla parvekelasit talossa jotka jonkin verran estää savun menemistä muihin asuntoihin. Ymmärrän ap:n pointin koska en itsekkään tykkää mistään savupilvestä mutta jotkut kyllä kiihkoilevat joka asiasta!