HELMENKANTAJAT, PERJANTAITA
Kommentit (32)
Pinoja en ole kerennyt lukemaan, mutta ilmoittelen tässä kumminkin, että meille syntyi suloinen tummatukkainen tytönpallero 1.2 aikaisin aamuyöllä. Painoa neitosella oli 4040g, pituutta 50cm ja pipo 36cm. Kaikki ei mennyt ihan " suunnitelmien" mukaan, mutta kotona nyt ollaan ja toivotaan että jatkossa menee paremmin. Synnytin kuumeessa ja vauva oli kuumeinen syntyessään. Nyt vauvalla kaikki ok, itelläni antibioottikuuri päällä crp:n takia, syyksi selvisi streptokokki (pissasta löytyi). Kertoilen myöhemmin lisää, nyt menen syöttöhommiin...
Voimia kaikille pallona kärvisteleville loppumetriläisille. Kohta teilläkin on nyytit sylissä.
matilda ja pikku-lumikki 2,5 vrk
Kävin aamupäivällä neuvolassa, kaikki OK. Painoa on nyt tullut yhteensä 10 kg. Verenpaine oli 120/80. Pissa puhdas. Hb 135. Sydänäänet noin 140/min. Siellä oli myös kätilöopiskelija, joka halusi ottaa sf-mitan ja tunnustella vauvan tarjontaa. Hän sai sf-mitaksi 37.5 senttiä, ja tulossa on kuitenkin keskimääräistä pienempi vauva. Terveydenhoitaja mittasi sen jälkeen ja sai lukemaksi 34 cm. Vauva oli jo laskeutunut syvälle lantioon ja kiinnittynyt lähtökuoppiin. Nyt liitokset ovat entistä kipeämmät, kun he tarjontaa vuorotellen tunnustelivat. Ensi viikon perjantaina uusi käynti, ellei me Ennin kanssa tehdä Taysiin treffejä ennen sitä=)
Onnea kaikille oman helmensä jo saaneille!
nonnu78 rv 38+5
Onnea pienestä prinsessasta oikein paljon koko perheelle ja toipukaa hyvin !
JELTSU mä alan toipuu tästä kamalasta taudista nyt vasta ( antibiootit tehoaa sittenkin ) Sulle voimia ja lepää eli nuku niin mäkin tein tuossa hmmm.. melkein viikon ! Tiedän miltä tuntuu, mulla masu ihan älyttömän kipeä edelleen yskimisestä !
Tänään oon saanu " kärsiä" supistuksista -ihanaa tietää ainakin että jossain vaiheessa sitä lähtö tulee ja ninkui toivoin voisin mennä vasta silloin 18 pv. synnyttää -se päivä on tilattu meidän oskulle :)
minkki edelleen
ja niin meidän la menee ohi!!!!
olen koko päivän ollut menossa,eikä tunnu missään.
eilen illalla supisteli lupaavasti..tyhjiä lupauksi.
neuvolassakin pistäydyin ja kaikki ok,paitsi mä olen turvoksissa..mikä vois puhua lähestyvän synnytyksen puolesta.terkka sanoi et vauva vois painaa nyt 3500g...mikä jumbo..mut sanoi ettei oo kovin tarkka noissa painoasioissa.
no mä lähden kohta saunaan ja katotaan tilannetta(toiveajattelua),mut ke on uus neuvola-aika ja sen jälkeen olenkin nkl:n asiakas!!!
ja onnea vauvan ulos saaneille,lievästi kateellinen olen.
kuumetta ja vauva TASAN 40
Miten se on mahdollista, maksa-arvot sekä sappi-arvot ovat hieman laskeneet edellisestä?
Oltiin tänään koko päivä (no, yhteensä 5 h, eli ei nyt ihan koko päivää) pojan kanssa shoppailemassa. Ensin mentiin junalla Selloon ja sen jälkeen pyörittiin tuolla kaupungilla. Vasta kotimatkalla ratikassa tajusin, että mähän olen aivan poikki. Ton 5 h aikana istuin 2 x 15 min junassa ja sitten kahvilassa ehkä vartin myös. Kotiin kun pääsin, makasin sohvalla ja voivottelin. Jalat on ihan poikki ja alapäätä särkee. Ehkä noi pidemmät shoppailureissut pitäis nyt unohtaa!
Mä en tiedä, oisko multa voinut eilen tulla limatulppa tai osa siitä. Niin kuin on puhetta noista eri eritteistä ollut, niin en tiedä, mitä toi oli. Se oli sellainen ainakin 10 cm pitkä ehkä sentin " paksuinen" limaklöntsä, joka tuli, kun vessassa käynnin jälkeen pyyhin. Sorry vaan kuvailut! Siksi mietin, että oisko voinut olla sitä limatulppaa, kun oli niin pitkä. Ei mulla valkovuoto yleensä tuollaista ole. Kuvailkaahan te muut teidän limatulppianne!!! =)
Muuten vointi on edelleen ihan hyvä. Eilen illalla kun menin nukkumaan, oli mahassa hetken aikaa sellaista menkkakipua, mutta se loppui aika pian, eikä sitä ole sen jälkeen ollut. Huomenna tulee illalla kaveripariskunta kylään ja viikonlopun aikana aion ommella itselleni (ekaa kertaa) kestositeitä ja sitten teen vauvalle vähän pukluharsoja Eurokankaan harsokankaasta. Täytyis varmaan kaivaa vaippaharsotkin kaapista ja katsoa tarvitseeko niitä lisää.
Nyt jos lukis muiden kuulumiset ja onko vauvauutisia ilmaantunut...
T:Fassiloora rv 37+5
Mulla on nyt pari päivää supistellut varsinkin öisin kipeästi. Eilen illalla kipeät supistukset alkoivat kymmeneltä ja niitä tuli 4 minuutin välein. Niitä tuli peräti kolmen tunnin ajan, mutta ajattelin että kun pärjään niiden kanssa niin tuskin mihinkään kannatta lähteä. Klo 2 yöllä supistuksia tuli 8 minuutin välein ja painuin pehkuun. Sain nukuttua supistusten välissä ja päivällä niitä on tullut harvemmin.
Kävin vyöhyketerapiassa iltapäivällä ja kaikki toivo on nyt siinä! Toivottavasti tämä ei ainakaan kovasti yli heitä, sillä nuo valvotut yöt alkaa verottaa. Vauva ei ole vieläkään kiinnittynyt ja pelottaa missä suunnassa se sieltä meinaa tulla. Riehuu meinaan aivan entiseen tapaansa. Olisi niin ihana jos se asettuisi jo!
Kaksosístakin mulla supisteli kovasti jo etukäteen ja kun tosi oli kyseessä niin taju meinasi lähteä. Eli kovempia kipuja odotellessa,
Noora 39+2
ps. Voimia teille kaikille ensi yöksi!
En ole aivan untuvikko täällä, mutta viimeksi olin aktiivinen kesällä, eli ihan alkumetreillä. Sen jälkeen lueskelin vain satunnaisesti ja nyt äitiyslomalla sitten vähän ahkerammin. Kun en ole niin hyvin seurannut, en tiedä, onko täällä kohtalotovereita eli mulla vauva perätilassa ja sektio sovittu. Laskettu aika on 22.2. ja sektio on 15.2. Olisin voinut yrittää alatiesynnytystäkin, mutta lantion mitat eivät anna myöten. Vauva itsessään on ihan keskiarvokäyrällä. Välillä kuvittelin jo, että ihan normaali synnytys tulee, kun neuvolassa arveltiin olevan raivotarjonnassa. Onneksi kuitenkin oli viikolla 36 neuvolalääkäri ja sillä ultra, jossa nämä arvelut osoittautuivat vääräksi ja perätilassa oli myös edellisen kerran neuvolalääkärillä. Ulkokäännöstä ei voitu enää yrittää tällä viikolla 37 kun vauva on jo niin alhaalla. Kääntämisajatus tuntuikin kyllä epämiellyttävältä, joten siksi oli helpotus, ettei sitä tarvinnut yrittää. Helpotus oli sekin, että leikkaus on ainoa vaihtoehto (ei tarvitse jossitella ja murehtia, tekikö oikean ratkaisun), kun vaikutti siltä, että leikkauksella haluttiin pelotella ja väittää, että perätilasynnytys ei ole tavallista kummempi, tulee vain peppu eikä pää edellä. Mutta jo se kumonnee tuon väitteen, että perätilasynnytykseen vaaditaan enemmän tilaa lantiossa kuin tavalliseen. Mulla siis ehkä mahtuisi jos olisi raivotarjonnassa, ensikertalainen olen.
Nyt sitten ainoa jännitettävä asia on enää, että jos alkaakin syntyä itsekseen ennen sovittua aikaa. Supisteluja mulla ei ole ollut, ainakaan kunnollisia. Kohdunsuu oli eilen sentin auki, joten kannattaa varmaan kuitenkin hissukseen olla kotosalla. Ja voihan se ihmekin tapahtua, että vauva vielä menisi kääntymään, vaikka ahdasta tuntuu olevan kun niin kovasti puskee päätä ja kantapäitä ulos vatsasta.
Tsemppiä kaikille tuskaileville ja onnea jo vauvan saaneille!
nyt mä vaan itken =), tosi tyhmä, onnea teille kaikille vauvoja jo saaneille: PRELUDILLE, MARJULLE, MAIMOLLE, MATILDALLE.
Ihanan suloista vauva-arkea teille!
t. Mikaela 36+4
Monia muitakin ilmeisesti löytyy jo, ainakin Sasuliinilla on varmasti jo vaaveli kainalossa. Ja muistaakseni myöskin tuusannuuskalla oli ma käynnistys joten eiköhän sielläkin jo vauva-arkea elellä. Entä missäpä ovat napero79 ja yo_larvanto, lienevätkö jo tositoimissa myöskin kun ei mitään ole kuulunut??? Mä olen niiiiin kade....
Täällä ei mitään uutta auringon alla, tänään olen rehkinyt koko päivän, aamulla imuroin ja pesin lattiat ja nyt sitten koko ilta muutettu taaperon kamoja omaan huoneeseen. Mäkin imbesilli vielä rupesin jotain sänkyjä kantamaan. Mutta eipä tuo mitään tuntunut haittaavan, jotain epämääräisiä supistuksen tapaisia tuli muutama, mutta ei todellakaan mitään synnytykseen viittaavaa. Mä oikeasti toivon että tämä vauva viimeistään parin viikon päästä syntyy, en todellakaan haluaisi sinne laskettuun aikaan odotella, kun esikoinenkin oli siis sen 4,5 kg niin pikkasen pienempi tällä kertaa kiitos!
No huomenna pääsee sitten raahaamaan hoitopöydät ja kehdot sun muut makkariin ja joskos ostaisi ne kaikki pikkuhilpetöörit, vaipat sun muut ja pakkaisi kassin niin sittenhän sitä olisikin synnytysvalmis =)
Eilen kokeiltiin sänkypuuhiakin taas ja jopas sattui niin tolkuttomasti että taitaa jäädä vähemmälle, selibaatti siis alkakoon! Viimeksikin kyllä aloiteltiin touhuamaan melko pian synnytyksen jälkeen, no nythän tässä saa vielä huonolla tuurilla viisi viikkoa odotella sitä synnytystäkin.
Sitruunalle tsemppiä, mäkin olen tänään ollut melko lailla hermoraunio, jotenkin tuo taapero osaa sitten olla niiiin raivostuttava välillä että tulee huudettua ja itkettyä ja kaikkea mahdollista samanaikaisesti ja sitten hetken päästä ihmetellään että olenkohan mä todellakin jo tyystin pimahtanut???
Muillekin kaikille mukavaa ja kivutonta viikonloppua, mä siirryn nyt katsomaan leffaa ja mässäilemään sipsejä!!
Manna ja eekuli 37 tasan
Mä alan olemaan niiiiiiiiiiiin kypsä. Hermo palaa joka ikisestä asiasta ja nyt alkaa jo esikoinenkin saamaan osansa siitä vaikka onkin ihan syytön äidin pahaan oloon. Kivut on taas ollut tänään sitä luokkaa että huh huh. Välillä tuntuu että silimissä sumenee kun oikein kovasti vihlasee tonne kohdunsuulle. Jos tää vauva vielä kauan meinaa olla täällä sisällä niin mä sekoan. Ärsyttää kaikki taas, sori. Väännän täällä yksikseni itkua ja miehelle laitoin just viestiä et voiskos se millään tulla aikasemmin töistä kotiin.
Miten voikaan olla näin hermoraunio.
-erittäin hapan sitruuna-