Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ompelukone tekee väärälle puolelle koko ajan ihme sotkua?

Vierailija
16.11.2010 |

Ärsyttävää! Vaikka miten säädän alalangan ja ylälangan kireyttä löysemmälle, kireämmälle, automaattiselle, silti tulee aina sellainen ärsyttävä kokomatkan lankasotkukäkkärä nurjalle puolelle! En ymmärrä!!!!

Mitä minä teen väärin?

Inhottavaa ommella kun vaatteet on päältä nättejä, mutta auta armias jos katsoo kankaan toiselle puolelle, näyttää kuin ei osaisi yhtään ommella!

Kone on aika uusi Singer Inspiration.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän harmaata ylälankaa ja valkoista alalankaa. Eli mulla on kankaan nurjalla puolella sellaista harmaata sotkua. Harmaa lanka ihan sotkussa. Ja ylälangan kiristystä kokeiltu löysimmällä ja kireimmällä ja kaikkea siltä väliltä. Eli alalanka ei ole se, joka on sotkussa. Ps. En ole ap

Vierailija
2/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanka voi menna vaaraa reittia, ex-vaimo unohti laittaa langan yhdesta reijastaja halusi myyda koko koneen pois. Myos kireys pitaa olla oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin langan reitin tarkasti ohjekirjan mukaan. Kyseessä on vanha singer 6136. Tuntuu että lanka tulee huonosti tuon ylälangan kiristimestä läpi. Vaikka se on löysimmällä.

Vierailija
4/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalangan kireyden tarkistaisin ensin. Laita se puola puolakoteloon ja nosta langasta. Jos se nousee eikä liiku mihinkään se on liian kireällä, jos lanka vain tulee eikä kotelo nouse mihinkään se on ihan liian löysällä. Sen kuuluis nousta, mutta lähteä kuitenkin laskeutumaan eli lanka pääsee kulkemaan.

T: vaatetusompelija

Vierailija
5/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se on oikeesti välillä niin pienestä kiinni. Mun kone sylttäsi samalla lailla, käänsin ehkä millin slalangan kireyden säädintä ja toimi loistavasti.

-22

Vierailija
6/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun konetta täytyy öljytä ja se auttaa tuohon tautiin.

Vierailija
7/30 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalangan kireys tuntuisi olevan ok. Mulla oli tää ongelma jo viime talvena kun piti talvitakeista vaihtaa vetoketjut. Vielä on ainakin yksi takki kesken, kun jätin homman siihen kun en keksinyt ratkaisua. Yritän vielä pähkäillä noiden lankojen kanssa mikä neuvoksi :) vinkkejä otetaan vielä vastaan! Mulla nyt projektina paksu huopakangas.

Vierailija
8/30 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolakotelo ei ole kiinni kuten kuuluisi?

Itselläni oli näin ja tulos samanlaista.

Vierailija
9/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa materiaalia eli toinen ei ole puuvillaa ja toinen jotain muuta.

Vierailija
10/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuota sattuu, en tiedä miksi. Periaatteessa kai alalanka on liian löysällä, mutta aina ei kiristäminenkään auta. Yllä mainitut toimenpiteet ratkaisevat yllättävän monta ongelmaa. :)

Vierailija
11/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pölyä. Puolaa uudestaan, kokeile vajaata puolaa.

Lisäksi netistä on saatavilla sellasia "luistolevyjä" jotka voi laittaa puolan alle, auttaa pyörimään paremmin.

En osaa muuta sanoa, jos kireydet on oikein...

P.S. Langoitithan oikein?

Vierailija
12/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulassa voi olla pieni särö, kannattaa sekin vaihtaa uuteen. Ja tarkista mitä lankaa käytät.

Vierailija
13/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalit on kyllä eri, päällinen sellaista liukasta viskoosia ja vuori on puuvillaa. Eikö saisi olla eri materiaaleja?

Olen langoittanut mielestäni ihan oikein, tarkistin vielä kirjastakin. Siinä on todella helppo langoitus.

Täytyy puhdistaa se puolakotelo! Sitä en ole vielä tehnyt.

Neulan pitäisi olla kunnossa sillä vaihdoin sen juuri, yksi katkesi kun ompelin vihoissani nuppineulan päälle kun tuli koko ajan sitä kökköä kankaan toiselle puolelle.

Vierailija
14/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitat ompelun, pidä huoli että molemmat langanpäät ovat suoraan taaksepäin ja suorina. Omalla vanhalla koneellani niistä piti vielä pitää kevyesti kiinni parin ensimmäisen piston ajan...

Vierailija
15/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vika on 90% väärässä langoituksessa tai langankireydessä. Tarkista ne ensin. Seuraava vika on neulassa ja vasta viimeisenä alalangassa.

Puolakotelo pitää puhdistaa joka alalanganvaihdon yhteydessä, jos ompelee vähän. Sinne kertyy pölyä salakavalasti.

Ja joskus ongelmana on se, että ylälankana on ohut saumurilanka.

Vierailija
16/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syy on ollut minulla joko liian löysä alalanka tai tosiaan särö neulassa.

Mutta sitten kysyn vielä, ettäminkä hintaluokan koneesta on kyse? Meinaan ne halpis singerit.. no joo.. ongelmia ongelmia ongelmia.

Vierailija
17/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ylälangan rulla oli väärin päin.

Vierailija
18/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ylälangan rulla oli väärin päin.

Vierailija
19/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli välillä tuli nättiä ommelta ja välillä alasotkua. Sitten joskus lopulta tajusin, että se riippuu puolasta. Eli kun oikein tarkkaan katsoin, niin minulla oli kahdenlaisia puolia, toiset oli koneen alkuperäisiä, toiset jälkikäteen ostettuja lisäpuolia. Ja ne oli ihan samannäköisiä, mutta tarkkaan katsottuna toisten pinta oli tasainen ja toisten kupera.

Kun heitin ne toimimattomat eli tasapintaiset pois, niin sen jälkeen ommel on ollut aina kaunista.

Vierailija
20/30 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lanka oli liian paksua. Vaihdoin ohuempaan lankaan ja ongelma hävisi heti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi