****SYYSKEIJUT TORSTAIHIN****
Kommentit (38)
Mekin mennään tänään eka neuvolaan. Olin aivan hämmästynyt kun antoivat ajan jo näin varhain - viimeksi kun uudelleensynnyttäjän menin ekaneuvolaan vasta rv10+. Haluaakohan ne saada mut kirjoille sinne ajoissa kun on noita mutkia ollut matkassa ja toissakerran km:ssa jäi vasta-ainepiikki saamatta...?
Nukuksissa on mennyt päivät ja yöt pätkittäin. Välillä heräilen tunneiksi pyörimään. Mitään hyödyllistä ei saa aikaiseksi. Lapset läks hoitoon ja ajattelin ottaa vielä pikku päikkärit ennen neuvolaa...
Illat ovat kuvottavia. Jos kolmen jälkeen syö kunnon ruokaa niin koko ilta on yhtä ellotusta. Siis pahoinvointi painottuu illalle. Öisin saattaa joutua nousemaan syömään. Paino lasekee vaikka syön suht normisti ja juon tolkuttomasti. Ei haittaa!
Mutta tämä saamattomuus!! Vaan kyllä se alun jälkeen helpottaa, sitten olen yleensä ollut tosi tehokas :)
Loofii 8+1
Jokohan minäkin vähän uskaltaisin tänne kirjoittelemaan. Olen jo niin monesta pinosta tippunut, joten on tullut aika varovaiseksi. Eihän tässä pysty kattoon hyppimään vieläkään, mutta ainakin toivo raskauden onnistumisesta on olemassa.
Toistuvien keskenmenojen takia olen nyt poliasiakas ja eilen kävin toista kertaa tämän raskauden aikana ultrassa (tai no itse asiassa kolmatta kertaa, kun mulla sattui yksi polikäynti olemaan silleen, että olin rv4+ raskaana ja silloinkin ultrattiin). Nyt ultrassa köllötteli rv9+1 vastaava sikiö ja sydän pompotteli. Edellisen kerran ultrattiin rv6+6 ja silloinkin sikiö oli kooltaan kaksi päivää isompi.
Nyt sain myös kuulla uusintana tehdyn spr:n hyytymispaketin tulokset ja vahvistui, että minulla on tukostaipumus ja todennäköisesti se on aiheuttanut km:ni. Koko raskauden ajan minulla onkin jo ollut käytössä minidisperiinit ja eilen piti aloittaa hepariinin pistäminen mahanahkaan. Joudun pistämään joka päivä sinne asti kun synnytyksestä on kulunut 6 vkoa eli kylläpä siinä eräskin ruisku tulee menemään, jos tämä raskaus nyt vaan onnellisissa merkeissä loppuun asti jatkuu. Ja voin kertoa, ettei ole nuo ruiskutkaan halpoja. Eilen ostin kymmenen ruiskun pakkauksen ja yhdelle ruiskulle jäi hintaa 3,50 e. En tiedä sitten, mikä jää hinnaksi, kun ostan seuraavalla kerralla 50 ruiskun pakkauksen.
Eilen tosiaan ekan kerran pistin, vaikka ensin kyllä jänistin (alunperin ajattelin, että jos mies pistäis). Ruisku upposi tosi helposti mahanahkaan eikä tuntunut missään, mutta kun ruiskutin aineen, niin jestas että kirveli. Kun kirvely muutaman minuutin päästä alkoi helpottaa, rupesi heikottamaan ja piti nostaa jalat seinälle. Tuntui aika masentavalta, mutta toivon mukaan jokainen piikki ei yhtä paljoa kirvele. Ja mitäpä sitä ei tekisi, että saisi vielä yhden (ja todennäköisesti sen viimeisen) tuhisevan nyytin syliin.
Toivottavasti tämä lääkitys nyt auttaisi. Tiedän kyllä yhdenkin tapauksen, jolla myös tukostaipumus fosfolipidivasta-aineiden takia ja hänellä raskaudet menee kesken lääkityksestä huolimatta (sama lääkitys kuin minulla). Eli huoli on mullakin edelleen olemassa.
Pahoittelut kaikille syyskeijusta tippuneille :-(. Ja jaksamista niille, jotka elävät epätietoisuudessa. Toivottavasti saatte seuraavassa ultrassa iloisia uutisia! Ja onnellista odotusta kaikille syyskeijuille!
neronja rv9+0 + katras 98, 00, 01 ja 02
P.S. Kuten tuosta voi päätellä tukostaipumuksesta ei ollut ennen tietoakaan. Taipumus on siis hankinnainen, ei synnynnäinen, mutta sitä mistä se mulle on tullut, niin siihen ei kukaan pysty antamaan selitystä.
[color=aqua]Ensin tervetuloa neronja ja onnea odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Itse en ole kerenny muutamaan päivään pinoutumaan, mutta olossakaan ei ihmeitä. Tänään tai viikonloppuna viimeistään ajattelin hakea varastosta äitiysvaatteet, jotta saan ne pestyksi. Edellisessä raskaudessa vkolta 10 oli jo niin tuskaa pitää omia housuja, että siirryin suosiolla mamma mallisiin. Pelottaa kyllä vieläkin keskenmeno, kun viikkoja niin vähän.
Neuvolasta: mulle on kummankin raskauden kohdalla ehdotettu aikaa joskus viikolle 7-8, mutta oon halunnu vasta noin 10 viikolle, että samalla kuunnellaan sydänäänet. Ja edellisessä raskaudessa mulla oli alkuraskaudenuä, joten senkään vuoksi ei ollu halua käydä aikaisemmin neuvolassa. Mie en tykkää niin kauheasti käydä neuvolassa (itsekin kyllä terkka). Ja kun sillä terkalla jolla käyn on ajat aina myöhässä, niin sekin väliin ärsyttää. Joskun neuvola käynnillä menny melkein 2h.
No, mutta aurinkoista päivää kaikille!
Oona ja sintti 6+4
kuinka monta keskenmenoa sinulla on ollut, onko joukossa ollut tuulimunia, kohdunulkoisia jne. ja missä vaiheessa asiaa alettiin tutkia.
anteeksi uteluani, mutta jos minulla selviää että tämä raskaus ei onnistu on kyseessä 3 peräkkkäinen " keskenmeno" . Yhtään lasta ei vielä ole.
Voimia sinulle ja kaikille muillekin odotukseen. Tämä alun epävarmuus on raastavaa
Keskenmenohistoriani on sellainen, että ihka ensimmäinen oli ennen esikoista rv5+. Sitten syntyi neljä lasta. Sen jälkeen 3/04 keskeytynyt km rv12+, sikiö oli kuollut rv7+; keskeytynyt km 8/04 rv12+, sikiö oli kuollut rv8+; tuulimuna 7/05 rv9+ ja alkuraskauden km 11/05 rv6+ (todennäköisesti tuulimuna).
Mulla piti näköjään sattua neljä perättäistä ennen kuin alettiin tutkia tai sitten vaan sattui kohdalle se juuri oikea lääkäri, joka otti asian omakseen. Lääkäri onkin sanonut, että tosi hyvä, että ruvettiin tutkimaan, koska tuo tukostaipumus on todella hyvä tietää esim. jos joudun leikkaukseen tms. Meillä tietysti jarruttavana tekijänä noihin tutkimuksiin oli se, että neljä lasta on jo ennestään.
Toivottavasti sulla kuitenkin tämä raskautesi onnistuu! Koska teillä ei lapsia vielä ole, niin varmasti pääsisitte heti tutkimuksiin, jos kolmas perättäinen km sattuisi. Mutta kuten sanoin, toivottavasti tämä raskautesi kuitenkin sujuu hyvin!!!
Hei, minäkin olin tänään neuvolassa. Klo 8 aamulla ei olo ei todellakaan ollut mitenkään hehkeä, kun on tämä flunssakin yhtä aikaa päällä! Matkalla yskin niin, että olin oksentaa yhtä aikaa.
Mutta enpä siitä paljoa kostunut, oikeastaan kaiken tiesin jo etukäteen, kun on vähän opiskellut omatoimisesti. 4 putkellista ne imi musta verta, ja huomenaamulla pitää vielä toimittaa virtsanäyte, kun on viikonloppuna ollut aina joskus virtsistuntemuksia. Seuraava käynti on tasan kk:n päästä, 2.3. Nyt vain innolla odottelemaan kutsua ultraan, se olis kai rv 12-14. Valitsin alustavasti synnytyssairaalaksi Kätilöopiston. En jaksa ryhtyä vertailemaan niitä kun ei kokemusta kummastakaan ole. Kättäri on lähempänä kotiani kuin Naistenklinikka.
Mutta nyt menen lepäjämään, jos huomenna jaksaisi jo töihin.
Heippa!
Ekaks Loofiille: iltayökötys on musta vielä inhottavampaa kuin aamupahoinvointi. Mulla oli välissä pari " tervettä" päivää eli ei tippaakaan etonut, kunnes viime yönä piti herätä oksentamaan oikein tosissaan. Ruuassa ei ollut mitään vikaa, koska mies söi samaa eikä hänellä tuntunut missään, mutta itse en tiennyt, miten päin olisin pöntölle syöksynyt... Oksun jälkeen join lasin sitruunavettä ja heti helpotti. Tänä aamuna on yhä ollut heikko olo, piti oksentaa kerran eikä mitään syötävää tee mieli. :(
Tämä on edelleen pientä sen rinnalla, että menettäisi vauvan.. surettaa niiden puolesta, joilla tämä pitkä maratoni jäi kesken.
Kyllä on tunteet pinnalla ja itku herkässä! Katsoin äsken Sydämen asialla, jossa se nuori poliisi-Steve kuoli. Piti sitäkin pillittää. Mies jo kyseleekin iltaisin, että millekäs kaikelle tänään olet itkenyt. :D
Sit sain toissapäivänä hirmu kohtauksen. Naapurissa asuva aikamiespoika käy aina välillä tilittämässä taloyhtiön asioista, kun mies oli hallituksessa. Olin just syöttämässä poikaa kun ovikello soi ja ovelta tuli " saata peetä ja helv****ä" päin näköä, kun kukaan ei ollut hiekoittanut jalkakäytävää!!! Yritin ystävällisesti sanoa, että MINÄ en ole noissa asioissa mukana eikä nyt ole edes meidän talkkarivuoro. Kun äijä raivos takas helv****ä ja peetä edelleen, mulla meni hermot ihan totaalisesti. Löin oven kiinni sen naaman edestä ja kun se vielä huusi peetä oven läpi, huusin sille takasin isoon ääneen että PE***LE ITELLES!! En ois uskonut, että osaan tolleen hermostua, mutta ilmeisesti silläkin on rajansa, mitä naapureilta kestää... :O Soitin miehelle töihin ja mies soitti sille äijälle; oli kuulemma aika nöyrää poikaa kun mies oli sanonut, että kyllä naisille räyhäät mutta uskallatkos räyhätä nyt hänelle. Sit oli vaan pyydellyt anteeksi.. kun hänellä on kuulemma aika tulinen luonne. Jösses!
Huh, nyt helpotti. :D Sori vuodatus! Pitää mennä leikkimään pojan kaveriksi, kun pientä jo ottaa pattiin tää äidin nettailu. :)
Hyvää vointia ja reipasta mieltä teille!
Ulpunen, poju 8 kk ja Tiitu rv 9+0
Hurjasti onnea Neronja ja paljon,paljon varjelusta pienelle masukille! Ei voi kuin toivoa,että saisitte nyt viimein pikkuisen syliinne! Hyvä kummiskin,että syy jatkuviin km:n selvisi. Varmaan inhottavaa tuo piikittäminen,mutta kun tietää miksi se tehdään,niin auttaa varmasti sekin!
Eipä tänne kummempia,mukavaa viikonloppua tulin toivottamaan,kun en loppuviikosta koneelle ehdi.
*vilkuttaa kavereille*
H&ipanat & Jesse 9+1
Kirjoittelenpa minäkin tänne. Ilmoitttunut olen, mutta en ole jaksanut pahoinvoinnin takia kirjoittaa. Nyt on siis menossa 7+4 (tai jotain?).
Paha olo on olult, mutta onneksi ei niin paha kun esikoista odottaessani jolloin oksensin 10 vkoa.
Mutta nyt iltaisin oksettava olo aina pahenee, niinkun viimeksikin. Mutta nyt olen pystynyt olemaan oksentamatta. Mutta väsyttää ja on paha olo ja mies ei meinaa sitä ymmärtää.
Olemme uusperhe ja meillä on nyt yhteensä 4 lasta. 3 on miehen aiemmasta avioliitosta ja yksi on yhteinen. Tämä 5. oli ns. yllätysraskaus, mies toivoi mutta minä en niin vauvakuumeesta kärsinyt. Nuorin on nyt kohta 7kk. Onko muilla pieniä ikäeroja?
Kävin yksityisellä ultrassa rv 7+2 ja siellä pieni sydän sykki. Aiemmin mulla on ollut 2 km:a.
Nyt täytyy lopettaa, kun minulla on lämpöä 36,8 ´c ja silmissä vaan vilisee.
Hyvää loppuviikkoa!
T.Rose74
eka neuvolakäynti on takana. Minulle oli hieman yllätys, ettei raskaustestiä tehty enää, vaan neuvolan täti piti itsestään selvänä, että olen raskaana kun kerta olen itse testaillut pariinkin otteeseen. Juttelimme niitä näitä ja suurin osa asioista olikin on tuttuja jo opikseluajoiltakin (olen lähihoitaja), sitten otettiin virtsanäyte, verenpaine ja hemoglobiini, kaikki olivat ihan normaalit ja hemoglobiinikin jopa 145 eli tosi hyvä. Painoni vain arvioin hieman yläkanttiin n.6oo g, mutta eihän sen tässä vaiheessa tarvitsekkaan olla korkealla. Sain lähetteen pakollisiin verikokeisiin, veriryhmän ym. selvittämiseksi ja kävinkin siellä samantien niin ei tarvitse joka päivä juoksennella. kaikin puolin miellyttävä ihminen oli töissä, jota kyllä hieman jännitin ja kauhulla odotin, mutta onneksi oli mukava täti. Suosittelivat käyttämään Minisun D-vitamiini valmistetta näin talviaikaan tuonne maaliskuun lopulle saakka, joten nekin tuli hommattua. Ja uskokaa tai älkää, olo on vieläkin niin epätodellinen, niin piti ostaa vielä yksi raskaustesti ja varmistaa asia jo kolmannen kerran ja hetihän se plussa sinne vilahti ja oli tummaakin tummempi viiva. Miehen on asiaa ollut veikea uskoa vaikkakin haluaa kovasti uskoa, mutta eiköhän sitä pikku hiljaa ala totuus valjeta ja alkaa tosissaan odottamaan yhdessä, mutta eihän vielä ole paljoa ulkoisia oireita havaittavissa kun vatsakaan ei näy, on vain muut raskausoireet joita ei koko aikaa jaksa valittella. seuraavan ajan sain 8.3. jolloin on ultra ja lääkärin tarkastus samalla, onneksi lääkärikin on vanha tuttu ehkäisyneuvolan puolelta.
vauva06 rv7+3
eilen jo kirjoittelin, mutta eipä tainnut se viesti päästä ikinä listaan asti.. mitä lie tapahtui. No oli miten oli niin täällä luuraa noin 7 viikolla oleva kakkosen odottaja. 1v 3kk vanha vauhti pojumme jäi puuhaamaan jotain tuonne pyykkikoneen kanssa... No saanpa pienen hetken omaan aikaa ennen kun menen tutkimaan tuhoja... :)
Pari kertaa olen käynyt vilkaisemassa onko lista jo olevassa - ja tottakai oli ,-) Tämän raskauden aikana ei taida olla läheskään yhtä paljon aikaa surffailla, kuin ekalla kerralla, siitä tuo pikku heppu pitä huolen.
Täällä taisi olla aika lailla puolet ekakertalisia ja uudelleen odottavia vai?
Mua vaivaa kanssa pahoinvointi, varsinkin aamulla... Mutta kyllä sitä riittää oikeastaan kokopäiväksi - valitettavasti. Oksentanut en vielä ole, mutta velloo jne. Enpä muistanut että se oli näin keljua... Sitä b-vitamiinia vois kokeilla...¨
En ole soittanut vielä neuvolaan, mutta pitänee tässä kokeilla vastaisko se th..
Nyt toi heppuli kyllästy pyykkäämiseen, joten lähdemme välipalalle ja kohta paapamaan - toivottavasti.
Hyvää päivää kaikille!!
Kiitos kauniista sanoistanne ja onnellista odotusta myös teille!
Huomasinkin jo muutama viikko sitten, että höntällä ja mulla ei ole la:ssa eroa kuin yksi päivä. Niin esikoisesikos jo arvasi masustasi, että olet raskaana? Tietääkö muut lapset? Itse en ole vielä kertonut kellekään, vaikka olin jo miettinyt, että jos tuossa toisessa ultrassa kaikki on hyvin, niin voisin kertoa esikoispojalle. Poika kyllä näytti tänä aamuna vähän katselevan masuani eli ei kai siihen kovin kauan mene, kun se arvaisi jo muutenkin. Poika vaan toivoisi niin kovasti veljeä ja itse pelkään, että tämäkin on tyttö. Hirvittää ihan ajatella pojan pettymystä, jos ja kun syntyisi taas pikkusisko. Täytyy varmaan kohta ruveta sille puhumaan näistä asioista ja sanoa, että sekin on jo ihme, jos vauva saadaan elävänä maailmaan ja kun sukupuoleen me ei voida vaikuttaa. Olishan se aikamoinen yllätys, jos syntyisikin poika. Voi sitä isoveljen riemua, jos näin kävisi. No, ei auta kuin katsella miten tässä käy.
neronja rv9+0
Eilen oli sitten se ensimmäinen neuvola ja laskettu aika pysyi samana,ainakin toistaiseksi eli 1.9.2006.Lääkäri ajan sain vasta 2.3 kun silloin oli vasta seuraava vapaa aika,melko kiireinen lääkäri =)Ilahduin hirmuisesti, että on sama lääkäri kuin esikoista odottaessani.Kun muutimme niin neuvola-tätimme vaihtui niin ajattelin automaattisesti että lääkärikin sitten vaihtuu,mutta hyvä että ei vaihtunut =)Tämä lääkäri kertoi minulle viimeeksi vauvan sukupuolen ja olen miettinyt, että taidan kysyä sitä nyttenkin!
Heräsin tänään jo 6.30 ja ei sitten väsyttänyt ollenkaan, vaikkka kuinka yritin nukkua,joten menin sitten aamupalallle rauhassa ja poika heräsi 7.30 joten sain aivan rauhassa siinä sitten nauttia aamupalaa =)
No nyt lopetan löpinät ja taidan mennä hieman lepäämään!
Lähetän jokaisen masuasukille tarrasukkia!!!!!!
Nirpukka rv 9+6
Täällä sanonta " no news is good news" pitää paikkansa, eli mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Tuhruja ei ole näkynyt, raskausoireet ennallaan. En tiedä pitäisikö tälläistä sanoa ääneen, mutta saattaisi sittenkin olla ettei nuo tuhrut kohdallani olekaan aiheuttamassa keskenmenoa. Lääkäriajan kun saan, aion kyllä tehdä selväksi että on yritettävä kuitenkin selvittää mistä ne johtuvat/johtuivat, edellisessä raskaudessa minulla oli eteisistukka joka johti rajuun verenvuotoon ja kiireelliseen sektioon viikolla 36. Joten jos tämänkertainen johtuu jostain samantyyppisesta ongelmasta, haluan tietysti asiaan selvyyden, ja onhan sitä seurattava tarkemmin jo raskaudenkin aikana.
No ei enempiä tällä kertaa, vointeja kaikille!
Vielä pitäis viimisiä tavaroita pakata kun poikakin on päikkäreillä. Heti kun poika herää niin syödään, puetaan ja lähdetään laivalle päin. Kiva kun on nyt taas todella huono olo. Toivottavasti en tee kuolemaa huomenna ostoksilla Tukholmassa.
Rizzu mäkin valistin alustavasti synnäriksi kättärin. Täältä meiltä on sinne paljon lyhyempi matka kuin naikirille. Ajattelin että miehen ja poitsun on sit helpompi ja nopeempi tulla sairaalassa käymään. Esikoinen syntyi naikkarilla.
Pitäis varmaan th.lle soittaa ja kysäistä virtsanäytteen tulokset. Ei niissä varman mitään ihmeellistä kuitenkaan ole.
Hirveä päänsärkykin vaivaa nyt. Taitaa johtua siitä että juon todella vähän. illalla satan huomata että oon juonu vaan pari lasia vettä. Pitää varmaan alkaa pitää vesipulloa koko ajan mukana.
Tässä toisessa raskaudessa on maha selkeesti kavanut nopeammin kuin ensimmäisessä. Poistua odottaessa maha tuli edes jotenkin näkyviin vasta rv22. ja muutenkin oli koko raskauden tosi pieni. saas nähdä kuinka iso maha nyt tässä raskaudessa tulee.
Nyt taidan mennä ruokaa tekemään. Pelkkä keittiöön meno saa oksennuksen nousemaan kurkkuun. Ei yhtään kivaa.
Palailen taas lauantaina kun kotiudutaan risteilyltä.
Öttis, poitsu 1v4kk ja masutoukka rv 10+1
Kävin tänään ultrassa ja viikkoja pitäisi olla kasassa siis 7+2. Lääkäri ei löytänyt viikkoja vastaavaa löydöstä, vaan epäili vahvasti että kyseessä on tuulimuna. Kyseli moneen otteeseen viimeisten kuukautisten päivämäärän ja päivän jolloin plussasin, ettei raskaus olisi vain alkanut myöhemmin. Vielä ei ryhdytty toimenpiteisiin vaan viikon päästä katsotaan tilanne uudelleen. Olen niin surullinen ja ihan lamaantunut uutisesta. Tuntuu ihan kamalalta odottaa viikko ja mennä vain kuulemaan että joudun kaavintaan. Ellei vuoto ala sitten ennen sitä. Ja kaikki raskausoireet, pahoinvoinnit on ollut. Melkein kuukauden ehdin oleen niin onnellinen tästä vauvauutisesta, olihan tätä toivottu jo niin pitkään. En tiedä miten tästä eteenpäin jaksan. Toivottavasti teillä muilla menee kaikki hyvin.
Kunpa epätietoisuus muuttuisikin vielä iloksi! Nää ensimmäiset viikot ja kuukaudet on niin tuskasia ja odottavan aika niiiiin pitkä! Sitä niin toivois,ettei kenenkään tarvitsis kokea keskenmenoa,mutta kun se ei tämmöisen pienen immeisen käsis ole :/
Neronja: Esikoinen arvas joo :) Tyttö (5v) vaan tuumas,että äiti on taas syöny liikaa :DDD Muille lapsille ei olla vielä kerrottu. Toivottavasti sitten ystävänpäivänä olisi iloinen uutinen kerrottavana,kun on takana eka lääkärikäynti ja toivottavasti ne sydänäänet silloin kuuluvat.
Onnellista odotusta ihan jokaiselle!!!
Vielä pitäis nukkua yövuoron jäljiltä, mutta tulin syömään välillä ja vein koiran ulos.
VAUVA2006: Minäkin olen lähihoitaja :) Milloin sie valmistuit ja mistä? Mulla oli valmistujaiset pari vuotta sit toukokuussa ja tuosta Joensuun koulusta ne paperit sain. Muistaakseni MINJUSKA on myös samaa ammattikuntaa :)
Itselläni ei muuten taida olla paha olo.. Tai en ehkä kerinny tutkaamaan, kun söin just. Ehkäpä tämä jopa alkaa helpottaa? Sunnuntaina juhlitaan 4v poikaamme, joten ihan kiva ois jaksaa kahvitella vieraiden kanssa.
ÖTTIS: Kerropa sitten risteilykuulumisia ja anna vinkkejä taaperon kans matkaamiseen lähinnä Tukholman puolelta (ja laivastakin). Me täältä Karjalan korvesta lähdemme Tukholmaan Silja Linellä kahen viikon päästä. Menen ruinaamaan itelleni pahaa oloa, se on aina eka reaktio, kun laivaan astun ;)
-piias- rv 8+3 sekä poika 4v (huomenna, huhhuh!) ja typy 1v7kk
täällä ollaan aikaisin jalkeilla, koska täytyy lähteä käymään kohta ekassa neuvolassa ja ihan vaan kunnallisessa. Jännittää, tuleeko sieltä yhtään enempää varmuutta, koko ajan epäileväinen olo, että onko kaikki ihan niinkuin pitääkin, eikä täysillä uskalla nauttia kun pelkää kaikenlaista. No kohtahan sen näkee, ilmeisesti aika pitkälti olis vaan juttelua, mutta saas nyt nähdä, aika on klo.8.15.
vauva06 rv 7+3