PCO-plikat helmikuun loppuun asti!
Haa! Pääsinpäs minä " vanha käpy" aloittamaan uutta ketjua! Täällä meillä Iituli edelleenkin sen RS-viruksen jäljiltä kamalan limainen ja joudun puhdistamaan nenun ainakin sen 1-2 kertaa päivässä...ei siis mitään pientä ja siistiä niistäjää vaan sellaisella vekottimella, jolla lima saadaan imettyä syvältäkin. Muuten elo menee rattoisasti. Perheemme on ollut melkein terveenä pientä mahatauti epidemiaa lukuunottamatta. Vaaveli sai tänään tulokset verikokeista ja ilmeisesti toksoplasmani ei ole siirtynyt hänelle. Halusivat kuitenkin ottaa vielä toisen uuden verikokeen. Siis myös testi on ihan uusi ja sinä etsitään vasta-aineiden sijasta DNA.ta, siis toksoplasman. Toivotaan ettei löydy, vaikka niinhän tuo lääkäri vakuutti että mahdollisuus on samaa luokkaa kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Itse poden täällä lievää alakuloisuutta...kai tämä jatkuva sairastaminen, yövalvomiset ja 50% sokeutuminen alkavat vihdoin potkia päälle. Noh, kaikesta selviää mikä ei ole kuolemaksi. Itse asiassa kun tämä meidän neitokaisemme on niin suunnattoman kiltti (vihasin tuota sanaa kaksosten aikana ;)) niin tässähän meinaa meilkein iskeä uudestaan vauvakuume!!!
Mutta super-terveisiä eritoten (H-R):lle ja muillekin tutuille!!!!!
Taidampa hiipiä tästä nukkumaan kun yläkerrassa kuuluu olevan hiljaista...kello on 03.43...kolmivuotiaamme on potenut oksennustautia viimeiset komet päivää :(
Kommentit (32)
lauleskelee täällä teille synttäri-sankareille Piippuli.
Hieman on palstahiljaisuutta täälläpäin pidellyt kun ei kauheasti ole mitään mitä kirjoittelisi. Maha ei edelleenkään kasva = olen jo täysi hermoraunio. Kehittelen täällä teorioita miksi se ei kasva...alkaen metformiinin lopettamisesta ja päättyen ...arvaatte varmaan mihin. No kehittelen siis toisin sanoen oikein KUNNON paniikkia ensi vkon neuvolaan joka on siis maanantaina. Miksi ihmeessä noita neuvoloita on noin harvoin???Olisi edes jotain " pika-aikoja" joille mennä ja kuunnella pikaisesti sydänäänet. Niitten voimalla menisi taas pari vkoa hermoilematta. nyt on taas sitten kohta 5vkoa kun kävin neuvolassa. Plääh....Viikko vielä. Rakenne-ultraankin on vielä 4vkoa.Ääh...Voi tuskien tuska.
No kuluttelen aikaani surffailemassa netissä ja tutkailemassa kaikenmoisia vauva-tarvikkeita. Mitään en ole uskaltanut ostaa ja en ostakkaan ennen rakenne-ultraa. Mammahousuja tosin olen nyt sitten ostanut ihan kolmin kappalein: 2kpl HM.ltä,1kpl Lindexiltä ja parit verkkahousut myös HM.ltä (tosin verkkahousuja voi pitää myös muutenkin vaikka ovat mama-mallistosta)
Että semmosta täältä,mutta enemmän sitten maanantain jälkeen.
Piippuli 16+0
NAM, NAM, kiitos Ronjoo, jo pelkkä reseptin lukeminen sai veden kielelle=) Meillä sitten löytyy noita yhtäläisyyksiä, kun myös mulla " kunnia" (??) jälleen vanheta maaliskuussa. Tosin ei pyöreitä, mutta tasan siihen väliin=)
Piippuli: Kiitos, kauniista sävelmistä=) Oli toisaalta hauskaa lukea sun murehtimisia, vaikka tiedän, että tosi siinä on kyseessä. Tuli vaan niin oma eka raskausaika mieleen, kun odotti niin hurjasti, että milloin massu alkaa kasvaa, kun ei sitten niin mitään näkynyt. Samoin tuntui, että neuvolaan ei pääse ikinä, vaan joutuu ikuisuuden odottelee. Mutta nyt kun ton kaiken ihanuuden on saanut kertaalleen kokea, sitä ajatteli tässä raskaudessa täysin toisin. Nyt sitä vaan TIESI, että kyllä se maha kasvaa...ja kasvaa...ja kasvaa....Ja loppujen lopuksi raskausaika on todella lyhyt ja loppuajan kun ramppaa neuvolassa kerran viikossa, olin ainakin minä ihan kypsä sinne raahautumaan=) Että näin ne ajat muuttuu. Mutta usko pois, kyllä se massu vielä kasvaa, niin että et varpaitas nää (puhuu joku jolla on jo todella iso maha ja sf mitta yli yläkäyrien reippaasti)=) Mutta kyllä sitä vieläkin vaan odottaa sinänsä noita neuvola käyntejä, että kuulee sen jyskyttävän sydämen äänen=) Se jos mikä saa meilen herkistymään=)
Tulehan kertoilemaan het maanantaina neuvolakuulumiset.
Omaa napaa: Ei ihmeitä...Vauva potkii ja liikkuu todella paljon ja välillä kylkiluiden alle tulevat potkut saa tämänkin ruodon suoristumaan. Ensimmäinen neuvolalääkäri on 15.3. ja jännityksellä odottelen mitä saakaan sf mitaksi. Mutta muuten ähisen ja puhisen kuin vanha höyryveturi=) Ja jihaa!!! Työpäiviä enää VIISI jäljellä!!!!=:D Sitä odotellessa!!
Voikaa hyvin ja paksusti=)
H-R rv 27+1
vihdoinkin ehdin vähän kirjoittaa kuulumisia.
Ensinnäkin Piippuli: sulta taisi mennä ohi mun ultrakuulumiseni, kirjoitin ne tuonne tammikuun pinoon. Okei, silloin oli kyllä jo helmikuun 1.päivä - ajantaju oli vähän kadoksissa!
Mutta siis silloin ultrassa todettiin, että elämää on, ja nyt onkin viikkoja sitten jo 10+1! : ) Että np-ultraa tässä jo odottelen... Tai no ensin on vielä lääkärineuvola, toivottavasti siellä jo kuuluisi sydänääniä!
Alku on mennyt suht hyvin. Pientä etomista on, ja vähän on vuotoakin tullut, mutta samoin oli ekassa raskaudessa, joten tuttua hommaa...
Mutta nyt tuo poika hermostuu, pitää mennä kehittämään jotain virikettä sille...
Hyviä vointeja kaikille!! : )
-Tua
Vauvalla oli eilen oikein vauhti päällä, potki minkä ehti :) Kaiken huippu oli kun mieheni yritti tunnustella niin vauveli lopetti ja kun hän poistui kauppaan ym. heti alkoi taas jytääminen. On kyllä hienoa kun tuntee liikkeitä!
Ennen neuvolakäyntiä on taas hetki aikaa kun tyttö nukkuu ulkona. Joten nyt tulee aika lailla omaa napaa, tai siis meidän napoja ;)
Niin, siis ei meidän vaava toki koko yötä nuku putkeen, vaan herää, tai ainakin ähisee, pari kertaa. Yleensä noin klo 4 ja sitten klo 7. Silloin käännän kyljelleen ja laitan vaan ravintelin suuhun. hän tankkaa ja jatka taas tuhisemistaan. Musta joskus tuntuu ettei me kumpikaan oikein herätä siihen syönnille. Viime yönäkin saman peiton alla nukuttiin ku minä itekki nukahin tissittelyyn saman tien.
En oo oikein osannu tukehtumiskuolemaa pelätä, kun neiti omassa makuupussissaankin kääntää kasvonsa aina peittoon kiinni. Ja mun peiton alle möngertää ihan piiloon. Kai se tykkää tuhista lämpimässä pesässä.
Nyt ollaan tosiaan menossa neuvolaan ja Saga saa piiikin. HUI! Tuun sitten kertomaan kuulumisia ja mittoja. Hyvin on tyttö kasvanut tissimaidolla ja iltapullolla. Nyt olis enää kuukausi, niin sitten vois jo antaa vellia, jos tarvii. KOitetaan kuitenki mennä melko pitkälle ihan vaan maidolla.
-Samo
Pääsinpäs vielä tähän helmikuun pinoon. kohtahan tuo jo vaihtuu maaliskuuksi.
RONJOO:Mistäs noin kilttejä vauvoja saa tilattua ;) Mä olen tilannut kanssa sellaisen joka nukkuu 7h yö-unet ja ei kitise eikä itke ;) Saas nähdä pitääkö tilaus paikkaansa.
SWEET77: Mä olen ihan ulalla että millä vkolla sä nyt menet? Ilmeisesti lähempänä vko 20? Vai onko jo ylikin?
TUA ja SAMO: kiva kuulla teistäkin piiiiiiitkästä aikaa. Joko Samo oot laittanut uuden haikara-tilauksen vetämään? ;)
H-r: Sitä mahan kasvua edelleenkin odotellaan...
(.) Neuvola nyt sitten takana. Syke oli 152 eli elossa oli-huh. Siellä oli harkkari-tyttö etsimässä sitä sykettä ja meni kyllä aika tovi kunnes se löytyi. Arvatkaas oliko paniikki kun eka ei kuulunut mitään. VAU VAU VAU. Se Hippu siellä sanoi vaan. Painoa oli tullut taas sairaasti,mutta mitään eivät sanoneet. (onneksi) Tiedän kyllä itsekkin että liikaa tulee.Mahan kasvusta tai siis kasvamattomuudesta siinä juteltiin ja olivat sitä mieltä että pulpahtaminen tapahtuu ehkä vasta vkolla 20. Riippuu lantion muodosta ja kropasta (oma pituus). Alhaalla lantiossa oli kuulemma vielä kun sykettäkin niin alhaalta etsittiin. Varoittelivat että joillain se maha tulee vasta ihan totaalisen lopussa...eipä huvittaisi näyttää " vaan läskiltä" seuraavia kymmeniä viikkoja :(
Nyt sitten taas odotellaan. rakenne olis 3vkon päästä ja sinne menen tottakai. Sitten voi alkaa haaveilemaan seuraavasta neuvolasta joka on 5vkon päästä. Onneks on toi rakenne tossa välissä niin ei tartte odottaa niin kauaa.
Piippuli 17+0
Niin mä vähän Samo aattelinkin et ei kai se vauveli ihan niin kiltti ole vaikka ihan unelmalapselta kuulostaakin. Et taida sitten säkään noista yöheräilyistä paljon kärsiä jos et edes kunnolla herääkkään syöttöihin ;) Kuulostaa vaan niin ihanalta toi tein vauva-elämä ettei maltais odotella!
Hyvä, että kaikki hienosti neuvolassa Piippuli! Mäkin muistan kuinka paljon säikyttää kun ei meinaa sydänääniä heti löytyä. Tietty sulla viikkoja jo sen verran et meni varmaan kokemattoman harjoittelijan piikkiin. Pirusti ne vaan ehtii siinä lyhyessä ajassa säikyttää! Meilläkin olis ke neuvola.
Rv 20+5
mitenhän onkin jäänyt tämä kirjoittelu, johonkin ne viikot vain tuppaavat katoamaan.
Piippulille vastasinkin tuosta lentämisestä ihan kysymyksen alle, että löytyy hyvin. Muuten taitaa sitten tulla aika omanapainen viesti, kun en nyt osaa oikein mitään kommentoida (tuntuuko teistä muista, että nyt jo on vaikeuksia käsitellä montaa asiaa samaanaikaan, mitä ihmeen raskausdementiaa sitten onkaan?).
Täällä siis masu kasvaa ihan käyrillä ja olo on ollut ihan hyvä. Ainoa pientä huolenaihetta tuova asia on sellainen särky tuolla alapäässä. Sellaista menkkamaista jomotusta ja särkyä, lähinnä iltasella. Lisäksi nivusissa ja alavatsalla on sellaisia vihlaisuja. Supistuksiakin tulee aina välillä, mutta niiden ja kivun yhteyttä en kyllä ole huomannut eli mielestäni supistukset (jos ne nyt niitä ovat kun kohtu tuntuu kovettuvan ja on hetken sellainen epämukava olo...) ovat kivuttomia ja nämä säryt sitten erikseen. Tutkailin eilen nettiä ja jos oikein ymmärsin, niin voisivat olla näitä liitoskipuja tms. Eli tuo soikion muotoinen luustorakenne (whatever sen nimi on pelvic englanniksi) olisi jo ruvennut joustamaan tulevaa synnytystä varten.
Anyway, onko teillä kokemusta tuon tyyppisestä kivusta, sellaisesta jomotuksesta? Vähän huolestuttaa jos lähtee paikat liian aikaisin pehmenemään tms. Ei mulla itse kipua vastaan mitään ole, antaa tulla ihan mitä vaan, kunhan vaan tietää että se on ok eikä aavistele mitään ongelmia. Huh. Tulipa vuodatus.
Masukki on hyvin aktiivinen ja viihdyttää monta kertaa päivässä poukkoilemalla niin että vatsan läpikin näkyy. On se vaan niiin ihanaa!
Hyviä vointeja kaikille!
bisous 21+0
Heipä hei vaan plikoille!
Viime viikon pe-aamuna sain raskaustestiin 2 viivaa, kuten jotkut plikoista olivat ilmoitukseni huomanneetkin ja tulin sitten vihdoin siirtyneeksi teidän plussanneiden joukkoon. Vähän olen arastellut tulla joukkoonne mukaan kun tunnutte tuntevanne toisenne jo pitkältä ajalta. Mutta jos mukaan huolitte niin tässä olisi yksi pco-plikka lisää seuraanne!
Sen verran itsestäni ja miehestä, että molemmat täytetään nyt keväällä 25v. ja tämä olisi meidän esikoinen. Yritystä saada vauva on ollut syksystä 2004 saakka ja keväällä 2005 todettiin pcomaiset munasarjat. Hoitotaipale alkoi 6/2005.
Tämä plussa sai alkunsa siis kolmannesta inssistä, joka loppujen lopuksi meni kotona touhuamiseksi. Olin jo asennoitunut IVF-hoitojen aloittamiseen kun aikaisemmat inssit eivät olleet tuottaneet plussan plussaa. Tämä plussa tuli nyt siis clomi-pregnyl-yhdistelmällä. En jaksanut edes käyttää lugeja, kun ajattelin ettei tästä kuitenkaan mitään tulisi, mutta tähän mennessä ei ole esiintynyt mitään vuotoa ja toivottavasti ei jatkossakaan.
Olotila vaihtelee onnellisuuden ja epävarmuuden välillä. Oireita kuulostelee koko ajan ja jokaista mahan vihlaisua pelästyy. Samoin säikähtää tuota oireiden vaihtelua esim. rintojen kipeys ja huonovointisuus vaihtelee vuorokauden ajan mukaan. Raskaana kuitenkin ollaan ellei toisin todisteta! Kunhan tämä talvilomaviikko on ohi niin olen yhteydessä polille ja kyselen ultrauksen perään. Millä viikoilla hoitojen yhteydessä se alkuraskauden ultra tehdään kun kuitenkin se hedelmöittymisajankohta on aika tarkasti tiedossa? Tuntuu, ettei tästä raskaudesta nyt vielä osaa ihan täysillä innostua ennen kuin on nähty se syke siellä ultramasiinan ruudulla.
Mörötin-81 rv 4+5
Seuraava aloittakoon maaliskuun pinon.
SWEET: oi kun sä oot jo noin pitkällä. Hui.
Ja BISOUS menee melkein samoissa. Näinköhän pääsette synnyttämäänkin yhtäaikaa ;)
BISOUS: Juu kiitti vastauksesta. Tarttee hankkia sitten ne sukat. Reissuun olis pakko päästä. Jos mitään ei tule ennen sitä niin lähdetään. Korvaahan vakuutus sitten ainakin osan rahoista jos ei päästäkkään.Eiköhän nuo kivut oo just niitä liitoskipuja. Kuulostavat ihan niiltä. Ei varmaan hätä.
MÖRÖTIN: Huippua! Onnea plussasta ja tervetuloa mukaan. Muistakin sut tuolta toiselta puolelta.
Nyt äkkiä junalle ja kotiin.
Piippuli 17+1
Tässäpä ROMMIKAKUN resepti (H-R):lle, toki muutkin saa kokeilla :))
1) KUORI
pkt välipala- tai digestivekeksejä
110g voita
2rkl sokeria
1/2 tl kanelia
2) TÄYTE
7-8 liivatelehteä
5 kananmunan keltuaista
2,3 dl sokeria
0,7 dl tummaa rommia
3,5 dl kermaa
1) Jauha keksit hienoksi ja sekoita niihin muut kuoren ainekset. Levitä kuoreksi halkaisijaltaan n. 25cm vuokaan, joka on jauhotettu. Irtopohjavuoka on paras ja itse laitan yleensä voipaperin pohjalle. Reunat saa helposti irti veitsellä avittaen, mutta pohjan irrottaminen voi olla joskus kinkkistä, voipaperin kanssa irtoaa näppärästi.
2) Sulata liivate 1,2 dl vettä. Vaahdota keltuaiset ja sokeri, lisää liivate (ei vettä). Lisää rommi ja vaahdotettu kerma. Kaada täyte hieman jäähdyttyneenä vuokaan. Jäähdytä jääkaapissa vähintään 3-4 tuntia, mielellään yön yli.
ON: kastejuhla meni oikein hyvin ja Ida Amalia sai nimensä. Pappikin puhui oikein kauniisti, meillä sama pappi on vihkinyt meidät ja kastanut kaikki lapsemme. Olisihan se todellakin melkoista, jos kohta taas loikkaisin ihan " virallisesti" teidän odottajien keskelle!
Sweetille: itse tykkäsin kanssa todella paljon käydä ultrassa! Vaikka sukupuolta emme halunneet tietää oli aina todella mukavaa päästä kurkkaamaan mitä vaavelille kuuluu!
(H-R):lle...vai pukkaa synttärit päälle ;) Täällä myös...ensi kuussa pyöreitä...HUI :)
Mutta nyt poistun takavasemmalle, mieheni lähti lasten kanssa maalle, talossa on hiljaista...saa rauhassa pyykätä ja laittaa...kivakiva :))