Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itsemurha on suomessa tabu?

Vierailija
04.05.2014 |

Miksi itsemurha on suomessa tabu? 

Kaikki siihen liittyvä siivotaan pois ja esim. rekan keulaan ajaneet ovat "tuntemattomasta syystä ajautuneet vastaantulevan kaistalle".. 

Miksi kaikki pitäisi pelastaa? Jokainen on oman itsensä herra ja päättää itse kuolemastaan. Ei kaikkia voi eikä pidä pelastaa.

Asiallista keskustelua aiheesta kiitos. Jätetään puistola-keskustelu tämän ulkopuolelle.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta tappaa itseään, kun on lapset. Niiden elämää ei saa pilata. En tunne yhtään lasta jonka elämä olisi ollut hyvää senjälkeen kun jompikumpi vanhemmista tappoi itsensä.  Olen jo eläkeikäinen ja nähnyt kauheita tapauksia  aikojen saatossa.

Vierailija
22/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla se on tabu? Määrittele tabu.

Jos ihminen ajaa päin rekkaa ja on yksin autossa ei onnettomuustutkinnassa voi välttämättä todentaa, että hän ei ole saanut sairauskohtausta ja kuollut siksi. 

Kuinka laajalti pitäisi mielestäsi itsemurhasta keskustella? Läheiset usein ovat perillä vaiajan tunnetilasta ja tilanteesta. Eikö se riitä, että he tietävät tragediasta - mitä se tuntemattomille kuuluu? Läheiset voivat sitten itse päättää kenen kanssa he surunsa jakavat. 

Suomi on itsemurhatilastojen kärkimaita. Nyt puhutaan jo avoimesti yksinäisten vanhusten tekemistä itsemurhista. Kari Kairamon itsemurhan julkinen tiedottaminen mursi aikoinaan itsemurhan "tabua" (kvg). Koska hän oli talouselämän vaikuttaja, asiasta tiedottaminen oli perusteltua ja sen ajan henkisessä ilmapiirissä rohkeaakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:09"]Mun mielestä jokaisella on oikeus päättää elämästään. Myös sen päättämisestä. Ei tää maailma niin hyvä ole eikä elämä niin hieno asia, että pitäis turhaan kärsiä. Itsekkäitä on ne, jotka tuomitsevat itsemurhan.

[/quote]

Minusta on itsekästä gehdä tuollaista omaisille. Heiltä viedään lopullisesti oikeus korjata välit tai toimia sen itsemurhan tehneen hyväksi. Itsari on lopullinen ja itsekäs teko. Mikäs siinä, jos jokj on nii yksin, ettei suremaan jää ketään, ja jos teon tekee niin, ettei kukaan loukkaannu tai saa traumoja. Mutta todella harvoin noin on. Itse en voi kuvitella teke äni itsarin kaltaista julmuutta va hemmilleni tai lapsilleni tai miehelleni..

14

[/quote]

Eikös tuo sitten ole itsekästä, että ajattelet itsemurhan olevan itsekästä ja pitäis jatkaa elämää vaikka kuinka kärsii? Kukaan tuskin päätyy ko. ratkaisuun ihan turhan takia.

Vierailija
24/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tabu, koska sitä on vaikea käsitellä. Suru, epäonnistumisen tunne ja häpeä jäävät lähimmäisille. Useimmat uskonnotkaan eivät hyväksy oma-aloitteista kuolemaa. Muutaman tapauksen tunnen, ei ole ollut helppo nähdä ratkaisuja tarpeellisina, koska kuolemahan seuraa ennen pitkää kuitenkin. Myötätuntoa tunnen. Tämä yhteiskunta ei ole kaikille yhtä hyvä.

Vierailija
25/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kuitenkin jälkeenjääneillä omaisilla olla vähän huono omatunto kun eivät itsarin tehneen vielä eläessä tehneet kaikkeaan... Nyt täytyy vain elää sen asian kanssa ja ensi kerralla sitten olla vähän fiksumpi...

Vierailija
26/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain hyvä, että mielenvikaiset tekevät itsemurhan. Eivät tuota yhteiskunnalle mitään ja heidän elatus maksetaan verorahoista - itsemurha on palvelus kaikille.

Vierailija
27/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan kyllä nähdä ne tutkimukset joista täällä on mainittu, että itsemurhista tiedottsminen lisäisi itsemurhia! Joten lähteitä kiitos!

Vierailija
28/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:29"]

Taitaa kuitenkin jälkeenjääneillä omaisilla olla vähän huono omatunto kun eivät itsarin tehneen vielä eläessä tehneet kaikkeaan... Nyt täytyy vain elää sen asian kanssa ja ensi kerralla sitten olla vähän fiksumpi...

[/quote]Ei ole huono omatunto. On yritetty kaikenlaista, mitä on osattu. Ei auttanut. Ja toisessa tapauksessa ei kukaan edes tiennyt, että sellaista oli mielessä, kun ulospäin näytteli, että kaikki on hyvin. Miten sellaiseen puuttuisi, kun ei kenellekään tule edes mieleen, etteikö tuolla ihmisellä olisi kaikki ok? Älkäähän ulkopuoliset viitsikö täällä viisastella. Nämä tuntemani tapaukset olivat tehneet lujan päätöksen. Toinen teki sen idioottivarmasti, niin että takuulla henki lähtee kertalaakista. Toinen yritti ensin lääkkeillä, ja kun pääsi sairaalasta (vakuutettuaan, että kaikki ok), niin seuraavana päivänä teki sen toisella tavalla. Jos päätös on noin vankka, niin kuinka siihen voisi puuttua? Ei ihmistä voi laittaa ympärivuorokautiseen valvontaan. Joten kiitos vain, en tunne minkäänlaista huonoa omatuntoa. Surua vain.

Vierailija
29/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään itsareita noin tuhat vuodessa. Se on musta yllättävän pieni luku, itsetuhoisasti ajattelevia kun on paljon. Kuitenkin sanotaan et suomi on tilastojen kärjessä.

Vierailija
30/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:36"]

Minä haluan kyllä nähdä ne tutkimukset joista täällä on mainittu, että itsemurhista tiedottsminen lisäisi itsemurhia! Joten lähteitä kiitos!

[/quote]

http://yle.fi/uutiset/japanilaistutkimus_julkkiksen_itsemurha_kannustaa_samaan/7145758

Vierailija
31/44 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veljeni teki itsemurhan ja kyllä se oli elämäni kamalin ja vaikein asia. Me olimme tosi läheisiä ja olin hänen tukenaan loppuun asti. Tiesin hänen aikeistaan, mutta en osannut häntä enempää auttaa. Sitä tuskaa ei voi sanoin kuvailla. Eikä sitä voi ymmärtää kukaan joka ei ole sitä itse kokenut. Ymmärsin veljeni ratkaisun, tai sen, että hän ei enää vain jaksanut, ei ollut voimia jatkaa. Hän sairasti masennusta 20 v, eikä mikään auttanut. Silti olin hänelle välillä vihainen, ajattelin, että hän pilasi minunkin ja perheeni elämän, aiheutti vanhemmillemme loppuelämän kestävän surun, ikävän ja tuskan. Mutta kuitenkin enemmän säälin häntä, olen antanut anteeksi ja muistan hyvät hetkemme. Rakastan veljeäni. Ja edelleen lähes 20 v myöhemmin kaipaan ja välillä tunnen tuskallisen pistoksen.

Kamalinta oli se miten ihmiset suhtautuivat: monet lopettivat yhteydenpidon kokonaan. Kaupassa tutut piiloutuivat hyllyjen väliin, kadulla vaihtoivat puolta. Vain yksi ystäväni tuli käymään ja lohduttamaan. Vuoden-parin päästä he olivat sitten niinkuin mitään ei olisikaan tapahtunut. Kukaan ei ole ottanut veljeni itsemurhaa puheeksi. No, ovatkin nyt entisiä ystäviä.

En odottanut enkä kaivannutkaan mitään kukkia ja virallisia surunvalitteluja, en pitkiä keskusteluita ja pohtimisia. En olisi siihen ensimmäisinä kuukausina kyennytkään. Mutta jos vastaantullessa ystävä olisi halannut, jos olisi lähettänyt vaikka kortin, jossa olisi sanonut, että on pahoillaan. Ei siinä mitään suurta kaipaa, pikkuisen tukea, pari sanaa, pieni kosketus: minä välitän sinusta ja olen pahoillani.

Vierailija
32/44 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:35"]

On vain hyvä, että mielenvikaiset tekevät itsemurhan. Eivät tuota yhteiskunnalle mitään ja heidän elatus maksetaan verorahoista - itsemurha on palvelus kaikille.

[/quote]

kiitos kun rohkaisit minua vihdoin suunnittelemaan itsemurhaani ihan toden teolla!

Vierailija
33/44 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma on paha paikka, kaikki ei vaan halua elää täällä.

Vierailija
34/44 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kulttuurissa/maassa se muka ei ole tabu?

Vierailija
35/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se yleisesti mikään tabu ole, mutta joillekin ihmisille on.

Vierailija
36/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:36"]

[/quote]

http://yle.fi/uutiset/japanilaistutkimus_julkkiksen_itsemurha_kannustaa_samaan/7145758

Linkki ei toimi.

Vierailija
37/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhaa haluaville pitäisi olla oma järjestö, josta saisi neuvoja itsemurhan tekemiseen.

Vierailija
38/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosikymmenten jälkeenkään antanut anteeksi itsemurhan tehneelle läheiselle joka syytti minua teostaan ja aiheutti hirveän syyllisyyden, johon ei edes oikeasti olisi aihetta. Mutta hyvin saa läheisten elämän pilattua tuolla keinolla. 

Vierailija
39/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurha on suuri synti. 

Vierailija
40/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei pitäisi kuitenkaan olla tarkoituksen mukaista päämäärää siihen, että joku päättää päivänsä esim. Kiusaamisen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi