Laitoshuoltajan työ sairaalassa
Löytyykö täältä sairaalassa työskenteleviä laitoshuoltajia? Millainen on työnkuvanne ja päivittäiset työtehtävät? Minulle on tarjottu sijaisuutta sairaalassa laitoshuoltajana, koulutusta ei ole mutta siivoustyötä oleb tehnyt muutaman vuoden ajan. Mietittyttää kannatraisiko työ ottaa vastaan vai ei kun sairaalasiivous on kuitenkin vähän eri kuin toimistojen siivoaminen. Oppiiko työhön nopeasti ja mikä siinä on mieleatänne haastavinta?
Kommentit (43)
Miksi et menisi jos pidät siivoustyöstä, etkä esim siivoustyöstä jonkun tietyn työpaikan ilmapiirin vuoksi tjtn. Sitä samaa työtä se on ja hommat oppii nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en työskentele, mutta lukion jälkeen toimin vähän aikaa laitushuoltajana. Työ käytännössä vaihteli todella paljon riippuen siitä, missä osaa sairaalaa työskenteli (osastot, poliklinikat, hallinto, leikkuri, päivystys jne..) osastoilla eniten kiirettä varmaankin aiheutti ruoanjakelusta vastaaminen.. Sairaanhoitajilla olisi pitänyt olla siitä oikeasti vastuu, mutta käytännössä oli laitoshuoltajien hommaa... Osastoilla työ oli 2-vuorotyötä, päivystyksessä kai 3-vuoro, hallinnossa ja poliklinikoilla ma-pe 7-15 hommaa.
Aika monella osastolla ruuanjako nykyään laikkareiden homma, ei sairaanhoitajien. Ja ihan ymmärrettävää.
Niin, täytyyhän hoitajien ehtiä istua kahvilla koko osaston voimin sillä aikaa kun laitsari yksin jakaa potilaille ruuat.
Kyllä meillä laitoshuoltajille kuuluu ruoan jako. Hoitajat vastaa siitä, että potilaat saa syödyksi eli avustavat istumaan ja tarvittaessa syöttävät. Samoin laitoshuoltajat kerää ruokatarjottimet pois.
Mehumaija78 kirjoitti:
Lopullinen vastuu on AINA hoitajalla!
Höpö höpö. Laitoshuoltajat vastaa puhtaudesta , iso asia sairaalassa, vain de mahdollistaa muun
Hah, psykiatrisella vasta eritteitä piisaakin... Itse 10v alalla, tykkään työstäni. Nykyään sijaisia vaikea saada ja suurinpiirtein kadulta otetaan ohikulkeva ihminen sijaiseksi ja jälki on sen mukaista. Se ahdistaa. Ennen oli sentään kunnolliset työhaastattelut ja päteviä ihmisiä (suurin osa).
Vierailija kirjoitti:
Hah, psykiatrisella vasta eritteitä piisaakin... Itse 10v alalla, tykkään työstäni. Nykyään sijaisia vaikea saada ja suurinpiirtein kadulta otetaan ohikulkeva ihminen sijaiseksi ja jälki on sen mukaista. Se ahdistaa. Ennen oli sentään kunnolliset työhaastattelut ja päteviä ihmisiä (suurin osa).
Tiedän niin mistä puhut.
Täyttä paskaa koko työ. Lähes kaikki laitoshuoltajat ovat kokemattomia entuudestaan, kaikki kohtelevat kuin roskaa. Vaihtuvuus suurta. Kesätyönä ok mutta silloinkin vaan jos ei muuta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Meille kuuluu potilaiden avustaminen (riisuminen/pukeutuminen, siirtyminen), näytteiden, välineiden ja potilaiden kuljetus (labraan, välinehuoltoon, taksille).
Onko kyseessä jokin pikkukaupungin sairaala? Kuulostaa minun korvaani todella oudolta, että teette noita tehtäviä. Olen ollut röntgenhoitajana sekä opiskelijana hyvin monessa eri paikassa, ja missään niistä noita hommia ei sysätä laitoshuoltajille.
Olen ollut muissa hommissa sairaalassa, joten vain sivustaseuraaja. Laikkareita kohtaan ollaan yleensä aika ylimielisiä. Hoitajat käskyttävät ja valittavat. Laikkareiden esimiehet nöyryyttävät työntekijöitään muiden nähden. Riippuu varmasti työpaikasta. Mutta monissa paikoissa laikkareita kohdellaan kuin roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa koko työ. Lähes kaikki laitoshuoltajat ovat kokemattomia entuudestaan, kaikki kohtelevat kuin roskaa. Vaihtuvuus suurta. Kesätyönä ok mutta silloinkin vaan jos ei muuta löydy.
Minua ei ole kukaan koskaan kohdellut, kuin roskaa ja niin monta vuotta saman osaston henkilökunnan kanssa töitä tehneenä ollaan ihan hyviäkin työkamuja ja vietetään joskus vapaa-aikaakin yhdessä :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muissa hommissa sairaalassa, joten vain sivustaseuraaja. Laikkareita kohtaan ollaan yleensä aika ylimielisiä. Hoitajat käskyttävät ja valittavat. Laikkareiden esimiehet nöyryyttävät työntekijöitään muiden nähden. Riippuu varmasti työpaikasta. Mutta monissa paikoissa laikkareita kohdellaan kuin roskaa.
Olen myös nähnyt/kuullut, kun laikkarit käskyttää ja valittaa hoitajille. Toimii tuollainen epäasiallinen käytös myös toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös nähnyt/kuullut, kun laikkarit käskyttää ja valittaa hoitajille. Toimii tuollainen epäasiallinen käytös myös toisinpäin.
Menet uutena ja kokemattomana hoitajana tekemään pienenkin virheen esim. laitat yhden haarukan 5 cm väärään kohtaan, niin johan saat silmillesi! Huudetaan "POIS KEITTIÖSTÄ" ja mutistaan, kun ei nuo uudet hoitsut ymmärrä mistään mitään... Siinäpä sitten mietit miten kuuluu käyttäytyä seuraavana aamuna aamupalanjaossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet uutena ja kokemattomana hoitajana tekemään pienenkin virheen esim. laitat yhden haarukan 5 cm väärään kohtaan, niin johan saat silmillesi! Huudetaan "POIS KEITTIÖSTÄ" ja mutistaan, kun ei nuo uudet hoitsut ymmärrä mistään mitään... Siinäpä sitten mietit miten kuuluu käyttäytyä seuraavana aamuna aamupalanjaossa...
Ja kokeneet hoitajat myhäilevät partaansa eivätkä tee elettäkään, jotta voisivat neuvoa kaiken oikein, jottei tulisi tällaisia konflikteja.
Ei minulla ollut mitaan koulutusta/ kokemusta. Ekat viikot meni opetellessa vakkarin kanssa. Kiersin aikalailla kaikki ostastot jopa ruumishuoneen ja labran. Jossa oli no jarkkyja juttuja nuorelle.
Tein siis 19-20 vuotiaana ja tykkasin. Vuodeosastot oli rentoja ja paivat meni nopeasti. Usein piileskeltiin siivouskopissa taitelemassa siivouspyyhkeita.
Kylla siina oppii paljon. Kuten ettei ne taudit niin helposti levia. Samat ratit vessoissa ja keittioissa ( pesu valissa mutta silti). Vain liru pesuainetta.
Itse heitin usein siivousratteja roskiin kun siivosin jotain tosi alloa. Voi minua.
Ei sovi jos veri ja eritteet allottaa.
Huomaat nopeasti ammattiylpeyden ja upean kolutuksen kolleegoilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ollut mitaan koulutusta/ kokemusta. Ekat viikot meni opetellessa vakkarin kanssa. Kiersin aikalailla kaikki ostastot jopa ruumishuoneen ja labran. Jossa oli no jarkkyja juttuja nuorelle.
Tein siis 19-20 vuotiaana ja tykkasin. Vuodeosastot oli rentoja ja paivat meni nopeasti. Usein piileskeltiin siivouskopissa taitelemassa siivouspyyhkeita.
Kylla siina oppii paljon. Kuten ettei ne taudit niin helposti levia. Samat ratit vessoissa ja keittioissa ( pesu valissa mutta silti). Vain liru pesuainetta.
Itse heitin usein siivousratteja roskiin kun siivosin jotain tosi alloa. Voi minua.
Huomaat nopeasti ammattiylpeyden ja upean kolutuksen kolleegoilla ;)
Sulle ei opetettu eritetahranpoistoa?
Kyllä oli öllöä hommaa olla palvelutalossa siivoojana. Samoilla hanskoilla olisi pitänyt siivoilla joka paikka. Vessa ja keittiörätit pestiin 40 asteessa pikapesulla. Ruuan jakelu oli myös törkystä touhua. Tämä yksityisellä Helsingissä. Kaupunki osti laitospaikkoja. Omavalvonta on pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaat nopeasti ammattiylpeyden ja upean kolutuksen kolleegoilla ;)Sulle ei opetettu eritetahranpoistoa?
Tietty. Mitta se on eri tarina se.
Joutuuko laitoshuoltajan sijaisuuksia sairaalassa tehdessäkin ottamaan koronarokotteen? Jos ei ole vakituinen?
Mitä TERVEET aikuiset tekee terveysasemalla??
Aika monella osastolla ruuanjako nykyään laikkareiden homma, ei sairaanhoitajien. Ja ihan ymmärrettävää.