Minkälaiset kirjoitusvirheet antavat kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan?
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
Kommentit (198)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:28"]Suomalainen, Helsinkiläinen tms. adjektiivin kirjoittaminen isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.
Olin eräässä seminaarissa vieraspuhujana ja toimitin suomen kielisen esitysmateriaalini etukäteen järjestäjälle. Siellä järjestäjän edustaja oli "korjannut" esityksessäni olleen suomalainen-sanan ekan kirjaimen isoksi. Argh! Taisi olla joku insinööri. Onneksi ehdin väliin ja korjasin sen takaisin ennen esityksen alkua. Mietti varmaan, että kun se englanniksikin kirjoitetaan Finnish, isolla alkukirjaimella. Ollaan siis olevinaan fiksumpaa kuin ollaankaan.
[/quote]
eikös suomenkielinen ole yhdyssana?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:45"]"Kaksi epailtya juoksivat pakoon." Tama siis ihan sanomalehtiartikkelista. Surullista etta jopa suomen kielen ammattilainen ei osaa kayttaa aidinkielensa kielioppia.
Samaa saa lukea muualtakin saannollisesti. Kolme koiraa tappelivat pihalla, viisi lasta kavelivat kouluun yhdessa. Huoh.
[/quote] Tämä ei ole väärä muoto. Jos nominilausekkeen pääsana on numeraali, verbi voidaan taivuttaa yksikössä tai monikossa. Siis viisi pientä elefanttia joko marssii tai marssivat.
Yhdyssanavirheet, se, että päättää kysymyksen pisteeseen ja kirjoittaa esim. että joku "näyttää oudolle" eikä oudolta.
En voi ymmärtää toljakkeita, jotka kirjoittavat OMAN NIMENSÄ väärin! Erityisesti Facebook on täynnä Veli-matteja, Anna-kaisoja ja Maija-liisoja. Tätä en voi ymmärtää mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:28"]Suomalainen, Helsinkiläinen tms. adjektiivin kirjoittaminen isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.
Olin eräässä seminaarissa vieraspuhujana ja toimitin suomen kielisen esitysmateriaalini etukäteen järjestäjälle. Siellä järjestäjän edustaja oli "korjannut" esityksessäni olleen suomalainen-sanan ekan kirjaimen isoksi. Argh! Taisi olla joku insinööri. Onneksi ehdin väliin ja korjasin sen takaisin ennen esityksen alkua. Mietti varmaan, että kun se englanniksikin kirjoitetaan Finnish, isolla alkukirjaimella. Ollaan siis olevinaan fiksumpaa kuin ollaankaan.
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Monet kirjoittavat yhteen, minäkin joskus.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Monet kirjoittavat yhteen, minäkin joskus.
[/quote]
No onhan se, anteeksi sekoiluni.
[/quote]
[/quote]
on se
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:02"]
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
[/quote]
Vitun pikkusielu, onks nyt arvokas olo? :D
Oletteko kaikki huomauttelijat ollut koulukiusaajia, vai oletteko alkaneet kiusaan vasta aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Enään
Milloin kielestä on otettu pois viimeinen N?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:03"]Mitä sinä kysyit ? Puhu kovempaa !
Eli huuto- ja kysymysmerkkien eteen jätetään mystinen väli. Miksi?
[/quote]
Helposti jää kun puhelin laittaa automaattisesti tyhjän välin joka sanan jälkeen. Tekstareissa ym. tätä ei aina jaksa korjata.
Ei minun puhelimeni lisää automaattisesti tekstiin mitään, kun en pidä automaattista tekstinkorjausta päällä. Arvaapa miksi en pidä? Koska se tekee virheitä!
Eivät minkäänlaiset. Kunhan saa selvän, mitä kirjoittaja tarkoittaa, ei haittaa mitään.
Eikös se ole hyvä juttu? Työn anta jathan halua-vat yksin kertaisia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kaikki huomauttelijat ollut koulukiusaajia, vai oletteko alkaneet kiusaan vasta aikuisena?
Haha, hyvää huumoria! Teit tahallasi tuohon lauseeseen nuo kaksi virhettä, etkö tehnytkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enään
Milloin kielestä on otettu pois viimeinen N?
Mikä ihmeen viimeinen N? Enää -sanassa ei koskaan ole mitään n-kirjainta perässä ollutkaan, vai olisiko joskus Agricolan aikoihin ehkä ollut?
Nykypäivänä tuollainen kysymys saa kysyjän vaikuttamaan vajaaälyiseltä.
Haen loisth tavan tiimi pelaa,,jan. tointa.
Palkha toivo muks-en.ni on 100 000 e/kk.
Voisin aloith aa työn 5 vuoden päästhä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät minkäänlaiset. Kunhan saa selvän, mitä kirjoittaja tarkoittaa, ei haittaa mitään.
Olet siis välinpitämätön ihminen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:38"]
Parhaimpia ovat nämä täällä jotka nenä tutisten arvostelevat muiden oikeinkirjoitusta ja itse kirjoittavat pieleen.
[/quote]
Nenä tutisten :D