Minkälaiset kirjoitusvirheet antavat kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan?
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
Kommentit (198)
Lauseen aloittaminen pienellä kirjaimella. Ns. palsta-akateemisten vaiva.
Viikonpäiven ja kuukausien kirjoittaminen isolla alkukirjaimella. Ko-sanan käyttäminen kun-sanan sijasta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:29"]Raskautua! Olen sanaton ja oksennan.
[/quote]
Sama täällä! Kamala sana, ruma suorastaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:33"]Mun mielestää noloa on nillittää jostain pilkkusäännöistä ja kirjoitusvirheistä palstalla missä moni kirjoittaa kännykällä tai tabletilla.
Mutta kieltämättä tulee tyhmä vaikutelma ihmistä jotka kirjoittavat sanoja väärin. Reagtio nje.
[/quote]
Kysyitkö tuon kysymyksen itseltäsi?
"Mun mielestää noloa on nillittää jostain pilkkusäännöistä ja kirjoitusvirheistä palstalla"
Tämä on helppo tapa erottaa grannyt hottiksista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:02"]
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
[/quote]
En tee minkäänlaisia johtopäätöksiä ihmisten kirjoitteiluista,varsinkaan netissä. Nykyään kirjoitellaan puolihuolimattomasti puhelimella ja padilla , on ennakoivaa tekstinsyöttöö jne. Ennakoiva tekstinsyöttö kirjoittelee mitä sattuun ja näppäilyvirheet kosketusnäytöiltä on hyvin yleisiä
Yhdys sana virheet. Jotkut erikoistapaukset ymmärtää, mutta kori pallo on jo liikaa...
Kun kerran halutaan sanoa "alkaa tekemään" (vaikka sen alun alkaen on ollut väärin), niin miksi hitossa ei sitten voida sanoa "pystyä tekemään", joka olisi oikein, vaan sanotaan "pystyä tehdä"? Tämä väärä rakenne on yleistynyt valtavasti. Aivan kuin ihmisillä ei olisi minkäänlaista kielikorvaa!
Argumentointi yleispätevillä jutuilla "Niin pakolaisia tulee Suomeen koska täällä on hyvä sosiaaliturva".
Johdattelu ajattelemaan itse, tyypillistä itäsuomalaisille.
Tyhmyys on itsevalittua ei aina älykkyyden puuttumista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:57"]
Päivämäärien merkitseminen näin: 15.7
Jonkun mielestä viidestoista heinäkuuta on siis viidestoista seitsemän.
[/quote]
Joo tuo on ärsyttävää. Nykyään myös muotia. Mua jopa tässä kerran "opastettiin", että ota tuo jälkimmäinen piste pois kun ei siinä kuulu olla. Juu eipä kuulu ei.
Suomalainen, Helsinkiläinen tms. adjektiivin kirjoittaminen isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.
Olin eräässä seminaarissa vieraspuhujana ja toimitin suomen kielisen esitysmateriaalini etukäteen järjestäjälle. Siellä järjestäjän edustaja oli "korjannut" esityksessäni olleen suomalainen-sanan ekan kirjaimen isoksi. Argh! Taisi olla joku insinööri. Onneksi ehdin väliin ja korjasin sen takaisin ennen esityksen alkua. Mietti varmaan, että kun se englanniksikin kirjoitetaan Finnish, isolla alkukirjaimella. Ollaan siis olevinaan fiksumpaa kuin ollaankaan.
Alottaja on selvästi nero, Onnea!
Onko Ap.lla sivistyksessä aukko?
Jos lauseen rakenteet on päin persettä, niin se tökkii ehkä eniten. Joskus lauseet ovat sellaisia, että ei ymmärrä mitä niillä yritetään sanoa.
Väärät kirjaimet tai puuttuvat kirjaimet sanojen seassa ovat vain näppäilyvirheitä. Tulee kosketusnäytöllä todella helposti.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:28"]Suomalainen, Helsinkiläinen tms. adjektiivin kirjoittaminen isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.
Olin eräässä seminaarissa vieraspuhujana ja toimitin suomen kielisen esitysmateriaalini etukäteen järjestäjälle. Siellä järjestäjän edustaja oli "korjannut" esityksessäni olleen suomalainen-sanan ekan kirjaimen isoksi. Argh! Taisi olla joku insinööri. Onneksi ehdin väliin ja korjasin sen takaisin ennen esityksen alkua. Mietti varmaan, että kun se englanniksikin kirjoitetaan Finnish, isolla alkukirjaimella. Ollaan siis olevinaan fiksumpaa kuin ollaankaan.
[/quote]Ei minua tuollainen häiritse, se ei vaikeuta mitenkään asian ymmästämistä. Sama kuin enään sanan käyttäminen, ei se aiheuta mitään sekaannusta. Ehkä joku saa tyydytystä kun saa puuttua pilkunnussintamielessä väärään kirjoitusasuun, mutta minua se ei haittaan.
Sen sijaan jos käytetään ilmaisua "puolet kalliimpi" kun tarkoitetaan että "kaksi kertaa kalliimpi" niin siinähän alkaa olla rahallisesti jo aika helvetin suuri virhe ja se tämä kyllä jo ottaa päähän.
Täällä joku mainitsi totta kain. Eikö se nimenomaan ole "totta kai" eikä "tottakai"? Muistan kun lukion ensimmäisenä vuonna ihmettelin tuota hirveästi, kun se äikän kirjassa luki.
Kauheimpia virheitä ovat täällä jo monen mainitsema enään ja kansallisuuteen liittyvien adjektiivien kirjoittaminen isolla (Suomalainen, Englantilainen). En myöskään ala ikinä mitään tekemään, vaikka se olisikin kielitoimistossa armahdettu.
Parhaimpia ovat nämä täällä jotka nenä tutisten arvostelevat muiden oikeinkirjoitusta ja itse kirjoittavat pieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:52"]
- Hän lienee omaa useita hyviä piirteitä.
- Hän lienee osaa uida?
ARGH! Miten se voi kuulostaa kenenkään korvaan oikealta.
[/quote]
Tuota olen usein ihmetellyt, että miksi joillakin on niin suuri mieltymys käyttää potentiaalia, vaikka ei sitä hallitse? Voihan sen asian sanoa yksinkertaisemminkin, jos ei ole varma miten potentiaalia käytetään.
[/quote]
Minusta tämä on täällä mainituista rikkeistä raivostuttavin. Täytyy olla rautainen luotto omaan kirjoitustaitoon ja täysin kuuro kielikorva, jos nuo esimerkit kuulostavat hyvältä. Bloggarit "lienevät varmaan keskittyvät" niihin rakkauslaukkuihinsa, ja äidinkielen tunneilla on lakkailtu kynsiä kera herkullisten kevätsävyjen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:38"]
Parhaimpia ovat nämä täällä jotka nenä tutisten arvostelevat muiden oikeinkirjoitusta ja itse kirjoittavat pieleen.
[/quote]
Heh, no sinähän olet yksi hyvä esimerkki.