~~HEINÄSIRKKOJEN ke-pe~~
Laitetaan nyt pari päivää, kun on ollut suht hiljainen alkuviikko..
Kommentit (35)
Ilmoittelen kyllä heti kun tuloksia sitten tulee testistä. Hiukka pelottaa testikin kun eikö ne neulalla tosta mahan läpi sen ota :(
Kesähelinälle voimia odotella sitten taas tuloksia lapsivesipunkltiosta, toivottavasti menee kaikki hyvin siellä!
Sokerirasitustestistä. Minäkin ilmeisesti olen joutumassa sellaiseen :( Mulla oli painoindeksi kuulemma just siinä rajoilla, mutta testeihin pitäs kuiteski mennä. En kyllä tahtois. Esikoiselta, jota odottamaan alkaessa lähtöpaino oli paria kiloa isompi, tuli painoa raskauden aikana 9kg eikä ollut missään mitään moittimista, verenpaineet, hemoglobiinit ja valkuaiset hyvät aina. Miksi nyt sitten joudun ilman syytä niihin testeihin?? Jos painokaan ei taas nouse ja kaikki muukin ok, niin silti pitäs vaan mennä. Ärsyttävää. Siis mitä tuo sokerirasitustestin tulos nyt oikein sitten ees kertoo? Jos arvot on koholla niin mitä se tarkottaa mulle ja mitä vauvalle? Minä oon aina yhdistämnyt noi sokerirasitushommat vaan raskauden aikaiseen runsaaseen painon nousuun ja raskausdiabetekseen, enkä oikeastaan tiedä siitä mitään. Kertokaa miksi noita testejä tehdään, mitä niistä oikein selviää? Mitähän mulle sanotaan jos kieltäydyn??
Kiva muuten kuulla että suviandella ja heddastiinalla oli neuvolat menneet hyvin :) Ja suviandelle olan taputus painon tiputuksesta! Noita uutisia on aina kiva kuulla omalla kohdalla ;)
Heddastiinako se eilen mietti kestovaippajuttuja ja aikoi tehdä niitä housunmallisia fleece kuoria jo valmiiksi?? En olekaan itsekään vielä fleece kuoria housun mallisina tehnyt, voisipa kokeilla :) Hmm... Sitähän voisi tehdä vaikka ihan pitkälahkeisia fleece housuja, joissa haaraosa ois vaikka vahvistettu, niin niitä vois sitten pitää pelkästään sisävaipan päällä.... Mutta vastasyntyneelle maitokakkamasiinalle kannattaa varata myös kuoria, jotka saa avattua, kun jos sitä maitokakkaa tulee enemmän kerralla ja sitä törähtää sisävaipasta ulos, niin pöksymallisia kuoria pois vetäessä voi sitten kivasti sotkeutua vauvan jalatkin... Mutta vähän isommalle ja varsinkin jo kovasti liikkuville taaperoille nuo housunmaliset ovat kyllä kätsyjä!
Niinaemo rv 17+2
Minulla otettiin ihan normaali hemoklobiini sen kolme kertaa, eikä tarvinnut antaa mitään muita verinäytteitä. Litku nyt ei ollut niin kamalaa, mutta ei sitä kyllä ilokseeenkaan juonut. Otin eväät mukaan, että sain heti syötyä rasituksen jälkeen, ettei ihan katolleen heitä=). Mullakin on taas uudelleen edessä kun on tuo painoindeksi just sillä rajalla, että tekeevät. Moni on kyllä sanonut, että tuo rasitus on ihan kamala, mutta löytyy myös niitä joita se ei ollut paha (taidan olla vähän vinksahtanut, kun minusta se ei ollut..)
Minäkin olen menossa sokerirasitukseen. Ekassa raskauksessa täti ei olis laittabut, mutta mäpä VAADIN sinne pääsyä! Niinaemo taisi kysellä, että miksi sellaiseen pitäs mennä. No, nykyään kun yksi suurimmista synnytyksenaikaisista riskitekijöistä on ns. sokerivauvat- eli vauva kasvaa kohdussa liian suureksi ja tekee synntyksen vaikeaksi. tämä on nykyajan ilmiö, nkun sokeri on lisääntynyt ruokavaliossa. Raskausdiabeteksen tärkein riskitekijä on toki ylipaino, mutta voi siihen sairastua hoikempikin. Toisaalta, kaikki ylipainoiset eivät sitä saa. Kannattaa käyttää kuitenkin testit hyväkseen ja mennä. Tiedät sitten ainakin välttää sokeria raskausaikana ja syödä ns. diabeetikon ohjein 8joita saa th:lta).
Mulla ei ole sokerin kanssa ollut ongelmia- päinvastoin, ne ovat aina liian alhaiset! mutta menen testiin taas kuitenkin. Minusta se ei tehnyt mitenkään pahaa, tosin olen tottunut pistelemään ihmisiä ihan ammattinikin puolesta, joten en todellakaan ole piikkikammoinen;). Se glukoosilitku ei tosiaa ole mitään herkkua, mutta menee....
Neuvola itselläni vasta perjantaina, eilen taisin tuntea illalla pieniä potkuja kohdusta!:)
Nyt mentävä, poika huutaa pyyhkimään;)
Sitruska rv 17+3
Täällä ollaan masua kasvateltu niin ahkerasti, ettei aika oo riittäny kirjottaa tänne. Tosiaan tämän rv aikana vatta kasvanu ihan hirveesti. Vaukirja mukaan tolla viikolla pienelle tulee pituutta lisää 4 cm, joten en yhtään ihmettele tätä pyrähdystä! Maanantaista asti on kyllä ollu hieman epämiellyttävä olo. Maanantai aamuna jäi pyyhkies pisara kirkasta verta paperiin ja samoin tiistai iltana. En vaan tienny mistä se mahdollisesti tuli joten vein pissanäyttteen aamulla. Se oli puhdas. Alavatta on ollu epämiellytävän tuntunen ja päivän aikana kun joutuu moneen kertaan nousemaan tuolilta niin ei tunnu hyvältä. Voi johtua kyllä nopeasta vattan kasvustakin. Ens ti olis vasta seuraava neuvolakin.
Te jotka ootte hankkinu tukivyön, niin mistä kohti teillä selkä on kipeä? Itellä tosi alhaalta, joten auttaiskohan siihen semmonen tukivyö?
Rakenneultra on kuukauden päästä ja kumpikin meillä toisaalta haluais tietää, mutta ei olla varmoja. Luultavasti pyydetään kirjoittamaan paperille kumpi on jos vaan näkyy. Saadaan sitten kattoa, kun ollaan asiasta varmoja.
Nyt alkaa kilot tasaantua pikkuhiljaa. Aluksi lähti kolme kiloa ja nyt näyttäis tulleen reilu kilo takaisin. Ruokakin maistuu kyllä paremmin!
Lauantaina olin tuntevinani pari kiepsahdusta ja hipsaisun. Ihanalta tuntui! Sen jälkeen oonkin joka ilta yrittäny kuulostella, mutta kun on niin hyvät unenlahjat, että nukahdan parin min päästä kun oon pään laittanu tyynylle, että se siitä!
AnnaMaria ja Mimma rv 16+0
Minun ei varmaan tule useasti kirjoitettua mutta laitampa nyt muutaman rivin.Itselläni on laskettu aika 2.7 ja ennestään on tyttö 1/05.nyt odotellaan sitten poikaa.Jouduin käymään istukkatutkimuksessa kun np ultrassa niskapoimu oli 3mm, mutta kaikki hyvin.sieltä sain tiedon sukupuolestakin kun kysyin.Ei ollut kyllä kiva odotella kolmee viikkoo tuloksia...
Muuten raskaus on mennyt suhtkoht hyvin mitä nyt eto tonne 17 viikolle ja liitossäryt on tainnut tulla jäädäkseen:)
Minulla on trikoinen ja kudottu kantoliina odottamassa jo vauvaa.
Eikös uudessa äitiyspakkauksessa ole uutuutena kestovaippa,vai olenko kuullut väärin.
no niin kirjoittelu loppu siihen, tyttö heräs:)
Adelia 18+3
Mutta nyt ole kyllä sitä mieltä, että entistä enemmän en tahdo turhaan mennä koko kokeeseen... :) Ensinnäkin esikko oli syntyessään vähän liiankin pieni, 2,8 kg, niin että toinen voisi olla ihan mielelläänkin vaikka vähän isompi! Ja mun ruokavaliosta ei pitäis löytyä liikaa sokereita, syön yleensä vain tummaa leipää, en syö hedelmä karkkeja enkä juo limsaa, siiderikään ei nyt maistu enkä tykkää myöskään mehuista, paitsi harvoin kuitenkin juon jotain tuoremehuja. Pitääpä kysyä vielä siltä meidän th:lta että onko ihan pakko mennä niihin testeihin..... Vaikka eihän niistä mitään haittaakaan ole. Tuntuis vaan vähän turhalta mennä niihin.
Kommenttia tuohon sokerirasituskokeeseen. Minäkin koin sen ekalta raskaudelta, ja kamaa oli se litkun juominen. Oksetti ja etoi, mutta arvot oli ihan ok. Sen koommin sitä ei ole tarjottu eikä tässä kolmannessakaan raskaudessa kukaan ole asiaa edes maininnut. En tiennytkään, että painoindeksi siihen vaikuttaisi automatisoiden testin. Mikä sen pitää olla, että siihen joutuu sen vuoksi?
Terveellisesti yritän minäkin syödä edelleen, kun olen vanha painonpudottaja niin yritän pitää ne kilot poissa ennakkoon.
Täälläkin raskaus näkyy jo selvästi. Töissä lapset eivät ole vielä kommentoineet, mutta kerron heille heti tuon rakenneultran jälkeen. Onneksi ehdin tämän lukuvuoden viedä loppuun.
Meillä onkin tuo synnytys sitten juttu erikseen, kun tulee olemaan suunniteltu sektio ja meidän aluesairaalassa oas vauvat leikataan pääsääntöisesti kuulemma rv 38 eli heinäkuun alkuviikoille on odotettavissa iskälle aamuherätys synnytykseen. Jännää!
Nyt on olo karmean flunnsainen, ja pakko oli ottaa panadolia ensi hätiin, kun vesi valuu silmistä ja nenästä. Inhottavaa. Täytyy yrittää levähtää aina tilaisuuden tullen, kun en saikkuakaan viitsisi lähteä hakemaan.
Hyviä vointeja teille kaikille ja peukkuja lapsivesipunktioon meneville!
Carelia ja Tiitiäinen ja 17+3 onkin jo menossa!!! (ei ole tullut niin tarkasti seurattua, mutta äkkäsimpä neuvolakortista, että olin ollut viikon jälkijunassa....)
Just niin, voi Lootuska, ei olis pitänyt kirjoitelle mitään mustikkapiirakasta. Oli ihan pakko sitten saada sellaista :o) Ja nyt on lähes koko piirakka mennyt. No, en nyt ihan yksi herkutellut, oli viisi apuria :o) Kuinkas moni muu heinäkuinen söi tänään mustikkapiirakkaa?
Kesähelinää, kovasti tsemppiä ja toivottavasti tulokset ovat postitiivisia!
Eilen kävin neuvolalääkärissä (eikä mennyt kuin 1,5 tuntia kun lääkäri oli tunnin myöhässä :o( ). Onneksi mies ilmoittikin jäävänsä aamulla kotiin pienempien lasten kanssa, jotta mä pääsin sinne yksin! Siellä sitten olikin pari kyläläistä mammaa lapsineen, mutta eivätpä kyselleet multa mitään, vaikka lapset oli kotona... Ehkä ne pitää mua liian vanhana eikä niille juolahtanut mieleen, että meille olis taas ihan vauva tulossa ;o)
Lääkärissä kaikki oli ok. Hb oli huimat 146, ei varmaan koskaan ole ollut noin hyvä! Joten ei nyt vielä sitten tartte avata tuota rautalitkupulloa. Syke löytyi heti saman tien ja oli 140. Kaikki paikat täysin ennallaan, mutta en muuta kuvitellutkaan kun ei ole supistellut vielä ollenkaan. Painoa oli tullut huimat 300g alusta alkaen, joten kotivaa' an +1-1,5kg ei sitten pitänyt paikkaansa... Ekat liikkeetkin tunsin eilen! Tosin tunsin ne vain kättä vasten kun olin makuulla selälläni ja käsi vatsalla, yks kaks alkoi tuntua pientä poukkoilua :o) Mulla ei siis ole minkäänlaista rasvakerrosta (vielä) tuossa alavatsalla. Viimeksi kun istukka oli edessä, liikkeet alkoivat tuntua tosi myöhään (viikolla 20?),
Eilen kerrottiin uutinen sitten lapsille. Keskimmäiset (poika 8v ja tyttö 6v) olivat vähän ihmeissään, miten meille voi tulla uusi vauva kun meillä on tuo kuopus, joka on vielä vauva (1v2kk). Olivat kuitenkin innoissaan, kuten arvata saattaa ja tytär lupasi hoitaa nykyisen kuopuksen ja poika opettaa sitä lukemaan, minä saan sitten hoitaa uuden vauvan :o) Aika ihania! Esikoistyttärelle (11v) kerrottiin viimeisenä ja yllätys, yllätys, se taisi ollakin se kaikkein innokkain uudesta vauvasta! Ajattelin, että se sanoo, että joko taas... Mutta se oli jo heti kertomassa kavereilleen ja oli pollea kun kellään muulla tällä kylällä ei ole viittä lasta! Eli tänään sitten vauvasta tietää puoli kylää... Lapset " äänestivät" vauvalle tekonimen ja se on nyt sitten Nuppu, on vähän tyttömäinen nimi kyllä, mutta tytöt taisivat vähän kikkailla kun toivovat siitä tyttöä :o) Tosin mulla on taas poika-fiilikset :o)
Joku kyseli joskus aikoja sitten jo matkustamisesta vauvan kanssa. Me oltiin viime kesänä Sveitsissä viikko ja Espanjassa 2 viikkoa. Kuopus oli silloin 6kk ja 8kk. Tosi helppoa on matkustaa vauvan kanssa, joka viihtyy ja nukkuu rattaissa eikä vielä halua juoksemaan. Ruuat ja vaipat otimme kotoa mukaan, niin niihin ei tullut muutosta. Juominen hoitui imetyksen kautta ja oli mulla vesipullokin mukana, muttei se kelvannut. Mukana oli myös sateenvarjorattaat ja turvakaukalo, vauvasänky löytyi aina majapaikasta. Mutta voin siis vain suositella! Ihan pienen vauvan (alle 3kk) kanssa en kyllä uskaltaisi vielä lähteä minnekään ja tuo nykyinen reilu vuosi on kyllä aika hankala matkustusikä kun taaperolla on tahtoa, muttei älyä.
Tinka + Nuppu rv 16+4
Unohdin kommentoida sokerirasitusta... Olen siihen kahdesti joutunut. Ekaksi koska virtsasta löytyi sokeria, toiste koska ekassakin olin... Nyt ei ole terkkari puhunut mitään siitä, että ilmeisesti se jääpi väliin. Mun mielestä siinä ei ollut mitään inhottavaa muuta kuin se paikoillaan istuminen sen 2h. En vain ole tottunut! Meillä se litku oli aika erikoisen makuista, sellaista sitruunaista, mutta ei se pahaa ollut. Tökkäs vaan viiminen mukillinen ;)
Niinaemolle: Me hankitaan sisävaipoiksi nauhiksia ja niihin flanellista lisätehoa. Ainakin teoriassa pikkarimalli riittää ;) mutta sehän pitää kokeilla. Nyt oli mun äiti hurahtanut täysillä kestoiluun ja jutteli äskenkin puoli tuntia eri materiaaleista ja mistä niitä tilataan :D
siitä mustikkapiirakasta :) Mulla vaan on niin extrahyvä resepti (piirakkaan tulee vaniljatuorejuustoa) että eipä oo piirakasta paljoo enää jäljellä.. Ja meitä ei ollut ku kaks sitä tuhoomassa.. Ellei oteta huomiion et pari murua sai esikoinenkin maistaa ;)
Mut ei se piirakka ookkaan mikään kovin iso ja on tosi ohut (selityksen makua).
Onko kellään mulla sellasta inhottavaa kipua tuolla kohdussa? Esim kyykistyessä tai tuolilta noustessa tms? Kun mulla tuntuu sellasta kipua, en osaa selittää tarkkaan miltä tuntuu. Esikoista odottaessa ei tämmöstä ollut. Otin tossa illalla pikkuset unet ja kun sängystä nousin ni pisti niin repäsevästi alavatsaan etten meinannu ylös päästä :( samaten tänään kun kävelin esikoisen kanssa kaupungille niin koko matkan pisteli ja vihloi mahaan. Voiko ne vaan sitte olla niitä kasvukipuja noin voimakkaana vai mistä mahtaa johtua? On se kumma kun reilussa vuodessa unohtaa miltä raskaus tuntuikaan :D
L 16+1
Olen ollut nettipimennossa melkein kuukauden, kun kone päätti tehdä lakon. Huomasin, että ikävöin teitä! Oli ihanaa päästä lukemaan kuulumisianne. Hassua, kun kaikkien raskaudet alkavat olla hieman seesteisimmällä puolella. Ei tarvitse koko ajan jännätä km-uutisia.
Meidän vauveli liikkuu jo reippaasti. Ekat liikkeet tunsin joskus 16+ viikolla ja nyt tunnen jo useasti päivän aikana. Esikoiselta mulla on istukka etuseinämässä, joten liikkeet tuntuivat aluksi paljon vaimeimmilta ja tunsin ne vasta 20 viikolla.
Joku kyseli noista kohdun repäisykivuista. Ne on tuttuja minulle esim kylkeä varomattomasti kääntäessä. Kohdunkannattimet vain muistuttaa liikkumaan rauhallisemmin.
Pääsin ylimääräiseen ultraan, kun kävin polilla tulehdusoireden ja supistelujen vuoksi. Eipä ne mitään löytäneet ja oireetkin ovat nyt ohitse, joten olen tyytyväinen. Oli kiva kurkata pikkusta vaikkakin aivan pikaisesti. Ensi viikolla pääsen sitten oikeaan ultraan.
Olen yövuorossa valvomassa ja ajatukset alkavat seisoa päässä, joten enköhän lopettele. Hyvä jos muistaisi vielä viikkonsa:)
t.mm & pikkuinen 18+4
Kesähelinää, tsemppiä tulosten odotteluun (tiedän tasan miltä se tuntuu), viikot menee hitaasti, eikä oikein osaa mitään muuta ajatella ja sitten pelkää sitä pahinta. Toivon sydämestäni että kaikki on kunnossa.
Enemmän juttua sitten vähän myöhemmin...
nellariina 17+4
Hohhoijakkaa, kun väsyttää taas ;)
Grr..ärsyttää! Olen ilmeisesti hukannut johonkin sen " odottava äiti" -lomakkeen, mikä pitäisi täytellä..Jos se ei löydy autosta, niin sitten pitää varmaan hakea uusi neuvolasta >:( En yhtään osaa sanoa, mihin meni..äippärahahakemus kyllä löytyi repusta.
Meillä on menossa tylsääkin tylsempi matikan tunti, eikä edes tehdä mitään, kuunnellaan vaan! Tylsää..
Huomenna ajattelin lähteä jo vauvantarvikeostoksille ;) Nyt kun vielä ON rahaa :D Tulee kesäkuu menemään tiukille, kun saan opintorahan toukokuun alussa ja sitten ekan äippärahan 29.6. Joten eipä silloin kyllä paljon mitään ostella.. No, ajattelin etsiskellä vain pari tuttipulloa, tuttia ja sitten muutakin yleistarvikkeita..Sellaisia mitä tarttee muutenkin vaikkei vauvaa olisikaan..Toisaalta myös, jos tulee samanlaisia suppareita kuin esikoisesta loppuajalla, niin eipä siinä paljon kauppoja kierrellä.. :/
Eilen oli vauvalla kunnon jumppapäivä tai no melkein koko yö! Taitaa tulla samanlainen yökukkuja kuin siskonsakin oli ihan pikkuvauvana..Valvotti aina yli puolenyön yleensä sinne kahteen..No, molemmat on vissiin tulleet isäänsä! Minähän voisin mennä vaikka iltakahdeksalta nukkumaan ja nousta aikaisin aamulla..
Kohta pitäisi vaihtaa luokkaa ja lähteä ohjelmoinnin tunnille..plaah..taas tylsää! Kun kirjoitetaan (jos perässä pysytään) taululta perässä..Hirveän kehittävää!
Mutta nyt..moro taas hetkeksi ;)
~suviande ja öttiäinen 18+6~
Jiihaa, nyt se loma alkoi ja sen kunniaksi olin aamulla neuvolassa. Hemppa oli yllättäen laskenut 116:sta, kun se on aina ollut abou 130. Mutta oon kyllä ollut tosi väsynyt. Painoa tullut yhteensä 1,7kg joten ei paha. Ja mikä tärkeintä, sydänäänet kuului hyvin, vaikka kaveri luikertelikin aina alta pois. Syle oli 150..saas nähä kumpi sieltä sit tulee.
Tänään olis pyykinpesua ja pakkaushommia, huuomenna lähdetään ajelemaan sinne Lapin suuntaan. Aamulla on vielä esikoisen neuvolakäynti.
Sokerirasitukseen joudun minäkin, kun BMI on just siinä rajoilla. En kyllä millään usko että suuri vauva tulee, kun esikoinen oli alle kolme kiloinen ja samoin ite oon ollut vajaa 2,5kg. Mutta hyvä että tsekkaavat.
4D-ultraan mennään todennäköisesti ja varmaan sinne Felicitakseen Kurjen luo, koska viimeeksi saatiin tosi hyvää palvelua. Mutta sinne nyt on vielä aikaa.
Joten mukavaa loppuviikkoa ja myös ensi viikkoa..olen nettipimennossa ens viikon.
-Tiziana rv 16+1
Olen pitänyt pitkää taukoa kirjoittelusta, mutta lukenut olen juttujanne kovasti. Olen vähän laiskan puoleinen kirjoittelmaan.
Meillä terveyden hoitaja oli kovasti jo huolissaan minun painon noususta koko raskauden aikana on tullut painoa 700g ja viikkoja oli silloin 16+4 Olin vähän hammästynyt kun mielestäni se ei ole juuri mitään. No minulla on lähtöpainoa reippaasti mutta enhän minä nyt laihduttaakkaan voi. Ja painon nousu on melko väistämätöntä raskaana ollessa. Mielestäni. Onko jollakin samanlaisia kokemuksia. Nyt ei tee mieli mennä kyseiselle hoitajalle ollenkaan.
Seuraava ultra on 17.2 eli kohta puoleen ja sokerinrasitustestiin mennään joka tapauksessa. Viimeksi meinasin kyllä tipahtaa loppuvaiheessa ennenkuin sain sitten syödä. Eväät on todellakin hyvä ottaa mukaa että saa heti huikopalaa.
Tony 17+4
Tony: Mulla on pudonnut 3 kg paino siitä, mitä se oli ennen raskautta. Ja saisi vielä pudotakkin, koska mulla on liian paljon tuota lähtöpainoa. Olen saanut pudotettua ja aion vielä pudottaa ihan vain samanlaisella liikkumisella mutta ruokavalion muutoksella. Olen jättänyt ylim. makeat pois (taskussa on aina jotain xylitolhedelmäkarkkeja, jos paha olo yllättää..), syön säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti..Samalla sitten yritän laittaa ruokaa " terveellisemmin" ja hedelmiä on mennyt todella paljon ;) Täytyy vain sanoa, että hyvä minä! Jos sitten vielä nuo vauvan mukana tulleet " kilot" (vauva+istukka..jne..) lähtee tuolla synnärillä, niin olen jo hyvällä mallilla. Mutta muuten en mitenkään " yritä" pudottaa. Muutin todellakin ruokavaliotani hiukan erilaisemmaksi ja terveellisemmäksi. Ja vielä kun kulkee täällä koululla niin saa sitten kontrolloitua paremmin tuota syömistä muutenkin..
Heippa!
Sokerirasituksesta ekaksi, kävin just ite viime viikolla. Ei se nyt niin kamala oo mun mielestä, pahinta on se ettei saa aamulla syödä. Mulla se litku oli ihan ok makuista, kokikselle maistui ja oli happoja (vähän liikaakin...). Verikokeet otettiin sormenpäästä (3 kpl), en oo kuullut että otettaisiin kyynärtaipeesta? Mulla on aina otettu sormesta ja oon käynyt n. 5 kertaa, ed. raskaudessa ja tässä välissä. Kyllä tuon litkun juomisen jälkeen se juoma jotenkin humahtaa päähän, että saattaa tulla kummalilnen olo (heikottaa) mutta ei mulla tuntunut nyt yhtään pahalta. Joskus oon huomannut että ei pysty kunnolla lukea/keskittymään lehtiin sen litkun juomisen jälkeen. Mutta oikeesti, ihan helposti kestettävissä eikä oo yhtään kamalaa! :) Tsemppiä vaan, hyvin se menee! Tylsää se on kun pitää kaks tuntia siellä istua, että ota lukemista mukaan jos et jaksa selata lehtiä sen kaks tuntia! :)
Sitten omaa napaa. Tänään on kyllä taas sellainen ei-huvita-tehdä-töitä-päivä :( Oottaa vaan että pääsis kotiin... Väsyttää ja ärsyttää kaikki, kuten se että saa hypätä vessassa jatkuvasti, plääh... Pöydällä on kasa papereita joita pitäis lukea, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Netissä vaan oon pörrännyt koko päivän ;)
T: Moonagirl rv 19
Heh, koittakaa kestää, sokerimamma valistaa :D
Mulla oli ed. raskaudessa rask.diabetes. Jouduin painoindeksin takia mukaan rasitukseen (se raja on 25, olin just tuon). Mutta olisin varmaan joutunut muutenkin kun mulla oli melkein kokoajan sokeria pissassa (se on toinen syy), sitten kolmas syy on suuri painonnousu raskauden aikana ja sf-mittojen hyppäys yläkäyrille.
No, mullahan ei niissä arvoissa ollut mitään häikkää. No, pissassa oli joka kerta edelleen sokeria (toisaalta, raskaanaollessa munuaiset päästää sen läpi helpommin) ja painoa vaan tuli hirveesti (yht.27kg...). Vaikka en nyt mielestäni kauheesti syönyt, kun suklaatakaan ei edes tehnyt mieli vaikka yleensä olen hirveä suklaan mussuttaja ;) Sitten sain mittarin kotiin ja piti mitata aterian jälkeen arvo ja nehän mulla sitten oli koholla.
Sen jälkeen piti aloittaa ruokavalio, joka oli aika tiukka, 1-2 perunaa aterialla, ei vaaleaa leipää, ei nameja, vähärasvaista/sokeritonta kaikkea, pienemmät annokset (1-2dl keittoja ja pataruokia), hedelmiä ei saanut syödä kuin yhden päivässä, sekin aterian yhteydessä. Ei tuoremehuja paljoa kerralla, kun niissä on tosi paljon sokeria.
Tuo tepsikin hyvin ja sokerit tasaantui. Mulla vaikutti paljon enemmän sokerinnousuun hiilihydraatit, eli vaalean leivän syöminen kuin esim. sokeriset jäätelöt tms, mikä sinänsä oli yllättävää itselle. Loppuraskaudesta arvot alkoi heitellä dietistä huolimatta ja tuli turvotusta yms. Ja tosiaan se 27kg painoa kaikenkaikkiaan. Välillä oli tosi kamala jano ja nälkä, sekin johtui sokereitten heittelystä.
Meidän poikavauva syntyi 4 päivää ennen la ja painoi 3745g että oli ihan normaalikokoinen eikä hänellä ollut sokereissa mitään outoa. Riskinähän on just suurikokoiset vauvat, joilla saattaa sitten sokeriarvot laskea yhtäkkiä syntymän jälkeen, josta voi tulla ongelmia. Raskaudenaikana pääsin vauvan kokoarvioultraan ja sitten jouduin käymään diabetesneuvojalla ja testaamaan kotona sokereita (sormenpäästä pistämällä). Raskautta ei oltaisi päästetty yhtään yli, mutta käynnistyi siis itsekseen ennen la. Hassuinta oli, että mulla mahakin meni sf-mitoiltaan millilleen keskikäyrällä kokoajan, että ainut merkki mun rask.diabeteksestä oli se sokerinen pissi. Sokerirasituksen tuloksista sen verran, että riittää jos yksikin arvo on koholla, niin joutuu ensin tuohon diettihommaan ja jos sillä ei saada laskemaan sokereita niin sitten pitää pistää insuliinia. onneks mun ei tarvinnut. Ja hyvä puoli on, että tuo menee ohi raskauden loputtua.
Tällä kertaa olen jo alusta alkaen vahtinut syömisiäni ja joudun nyt käymään 2 kertaa siinä rasituksessa, 16-17rv ja sitten loppuraskaudessakin. Ja vielä vuosi synnytyksen jälkeen. Jos tuo rask.diabetes puhkeaa niin on vanhana 5 kertainen riski sairastua II tyypin diabetekseen, se on ikävää :( Onneksi ei ollut mitään outoa mun arvoissa ja sain tuon ylipainonkin pois tässä välissä, eikä nyt ole paino noussut samalla lailla. Pidänkin peukkuja että säästyisin tällä kertaa tuolta rumbalta.
TMoonagirl rv19
Taisin huolestuttaa neuvolantätiä oikein urakalla ja just ennen ruokatuntia vielä... Verenpaine sentään oli laskussa ja normaalin rajoissa, jiihaa... Mutta muuten... Kamalaan väsymykseen ei löytynyt syytä, Hb, sokerit ja pissa kunnossa. Paino oli pudonnut kilon joulukuun alusta. En ole tuntenut potkuja. Sydänääniä ei saatu ekalla laitteella kuulumaan... No, sain käskyn levätä (tässä taloudessa, ha!), syödä herkkuja ja koittaa vain lepäillä. Vauvan syke oli noin 140. Pikkuinen päätti yhdessä välissä, että enempäähän ei kuunnella ja rupesi pakoilemaan doppleria. Eli kaikki hyvin mun mielestä, etenkin se kohta herkkujen syömisestä. Hain sitten pähkinäsuklaata ;)
Musta oli tosi jännä, että täti oli merkinnyt liikkeiden kohdalle ?. Aiemmissa raskauksissa vauvan kääntyminen jo on merkitty plussalla. On tainut käytäntö muuttua? Minähän en tunne vielä potkuja, pelkän kääntymisen vain.
Seuraavaksi olis äitipolin kontrolli/rakenneultra 20+0 ja mies koittaa päästä sinne mukaan, jos työt antaa periksi. Seuraava neuvola on 6.3. eli taitaa olla rv 22+3 ja sitten saan ne Kelan paperit täyteltäväksi. En taida ottaa äitiyspakkausta, kun on esikoiselta puku vielä tallessa ja oikein hyväkuntoinen.
Heddastiina 17+5