Opettajilta pitäisi poistaa mahdollisuus ilmoittautua töihin kesäksi ä-lomalla ja hoitovapaalla ollessaan.
Älytön juttu, kesällähän ei ole opettajalla töitä! Se ihminen, joka on ko. opettajan työt tehnyt laitetaan työttömyyskortistoon, aivan sairas juttu. Tähän täytyy saada muutos. Tottakai opettajat 6tätä käyttävät, mikäs sen mukavampaa kuin nauttia kesäpäivistä lähes 3kk palkansaajina. Uskomatonta, että tähän ei olla puututtu.
Kommentit (63)
Olen toiminut opena alaluokilla ja sitten ollut mielenterveystyössä. Jännä vertailla näitä keskenään... Vaikea edes sanoa, kumpi on raskaampaa... Opettajan työssä on suunnittelua niin paljon, että iltaisin ja viikonloppuisin siihen menee niin paljon aikaa... Ja töissä pitää keskittyä 100 prosenttisesti koko ajan. Joka aamu töihin tullessaan pitää olla päässä selvänä minuutin tarkkuudelleen, miten joutaa hoitamaan kaikki hommat; kopioimaan materiaalit, valmistelemaan askartelut, käymään peräti vessassa taikka kahvilla. Sitten kiun vielä ehtis jutella muiden työkavereiden kanssa. Mt- työ joskus ajoittain henkisesti hyvin raskasta ja työaika pidempi. Kuitenkin työajalla voi " jäädä vaikkapa suusta kiinni" jonkun kans, voi ottaa rennosti, joskus hoidella omia asioitaan, puheluitaan, ruokatunnilla käydä työkavereiden kanssa syömässä jne. Ja mukavinta se, että aamulla voi vaan mennä töihin sen kummemmin suunnittelematta ja katsoa mitä päiuvästä tulee. Joskus saa ja voi olla työvire vähän huonompi ku toisinaan, ei tartte kokoanjan olla skarppina... HMMM kummassakin hyvät ja huonot puolensa. Ja kaiken lisäksi opena ollessani olen ollut saman open sijaisena 3 äitiysloman sijaisuutta ja hän on joka kerta palannut lomalta töihin ja nostam´nut loma- ajan palkan. Minä olen ollut kortistossa. Joskus se tympäsee, mutta toisaalta hänell' ä on siihen oikeus. Niin kylllä aion tehdä itsekin jos saan viran siltä puolelta joskus. TOSI REILU OLI SE OPE JOKA OLI´JAKANUT KESÄAJAN PALKKANSA SIJAISEN KANSSA! OLEN KUULLUT ENNENKIN NIIN JONKUN TEKEVÄT!
Mielestäni se oli reilua. Nyt paikkakuntaa vaihdettuani olen itse joutunut tekemään sijaisuuksia, enkä ole saanut kesältä palkkaa koko vuoden työt tehtyäni, vaan viranhaltija on sen nostanut. Kyllä se vähän syö naista.
ja sitten oli kova valivali miten kaikki on jäänyt viime tinkaan
TOSI REILU OLI SE OPE JOKA OLI´JAKANUT KESÄAJAN PALKKANSA SIJAISEN KANSSA! OLEN KUULLUT ENNENKIN NIIN JONKUN TEKEVÄT!
[/quote]
Sijainen saa palkkaa sopimuksensa mukaisesti. Jos kunta tarjoaa sopimusta elokuun puolesta välistä toukokuun loppuun ja työntekijä tähän suostuu, hän ei saa kesältä palkkaa. Lomakorvaukseen hän on oikeutettu siinä missä kuka tahansa kuntatyöntekijä. Viranhaltija ei voi tähän vaikuttaa.
Lukekaa tuolta linkistä virallista tietoa!
http://www.oaj.fi/Resource.phx/oaj/edunv/sijaisenpalkka.htx
Vierailija:
pitää kesälomaa äitiysloman jatkona, jos se ei satu lomakaudelle. Eli jos äippäloma loppuu esim. lokakuussa, niin en voi pitää kesälomaa sen jatkona, koska silloin ei ole kesälomakausi (touko-syyskuu), vaan maksavat kesäloman rahana. samoin talvilomaa en voi pitää äitiysloman jatkona touko-syyskuussa, koska silloin ei ole talvilomakausi. Eli miten niin ois vaan yhdeltä ammattikunnalta pideätetty etu???? Itse en ole opettaja vaan tehtaassa töissä ja tällä hetkellä äippälomalla. Nytkään en saa pitää kesälomaa välissä, kun äippäloma loppuu ja jään kodinhoidontuelle vaan pitää suoraan jäädä kodinhoidontuelle ja ottaa talviloma rahana. Kesäloman maksoivat jo aiemmin rahana, kun olin jo äitiyslomalla kun oli kesälomakausi. Eli niitäkään en voinut pitää äitiysloman jatkona ennen kodinhoidontuelle jäämistä, enkä oisi voinut pitää niitä lomana vaikka palaisin nyt töihinkin, koska ei ole kesälomakausi, niin että revi siitä sitten.Olen samaa mieltä kuin muutkin, että pois opettajilta moinen etu. Ei muutkaan voi kesältä vetää 2,5 kk täyttä palkkaa ja jatkaa sitten äitiyslomaa ja muutoinkin opettajilta sais ottaa moisen palkallisen loman pois. Ei muillakaan ole noin pitkiä lomia. Sama loma eli 24 pv kaikille kesällä tai sitten mielellään kaikille pitempi (tietenkin siinä tapauksessa, että on ollut töissä niin kauan, että on loman ansainnut). Väärin se on minustakin maksaa veromarkoista muutenkin hyvätuloisien opettajien lomia. Minä en ainakaan halua moisia maksaa. Niillekin veromarkoille ois parempaa käyttöä tuolla terveydenhoitopuolella, lasten hoidossa ja vanhusten hoidossa. Siis nimenomaan työnteossa eikä lomailussa!!!
Ei kun adressia alulle panemaan, että poistavat moisen epäkohdan!!!
En halua loisia elättää... edes kesällä!!!Vierailija:
Ikuisuusaihe näyttää tämäkin olevan. Jos virassa olevalta poistetaan " kesäetu" , niin vuosiloma tulisi saada pitää äitiys-/vanhempainloman jatkoksi. Nykyisellä järjestelmällä se ei ole mahdollista. Ei sekään oisi reilua, että yhdektä ammattikunnalta pidätetään muiden nauttimaa etua. Samaan syssyyn voitaisiin uudistaa systeemiä niin, että loman voisi pitää siolloin, kun itse haluaa. Ei tarvitsis aina olla kaikkein ruuhkaisimpaan aikaan oman perheen kanssa lomalla!Ope, joka saa kesänkin ajalta palkan
kateellisia heidän " eduistaan" . Kyllä siinä äkkiä huomaa, ettei kannata vetää asiasta herneitä nessuun. Suurempi se on sijaisen työttömyyskorvauskin, kun open hoitovapaakorvaus. Joten sijainen saa kaipaamaansa työkokemusta ja opettaja kesällä korjausta huonoon hoitorahaansa. Joka tätä kadehtii, tervetuloa opettajaksi!
Terv. hoitovapaalla oleva opettaja, joka on myös ollut joskus sijaisena kesät työttömänä ilman katkeruutta
opena vai - osu ja uppos - se koira älähtää johon kalikka kalahtaa sanoo vanha sananlaskukin =D.
Huomaa sinunkin arvomaailmasi, eli et arvosta kuin ylemmän koulutuksen saaneita =DDDDD. Tiedoksi vaan mieheni on insinööri ja enpä ole sanonut mitä työtä siellä tehtaassa teen - revi siitä sitten hahhaaa....
Muutenkin koko suomalainen systeemi koulu+ iltapäiväkerho on ihan käsittämätön. Useimmissa maissa koulu sisältää ne harrastekerhot ym., jolloin koulupäivä on luonnollisesti pidempi. Ja opettajat tekevät kokonaisen työpäivän. Toki palkkaus täytyy sitten suhteuttaa siihen. Muutenkin opettajat sais siirtyä enemmän opettajista kasvattajiksi.
Virallisena taas olen huomannut, ettei opettajilla taas ole oikeutta ottaa lomia äitiysloman päälle ja sekin on epäkohta.
Vierailija:
Muutenkin opettajat sais siirtyä enemmän opettajista kasvattajiksi.
Varsinkin, kun on vielä verorahoista kyse!
Palkkaus se vasta olisikin mielenkiintoinen juttu. Mikä työnantaja olisi valmis melkein tuplaamaan ison työntekijäryhmän palkan? Halvempaa on ostaa toiminta esim. 4H:lta.
Vuosi vuodelta opettaja on enemmän kasvattaja kuin opettaja, halusipa sitä tai ei. Kun joskus saisikin olla enimmäkseen opettaja ja vanhemmat hoitaisivat oman hommansa.
Ope
Ja opettajat tekevät kokonaisen työpäivän. Toki palkkaus täytyy sitten suhteuttaa siihen. Muutenkin opettajat sais siirtyä enemmän opettajista kasvattajiksi.
[/quote]
Oletko sitä mieltä, että ekaluokkalaiselle jo riittää, että läsnäoleva aikuinen opettaa vain piirtämään, kirjoittamaan lukemaan jne.? Muiden kanssa voi sitten opetella iloja, suruja, elämäntaitoja, sosiaalisuutta jne?
edes yrittää osata kaikesta kaikkea.
Kaikilla muillakin aloilla on oikeus keskeyttää vanhempainloma ja hoitovapaa ilmoittamalla siitä 2 kk ennen keskeytystä ja aloittaa taas uudelleen ilmoittamalla siitäkin 2 kk ennen aloitusta.
Sen sijaan noille sijaisille pitäisi maksaa kesältäkin palkka riippumatta siitä, palaako viranhaltija kesäksi töihin vai ei.
Etuus pois vaan. Yhteiskunnan rahoilla on parempaakin käyttöä. Sijaiset ei sitä rahaa saa, mutta ei se sille vakiopellekaan kuulu!
sivukysymys: Kun opet on palanneet töihinsä kesäksi, niin kai he sitten suunnittelee talven opetuksen sijaista varten???
Vierailija:
Kaikilla muillakin aloilla on oikeus keskeyttää vanhempainloma ja hoitovapaa ilmoittamalla siitä 2 kk ennen keskeytystä ja aloittaa taas uudelleen ilmoittamalla siitäkin 2 kk ennen aloitusta.Sen sijaan noille sijaisille pitäisi maksaa kesältäkin palkka riippumatta siitä, palaako viranhaltija kesäksi töihin vai ei.
työt kouluaikoihin.
Saako opettajat muuten poistua maasta vapaasti kesätöiden aikana? Miksei opettajat anna kesällä tukiopetusta tarvitseville, jotta he olisivat samalla viivalla syksyllä?
http://www.oaj.fi/Resource.phx/oaj/edunv/sijaisenpalkka.htx