Mitä murretta inhoat?
Siis mikä särähtää eniten korvaasi?
Mulle ne ovat Helsingin ja Turun murteet.
Kommentit (139)
Sitä viljan murretta maajusseissa! Asuiko hän turun yläpuolella jossain?
Kamalan kuuloinen murre, kuin olisi joku puhevika! Mul men ny herm tämä murttehe kan.
Vilja on Taivassalosta, eli Turusta vielä länteen päin. Itse turkulaisstuneena oululaisena korvaan särähtää Helsingin murre, äänenpainot ja slangin viljely. Savo on toinen, jota en koe läheiseksi.
Turun murrekin on vielä siedettävää verrattuna Rauman murteeseen. Uh, telkkarista tuli ohjelma jossa yksi mies puhui, ei meinannut saada edes selvää.
En jaksa inhota. Tosin puhun itse turkua niin ehkä en sitten tajua miten jonkun murre voi nostaa verenpaineita.
Korvaani särähtää pahimmin Jyväskylän ja Oulun murteet. Huomaan kyllä muutkin viäntelyt, mutta kestän ne stoalaisesti. Yleiskieli pääkaupunkiseudulla ei koske kielikorvaani.
Haminan/Kotkan. Kamalaa. "minuu" "jonnee" "minnee"
No savo. Ihmeellistä viäntämistä ja kiäntämistä, kierot savolaiset raiskaavat kauniin kielemme.
Kun suomenruotsalaiset puhuvat sekakieltä, suomea ja ruotsia sekaisin, melkei joka toinen sana on "vaihtari". Se ei varsinaisesti ole edes murre, vaan jotain siansaksaa, kun eivät osaa kumpaakaan kieltä kunnolla. Karseeta kuunnella.
Savon murre. Erityisesti sellaisen kimittävän vanhemman savolaisämmän njäähäävällä nuotilla.
Helsinkiläisten tavallinen puhe ei satu minuun, mutta sit kun joutuu kuuntelemaan jotain nenäänsä honottavaa hesalaista niin hakeudun epäkohteliaasti eri seuraan.
se murre, jossa nuo-sanan partitiivi on "nuita". Keski- tai Pohjois-Pohjanmaalla?
Etelä-Pohjanmaalta kaikki, savon murre, stadi, kymi, laphalaiset.
Siinäpä ne joilla ei pisteitä heru.
Meilläpäin puhutaan ainoaa oikeaa koska kukaan ei näköjään inhoa tätä ;-)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:32"]Korvaani särähtää pahimmin Jyväskylän ja Oulun murteet. Huomaan kyllä muutkin viäntelyt, mutta kestän ne stoalaisesti. Yleiskieli pääkaupunkiseudulla ei koske kielikorvaani.
[/quote]
Heiheihei! Eihän meillä jyväääskyläääläisillä oo mitäään murretta!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:32"]
Korvaani särähtää pahimmin Jyväskylän ja Oulun murteet. Huomaan kyllä muutkin viäntelyt, mutta kestän ne stoalaisesti. Yleiskieli pääkaupunkiseudulla ei koske kielikorvaani.
[/quote]
Mitä ihmeen vääntelyä Jyväskylässä on? Mä en ole huomannut muuta kuin Jyvääskylän.
No en poka mithään murretta inhoa. Kaikkea köpöä täälä kyselhäänki ja mitäs se sitä paitti sulle ees kuuluu. Tyhjän kyselijöistä en tykkää kyllä yhthään, son varma se.
Mä olen etelä-suomesta kotosin ja kun muutin tänne pohjois-karjalaan niin inhosin tätä heidän murrettaan, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua olen oppinut sitä rakastamaan ja sitä ei saa miusta kitkettyy pois. Eniten särähtää kaikki etelä-suomen murteet.
En mitään. Ovat suuri rikkaus kauniissa Suomen kielessämme.
Turun murre on kauheaa. Kuulostaa jotenkin niin juntilta ja tyhjäpäiseltä (no hate). Sanojen äärimäinen lyhentely ja se käsittämättömän ärsyttävä nukkuS, kattoSIN verbimuoto. Pää hajoaa. Savon ja Pohjanmaan murteet ovat söpöjä.
t. uusimaalainen