Jos talossa on hämähäkkejä niin se on hyvin hoidettu/hyvässä kunnossa. Mihin tämä väite perustuu?
Kommentit (36)
Ne viihtyy kuivassa, ei pitäis olla kosteusvaurioita silloin
Kodissa, jossa hämäkki asustelee, ei ole kärpäsongelmia.
Ok. Jännä. Eipäs oo tullu tuolta kantilta ajateltuakaan. Kiitos! ;-)
Ap
No kyllä mun kosteusvaurioisessa varmaan homekämpässä on hämähäkkejäkin. Ja kärpäsiä ja kaikkia mahdollisia ötököitä.
Ei ne hämähäkit kärpäsvapaassa talossa oleskele! Kuolis nälkään, ei ne tyhmiä ole
Tarkoittaa sitä, että nurkissa hyörii myös elävää ravintoa mitä ravinnokseen pyydystävät. Eivät ne muuten sisällä majailisi jos niillä ei olisi ruokaa. Tiedä sitten onko tämä erityisen hyvä asia?
Ainoa asunto, jossa en ole nähnyt koskaan hämähäkkejä oli poikaystävän entinen asunto, joka oli tosiaan homeessa.
En siis tiedä pitääkö tuo sanonta paikkansa, mutta tuli vaan mieleen.
Mä en usko tuohon. Olen vuokrannut useita taloja Brittein saarilta loma-asunnoiksi, ja kaikissa kosteissa taloissa vasta hämähäkkejä olikin. Kuivassa ne ei viihdy. Siivouksella ei ole ollut niin suurta merkitystä, tosi tyhjillään olleissa niitä varmaan on enemmän.
Se on ihan vain vanhaa uskomusta, ettei hämähäkki viihdy kosteassa. Sama kuin se, että jos on siiliä, niin ei ole käärmeitä.
Ihan olen lukenut mustaa valkoisella tuosta ja ei ollut av-palstan mustaa.
Meillä on muuten hämähäkkejä JA muurahaisia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:52"]Ei ne hämähäkit kärpäsvapaassa talossa oleskele! Kuolis nälkään, ei ne tyhmiä ole
[/quote]
Jatkoa: meidän alakerran naapuri säilyttää roskista parvekkeellaan. Hämähäkit ovat vallanneet meidän keittiön ja maakuuhuoneen ikkunat, hyvä saalispaikka. Verkko ulos ja sisäl lämpöses odottaa ruokaa. Se että, meillä on hometta, ei häkkejä haittaa
En usko väitteeseen. Meillä on mökillä hometta (menossa purkuun koko höskä ja uusi tilalle) ja kaikenmaailman ötököitä. Kosteus luo hyvät olosuhteet ötököille, joita hämähäkit sitten pyydystävät.
Mitenhän ne hämppisraukat tuolla ulkona selviää, kun siellä on kosteaa aina?
Seinälukki (Phalangium opilio) on hyödyllinen hyönteinen pyydystäessään haitallisia hyönteisiä ja punkkeja. Pitkäjalkaiset ja pallomaiset lukit syövät haitallisia hyönteisiä ja punkkeja, etanoita ja maahan pudonneita hedelmiä. Seinälukki elää talojen varjoisilla seinillä, kesäasunnoissa, kellareissa, kotieläinsuojissa ja muissa ulkorakennuksissa, joista se usein joutuu asuntoihin ja muihin sisätiloihin. Ilman kosteus on tärkeää. Ne eivät pysty elämään asuinhuoneissa eivätkä muissa huonetiloissa, sillä kuivassa ilmassa ne kuolevat nopeasti.
Hyönteismaailman sivuilta
Lukki ei ole varsinaisesti hämähäkki. Lukki todellakin on eläin, joka tykkää kostesta, ilmestyykin heinä-elokuussa kosteaan aikaan ja näkee varsinkin öisin, häipyvät pakkasten tullessa. Mutta varsinaisesti hämähäkeistä en tiedä. Tämä kiinnostaisi itseänikin koska varsinkin poika valittaa että hämyt on vallanneet hänen huoneensa.
No joopa joo.. Asutaan myös Britanniassa ja täällä on aivan hirveästi hämähäkkejä Suomeen verrattuna. Tää talo, jossa asutaan tällä hetkellä, ei oo kyllä missään erityisen hyvässä kunnossa. Vettä on tullut katon läpi alakertaan jo paristakin paikkaa ja hämähäkkejä riittää talon sisätiloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tuohon. Olen vuokrannut useita taloja Brittein saarilta loma-asunnoiksi, ja kaikissa kosteissa taloissa vasta hämähäkkejä olikin. Kuivassa ne ei viihdy. Siivouksella ei ole ollut niin suurta merkitystä, tosi tyhjillään olleissa niitä varmaan on enemmän.
Kosteus ja home on kaksi eriasiaa......
Mitä olen esim. hamstrausohjelmia seurannut, niin pahimmat asunnot on myös homeessa ja samalla jättimäisiä hämiksen seittejä katonrajat täynnä. Mä olen ymmärtänyt, että hämähäkit on siitä käteviä, että syövät muita (tuho)hyönteisiä.
Kuulemma siihen ettei hämähäkit elä kosteassa, toisin kuin murkut.