Ummetuksesta kysymyksiä?
Tyttöni 3-veellä on aina kakka kovalla. Kertokaahan takuuvarmat vinkit. Vältämme kovettavia tuotteita...maidot banaanit ja muut vastaavat. Luumusosetta olen antanut ja yritän juottaa paljon vettä ym.
Mikä aiheuttaa tällasta ja voiko liittyä johonkin allergiaan? Mitä neuvolassa tekevät kun kartoittavat mistä ummetus johtuu?
Apteekista ostin pullon Lactulos nimistä ainetta joka on kuulemma mieto ja voi antaa ylläpitoannoksina lapsillekkin. Soitin sitte yhteen apteekin tiedustelu-numeroon josta kehoittivat et en antais mitään tollasia lääkkeitä:O Nyt on pullo kotona mutta ilmeisesti en uskalla antaa. Mä oon ymmärtänyt et just lapselle annettavat pikku ylläpitoannokset eivät aiheuttaisi hallaa suolen toiminnalle jatkossa...
Asun ruotsissa ja täällä on tietty aineet ja käytännöt erit kun suomessa...onko siellä joku aine mitä voi antaa ylläpitoannoksena lapselle ja tarteeko siihen lääkärin määräyksen?
Huh, monta kysymystä:/
Kertokaahan miten te hoidatte ummetuksesta kärsiviä lapsianne?
Apua, neuvoja, vinkkejä kaipaan!
Kiits etukäteen:)
Kommentit (6)
Mä muistan kuule sut:) Mulla on ollu pitkä palstailu tauko, mutta muistan sut varmaan parin vuoden takaa:)
Joo aiheeseen... Niin mäkin olin ihan ihmeissä noista ohjeista! Kun apteekissa oli vanha apteekkari joka juuri sanoi et aine on mieto ja sitä voi antaa. Sitte soitin sinne apteekin neuvovaan puhelimeen kun pullossa luki et pienille lapsille vain lääkärin ohjeiden mukaan. Tosi outoa, koska tiedän et suomessa asuva siskoni juuri puhui noista mainitsemistasi tuotteista ja et niitä voi huoletta antaa.
No kysyn vielä neuvolasta, mutta taidan kyllä antaa tytölle tuota.
Kiitos vastauksesta!
Moit
Moikka!
Suurempi väestö pienistä lapsista kärsii kovasta ulosteesta. Vauvoista lähes kaikki jossain vaiheessa, ei tarkoita välttämättä sitä että olisi allergiaa. Toisin päin kylläkin, jos aina on ripuli niin se yleensä on merkki allergiasta. Omalla lapsellani on myös kakka kovalla lähes aina. Suhtaudun asiaan ehkä muita lievemmin, koska vanhainkodissa toissä olen :) Mutta asiaan mm. mainittu Levolac on todellakin hyvin mietoa tavaraa, vanhuksilla siitä harvoin on edes apua. Meillä hoitolaitoksessa käyttö on lopetettu, koska vuosien kokemuksella sen olemme turhaksi todistaneet. Se on varmasti totta, että mikään ulostuslääke ylläpitoannoksella ei ole hyvästä, koska suoli myös tottuu lääkkeisiin (suolen perastalttinen liike vähenee). Suolen perastalttinen liike lisääntyy ihmisen liikunnasta. Meillä tytöllä ainakin juoksu leikista tai ulkolenkistä on apua. Vanhuksella huomaa asian heti, jos jää vuoteen omaksi, niin jo alle viikossa ulostusannostuksia joudutaan lisäämään. Ulostuslääkkeitä suositellaan annettavan lapselle esim. n. 3 viikon jakson ajan, kun uloste tämän ajan on löysempää auttaa nimenomaan psyykkeestä johtuvaan ulostamiseen. Meillä ainakin suuremmalti osin psyykkistä ummetusta. Itse olen laittanut kerran 1/2peräruiskeen lapselleni, kun vaihtoehtoja ei enää ollut. Ulostuslääkkeiden vaikutushan perustuu siihen, että lääke lisää ulosteen massaa, jolloin uloste tulee " väkisinkin" jo ulos suolesta. Eihän tämä voi koskaan hyvästä olla, mutta parempi vaihtoehto kuin suolitukos. Markkinoilla on olemassa kyllä mallasuutetta. Joillekkin auttaa joillekkin ei, hyvin yksilölliset vaikutukset. Mallasuute ei ole ulostelääkettä, jota voi huoletta antaa. Kuidut tietenkin tottakai myös hyviä. Olipas sekasta tekstiä :) toivottavasti sait jotain selkoa!
Vielä lisättäköön, etten ole lääkäri, mutta vanhainkodissa 10 vuotta päivittäin ulostuslääke annoksian veivaan. Lääkärithän ei hoitolaitoksissa ulostuslääkkeitä määrää eikä annostele, sen tekee hoitajat. Lapset ovat tietysti asia erikseen. Kysele jos haluat lisäinfoa.
On/off tyyliin tulee palstailtua edelleen, jonkin sortin riippuvuus ja tapa kai tämäkin;)
Sen verran täytyy tuohon brien antamaan vastaukseen " puuttua" että näitä Duphalacin kaltaisia laktuloosivalmisteita voi todellakin käyttää varsin huoletta ne kun eivät ole lääkevalmisteita vaikka lääketermiä niistä käytetäänkin. Mikä tärkeintä eivät vaikuta esim laiskistuttavasti (siis niin että suoli jotenkin tottuisi mikstuuraan ja vaatisi sen käyttöä jatkossakin) suoleen tai sen toimintaan, jos niin olisi niin niiden käytössä olisi ohjeena tietynlainen varovaisuus ja käyttökestossa tiukahkot rajat. Ideana on vain se että mikstuura lisää veden määrää ulosteessa ja tosiaan kulkeutuu muualle elimistöön imeytymättä suoraan paksusuoleen ja sieltä " perille" .
http://www.algolpharma.fi/Pharma/Pharma.nsf/Tuotteetweb/904BC795CD7F5BE…
ton mallas uutteen, en tiiä saako sitä ruotsista vai ei mutta meillä ainakin toimi. Ja mallasuutteen perustehan on että se pehmentää ulostetta.ei laita ripulille yms. Siis jos auttaa, kaikille ei toimi. Ja laktuloosi valmisteita voi antaa.. niinku täällä mainoksessa sanotaan että vauvasta vaariin.
Ja toinen keino on laittaa pottaan lämmintä (ei haaleaa, yli 38 asteen) vettä ja jos lapsi jaksaa istua potalla/istuu ni sekin voi auttaa kun takapuoleen tulee höyryä joka saattaa auttaa ulostuksen alulle.
Kummitytölleni tuo on auttanu, tuo potta juttu.
Kaikkea kannattee kokeilla.
Meidän tytöllä (1 v 10 kk) on ollut vuoden ajan vatsa kovalla. Ruokavalio,ym eivät auttaneet. Tyttö oli puolitoista vuotias kun Kävimme lääkärissä joka määräsi Ratiopharmin ulostuslääkettä ( litran pullosta saa kelakorvauksen). Lääkäri sanoi että saa antaa vaikka 30 ml, pääasia on että vatsa toimii. Olemme antaneet tuota 30 ml aamuisin. Yritimme pienempää annosta ja kakka oli taas kovalla. Ummetuslääke ja ruokavalio yhdessä auttoivat.
Olipas outo saamasi ohjeistus! Täällä myydään ihan reseptivapaana laktuloosivalmisteita useampaakin sorttia esim Duphalac ja Levolac sekä Ratiopharmin edullisempi rinnakkaisvalmiste ja niissä nimenomaan ohjeistetaan että saa antaa vauvasta vaariin ja kyseessä ei ole varsinainen lääketuote.
Alle 1v lapsen annostus on 2,5-5ml/pvässä. Neste kulkeutuu suoraan paksusuoleen ja edesauttaa veden kerääntymistä ulostemassaan ja vesihän pehmentää ulostetta ja auttaa sen ulostulossa.
Eli uskoakseni voit antaa ostamaasi laktuloosimikstuuraa aivan huoletta, kova vatsa voi aiheuttaa myös psyykkisen kierteen eli lapsi ei halua kakata koska se sattuu/tulee naarmuja peppureiän sisäpuolelle ja kirvelee ja se kierre onkin sitten hankalampi saada katkaistua.
Ja muistathan kuidut, päivittäin marjoja, vihanneksia, puuroja, tummaa leipää jne. Sekä vettä, vettä ja liikkumista.