Suomessa on kummallinen tarve aikuistaa lapset jo melkein vauvana!
Tuli tuosta bodykeskustelusta mieleen.
Ehkä tämä on vähän av-mammojen huvia ja asenne, mutta niin Norjassa kuin Ruotsissakin asuneena en voi kuin ihmetellä asennemaailmojen erilaisuutta.
Suomessa on hirveä kiire opettaa lapset vaipoista pois, parivuotiaan jo melkein pitäisi ainakin olla kuiva ja sitä sitten opetellaan sitkeästi kuukausi toisensa jälkeen. Kummassakin naapurimaassa mennään täysin lapsen ehdoilla ja aikataulussa, ja oikeastaan kukaan kaksivuotias ei kulje vielä vaipotta.
Kummassakin naapurimaassa lapset ovat lapsia, jotka puetaan tarpeen ja sään mukaan ja lasten vaatteisiin, ja koska body ON järkevä vaate talvisaikaan, etenkin ulkoilevilla taaperoilla, niin sitä käytetään paljon. (En ole ikinä kuullutkaan, että bodylle olisi joku käyttöikä, ja asun Norjassa tällä hetkellä) Kaupoissa on hyvin ohuita, hienosta merinovillasta tehtyjä bodyjä, joissa kokoja kolmevuotiaille asti. Samaten sukkahousut, Suomessa kiihkotaan etteivät pienet pojatkaan voisi käyttää sukkahousuja, haloo miten naurettavaa! Täällä sukkahousuja käyttävät kaikki pari-kolmevuotiailla. Lapset ovat LAPSIA, joiden ei tarvitse tuossa iässä miettiä, mikä on lapsellista/tyttömäistä/poikamaista. H&M:n ja Lindexin tyyliset vaatteet ovat esim. Norjassa vähän tasottomia halpisvaatteita, ja täällä on usein jopa ihan lehdistötason polemiikkia " bikineistä" yksivuotiaille ja just nyt esim. " rintsikkatopeista" kolmevuotiaille, ja niitä vedetään pois myynnistä.
Ehkä tuon väkisin ja mahdollisimman nuorena aikuistamisen takia Suomessa onkin Pohjoismaiden suurimmat lasten masennus- ja itsemurhaluvut?
Kommentit (51)
Kyllä se minun mittarilla kalpenee aika paljon esim. sen rinnalla, ettei yhtään seurata mitä pelejä lapsi pelaa tai missä sivuilla netissä notkuu, ketä tapailee jne
Lapseni kulkivat bodeissa varmaan pari vuotta. Vaipat heillä oli kolmivuotiaiksi. Vielä on yövaipatkin.
Kyllä olen saman huomannut, että useimmilla niin kiire saada lapsistaan PIKKUAIKUISIA! Kamalaa.
sellaiset jutut, kun jo aivan pieniä vauvoja yritetään opettaa nukahtamaan yksin. Ja kaikessa ajatellaan aina, että jos vauvalle nyt annetaan jotain periksi, niin siitä tulee tapa, josta ei kai vielä rippikouluiässäkään olla päästy eroon. Ihan kuin pieni vauva osaisi ilkeyttään vaatia huomiota ja hellyyttä.
Mulla on reilu 1v. lapsi ja olin jo kovasti lähdössä tekemään hänestä isompaa kuin on. Onneksi hälytyskellot alkoivat soida ja nyt mennään taas lapsen ehdoilla... Tosin bodyja ei olla vähään aikaan käytetty, kun minusta ne on hankala pukea liikkuvalle lapselle.
nyt joku vauvapuolella kauhistelee että 5-kuinen itkee mummon hoidossa. Kauheaa kun vanhemmat TOTTAKAI haluavat ja heidän TÄYTYY päästä shoppailemaan yhdessä. Onhan sitä jo niin kauan kärsitty siellä vauvan kanssa... ja sitten tulee kannustavia vastauksia kuinka jopa 9-kuinen välillä itki mutta sitten tottui onneksi. Niin ja että on suorastaan noloa että juuri oma vauva itkee hoidossa kun muut on niin tyytyväisiä.
" koska vauva ei tajua mitään kunhan sitä joku hoitaa"
lapsi laitetaan 1veenä hoitoon " koska kyllä siinä iässä tarvitsee jo ikäistä seuraa" (tämän sanoin ammattikasvattaja tuttavani???!
Lapselle teetetään avain eskarikesänä ja eskarin kulkeekin itse ja tulee sieltä 12 jälkeen kotiin ja on itsekseen n.klo 17 asti. (tämäkin äiti oli hoitoalalla)
Näitähän riittäisi, mutta tulen niin vihaiseksi, etten taida jaksaa jatkaa listaa.
T. kohta 2veen äiti, jolla body, vellipullo, perhepeti, tarhapaikka ei ole ajankohtainen. kerhoissa ja muskareissa käydään joten tynnyrissä ei tule kasvamaan.. (mummolakin on vieressä jossa käydään 1x/vko
mutta hyvä jos edes suomalaiset pyrkivät pienentämään vaippavuorta. Paitsi jos norjalaiset ja ruotsalaiset käyttävät enimmäkseen kestoja.
Lapsia ei saa lelliä, eikä paapoa. Lapset pitää karaista jo pieninä, vastoinkäymiset ja epäonnistumiset kasvattavat ja vahvistavat itsetuntuntoa. Kivaa saa olla vain silloin, kun se aikuisten mielestä on sopivaa. Erityisesti koulussa ei saa olla kivaa, siellähän pitää vaan oppia, paitsi silloin saa olla kivaa, kun ope niin määrää.
Suulle pussailu on perverssiä ja vielä pervompaa on imettää yli yksivuotiasta. Lasten pitää olla pienestä asti omatoimisia ja tietenkin REIPPAITA. On parempi lapselle, että hänet viedään päivähoitoon, ettei tule ihan mammanpoikaa tai -tyttöä. Ja jo vauvoilla pitää olla muotikuteet, viis käytännöllisyydestä tai mukavuudesta. Salkkareita voi seurata ihan hyvin jo 5-vuotiaat. Eikös presidenttikin ollut sitä mieltä, että lasten pitäisi ottaa enemmän vastuuta elämästään?!
Tietysti pitää vauva nukuttaa omaan huoneeseen, ettei vaan totu (!) vanhempiensa läheisyyteen, sitähän se sitten vaatis loppuelämänsä. Rattailla ei voi lykätä yli 2-vuotiasta ja siitä pitää kilpailla, minkä ikäisenä vaipat saa pois. JNE...
Vierailija:
sellaiset jutut, kun jo aivan pieniä vauvoja yritetään opettaa nukahtamaan yksin. Ja kaikessa ajatellaan aina, että jos vauvalle nyt annetaan jotain periksi, niin siitä tulee tapa, josta ei kai vielä rippikouluiässäkään olla päästy eroon. Ihan kuin pieni vauva osaisi ilkeyttään vaatia huomiota ja hellyyttä.
Eikö se jos mikä ole lapsentahtisuutta vaistovanhemmuutta, että yrittää vastata myös vauvan vessahätäviestintään? Minusta on pöljää ensin pakottaa vauva opettelemaan vaippaan pissaamista ja kakkimista ja sitten opettaa vaipoista pois. Ennemmin yritän välttää vaippojhen käyttämistä kokonaan, ja sen avulla lapset on kyllä ihan itse halunneet luopua vaipoista heti, kun ovat osanneet siitä kertoa eleillään ja toiminnallaan. Yleensä reilu 1-vuotiaina kesällä. Miksi siis pitäisin bodeja taaperoilla, joilla ei ole vaippojakaan? Nehän on tosi hankalia potalla/pöntöllä käydessä. Sukkikset kyllä ovat olleet käytössä vielä 3-vuotiaalla pojallakin.
Muuten olen samaa mieltä siitä, ettei lapsuutta pitäisi keinotekoisesti aikuisten lähteä lyhentämään. Huoleton lapsuus on muutenkin liian lyhyt!
asumme maassa missä koulu alkaa vuotta aikaisemmin. No erehdyin kerran täällä ihan sivuseikkana mainitsemaan että haen sillon juuri 6-vuotta täyttäneen esikoisen koulusta joka päivä, matka on pitkä ja ylitettävänä on monikaistaisia autoteitä, valot ovat sillon tällön rikki jne. Ja siis hakisin varmaan muutenkin koska tykkään mennä lasten kanssa kävelylle, mikäs sen parempaa yhteistä aikaa esikoisenkaan kanssa on kun yhdessä kävellä koulusta kotiin.
Arvatkaa miten kimppuuni hyökättiin: lapseni ei vielä 18-vuotiaanakaan osa itse solmia kengännauhoja, kuoria perunoita tai mennä mihinkään itse. Kuinka saatankaan noin isoa passata ja HAKEA koulusta. Tämä oli ihan ennenkuulumatonta!
Siinä mielessä kannatan sitä " aikuistamista" , että kyllä 2v+ pitäis jo olla aika hyvin vaipoista pois.. Meillä tyttö oppi 2v5kk päiväkuivaksi ja pottaili jo pitkään ennen sitä (vaihtelevalla menestyksellä), mutta nyt poika on 2v1kk eikä ole onnistunut kuin kerran potalla saamaan " saalista" . No, aikanaan varmaan onnistuu, mutta en ala pakottamaan..
Body on meillä käytössä ihan joka päivä. Mitä kätevin ja käytännöllisin arkivaate! Ei tulisi minulle mieleenkään pukea 2-vuotiasta jatkuvasti sammareihin ja kauluspaitoihin.. höh! Ei minua hävetä ainakaan bodyn käyttö, eikä pitäisi ketään muutakaan.
Yökyläilyä me emme harrasta, mutta sydämestäni olisin toivonut mummoilta vähän edes kiinnostusta lasten hoitoon. Mutta käytännön pakosta ja toki omasta halustammekin, lapsemme eivät ole ikinä olleet yökylässä vielä, eikä juuri päivisinkään muiden kanssa..
En minä ainakaan halua nöyryyttää lastani pitämällä noin isoa vaipoissa. Toiseksi, kuka hullu mitään vellejä antaa vielä noin isolle ja tuttipullosta??
Jokainen vähänkään valveutunut tietää että vellejä ei suositella eikä myöskään tuttipulloa noin isolle.
Itse kyllä halusin vaipoista eroon mahdollisimman aikaisin, pääasiassa siksi että mua kauhistuttaas e jätteen määrä, vaikka käyttäisikin kestoja niin pesuaineet ja pyykkikoneen pyöritys...
Muutenkin miusta on turhaa pitkittää sitä vaippakautta, helpompaa sekä lapselle että vanhemmille että osaa käydä potalla/pytyllä. Ei lapsi siitä aikuiseksi muutu.
Suomessa on paras spermanlaatu... miksiköhän?
minusta pitää alottaa sillon kun lapsi on valmis. Jos joku on vamis 1+ vuotiaana niin sehän on kaikille hyvä asia. Itse olen kummastellut niitä jotka ovat kaksivuotiaita pitäneen pakolla ilman vaippaa ja sitten valittavat että vahinkoja satuu aivan jatkuvasti. Kuitenkin ihan periaatteesta ei laiteta vaippaa. Tällaisessa tapauksessa minusta pitäisi vaan hyväksyä että lapsi ei ole vielä valmis vaikka naapurin Liisa olisikin ollut jo samanikäisenä täysin päiväkuiva!
Kent, muistan tuon ketjun, täysin käsittämätöntä.
Suomalainen spermanlaatu on romahtanut viime vuosikymmeninä, eikä taida juuri erota muista pohjoismaista tällä hetkellä. Sperman laatu oli parempi menneinä vuosikymmeninä.
Vierailija:
Suomessa on paras spermanlaatu... miksiköhän?
Vauvoista ja pikkuisita taaperoista tehdään isoja..
Vaipoista minunkin esikoiseni pääsi kyllä siinä 2-vuotiaana, enkä nähnyt siinä mitään " lapsen pakottamista" , hän vaan alkoi itse ilmoittamaan hädän ja sitten käytiin potalla..
Mutta kun tutista, pullosta, äidin vieressä nukkumisesta, kotihoidosta ja niin paljosta muustakin pitäisi mahdollisimman äkkiä luopua, ettei vaan totu jne, niin pahalle tuntuu..
Ja sitten minulla on vielä ihan oma mielipiteeni, jolle löytyy paljon vastustajia, mutta kuitenkin..minusta näistä pienistä tehdään isosiskoja/veljiä aivan liian aikaisin..eli kun esikoinen on juuri ja juuri vuoden täyttänyt, jo tulee äidille uusi vauva syliin ja esikoisen pitääkin olla se reipas isosisko/veli.
Minulla on kolme lasta ja esikoiseni tuli isosiskoksi ollessaan 2,5v. Silloinkin hän tuntui vielä hirveän pieneltä, mutta ilmeisesti oli valmis kuitenkin, koska kaikki meni niin hienosti..
miksi kaikilla on joku ihme klisee päässä että kun vauva syntyy niin esikoisesta pitää tulla iso. mulla ainakin esikoinen on ihan yhtä pieni kun oli aiemminkin, saa pitää tutit ja pullot, saa nukkua äitin vieressä, olla kotihoidossa jne. nyt mulla vaan on kaks pientä. toki vauva verottaa äidin aikaa mutta ennen se aika varmaan meni johonki muuhun, nyt mulla on vaan vähemmän ns. omaa aikaa. eikä yhtään haittaa.
Paluumuuttajana Suomeen en voi kuin kauhistella näitä lapsiaikuisasenteita. Lapsiparat.