Hikoilu ennen kuukautisia? Mistä johtuu?
Heips,
odottelen menkkoja alkavaksi, että eka ivf pääsisi käyntiin. Siirtoon on käytetty primoluteja, ja jouduin viikko sitten nostamaan annosta 2 pilleriin päivässä, kun menkat meinasivat alkaa liian aikaisin. Koko viime viikon kärsin hirveästä hikoilusta aamuisin, ihan vaan aamiaista syödessä pukkas näkyvän hien pintaan. Nyt pari viime yötä ovat olleet ihan kauheita, hikoilen ja palelen yhtäaikaa eikä nukkumisesta meinaa tulla mitään. Eilen illalla lämmöt laskivat vihdoin alle 37 asteen, ovat huidelleet lämmön puolella koko primolutkuurin ajan.
Onko tällainen hikoilu ihan normaalia ja liittyykö se jotenkin progesteronin määrään ja sen vaihteluun?? Mulla kun ei omaa kiertoa juuri ole, niin en tosiaan osaa arvioida pitäisikö olla huolissaan vai ei. Olen kuullut sumujen aiheuttamasta mummotaudista, mutta eikös se liity pikemminkin hormonien alasajoon kuin niiden korkeaan määrään? Vai liittyykö se nimenomaan siihen, että tuolloinkin progesteronin määrä laskee ja siksi hikoiluttaa?
Jos jollakin on tietoa tai arvelua tai omia kokemuksia, olisin kiinnostunut kuulemaan!
Kommentit (7)
Minäkin odottelen ihan mielenkiinnolla, mitä muut vastaavat. Itse olen kärsinyt yöhikoilusta muutama yö ennen kuukautisten alkua jo monen vuoden ajan - joskus hikoilen enemmän, joskus vähemmän. Usein hikoilu jatkuu myös aamutoimissa. Kun kysyin asiaa lääkäriltä, niin hän sanoi, että johtuisi juuri progesteron hormonimäärien ns. romahtamisesta juuri ennen kuukautisia.
Myös kaikissa 3 ivf:ssä olen hikoillut ennen vuodon alkua ja passeissa. Ja varsinkin nyt tässä viimeisessä ja varsinkin viimeyönä tavalla, jollaista koskaan ennen en muista kokeneeni. Ihmetyttää hikoilu sinällään hoidoissa, koska lugesteronhan sisältää juuri progesteronia ja siksi en voi ymmärtää miten mun elimistö oikein toimii - tässä hoidossa on käytössä luget annoksella 400 mg aamuin ja illoin, eli yhteensä 800 mg. Eikös ton määrän pitäisi pitää progetaso jonkinmoisena, mutta mulla näyttää olevan sitä suurempi hikoilu, mitä suuremmat määrät progea?
Plussarikasta vuotta Sinulle!!!!
terkuin pulloposti, pallerot?,pp12
Ihan tuttuä täällä ja sama kuvio. Ne Primot kun ei sun ihan normaaliin kiertoon kuulu ja ovat vielä suht vahvoja keltarauhashormooneita että se on se sun kroppas mikä nyt on ihan ihmeissään. Tuttu juttu. Hikoilin piikitysten aikaan,hikoilin primojen aikaan, hikoilin progynovasta ja suunnilleen kaikesta mömmöstä mitä kroppaani jouduin tunkemaan.
Tarttee muistaa että ne hormoonit ei kuitenkaan ole sun " normaali-tila" ja siksi puskee hikeä.
Hikoilen nyt myös siksi että olen raskaana! Joka kolmas yö herään hirvee lammikko rintojen välissä :))) mutta tietty ihan mielellänii tällä kertaa...
Tsemiä Osse sulle IVFään ihan hirmuisasti ja muista jos ei heti tärppää niin " PASsissa on taikaa" .
Piippuli 13+0
onpas lohdullista kuulla, että muillakin on samanlaista hikoilua. Lääkärillekin valittelin, sanoi vähän epäröiden, että kaipa se voi isosta lääkeannostuksesta johtuakin.
Mutta kuulema menkat tosiaan on tuloillaan, pitäis alkaa tänään tai viimeistään huomenna ja sitten pääsen piikittämään. Toivottavasti hikoilu loppuu samalla!
ihan hormoneista johtuu. Itselläni luomukierrot, jotka ok ja aina paria päivää ennen menkkoja herään pää hiessä. Kuuluu siis asiaan :)
Pari yötä ennen menkkoja menee hikoillessa ja palellessa jne..hormonitasapainot ne vaan heittelehtii.
Ainakin ennen kuukautisia ja vaihdevuosissa estrogeenitaso on matalalla ja tästä aiheutuu hikoilua.
Minulla on joka ikisessä kk-kierron lopussa hikoilukohtauksia ja semmoista mummotautimeininkiä :) Myöskin ekassa IVF:ssä jarru sai aikaan triplamummotaudin ja se oli aivan hirveätä!!
Myös tässä plussakierrossa tuli nuo tuskahiet kuten kaikki muutkin menkkaoireet (pms-oireet)!!
MiaMik rv 5+3