Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seulonnassa riskiluvuksi 1:260, lapsivesipunktiota suositeltiin???

Vierailija
30.01.2006 |

Eli juuri ja juuri olin rajan paremmalla puolella: jos riski olis ollut suurempi kuin 1:250 niin olisin päässyt automaattisesti lapsivesitutkimuksiin. Nyt pitää mennä yksityiselle, jos niin halutaan.

Ja todennäköisesti tilaan ajan sinne. Olen 35 v., yksi terve 2,5 -vuotias poika on. Mun on pakko saada varmuus tästä asiasta. Että onko kromosomeissa vikaa vai ei. Niskaturvotus oli normaali kyllä, 1,9 mm. Mutta nyt kun tähän tutkimukseen yhdistettiin verikokeet, niin ne (ja ikä) nostivat riskiä.

Pelottaa: kaikki! Näin ultrassa tänään lapseni pikkuriikkiset kädet ja jalat, sydän sykki ja siellä hän liikkui. Pieni ihana vauva. Ja nyt mun pitää pelätä, onko se terve ja tuleeko punktiosta keskenmeno... (Tosin keskussairaalassa tehtyjen punktioiden yhteydessä ei kuulemma ole keskenmenoja sattunut vuosiin.)

Ja entä jos ilmenee, että vauvalla onkin joku kromosomihäiriö? Mä en ymmärrä miten voisin kestää sen, että raskaus keskeytettäisiin.

Herää kysymys, olisko helpompaa elää ilman seulontoja??? Esim. 3 v. sitten ei mitattu muuta kuin niskaturvotus: jos nytkin olis tehty vain se, ajattelisin, että kaikki on hyvin. Ja olisin onnellinen pikkuisesta. Nyt vaan murehdin...

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä voi löytyä jotain, ja se ei olekkaan välttämättä mitään..

itse menin punktioon 1:73 luvulla. en varmaan olisi noin isolla luvulla mikä sinulla on mennyt, sinun päätös. isompi riski sinulla on saada keskenmeno(1:200) kuin kromosomipoikkeava lapsi. mutta kun seulontaan on mennyt niin saa pähkäillä asiaa koko loppuraskauden. :( oma on päätöksesi, vaikea sellainen.

Vierailija
2/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ne synnytyksetkään ole riskivapaita, ni mietihän nyt oikein tarkkaan mitä teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on alle 0,5% todennäköisyys saada kromosomeiltaan poikkeava lapsi. Keskenmenon todennäköisyys olisi tutkimuksessa 1%. Kumpi riksi on isompi? Kumman haluat ottaa? Tappaa terveen vauvan?

Vierailija
4/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut jättää tutkimuksia puolitiehen vaan kävin punktiossa. Tulosten odottelu ja mahdolllisen keskenmenon mahdollisuus oli kauheata aikaa,mutta iloiset uutiset palkitsivat odotuksen.

Päätös on yksin sinun!

Vierailija
5/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki, että mikään tässä elämässä ei ole 100 % varmaa eikä riskitöntä, vaikka tehtäisiin kaikki maailman testit.

Hoitaja, joka mut tänään ultrasi, sanoi kuitenkin, että parempi on ottaa selvää asiasta kuin murehtia koko loppuraskaus. Mä kallistuisin sen takia sen punktion kannalle. Mutta oikeasti: en tiedä!

ap

Vierailija
6/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän kun ei ole 100% varmoja ne tutkimuksetkaan...nauti raskaudesta ja katso mitä se tuo tullessaan. Vammoja voi lapselle tulla synnytyksessä tai myöhemminkin, mitä niitä etukäteen murehtimaan!

Vierailija
7/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin tietysti riski, en mä sitä sano.

Mutta tietääkö joku jonkun, jolle on tullut keskenmeno punktiosta?

Aion jokatapauksessa tilata ajan, että ylipäätään saan sen haluamalleni lääkärille. Keskustelen hänen kanssaan sitten vielä. Ja neuvolassa tällä viikolla.

ap

Vierailija
8/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joka tapauksessa keskenmenon riski on suurempi kuin se, että lapsi on vammainen.

Vierailija
9/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen täytyy aina olla oma päätös. Täytyy muistaa sekin että punktiossa ei selviä kaikki kromosomihäiriöt. Vaikka 1-3 mahdollista näkyy jäljelle jää kymmeniä kenties satoja erilaisia mahdollisuuksia, jotka eivät näy.

Vierailija
10/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialinjalla jos pysyn, niin sen verran vielä, että kyllä nuo kromosomitutkimusten tulokset aika lähelle sitä 100 % varmuutta menee, ellei jopa ole 100 % varmoja. Siis niiden kromosomien suhteen, eihän ne muuta kerro.

Mä nyt kuitenkin tässä vaiheessa vielä elättelisin toivoa, että kyseessä olis ns. väärä hälytys ja että saisin siitä _onnistuneesta_ punktiosta _hyviä_ uutisia.

ap

Vierailija
11/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluan asiaan varmuuden ja olen taipuvainen murehtimaan, niin ehkä voisi olla hyvä harkita, ettei tarvitse murehtia koko loppuraskautta. Kehotti harkitsemaan siis, keskustelemaan miehen kanssa jne.

ap

Vierailija
12/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista se ei sitten kerro, esim. kampurajalka, kitalakihalkio(nää ei ilmeisesti ole kromosomiperäisiä?)

Vierailija
13/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähestulkoonkaan 100%. Punktiossa näkyy vain jokunen " iso" kromosomimuutos. Pienet puutokset, siirtymät ym eivät näy. Ja niitä mahdollisuuksia on todella monia erilaisia.

Vierailija
14/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin ultralöydöksen perusteella 1/100 todennäköisyys erittäin vakavaan kehitysvammaan (lapsi olisi menehtynyt jossain vaiheessa raskautta tai heti syntymän jälkeen). Emme pystyneet menemään punktioon ja ottamaan riskiä, osittain juuri tuon ystäviemme tapauksen takia. Meillä on nyt täysin terve lapsi.

Vierailija
15/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi huomattavasti parempi vaihtoehto mielestäni verrattuna punktioon. Ei yhtä varma,mutta keskenmenoa parempi.

Vierailija
16/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein kaikki -paitsi tervettä down-lasta (siis ei sydänongelmia). Eli jos downia pelkää, niin sitten punktioon.

Itse en suostu verikokeita ottamaan. Ja kenenkään ei ole niitä pakko ottaa vaikka lääkärit suosittelevat.

Vierailija
17/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvava vauva ja heräsi epäily kehityshäiriöstä (lähinnä trisomiat). Olimme huolista hurjina.

Punktiota suositeltiin (kai lääkärit oman kantansa saavat sanoa, oma päätöshän se silti on) koska se helpottaisi loppuraskauden seurantaa ja selventäisi omia sekavia tuntemuksia.

Toimenpiteenä ei ollut kummoinen ja tehtiin loppuraskaudessa. Terveet kromosomit, ja terve, mutta pieni tyttö syntyi.

Ap, jos olisin sinun tilanteessasi, menisin kyllä. Mutta päätös on sinun ja miehesi. Miettikää asia huolella älkääkä päätöksen jälkeen enää murehtiko sitä (oli päätöksenne sitten mikä tahansa).

Lämpimin terveisin, äippä vm-74

Vierailija
18/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät nyt että lapsellasi on normaalit kromosomit, mutta sitä et tiennyt sinäkään punktion perusteella. Tiesit korkeintaan sen, että lapsella ei ole trisomioita.

Vierailija
19/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 20.

Vierailija
20/49 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kukaan ei tiedä lapsivesipunktion tai istukkabiopsian tuloksen perusteella odottavansa kromosomeiltaan normaalia lasta. Kun ei sitä noissa tutkimuksissa nää.