4D ultrassa esikoisen LA muuttui!
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Kävimme pitkän harkinnan jälkeen Femedassa 4D ultrassa vasta rv:lla 29+3.
Heti kun kuvat tulivat näkyviin, Bruno sanoi että ompa pullea poskinen vauva, alkoi tietenkin mittailla pikkuista ja sai mm. painoarvioksi 1825 g mikä vastaisi rv 32 tai 33. Käyrien ja mittojen mukaan la olisi hänen mukaansa 14.3. eikä 4.4 kuten tähän asti luultu. Mikäli 4.4 pitäisi paikkansa, vauva saattaisi syntyä jopa 5 kiloisena! Muutoin vauva oli ihan terve.
Olimme hieman hölmistyneitä. Bruno kehoitti ystävällisesti äitiä ryhtymään dietille, jotta vauva ei ainakaan enää kovin kasvaisi. Olen ollut mielestäni normaali ja järkevä syömisissäni ja painoakaan ei ole tullut kuin max. 6 kg koko aikana. Tosin eräs tuttu äiti oli kuullut täsmälleen samat sanat Brunolta ja synnytti kuitenkin alle 4 kiloisen lapsen alkuperäisen lasketun ajan jälkeen.
Alkuhämmennyksen jälkeen olemme suhtautuneet tähän käyntiin Femedassa ihan vain suuntaa-antavana, mielenkiinoisena kokemuksena, lakkasimme murehtimasta liikoja syömisistäni, vauvan painosta tai lasketun ajan muutoksesta. Neuvolassakin sanottiin että kyllä rakenneultrassa vahvistettu LA on lähempänä totuutta. Varmuuden vuoksi antoivat kuitenkin lähetteen sokerirasitustestiin parin viikon päähän.
Vauva liikkuu kovasti ja muutoinkin kaikki on sujunut normaalisti.Odotus on ihanaa!
M@mio rv 31+
Kommentit (3)
...mutta se ei kelvannutkaan synnytyssairaalassa YA käynnillä. Lääkäri oli laskenut NP-ultran mukaisen la:n mukaan ja vaati ystävääni tulemaan vasta sen mukaaan ya käynnille. Selittivät sillä että viikolla 13 laskettuaika saadaan määriteltyä tarkimmiten sillä silloin ei vielä yksilölliset mitat häiritse niin paljon (esim. pullukat vauvat).
Rv 26 käytiin Brunolla.Siellä vauvan mitat vastasivat LA:ta 28.3., np-ultran mukaan on korteissa 3.4. Rakenneultrassa ultraaja sanoi, että hänestä tämä vauva on n.viikon pidemmällä kuin se 3.4., mutta virallisiin lappuihin sitä ei kuulemma enää siinä vaiheessa muuteta. Kyllä itse uskon nyt enemmän tuohon maaliskuuhun, kun sitä sekä Kättärin rakenneultraaja että Bruno ennustivat. Mutta eihän tuollaisella reilulla viikolla käytännössä ole muuta merkitystä, kuin että osaa itse olla valmiudessa ja pyytää kokokontrollia, jos havaintoja kapeasta lantiosta (itsellä on) eikä lapsi siten kasvaisi liikaa. Esikoinenkin meni yli viikon yli, joten maalis-huhtikuun vaihde on varmaan mulle se oikea aika.
paikka oli Femeda ja Bruno ultrasi. Minulla oli laskettu aika 9.12 ja Bruno " muutti" lasketun ajan joulukuun viidenteen päivään. Vauvan painoarvio lakettuna aikana olisi 3500g. Tyttö sitten syntyi 6.12 klo 00.41 (Brunon arvio meni siis aika lähelle ;)) ja painoi 3450g.