***30+ ESIKOT UUSI VIIKKO***
Kommentit (59)
Tänään oli 3 viikon neuvola ja tyttö kasvanut hienosti, mitat nyt 52 cm, 3225 g ja py 36,4 cm.
Onko noita sittereitä erilaisia? Tarkoitan että onko jotkut paremmin sopivia alle 3 kk:n ikäiselle? Meillä on kavereilta saatu sitteri mutta en tiedä voisiko sitä vielä kokeilla.
Meillä on arki ruvennut vähitellen sujumaan, öisinkin on saatu jo nukuttua muutama tunti. Auttaisivatkohan nuo Rela-tipat? Me ollaan käytetty niitä nyt viikko. Pieni pelko on joka ilta että mitenköhän tänä yönä käy, mutta paremmalta vaikuttaa jo. Tyttö kyllä edelleenkin herää klo 03-04 aikaan, mutta siihen mennessä olen ehtinyt itse nukkua pari 3-4 tunnin pätkää.
Nyt nukuttaakin mukavasti, mahtaisikohan tyttökin nukahtaa niin ottaisin päikkärit...
F & F tasan 3 viikkoa
Onpas ollut hassu päivä, tyttö nukahti juuri oltuaan hereillä melkein viisi tuntia putkeen. Ja imi melkein jatkuvasti tuon viisi tuntia, toki välillä oli pieniä taukoja mutta silti. Alkaa vähän epäilyttämään tuo maidon riittävyys... vai onkohan menossa joku tehoimupäivä. Mutta meillä olikin erikoinen yö, päästiin nukkumaan puoli yhdeltä ja piehtarointi & nälkäinen ähinä alkoi vasta juuri ennen kuin miehen herätyskello soi, eli vähän yli seitsemältä. :O Ihme kun ei vaaville tullut nälkä tuota ennen! Voi kyllä olla että kompensoi sitä nyt päivällä imemällä kovasti.
Vaaleissa kävi sitten aika ennaltaodotetusti. Vaikka olisi kai siinä pieni mahdollisuus ollut käydä toisinkin.
Oliko se Annantalon näyttelyvierailu vielä voimassa? Jos ei nyt hirveitä pakkasia tule niin mekin oltaisiin voitu harjoitella vähän metroilua. Mitähän ne on luvanneet, vähän kylmenevää kai...? Jännittää kyllä vähän lähteä pidemmälle vaavin kanssa, mutta olisi kiva nähdä teitä kun on tullut lähinnä pyörittyä tässä kotona/kotikulmilla. Tosin se mikä tässä talviajassa on vähän hankalaa, on tuo vauvan talvipukeminen, varsinkin kun kaikki vaatteet tuppaavat olemaan vähän liian isoja. Tunge siinä sitten tuollaista pientä raasua kymmenen vaatteen sisään...
Ja keväinen Kuusijärvi-piknik kuulostaa hauskalta, sinne sitten!
Taas tuo tyttö heräsi imemään, ihme epeli. :)
Huomenna neuvola, sitten saadaankin uusia mittoja.
susumi & vaavi 2vk 2pv
kuinkas ollakaan törmättiin Fridan kanssa taas keskustassa. Kiitos vaan mukavasta lounasseurasta Picnicissä. Tapasinpa samalla miehesi ja suloisen tyttösi ;-)
Se oli hauska versio vauvakirjasta, josta Frida mainitsit... päädyin kuitenkin itse eri versioon.
Olipa virkistävä käynti keskustassa, viimeksi on tullut käytyä milloin lie... ennen joulua... mies on ollut tänään kotona tytön kanssa.
Viikonloppuna oli säpinää kun miehen siskon perhe kävi vierailulla. Oli tosi mukavaa vaikka sunnuntaina olinkin aika poikki. Otto, se kultisuros josta olen kertonut, oli aivan ihmeissään. Ei ole Otto koskaan ennnen nähnyt vauvaa, joten sen oli tosi vaikea käsittää mikä on tuollainen outo käärö joka tuhisee ja ääntelee ihan ihmeellisesti. :@)
Perjantaina käytiin tytön kanssa neuvolassa, paino jo 3570g ja pituus 51 eli hyvää vauhtia täällä kasvetaan.
Sittereistä oli mainintaa, me saatiin myös tuliaisena sitteri ja vähän kokeiltiin viikonloppuna. Ihan hyvin tuntui tyttö viihtyvän mutta kauan aikaa ei vielä voi pitää kerrallaan. Jatkossa varmasti tarpeellinen kapistus esim. kun itse touhuilee keittiössä, niin tytsyn voi laittaa sitteriin keittiön pöydälle josta pääsee seurailemaan tapahtumia...
Nyt taitaa olla aika mennä vapauttamaan mies välillä ja alkaa touhuumaan Kuikkis-kullan kanssa.
Aurinkoista viikon jatkoa!
Suiza ja Kuikkis-neiti 1kk 3pv
Susumi: näytit eilen niin hyvävointiselta ja hoikalta, että ei uskoisi, että pyöräytit tytön vain pari viikkoa sitten :o) Ja miten suloinen pieni tyttö- iiihana! (Muille tiedksi, että törmäsimme siis kaupassa eilen).
Frida: meillä on Emman sitteri jonka selkänojaa voi säätää. Se menee oikeastaan makuuasentoon asti. Joten oletan, että sitä voi alkaa käyttää siitä 3 viikkoisesta (ehkä aikasemminkin?). Riippuu varmaan siis mallista, miten on.
Kiva Suiza, että olet jo liikenteessäkin ja vauva voi hyvin.
Minä täällä kärvistelen kokonaisena, ei merkkiäkään alkavasta synnytyksesestä, vaikka kaikki ässät on käytössä. Tänäkin aamuna imuroin hikipäässä. Veikkaukseni on, että pitkästi menee vielä- hyvä jos tällä viikolla syntyy- tuskin... 8.2. (ensi to) tulee yliaikaiskontrolli NKL:lle jos mitään ei ole tapahtunut.
Olivera 40+1
... lopetin viime viestini siihen kun typy heräsi syömään - no, lopetti syömisen vasta äsken. Onkohan se ihan normaalia että vauva voi syödä melkein kahdeksan tuntia putkeen, vain pieniä taukoja välissä. Pitää kysyä huomenna neuvolasta. Muutenkin on ollut vähän kitinäpäivä tänään. Kanika taisi kyllä kirjoitella että teidän poika on myös kova syömään. Toivottavasti Kanika se sun epparihaava paranee pian, se on jo aika kauan ollut kipeä!
Olivera, kiitos jos mielestäsi olin hyvinvoivan näköinen. Ja vauva kiittää kun sanoit söpöksi. :) Viime viikolla olin ihan kalpea haamu, taisi olla hemoglobiini aika alhaalla. Viime viikolla tuli kaupassa käydessäkin useasti heikotus, ja epparihaavakin oli kipeä, mutta nyt on ihan hyvä olo. Olen nyt nappaillut jälleen rautaa, ehkä se auttaa. Niin kuin taisin eilen siellä kaupassa sanoakin, vauva nukkuu kuin pieni enkeli vaunuissa, ihana keksintö nuo vaunut. Nyt kun vielä saisi sen kantoliinan otettua kunnolla käyttöön. Sulle pitäisi kai nyt lähetellä niitä supparituulia jos eivät ässät tehoa. Tosin eipä sitä tiedä vaikka alkaisi ihan yhtäkkiä tapahtua... :)
Niin, oli tosiaan hauska törmätä Suizan kanssa taas! Hämmästyttävää miten meidän tiet aina osuu yksiin :-) Kiitos itsellesi mukavasta lounasseurasta!
Susumi: kuullostaa ihan samanlaiselta kuin meillä nykyään. Nyt kun tyttö on ruvennut nukkumaan yöt jollain lailla, niin pari aamua on ollut jatkuvaa tissillä oloa. Olen tutkinut imetystukilistan sivuja ja se on ihan normaalia eikä tarkoita että maito olisi loppumassa. Aika ajoin vauva " tilailee" lisää maitoa stimuloimalla rintoja. Vauvan tarkoitus on siis kiihdyttää maidoneritystä koska sen tarpeet ovat kasvun myötä lisääntyneet. Itse en heti tajunnut että tyttö haluaa uudelleen ja uudelleen tissille kun hän vaikutti melkein heti lopetettuaan kärsimättömältä. Suosittelen imetystukilistan sivuja, sieltä löytyy tosi paljon hyviä vinkkejä ja tietoa imetyksen tueksi:
http://www.imetystukilista.net
Opin eilen mm. että maidon riittävyydestä kertoo vauvan kasvu sekä kakkaaminen ja pissaaminen, ei tissillä viihtyminen tai ärtyisyys. Jos vauva kakkaa 2-3 kunnon kakkaa ja pissaa 5-7 vaippaa märäksi päivässä niin maitoa on riittävästi. (Ja nuo nykyajan vaipathan ei tunnu märiltä mutta painosta tietää että on kunnolla märkä.)
Mistä tulikin mieleeni, onko kellään tietoa mistä netistä löytyisi harsoliinan kolmiotaitoksen ohje? En kuollaksenikaan muista miten se tehtiin. Voisimme vähitellen ruveta siirtymään kestovaippoihin, kunhan vain muistaisin tuon taitoksen.... Tämä jonkinasteinen väsymys lisäksi tyhmentää niin paljon että vaikka ennen synnytystä harjoittelin pari kertaa ja itse kehitttelin taitoksen niin enää se ei onnistu.
Toinen kysymys Katjalle ja muille jotka käytätte Rela-bakteereita: onko se mielestänne vaikuttanut vauvan ominaistuoksuun? Kun meidän vauva ei enää tuoksu suloiselle maidolle vaan jollekin appelsiinin ja tomaatin tapaiselle. Muutos on tullut nyt kun aloin käyttää bakteereja, niinpä ajattelin voisivatko ne vaikuttaa.
Minua kanssa kiinnostaa toteutuuko Annantalon näyttelyreissu?
F & F 3 vkoa 1 pvä
Nyt on hyvin nukuttu yö takana :) Tyttö viihtyi illalla rinnalla Täydellisten naisten koko keston ajan eikä edes pulauttanut! Hän taisi saada tarpeeksi maitoa, koska iltakymmenen jälkeen seuraava imetys oli kahden maissa, sitten viideltä ja nyt aamulla kahdeksan maissa. Aamulla puklaaminen alkoi tuttuun tapaan, mutta siihenkin alkaa jo tottua... Tosin eilen oli vähemmän hauskaa, kun neito pulautti ison lammikon minun farkuilleni (yhdet vanhat housut muuten mahtuivat jo jalkaan, jee) ja sohvalle. Onneksi sohvatyynyjen päälliset voi pestä.
Frida: En ole huomannut Rela-tippojen vaikuttavan vauvan tuoksuun. Meillä tyttö tuoksuu edelleen ihanasti vauvalle, joskin isomman puklaamisen jälkeen hänen hengityksensä haiskahtaa maito-oksennukselle.
Sitteristä vielä sen verran, että me ostimme sellaisen perussitterin merkkiä Primi Sogni. Tunnustelimme erilaisia aina Baby Björnistä Emmaan ja Pikku-Piiaan. BB olisi ollut paras, mutta liki sata euroa on aika paljon rahaa ja sitterin käyttöikä ei välttämättä tule olemaan kovin pitkä. Tuo Primi Sogni oli suhteellisen hinnakas (65€; kallein BB:n jälkeen) ja aika jämäkän oloinen. Sitterin saa makuuasentoonkin tai vastaavasti ihan pystyistuntaan ja siihen tuntuisi mahtuvan isokin vauva.
Meidän pitäisi tällä viikolla harjoitella bussilla liikkumista, jotta voisimme joskus tulla Helsingin keskustaankin. Toinen vaihtoehto olisi kävellä pari kilometriä juna-asemalla ja matkustaa keskustaan lähijunalla. Saa nähdä, milloin saamme bussikokeilun aikaiseksi.
Vielä Oliveralle: Minua eivät ässät auttaneet ollenkaan, vaan raskauteni kesti tosiaankin aina viikolle 41+3 saakka. Tyttö syntyi seuraavan vuorokauden puolella eli viikolla 41+4. Vauva ottaa oman aikansa ja toivottavasti pääset pian synnyttämään! Samat samat Lenelle :)
Katja ja joulutyttö 5vkoa ja 2 päivää
Hei vaan!
Piti oikein kirjoittaa sitteristä, kun siitä kaikki puhutte. Mä olin ymmärtänyt, että se ensimmäinen turvakaukalo, jota voi pitää myös autossa, ajaisi tuon sitterin asian, niin myyjä meille muistaakseni sanoi. Onko tavallisellekin sitterille siis kuitenkin käyttöä?
Fridalle, muistelen Kirsin/Tutannan eilen puhuneen harsotaitoksista, josko he osaisivat auttaa?
Mukavaa että Suiza olo on taas hyvä! Susumin kahdeksan tunnin tankkaus kuulostaa ihan hurjalta...
Hyviä vointeja kaikille toivottaa jaipur 30+1 (myös kovin innnostunut tulemaan Kuusijärvelle jos keväällä olo antaa myöten - en vielä tiedä mitä kaikkea on tulossa loppuraskaudessa)
Kyllä puhuin eilen harsotaitoksista. Osaan sen tehdä nyt Ruohonjuuren taitteluohjeen ansiosta (sain sielä liikkeestä esitteen), mutta en osaa laittaa sitä kiinni vauvaan tai niihin kuoriin... eli ei varmaankaan ole minusta apua. Ja kun tein ensimmäisen vaipan valmiiksi niin mies ihmetteli että miksi tuossa juuri vauvan pissikohdassa on vähiten harsoa... ja tottahan se oli, jostain syystä siihen oli muodostunut kaksin kertainen harso kun muualla oli nelinkertainen... eli ei toimi vielä. Mutta onneksi ' erkki' on vielä mahassa niin on aikaa opetella...
Kirsi 31+1
Heippa,
Imetystiheydestä; muistan erään kaverini ihmetelleen myöskin tuollaisia 6-8 tunnin imetysmaratoneja ensimmäisen lapsensa kanssa. Nuo Fridan lukemat kommentit maidontuotannon stimuloimisesta olivat tosi loogisia ja hyviä.
Täällä kärvistellään nyt selkä- ja vatsasärkyjen kanssa. Eli viimeyö antoi maistiaisia tulevasta, sillä heräsin useampaan otteeseen menkkamaisiin selkä- ja vatsasärkyihin ja supparit olivat massiivisia aiempiin verrattuina. Katsotaan kuinka kauan näitä saa nyt sitten kärvistellä ennen kuin alkaa tapahtua. Mies kysyy joka kerta kun soitan kesken päivän, että joko mennään, hehe.
Eli mitäs olette päättäneet sen Annantalon näyttelyn suhteen, torstai vaiko perjantai? Ja moneltako? Katsotaan onnistunko pääsemään mukaan teitä tapaamaan. Mutta sitten viimeistään sinne Kuusijärven piknikille tullaan.
Odotustunnelmissa,
RouvaSukkula & Astronautti (39+4)
Piti oikein ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa kirjoittamaan. Mie olen ollu niin superlaiskana etten ole saanu tehdyksi yhtään mitään. Eilen kävin hampaat irvessä tuosta S-Marketista pullapitkon ku yksi kaveri aikoi poiketa kotimatkalla vauvaa katsomassa. Täytyy alkaa imemään teistä nyt virtaa ettei ihan mene tämä viikko nyhjäämiseksi :)
Meilläkin on Emman sitteri ja sitä voi käyttää 2vk:n iästä eteenpäin. Kyllähän siellä liikkeessä oli vaikka millaisia sittereitä, meille tuli sellainen josta asennon saa ihan vaakaan tai jyrkkään istuma-asentoon, makso muistaakseni 60¿...
Jaipur: Kyllä se auton kaukalokin käy sitteristä, mutta siinä vauvan asento ei näytä ihan niin mukavalta kuin sitterissä. Esim. meidän neito saattaa nukkua päiväuniaki sitterissä ja varsinkin jos saa olla mahallaan siinä. Ainakaan meidän kaukaloon ei voi laittaa mahalleen. Mutta siis, sitteri ei ole mikään pakollinen hankinta, mutta osoittautunut varsin korvaamattomaksi kapistukseksi nyt kun Pinja on alkanut viihtymään siinä.
Ja just niinku Suiza sanoi, niin meillä neiti on sitterissä keittiön pöydällä ja katselee kun laitan ruokaa tai selailen lehteä ja hauskuutan vauvaa uutisilla ;)
Kiva muuten lukea Suiza että olet ollut jo liikkeellä ja kaikki on kunnossa!
Pitää vissiin minun alkaa käymään keskustassa niin törmää teihin :)
Kanika: meilläkin imetetään vain makuultaan ja ymmärrän täysin miltä sinusta tuntuu lähteä esim. sinne näyttelyyn. Itse en ois alussa halunnu lähteä minnekkään kotoa kun se imettäminen oli mitä oli. Sulla vain taitaa tilanne parantua kun eppari paranee ja pääset istumaan, mulla taas puolestaan ei vain onnistu imetys istualtaan. Kummallakin menee hermot, äidillä ja vauvalla, ja jotenkin minusta tuntuu ettei vauva ees saa kunnolla maitoa istualtaan imetettäessä. Kyllähän mie hätäpäissään olen imettäny istualtaan, mutta on se show! Nythän meillä on jo onneksi pitemmät syöntivälit, joten elättelen toivoa että neiti on päikkäreillä näyttelyreissun ajan ;)
Eli jos on jotain loistavia vinkkejä niin otan ilolla vastaan; asentoja, tyynyjä yms.
Ja voimia Susumille tehoimupäiviin! Niinku Frida jo sano, niin se on ihan normaalia ja niitä tulee aina sillointällöin ¿ kun on tarvis tilata isommat annokset :) Ja yleensä kestävät 2-3 päivää. Miekin täällä oottelen, että milloin taas tulee tehoimupäivät ku 3kk:n aikaan sellaiset pitäis taas tulla.
Meille ei mitään erikoista kuulu, neiti syö ja nukkuu hyvin, hereilläollessaan jokeltelee iloisesti ja ihmettelee näköpiiriin sattuvia käsiään. Odotan innolla milloin alkaa tosissaan tutkimaan käsiään ja oivaltaa että niillä voi tarttua leluihin kiinni.
Mutta nyt mie alan lukemaan uusinta KuntoPlus- lehteä ja juon pullakahvit.
Kohtahan se tuo minun nyyttikin herää päikkäreiltä...
Toukkis ja Pinja 11vk2pv
Tervehdys vain kaikille tällekin puolelle! :) Täällä istuskellaan yhä kokonaisena ja varasin juuri perjantaiksi ajan yliaikaiskontrolliin. Saapa nähdä onko sille tarvetta. Mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä ei kyllä ole ollut.
Meillä on odotuspuolella puhetta tapaamisesta kaupungilla torstaina puolenpäivän hujakoilla. Paikka ja aika varmistunevat tässä piakkoin. Aika viimeisillään olemme kaikki toistaiseksi mukaan ilmoittautuneet eli Olivera, RouvaSukkula ja minä. Saapa nähdä tavataanko sittenkin synnytyslaitoksella. ;) Ainakin Sukkulalla tuntuu olevan hyvät oireet jo. :)
Vauva myllää ihan järjettömästi. Tuntuu ettei se hiljennä ollenkaan niin kuin kuulemma monilla käy ennen synnytystä. No, hyvä vaan että liikkuu, niin ei tarvi huolestua. Välillä se toki nukkuu, mutta välillä tulee monoa selkärankaan niin että ulvahtelen kivusta. Koetan kertoa sille että ulkopuolella olisi huomattavasti enemmän tilaa melskata...
Lene rv 40+6 rakenneultran mukaan, rv 39+4 kierron mukaan
itse kullekin toivottelen, olen ollut minäkin laiskalla tuulella kirjoittelun suhteen ja lisäksi pidin tarkoituksella parin päivän tauon koneen suhteen eli en avannut tietsikkaa ollenkaan.
Kiitokset näin viiveellä Katjalle ja vaaville lenkkeily ja lounasseurasta Kuusijärvellä - kivaa oli ja otetaan jossain välissä uusiksi! Ja Suiza tule vaan mukaan jahka jaksat.
Tässä linkki josta löytyy harsojen taitteluohjeita http://www.kotikakarat.net/harso_taittelu.php toi origami lienee se mitä Frida hait. Sunnuntaina muuten Järvenpäässä on kestovaippailuun liittyvät karkelot, lisää infoa löytyy täältä http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=10245
Sitten siitä näyttelystä - onko kaikille ihan sama onko päivä torstai vai perjantai? Jos on, niin nähtäiskö sitten torstaina puoliltapäivin? Voitais sitten yhdistyä Lenen, Rva Sukkulan ja Oliveran kanssa tai tavata suoraan kaikki siellä Annantalolla?
Ei mekään olla Rinsessan kanssa vielä bussimatkailua testattu, siinähän se tulee sitten loppuviikosta kokeiltua kun lähdetään sinne näyttelyyn. Rinsessa onneksi yleensä nukkuu puolenpäivän maissa eli elättelen toiveita että bussissa nukutaan yhtä hyvin kuin autossakin. Ja voitais Katja mennä samalla bussilla jos olisitte tulossa?
Mutta nyt yritän nostaa neidin tästä sylistä imetystyynyn päältä sänkyynsä unia jatkamaan ja lähden kahvinkeittoon.
Sonja ja Rinsessa 3 viikkoa ja rapiat päälle
huomasin, että Virginie on saanut pojan :) Toivottavasti hän tulee tänne puolelle kertoilemaan kuulumisia, kunhan ehtii kunnolla kotiutua vauvan kanssa.
Minua alkaa ihan jännittää seuraavien synnyttäjien puolesta.
RouvaSukkulalla taitaa olla jo synnytys lähellä, mutta mistäs sitä tietää...
Lene: Minulla alkoi tapahtua heti yliaikakontrollissa käynnin jälkeen. Kontrollini oli jouluaatonaattona ja lääkäri ehkä tarkoituksella ronkki paikkoja melko kovakouraisesti (jälkeenpäin kuulin kyseisen lääkärin olevan kuulu helläkätisyydestään!) ja jouluaattoaamu alkoikin säännöllisillä supistuksilla.
Nuo Imetystukilistan sivut tosiaankin ovat hyvät ja tarpeellise. Imetys julkisilla paikoilla jännittää minuakin. Toisin kuin Toukkis ja Susumi, minä imetän oikeastaan melkein aina istualtani, mutta aina imetystyynyn kanssa. Kuten taisin jo kirjoittaa, on tyyny minulle aivan korvaamaton apu. Yöllä imetän makuultani, mutta se tuntuu lisäävän pulauttelua. Toisaalta yöllä maidontulo voi olla runsaampaa, näin ainakin olen lukenut. Tänään päivällä kokeilin imettää ilman tyynyä, mutta se oli aika hankalaa. Voikin olla, että liikumme keskustassa ja muualla enemmän sitten kunhan syöttövälit ovat hieman harvempia: Milloin ne alkoivat harventua teillä Toukkis?
Sonja, Kuusijärvellä oli tosiaan kivaa perjantaina. Olin itse aivan virkistynyt koko loppupäivänkin ajan. En ehkä lähde sinne näyttelyyn, koska torstaina meillä on lääkärineuvola ja perjantaille onkin taas ulkoilusuunnitelmia, jos pakkanen ei ala paukkua liikaa. Pääsen siis taas jänistämään julkisilla kulkemisesta ja muualla kuin kotona imettämisestä. Molemmat taitoja, jotka on pakko oppia!
Onko muuten viiden viikon tietämillä yksi tiheän imun kausi? Tyttö on ollut tänään rinnalla paljon ja mikään muu kuin tissi ei ole kelvannut... Siitä huolimatta meillä on ollut ihana päivä: Tyttö on väläytellyt hymyä usein ja vaikkei hymy aina ihan kohdistukaan äitiin, niin kyllä se mieltä lämmittää :)
Katja ja joulutyttö
Torstain tapaamisesta: mulle siis sopii torstai, ihanaa nähdä muhkeita masuja :)
Mie kannatan tuota klo 13 kahvittelua ja sitten näyttelyyn - jos vielä jaksaa niiden hervottomien pullien jälkeen ;)
SnowApple: Muistelisin, että tuossa 1½-2kk:n nurkilla alkoi syöntitahti harvenemaan eli siinä vaiheessa kun päiväunista tuli 3-4 tuntisia.
Minuakin jännittää ihan törkeästi julkisella paikalla imettäminen tai oikeastaan pelottaa sen istumisimettämisen takia. Mutta sen verran olen sinua " edellä" että olen uskaltautunut bussimatkailuun, lähinnä kun olen menny jonkun kaverin luo kylään.
Noh, pitää sitten vain heittäytyä kahvilan lattialle kyljelleen jos ei istualtaan ala vauvalla masu täytyä heh heh...
Harmittaa kun neiti ei suostu syömään pullosta, siihen vois lypsää menovedet...
Mutta nyt me lähdetään kylpyyn :D
Onnea Virgienille myös tälläpuolen! Kovasti ootellaan tarkempaa tarinaa :)
Toukkis ja Pinja 11vk2pv
... ja tänään ei olekaan ollut enää tehoimupäivä. Kiitos tehoimutietopaketista Fridalle ja Toukkikselle. :) Yö meni taas pitkällä imetystauolla, kahdentoista jälkeen herättiin seur. kerran kuuden jälkeen aamusta. Oli muuten omituista kun piti laittaa oikein herätyskello soimaan, kun neuvola oli tänään aika aikaisin. Ja huomenna meille änkeää jotain mittarimiehiä kahdeksalta (!), mittailemaan huoneiston lämpötilaa. Plääh. Siis hyvä että mittaavat kun meidän talossa on vähän ongelmia lämpöjen kanssa, mutta olisi ihanaa saada nukkua........ zzzz. Ja mitenkäs mie sitten imetän jos täällä on jotain ukkeleita. :(
Jännittää muuten myös vähäsen tuo julkisella paikalla imetys! Pitää varmaan ottaa joku iso huivi mukaan niin voi vähän piiloutua kun ei ole tottunut paljastelemaan julkisesti. Vaikka se ihan luonnollista onkin imettää, niin silti. Toisaalta voisi koittaa lypsää pulloonkin kun tuo tytteli suostuu ihan kiltisti siitä juomaan, mutta olen vähän laiska lypsämään. Vaikka onkin se mikälie luksus-Aventin pumppu. ;)
Katja, tarkoitit varmaan Kanikaa joka pystyy imettämään vaan makuultaan, et minua. :) Meillä onnistuu istualtaankin, mutta asennon hakeminen on istualtaan paljon hankalampaa. Tuntuu että vauva kenottaa ties miten hassusti ja paljon enemmän joutuu korjaamaan asentoa. Sain tänään hankittua kuitenkin sen imetystyynyn joten ehkä se auttaa.
Mahtuukohan tuonne Espalle hyökkäysvaunujen kanssa? Onko se nyt uusiutuneena paljon tilavampi kuin ennen? En ole käynyt pitkään aikaan siellä. Olisi kiva tosiaan nähdä " mahakkaitakin" ja nostalgisoida omaa raskausaikaa. Hih. Ihan kuin siitä olisi pitkä aika. Luulin muuten että mulla voisi olla ikävä mahaa mutta nyt tuntuu kuin sitä ei olisi ollutkaan. Tai siis kyllähän tuo tyhjä mahareppu tuossa edessä vielä kulkee mukana, mutta hyvä kun muistaa millaista oli olla pallomaha.
susumi & vaavi 2vk 3pv
uusia mittoja:
Paino: 3405 g (syntymä 3240 g)
Pituus: 52 cm (syntymä 48 cm, terkka sanoi että varmaan sairaalassa mitattu vähän suurpiirteisesti)
Pääkky: 35 cm (sama kuin syntymä, eikö meidän vaavin pää kasva ollenkaan :( No ehkä sairaalassa on sekin mitattu huonosti)
mutta vaihtaisin kuitenkin tapaamispaikkaa johonkin väljempään... ehdotuksia? Cafe Espaan ei varmasti mahdu meidän koko kööri lounasaikaan, etenkin kun vaunuja on tulossa mukaan (nyt päästään testaamaan tätä hyökkäysvaunu juttua jota Omenapuussa jo naurettiin) ja jonot tiskille on muuten hirveät (viimeksi taisin jonottaa klo 14 ainakin 10 min ennenkuin pääsin kassalle).
Stockan ravintola/kahvila? Muita väljiä paikkoja? Tai se ' mammakahvila' (mikähän sen nimi on?) Sanomatalon alakerrassa (siellä on ainakin tilaa).
Ja onnea Virginielle pojasta! Kuulumisia odotellaan innolla.
Rouva Sukkulallakin alkaa olla hyvänkuulloisia oireita :-) Eikä ne oireetkaan, onhan monella alkanut synnytys kuin salama kirkkaalta taivaalta. Jännät ajat on kaikilla kolmella, Lenellä, Oliveralla ja Rouva Sukkulalla. Hauskaa nähdä kenelle syntyy seuraava pikku Esikko!
Kiitos Sonja vaipantaitteluohjeista! Täytyykin tänään heti kokeilla.
Meillä oli eilen vielä pahempi imuttelupäivä kuin toissapäivänä, tyttö piti kahdet tunnin unet klo 07-19 ja muuten oli melkein koko ajan rinnalla! Lopulta ei enää viihtunyt kuin hetken ja sitten alkoi taas itku joten lopulta mies rauhoitteli toisen nukkumaan, tunnissa oli nukahtanut olkapäälle. Itse olin aivan sippi tuossa vaiheessa, kamala päänsärky ja nukahdin välittömästi. Luin muuten tuosta tiheästä imuttelusta, että jos vauvalle yrittää tulla flunssa niin se imee vasta-aineita itseensä syömällä tiheästi. Sellaisestakin voi siis olla kysymys. Nyt sitten huolestuttaakin kun vaippa oli ihan kuiva vielä 6.00 vaikka edellisestä vaihdosta jo kuutisen tuntia mielestäni, ja on kovin unisen oloinen, tissiäkään ei alkanut hanakasti imeä vaikka itse heräsikin kolme tuntia edellisestä syötöstä. Toisaalta laitoin eilen rinnanpäihin sitruunaa kun on pientä sammaksenpoikasta, olisiko tuo vaikuttanut hanakkuuteen? Oli muuten näkemisen arvoinen meidän vauvan ilme kun tarjoiltiin sitruunaa viimeiseksi illalla! Silmät kirkkaana ihmeissään maisteli eikä yhtään irvistänyt! Isi ja äiti nauroi kippurassa :-D Itse tykkäsin pienenä happamista mauista, " lisää hyvää väkevää" olin todennut kun osasin puhua.
Niin siis mietityttää että voiko pissaus/kakkausvälit jo tässä iässä pidentyä (ikää 3 viikkoa ja risat)? Mulle on niin kamalasti taottu päähän sitä pissan ja kakan tulemisen tärkeyttä... Ja mietityttää tuo unisuus. Toisaalta tuon eilisen päivän jälkeen ei mikään ihme jos tänään vänä väsyttää! Vauva ei ole kuitenkaan kuumeisen tuntuinen eikä nuhainen. Täytyy vilkaista kohtaa taas vaippaa.
Nyt teen itselleni aamupalaa! Kamala nälkä kun nukahdin jo klo 19 eilen.
Ai niin siitä tapaamisesta, olisiko se sanomatalon Wayne' s sitten hyvä? Toivottavasti pääsen, olisi hauska nähdä kaikkia! Katsotaan miltä meidän tytön vointi vaikuttaa, olemme olleet melko paljon liikkeellä ja tuntuu että pitäisikö vähän rauhoittaa menoa. Tyttö on aikas pieni vielä kuitenkin.
F & F 3 viikkoa 2 päivää
Just kun on päässyt purnaamasta ettei mitään tapahdu niin tapahtuu ;o) Oltiin juuri menty nukkumaan (melkein klo 01) kun tunsin, että jotain hulahti reisille. Ensin ajattelin, että vedet meni, mutta lähempi tarkastelu osoitti, että limatulppaahan se taitaa olla, vaikka tuntukin niin märältä ja paljolta. Ei muuta kuin takaisin sänkyyn ja yrittää nukkumista, vaikka kieltämättä alkoi vähän jännittää jo! Ensimmäinen merkki että jotain voisi tapahtua :o)
No, eipä aikaakaan kun alkoi menkkamaiset kivut alavatsalla ja pian jo aaltomaiset supistukset 10-15 min välein- nyt siis tiedän vihdoin mitä ne ovat :o). Yritin torkkua välit, mutta vähänlaisesti on tullut nukuttua. Nyt piti nousta ylös kun supistukset on napakoituneet ja tuntuu helpommalta olla pystyasennossa, niitä tulee 5 min välein ja kestää n. 30 sek., mutta eivät ole niin kivuliaita, etteikö niitä vielä kestäisi- joten kotona pysytään niin kauan kuin voidaan, en vielä edes viitsi soittaa synnärille.
Mutta jännä nähdä miten käy- vieläkö nämä lakkaa ja ollaan taas odottelemassa vai jatkuuko näin? Alku (jos tämä sitä on) tuntuu ainakin sellaiseltä lempeältä hitaalta alulta, jota toivoinkin- kyllähän nämä supparit varmaan jo ainakin alkaa avata kohdunkaulaa. Mies nukkuu vielä ja sanoin että on ihan rauhassa, ei tässä mitään hätää ole. Tuskinpa meidän ihan heti on synnärille rynnättävä, saapi käydä lenkittämässä koirat ja katsotaan sitten missä mennään. Yritän olla kotona mahdollisimman kauan.
Päivitän tätä lisää, jos vielä kykenen- eli katsotaan miten huomisen tapaamisen käy minun osaltani... Olivera 40+3
Jännittävä vaalipäivä on takana ja samalla viikonloppu. Meidän tyttö nukkuu yleensä öisin todella hyvin, mutta sunnuntain ja maanantain välinen yö on aina pientä taistelua itkun ja unen välimaastossa. Viikonloppuna tulee väkisinkin erilainen rytmi meille vanhemmille ja samalla tytöllekin. Aamu alkoi tuttuun tapaan imetyksellä, pulauttelulla (kokkareitakin), vaatteidenvaihdolla ja nyt neidon aamupäiväunilla.
Kiva kuulla (tai lukea), että Kuusijärven kevätpiknik saa kannatusta. Kuusijärvi on tosiaan mukava paikka. Tosin minun mielestäni Kuusijärvi on lampi pikemminkin kuin järvi, mikä juontaa siitä, että olen kotoisin Järvi-Suomesta. Lampi tai järvi, paikka on kaunis ja siellä on kivoja kävelyreittejä, istumapaikkoja ja isommille lapsille suuri leikkikenttäkin. Keväällä siis sitten! Sitä ennen toivottavasti tapaamme kahviloissa ym. kivoissa paikoissa.
Saa nähdä, tuleeko tällä viikolla uusia 30+ esikoiden vauvoja, monilla on laskettu aika niin lähellä :)
Ostimme viikonloppuna sitterin ja se onkin hauska kapistus! Joulutyttö nauttii siinä olemisesta niin, että lauantaina oli yhtä hymyä ja nukahti sitten uuteen suosikkipaikkaansa. Emme tosin vielä pitäneet häntä sitterissä kuin hetkisen, koska viisiviikkoinen on kuitenkin aika pieni.
Pitää lukea viikonlopun kirjoitukset vielä uudelleen, jotta muistan, onko siellä kommentoitavaa!
Katja ja joulutyttö