//MAALISMASUT ma-ti turinoihin//
Kommentit (47)
Kävin päivällä hakemassa varastosta pienimpiä vaatteita sisälle pestäväksi, vaikka aikaa on vielä viikkotolkulla. Samalla heräsi shoppailukuume tai paremminkin tarve, sillä noita alle 60-senttisiä meillä näkyy olevan aika vähän. Olemme saaneet niin paljon vaatetta, että olen päättänyt rajoittaa ostelut ihan minimiin, mutta huomenna kun täytyy mennä kaupunkiin, taidan kyllä käydä etsimässä oikein rakkaudella ja ajatuksella pari ihanaa pikkunuttua :).
Ensi viikolla, jos jaksan, taidan lähteä toiselle puolelle maata katsastamaan vanhempien luo kerääntyneet vaatteet ja valkata sieltä parhaat mukaan. Vähän mietityttää toki tuo matka, mutta paras kai on lähteä nyt eikä jättää myöhemmäksi enää. Mun vanhemmat ovat jo kovin iäkkäitä eivätkä itse jaksa tänne ajaa ja äiti muutenkin vähän höpö, niin että toisaalta kyllä harmittaa, kun jää monen kuukauden väli visiiteille. Liian lähellä laskettua aikaa kun ei uskalla ja ihan tosi pienen kanssahan ei sitten taas muuten välitä lähteä ajamaan, vaikka siellä mummu ja pappa miten odottaisivat...
Viikonlopun jutut pitäisi käydä lukaisemassa, jos siellä on muidenkin Kela-kokemuksia, mutta nyt taitavat päikkärit odottaa että jaksaa istua illalla valmennuksessa. Meillä näitä siis on 6 kertaa + keskussairaalaan tutustuminen.
Moit.
Heipä!
Nyt olisi tämän mamman työt hetkeksi tehty. Äippäloma alkaa huomenna ja olo on mahtava. :) Viimeinen työpäivä meni tosi nopeesti. Vein työkavereille täytekakun ja vähän muita herkkuja ja työkaverit olivat ostaneet meille " selviytymistavaroita" . Saatiin sellainen iso ihana koppa (johon voi laittaa vauvankin), joka oli täynnä kaikkea, mitä kuvitella saattaa. Mä liikutuin ihan kyyneliin saakka. Mulla on sitten ihania työkavereita! Ikävä kyllä tulee. Mä oon sitä tässä nyt päivitellyt, kun oon tunnin verran ollut jo kotosalla.
VÄLILIHAN RASVAUKSESTA oli ainakin puhetta. Minä nappasin töistä lähtiessä mukaani Ceridal-putelin ja sillä ajattelin rasvailla välilihaa tän loppuajan. Meillä ainakin perhevalmennuksessa kovasti sitä suositeltiin. Olivat kuulemma Jorvista " käskeneet" neuvoa.
KIITOS HAUSKASTA LINKISTÄ! :) Kuka se nyt olikaan, joka laittoi kivan linkin siitä, mitä miehet ovat sanoneet/tehneet synnytyksessä. Aivan hervottomia! Mahtaakohan meidän miehet kämmäillä? Heh.. :)
Apua.. Mä en muista enää, mitä muuta kysyttiin! Just äsken oli vielä mielessä, mutta nyt pää on ihan tyhjä. No, mä tuun sitten myöhemmin kommentoimaan. :)
( . ) ei ihmeempiä. Tänään on taas ollut vauvelilla tosi ahkera hikka- & möyrimispäivä. Tuntuu, ettei oo hetkeäkään ollut rauhassa. Supistelllutkin on pikkuisen ja tuntuu kuin puukolla pisteltäisiin tuonne alapäähän.
Mies soitti just, kun pääsin töistä, että illalla mennään sitten syömään kaupungille äippäloman kunniaksi. Ihana päästä ulos syömään! :) Mietinkin töistä tullessa, että mitähän tänään syötäisiin, mutta nyt ei tartte sitäkään miettiä. Mä voisin vähän huushollia siistiä ennen ku mies tulee kotiin.
Huomenna on heti aamusella neuvola ja sen jälkeen menen käymään yliopistolla hoitamassa viimeisiäkin asioita pois päiväjärjestyksestä. Huomenna illalla mennäänkin sitten Jorviin tutustumaan.
Semmoista meille tänään. Oikein kivaa päivän jatkoa kaikille!
Lily & Nappo 35+6
Nyt painoarvio oli 2000g eli 150g tullut lisää painoa vauvalle =) Paino meni alakäyrälle, mutta kaikki muut mitat meni ala- ja keskikäyrän välille. Sano vielä, että yhden kerran voisi tulla 2 viikon päästä. Sit kävin niissä maksakokeissa viikko sit niin pieni raskaushepatoosi-epäily on eli arvot oli rajamailla (kutinaa ei kyllä erityisemmin ole ollut). Käyn nyt torstaina uudelleen verikokeissa kun täytyy 10h olla syömättä ennen sitä. Olikos joku muu maaliskuinen kuka epäili raskaushepatoosia? Ootko jo käynyt testeissä?
Sit otettiin ktg-käyrä vauvasta. Niin tasasta oli et jouduin pari desiä sokerilitkua juomaan, jotta vauva heräis. Ei ihan heti sekään tehonnut ja huh miten lujaa se kätilö sit heilutteli mun mahaa, jotta vauva heräis. No heräsihän se sitten =) En nyt ihmettele, että itse en ole hereille saanut silloin harvoin kun olen kokeillut nimittäin niin hennosti olen painellut.
Kysyin sitä kilpirauhasjuttuakin niin kuulema yleensä raskauden jälkeen alkaa vaivaamaan jos " on tullakseen" .
Ei tarkistanu kohdunkaulaa, joten en sit tiedä onko jo auki vai ei. Kyselin saako mennä uimahalliin uimaan vielä. Vastasi, että ei siinä muuten ole mitään, mutta ei huomaa jos lapsivedet menis. Mutta aika epätodennäköistä olis et juuri siellä menis. Tuli sit jälkikäteen mieleen, että eikö uusissa uimahalleissa ole jotain ainetta siinä vedessä, että esim. jos joku pissaa veteen niin vesi muuttuu punaiseksi? Vai onko toi joku vitsi? Mietin, että värjäytyyköhän se lapsivedestäkin? =D
Viikkoon 34 asti kun piti ottaa rauhallisesti ja lepäillä niin on koko kroppa ihan jumissa ollut jo monta viikkoa, joten olis ihana päästä sinne uimaan!! Se olis sopivan rauhallinen liikuntamuoto.
Simbucca rv 35+3
Onneksi tallensin tekstin ennen lähetystä, oli kone heittänyt mut pihalle kun kävin syömässä täs kirjoittelun välissä ja teksti katosi.
Huh sama jatkunut eli esikoinen ei nukkunut eilen päikkäreitä niin nukku sitten 13h yöunia. Touhuttiin koko pv ja taas kun tuli aika mennä nukkumaan niin alko hirvee show. Väsynyttä itkua, haen maitoa, käydään pissalla, haen vauvanuken jne. Olipa hermot kireällä! Nyt nukkuu niin tietää miten yöunet siirtyy myöhäiseen...
Neuvolaan soittelin kovista säryistä alakerran luustossa. Huomenna aika neuvolantädille, mut käski soittaa lääkäriajan samalla. No mulle soitti normaali tk-lääkäri ja sanoi, ettei tätä pidä sekoittaa neuvolalääkärin hommiin! Hänelle mulla on 36 viikolla aika ja se pitää. Selitti ummet ja lammet, ett mun pitää tulla huomenna terveyskeskukseen (eri paikassa, kun neuvola)!! Siis ihan IHME touhua. Nyt meen siis lääkärille, jota en oo ikinä ees tavannut. No aivan sama jos tutkii...
VÄLILIHAN rasvauksesta ei oo hyötyä jos kuitenkin leikataan se väliliha ja niin tehdään jos paikat ei anna periksi.
VAUVAN pesuista niin en itse ainakaan käyttänyt mitään saippuaa ekaan puoleen vuoteen! Joskus pari tippaa manteliöljyä kylpyveteen. Lisäksi kannattaa pestä vauvan vaatteet alkuun jollain hajusteettomalla pesuaineella niin ei turhaan tule ihoärsytyksiä tai allergianäppyjä jos olisi tullakseen. Tosiaan meilläkin pestiin n.1v alkaen tytön pyykit samassa kun omat, mut nyt ostin taas vauvalle herkän ihon pesuainetta ja 40 asteessa oon aina pessy.
Okei, huomenna siis neuvola ja lääkärikin. Palataan.
34+0
Pinoa en lukenut kun koko päivänä en ole koneella ollut ja nytkin väsyttää, mutta tässä kuitenkin neuvolakuulumisia...
Aamupäivällä oli neuvola ja siellä kaikki kuten pitääkin. painoa tullut 666g/vko, yhteensä jo 16kg! Turvotusta edelleen, ja hieman lisääntynyt. Pissa oli puhdas. Verenpaine oli 128/72 ja Hb 108 (110). Sf-mitta oli noussut viikossa 2cm, nyt 34. Syke 148.
Seuraava neuvola on sitten taas ensi viikolla.
-SAnttu ja VAlttu 35+6
Kertaalleen taas kirjoitin kuulumiset tänne tuossa iltapäivällä... tunnin verran väsäsin rivejä... ja TAAS mä onnistuin hukkaan sen tekstin! Kyllä söi miestä :-) Nyt hymyilyttää jo... ainakin :-b puolella suulla. Koetampa nyt muistella mitä silloin tuli kirjoitettua.
Eli tänään oli siis käynti äippäpolilla lääkärissä. Kaikki oli sit kunnossa ja vauva kasvaa ylärajalla ns. tuntemattomasta syystä. Mutta ei yli sen kuitenkaan niinkuin neuvolan sf-käyrän mukaan. Maha pinkeä, varsinkin paikkapaikoin mutta lapsivettä ei ole kuitenkaan liikaa. Uudelleen sit tarkastukseen helmikuun vika päivä ja sit katellaan jos kasvu ei tasaannu että ylärimaa hivotaan edelleen ni sit olis käynnistykset edessä rv. 38+. Olipa se taas kiva nähdä vauva jo kolmatta kertaa, sama tuttu tyyppi näytti olevan, meidän vauva :-) Nooh, oli aika urakka kävellä parkkipaikalta sairaalaan, kun ei ollu mahdollisuutta istahtaa välillä. Koetin välillä seisoa ja huilata mutta kun se rupes taas ottamalla ottaan selkään ni AIVAN TUSKANEN olo! Ja sit het kohta rupes ottaan tonne nivusiin ja ne onkin ollu nyt arkana koko illan. Jalatkin aamusta asti niin turvoksissa, että ei meinannu kummatkaan kengät mahtua jalkaan. Eilen teki vaan oikeen kans tiukkaa:-/ Voi näitä ihania kremppoja... mutta on tämä silti niin ihanaa.
Löysimpä sit tänään ne kaipaamani tumput ja vähän muutakin. Kun pääsin tuonne suureen kaupunkiin :-) Mites oletteko käyttäneet/meinaatteko tulla käyttämään niitä kosteuspyyhkeitä joita oikein vauvoille on tarkoitettu? Tallaista olen nyt miettinynnä kun kaupois näyttää hyllyt niitä pursuavan.
Kiitoksia kaikille nuista niin vauvan kuin pyykinkin pesu kommenteista. Koetan löytää oman tieni myös sieltä jostain :-)
Niin, lääkäri kirjoitti sit sairaslomaa äitiysloman alkuun. Jotta tässä sitä nyt möllötetään kun ei muuta voi :-) No en olis kyennyt töihin enää ja sukulaiset, sekä esimies onkin myös tukeneet tätä mun töistä pois jääntiä. Välillä tuntunut että muut on pitäneet mua työkyvyttömämpänä mua kuin minä itse. Mutta hyvää he vain tietty ovat tarkoittaneet. Vaikka ei raskaus sairaus ole. Ja mullakin meni tuonne jouluun asti tosi hyvin. Huvittavaa ja joissain tapauksissa ÄRSYTTÄVÄÄ kun jotain pikkuhommaa ei täällä kotonakaan anneta tehä, vaikka äippälomanikin alkaa vasta 18.2. :-) Tai jos tekee ja ei tuota vaikeuksiakaan niin kauhee motkotus että olisinhan minä. Ja sit ku jotain raskaampaa kun on eessä ja apua pitää pyytää niin vaikuttaa joskus siltä että sen olisin saanu kyllä yksin huhkia.
Olipas siinä paatosta, vaikka asiat on niin hyvin ja mieli iloinen, mutta jo aika väsynyt. Tämä menee nyt tiistain piikkiin, vaikka kello on yli kahdentoista. Toivottasti löydätte tämän ja pienen kysymykseni :-)
Paukku rv.32+3
[color=lime]Ihan ekaks pakko laittaa linkkiä näin synnytyksen lähestyessä. Ite oon nauranu pari iltaa noille jutuille. Ei kannata lukea jos on pidätysvaikeuksia, mä muutaman kerran repesin sen verran et meinas lorahtaa housuun.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=429431&p=50&tmode=…
Saatiin sitten viikonloppuna se uus suihkukaappikin. Tossa se on nyt palasina kun ei ollutkaan niin helposti koottava. Ei muuten mitään ongelmaa mut vanha purettiin pois jo viikonloppuna. Onneks täs on päässy tutuilla käymään suihkussa ja omaankin pitäisi päästä jo huomenna illalla...
Pari iltaa on närästäny ihan törkeesti. Tein nakkikastiketta ja en tiedä mikä siinä sai närästyksen niin pahaks. Isäntäkin valitteli koko illan kun närästi. Tänään syödään pinaattikeittoa ja toivotaan et närästys pysyisi poissa. Ummetustakin on alkanut olemaan. Yhtenä iltana piti oikein pitää vessassa käynnissä tauko. Nauroinkin miehelle et muut menee tauolla vessaan ja minä vessasta tauolle...
Masussa meno jatkuu entisellään. Välillä on hiljaisempia päiviä. Tyttö kovasti jaksaa vauvalle lauleskella ja pussailla. On se niin hellyyttävää kun halii masua ja sanoo " mun ikioma siskoni" . Muuten tuntuu et hellyyttävyys on kaukana kun uhmaa ja kiukkuu koko muun päivän.
Onneks on nukkuminen alkanut taas sujumaan. Viime yönä en edes vessaan herännyt. Kyllä sitä sitten herätessä olikin ihmeissään. Puol kymmenen kömmin sitten kiireesti vessaan, alkoi rakko olla aikalailla täynnä.
Mä oon pakannut vauvalle kotiin lähtöön 50cm bodyn, sukkahousut, 50cm potkupuvun, sukat, villavaatteet, paksut tumput ja töppöset, kypärämyssyn ja villapipon ja sitten sellaisen hihallisen toppapussin. Pakko oli ostaa tytölle uus puku kotiinlähtöä varten kun haluan säästää ne tytöille sitten muistoksi ja pitäähän nyt molemmilla olla sitten omat.
Amme on anopilla ollut esikoisen sauna paljuna. Pitää ostaa sinne uusi kun tossa toisessa on tulppa pohjassa ja meillä kylvetys tapahtuu vessan tason päällä. On sitten helppo tyhjentää amme suoraan lavuaariin.
Mä en ajatellu öljyillä tai rasvailla. Viimeks tehtiin eppari mut ei se oikeestaan tuntunu juuri miltään ja istuin heti synnytyksen jälkeen. Paranikin viel aika nopeesti. Oon muutenkin huono muistamaan mitään rasvailuja tai lääkkeitä.
Mistähän muusta ollu puhetta.... No en nyt jaksa muistaa.
Kati (rv 35+2 ja 33 päivää jäljellä)