***HELMIMASSUT MAANANTAIHIN***
Kommentit (38)
Ai, kaikilla tuntuu olevan jo kova kiire synnyttämään. Esikoinen meni 10 pv yli lasketun ajan, ja ne viimeiset päivät oli tosi kypsiä!! Eli en kyllä odottele tätäkään vauvaa syntyväksi ennen laskettua aikaa. Supistuksia tulee harvoin, eikä nekään ole kivuliaita. Mun olo on nyt parempi, kun vauva on laskeutunut, eikä paina keuhkoja. Tämän vauva liikkeet tuntuu paljon selvemmin kuin esikon. Tosin esikosta istukka oli edessä vaimentamassa potkuja;esikoinen on todella rauhallinen persoona, kuten oli jo masussakin. Toivottavasti tämä toinen olisi myös säyseä ;o)
Mulle sopisi, että menisi viikon yli lasketun ajan, niin ehtisin käydä erään kurssin viimeisellä luennolla...toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. Kaiken lisäksi mun äitini ja siskoni pitää talvilomansa lasketun ajan tietämillä, yht. 3 vkoa, niin sitten olisi huoletonta lähteä miehen kera synnyttämään, kun jompikumpi heistä on varautunut tulemaan hoitamaan tytyä synnytyksen ajaksi.
Nyt on kaikki vauvankamppeet hoitoalustaa lukuunottamatta kasassa. Vielä täytyy hakea itselle siteitä ja liivinsuojia.
Mua jännittää kauheasti, miten arki kahden pienen kanssa (ikäeroksi tulee 2v1kk) lähtee rullaamaan...onneksi mies pitää isyyslomaa heti alkuun.
Spiral 36+6
nyt on siis jo yheksästä asti supistellu kipeesti...
kovasti ois toiveita että tää nyt alkais tästä syntyyn!
että semmosia täältä.. mies on tuossa lähössä iltavuoroon..kiva jäädä yksin näitten supisteluitten kans!
en jaksa enää istua, mut ilmottelen miten käy!
miisa 38+4
Pitää vissiin ihan kalenterista kattoo tota synnytys päivää... Se ystävänpäivä 14.2olis aika hyvä. Nuorimmainen syntyi 38+2 ... se päivä meni viikko sitten. Vanhempi syntyi 40+1, joten oon tullu siihen tulokseen, että tää sit syntyy reilusti lasketunajan jälkeen, kun ei kerran tullu viime viikolla (vaikka kieltämättä vähän odottelin).
Ja sitä paitsi suunnitelmaan kuuluu, että mies saa olla isyyslomalla vielä hiihtolomaviikolla (vko8) niin kun koko katras koossa koko viikon niin olis hänkin lomalla (miehen kaks tyttöö, nuorempi on meil joka toinen viikko ja koululainen aina kun mahdollista eli pitkän viikonlopun joka toinen viikko ja lomat) Niin siis pysyköön nyt nahkan alla ainakin laskettuun aikaan.. Vaikkei olo nyt ihan maailman kamalin olekkaan niin silti ei jaksais odottaa...
Eilen olin kynttiläkutsuilla ja siel oli 9 vko vanha ja 5 kk vanha vaaveli ja kyllä meinas itkettää kun niitä kantelin.. meilläkin ihan kohta kolmen viikon sisällä varmasti...
Niin ja mies odottaa lomaa!!! Se ei taida muistaa ettei ne ekat viikot vissiin ihan lomalta tunnu... meijän yks vuotiaskin möykkäilee viel öisin... koht niit on kaks möykkääjää. Tietty jos lomaksi kutsutaan sitä ettei tarvi olla töissä ja saa olla perheensä kanssa ilman sen suurempia suunnitelmia, niin sitten!!!!
Voimia vaan tasapuolisesti vatsan kantamiseen... sen muuten muistan elävästi edellisestä synnytyksen jälkeisestä elämästä, että kun oli sen melkein kymmenen kiloo jättänyt sairaalaan niin olo oli todella kevyt, pystyi kävelemään portaita ylöspäin puuskuttamatta lähen itsestään... (valitettavasti olo tasaantuu aika nopeesti eikä enää ookkaan niin kevyt olo + että tod. näkösesti sulla käsivarrella se (kokoajan kasvava) 4 kiloo kiivetessäs niitä portaita, toises kädes kauppakassi vähintään sen 6 kiloo) Jep Jep eli sekin siitä ilosta!!!!
EviEsteri 39+1
se kun on miehen ja mun äidin syntymäpäivä niin saadaan sitten triplasynttärit =) Ei vaiskaan, en ollenkaan panisi pahakseni vaikka syntyisi huomispäivänä, mutta meikäläisen tuurilla menee kuitenkin taas sen pari viikkoa yli.
No joo, enpäs nyt taida paljoa ehtiä kirjoittelemaan, ajattelin laittaa pullataikinan nousemaan ja painua sitten pojan kanssa pihalle, jospa tästä vähän virkistyisi kun viime yönä taas tuli kolmisen tuntia valvottua, en vaan jostain syystä saanut unta.
Napero ja Larvanto: Mites olisi huomenna klo 12.30 jälkeen? Keskiviikkona mulle kävis millon vaan, torstaina mulla on neuvola muistaakseni 11.30 eli 13 jälkeen kävisi silloinkin. Ilmoitelkaapa!
Nyt nyrkit jauhoihin!
Manna ja eekuli 36+3
En oo viime aikoina kirjotellu kauheesti ja kun kaikki tässä on ihmetelly listan lyhentymistä, niin tuli semmonen pieni huonon omantunnon pistos.. ;)
Tännepä kun ei paljon uutta kuulu, paino nousee edelleen ihan turhan nopeesti ja paljon. Lähtöpainosta tullu pikkasen yli 20kg jo. Outoa, kun kaikki kuiteski sanoo, et eipä näy missään. MITEN ON MUKA MAHDOLLISTA? Vai onko kaikki vaan niin yliystävällisiä? No, oon nyt yrittäny vähentää tota syöpöttelyä, mut ei tunnu rajoittelu kauheen kivalta. Ja sit teen nykyään vielä stepperillä 20min. per päivä...
Viikonloppu meni miehen siskoa(&perh.)muutellessa, hän myös raskaana olisko ollu viikko 18 nyt menossa. Kantelimme hänen kanssaan vain " kevyempiä" tavaroita uuteen asuntoon; tuoleja, tasoja, kukkia, mattoja, vaatesäkkejä... Eipä kyllä paljon tarvinnu siihen että puuskutti jo ihan hiessä. Mutta eipä alkanut supistelemaan! Luulen että tämä vaavi pysyykin massussa kunnes joku muu päättää toisin(=käynnistetään). Ja äidillänikin on aikanaan molemmat raskaudet käynnistetty, joten... Mukava käynnistyspäivä olisi sitten ehkä oman siskoni synttäripäivä, eli 8.3., saisi siinä tuleva täti aika mojovan syntsylahjan;)!
Miehen kanssa menee edelleen miten kuten, ei millään ymmärrä olla juomatta viikonloppuina vieläkään. Vaikka ennustelenkin sitä yliaikaisuutta&käynnistystä, niin ei näillä viikoilla voi koskaan kuitenkaan tietää. En vaan jaksa hänelle jankuttaa asiasta, sekin vie yllättävän paljon voimia... Välillä oikein toivon, että rupeaisi syntymään joku viikonloppu ja mies kännipäissään menettäisi ansaitusti oman lapsen syntymän kokemuksen. Mutta toisaalta haluaisin tietysti hänet tueksi enkä jotakuta " korviketta" , ARGH! Kyllä on ristiriitaiset tunteet...
Sori taas tämmönen purkaus, mutta kun pyörii nää asiat koko ajan päässä ni pitäähän ne jonnekin työntää. Toivottavasti teillä muilla hieman helpompaa ja mukavampaa loppuodotusta, oikeesti ei oo pitkä aika enää, meni sen pari viikkoa yli tai ei!
h.h. 36+4
Kyllä mulle käy sekä huomenna kello 12.30 jälkeen tapaaminen tai sitten sillon torstaina. Mites Napero? Mikä paras ajankohta?
ja huomasin että kaksi edellistä synnytystä ois ollut viikolla 40+3 jos la ois määritetty ultran mukaan. Muuten synnytykset meni yli, 41+3 ja 41+4... Tän myllertäjän la on määritetty ultran mukaan kun menkkoja ei ehtiny tulla ed synnytyksen jälkeen.... joten oletan että syntyy nyt lähellä laskettua eikaa. Oispa kiva, edelliset ylimenot on ollu tosi pitkiä päiviä!!! Täällä siis odotellaan ystävän päivää : )
Pumppasin jumppapallon itselleni mutta isi nosti taaperon eilen pallon päälle ja piti kiinni kun tyttö pomppi, nyt ei sitten ole enää äitin vuoroja ollenkaan... Pallo auttoi tosi paljon liitoskipuihin!
Nyt pitää mennä kyselemään enkun sanoja esikoiselta.
Mymmeli rv 37+6
eli täällä vieläkin supistellaan... pariin kertaan olen suihkussa käynyt,ja pari tuntia makoilin sängyssä ja yriti nukkuakin..mutta supistelut vaan jatkuu...
vaikka eivät ole kauhean säännöllisia, siis väli heittelee 10-5min. tekevät jo välillä hyvinkin kipeetä...
oispa IHANA jos tämä nyt tästä lähtis syntyyn! haluttais jo vaavi toiselle puolelle masua!
ai niin ja hassua kun olen raskauden aikana kärsinyt ummetuksesta, niin tänään on suoli toiminut sitten jo kolme kertaa!!
ok, yritän olla elättelemättä liikaa toivoa.. eli päätän vaikka että tämä syntyy silloin 3.2, kun viikonloppu ois siinä sopivasti edessä! (LA 9.2)
voimia pallomahoille!
miisa 38+4
Kävin sitten neuvolassa iltapäivällä. Kaikki ok, pissassa oli valkuaista yhden plussan verran, joten täytyy huomenna viedä pissanäyte labraan... Ja sitten painokin oli noussu 1.5kg/viikko, hups! Mutta todettiin terkan kanssa että taitaapi olla tuon turvotuksen aikaansaannosta, niinkuin tuo valkuainenkin... Ja noi mun jalat on kyllä aika hirveän näköiset, kuin kaksi puukalikkaa... No, ehkäpä ne siitä laskee kun tää vauveli syntyy... Sitten kun seisoin siinä puntarilla, niin terkka sanoi, että onpas sun masu laskenut, ja saman totesi, kun kuunneltiin sydämenlyöntejä... Ja vauveli oli laskenut jo tosi syvälle, ja edelleen raivotarjonnassa... Eikä päässyt enää kovin helposti karkuunkaan sitä dopleria, joka kerta kun ollaan kuunneltu niin on " juossut" karkuun, no kukapa sitä tykkää kun tullaan häiritsemään... Alapaine oli vähän koholla, kun se on ollu koko ajan alle 80, niin nyt se oli 85, terkka sanoi, että saattaapi olla syynä tulossa oleva synnytys, ja muutenkin sanoi että voi olla ettei mene kauheasti yli ton lasketun, 9.2. Joten jos hyvin käy niin saisin nyytin jo ensi viikolla syliini... Niin, eikä kahdessa viikossa ollut toi sf-mittakaan noussut kuin puoli senttiä, ja luultavasti sekin on tuon turvotuksen syytä... No, ensi maanantaina uudestaan, ellei jotain tapahdu ennen sitä...
Niin, ja noita suppareita on kyllä sadellut ihan koko päivän, tai no sanotaan että lauantaista saakka, pe kun harrasteltiin sitä yhtä ässää... Vatsa menee ihan kivi kovaksi, mutta ei ne mun mielestä mitään kivuliaita ole...
Mulle kyllä passaisi tuo 9.2 vallan loistavasti lapsen synnytyspäiväksi, saispahan mieskin olla viikonlopun ajan sairaalalla, ja koirienkaan ei tarvis olla niin paljon kahdestaan, kuin mitä joutuvat olemaan jos vauva päättää syntyä keskellä viikkoo... Onneksi on muutamat ystävät luvanneet ottaa koirat niille, jos oikein tiukaksi käy, mutta niillekin sopii noi viikonloput (jonkun kumman takia, kun käyvät töissä!) paremmin... Mutta käy kyllä ihan mikä tahansa muukin päivä.
yo_Larvanto ja Mann@ puhuivat siitä tapaamisesta...Niin siis mulle sopii mikä päivä vaan, huomenna käy hyvin sillon klo 12.30 ja siellä Cafe Kukossa. Joten laitetaanko sinne tapaaminen pystyyn? Mä olen täällä ollut vähän niinkuin kahden vaiheilla, kun haluisin hirveästi tulla, mutta kun ei tuo autolla ajaminen kauheasti enää houkuttele, ja kun en täältä maalta oikein muuten pääse... Mutta toisaaltaan tarvii kuitenkin huomenna lähteä käymään kaupassa, kun ei noista tän kylän kaupoista saa oikein sitä mitä haluaa... Ilmoittelen aamusta jos en lähde...
napero ja masukki 38+4
Unet loppuivat klo 3 aikaan, kun alkoi taas supistelemaan noin 10 min välein, joten eipä siinä välissä enää paljon ehtinyt nukahtaa. Supparit loppuivat taas sitten aamulla noin 9-10 aikaan. Sitten menin TYKS:iin taas kokoarvioon. Lääkäri oli joku per&#%" %#een puoskari. Se sai TASAN SAMAT lukemat painoarvioksi, kohdun kaulan pituudeksi ja " aukioloasteeksi" kuin 2vkoa sitten!!!!! Sit se jotain vielä siinä höpötteli, että miten minä saan reisiluun mitaksi vain tasan sen minkä edellinenkin mittaaja... No siksi kun otat sen päin persettä! Minäkin jopa huomasin sen, että se mittasi sen huonosti.
Eikä tässä vielä kaikki. Edellisen lääkärin mielestä häntäluu antoi myöten, joten tulos oli, että normaalikokoinen vauva mahtuisi syntymään. Nyt lääkärin mielestä häntäluu ei antanut periksi. Lisäksi tämä ihastuttava lekuri ilman ennakkovaroitusta teki tuon tutkimuksen peräaukon kautta ja siellä oli neljä opiskelijaa hänen ja hoitajan lisäksi! Yhdelle kandille olin antanut luvan tulla mukaan, kun hän sitä kysyi.
Sektioon siis joudutaan. Olen ihan tautisen pettynyt ja jäi ihan karmea paskan maku suuhun tämän päiväisestä. Sektio on jo huomenna eli meidän helmikuun helmestä tuleekin tammikuun tähti. Tosin en ole vielä yhtään innoissaan siitä, että huomenna saamme vauvamme, kun vi¤#" %taa niin äärettömän paljon tämä homma. En todellakaan olisi halunnut sektioon ja tosi jees mennä sinne tollaisen tosi luotettavan diagnosoinnin jälkeen...
Kirppu80 39+2
Täälläkin vaan odotellaan ja odotellaan..laskettu aika olisi ylihuomenna eli 1.helmikuuta. Liitoskivut vaivaa, vauva suht hiljainen, mutta iltaisin sitten saa spurtteja ja liikkuu tunnin pari voimakkaan paljon niin, että masunahka vaan hytkyy uhkaavalla tavalla..No ei auta kuin odotella. Odottavan aika alkaa kyllä täälläkin olla jo tosi pitkä. Seuraava neuvola olisi torstaina ja silloin siis rv40+1. Esikoinen syntyi rv40+4, joten vähänelän toivossa, että tämä pikkukakkonen syntyisi kuitenkin tällä viikolla.
Jaksamista ja pitkää pinnaa muillekin helmimammoille !!!
Terv. Camilla76 rv39+5
Meille tuleekin huomenna vieraita puolenpäivän jälkeen, jotenkin en sitten viitsinyt sanoa ettei huomenna käy kun ajelen Hämeenlinnaan mammatapaamiseen =) Mutta torstaita voisin pitää varmana = sanoa kaikille että mulla tosiaan on menoa. Elikkäs siis, jos kaikille sopii niin torstaina n. klo 13, saatan muutaman minuutin myöhästyä jos neuvola venyy (on kyllä olleet yleensä tosi nopsia käyntejä), täältä kun kestää se vajaa tunti ajella. Olikos tämä Kukko se kahvila siinä linja-autoaseman lähellä? Mä olen vähän vieraantunut kun en ole viime aikoina niin usein koko kaupungissa vieraillut =) Mutta ilmoitelkaa vaan jos ei teille sovi, tavataan sitten vaikka myöhemmin vauveleiden kanssa jos ei aikaisemmin saada aikaan, taitaa Naperolla ainakin olla lähtö melkoisen lähellä. Mulla ei edes tuo autolla ajaminen tee tiukkaa joten mä tulen tapaamiseen vaikka vielä maaliskuun puolellakin =)
Voi vitsi poika parkuu taas jotakin, on se kumma ettei saa edes puolta tuntia yksinään koneella viettää =( Taisi olla tuossa Pauliina Suden Ruuhkavuosi -kirjassa, missä sanottiin että suurin muutos kun saa lapsen on se, ettei kolmeen vuoteen pääse yksinään vessaan...pitää muuten tasan tarkkaan paikkaansa =) Vaikkei tuota naperoa millään pois antaisi niin joskus kyllä toivoo, että josko joku vaikka lainaan ottaisi...
No joo, ehkä siirrytään tässä iltatoimiin, yritän palailla asiaan huomenna. Hyvinnukuttua yötä kaikille!
Manna
Tsemppiä huomiseen. Ikävää, että noin kävi mutta haluan kuitenkin sanoa että sektio ei loppujenlopuksi ole hullumpi tapa " synnyttää" . Itselläni takana 1 suuniteltu sektio lapsen perätilan takia ja kun kaikki meni vielä hyvin alusta loppuun niin siitä jäi ihan hyvä " jälkifiilis" . Vaikka tosin vähän harmitti kun jäi se " luonnollinen" synnytys välistä. Mutta joudumpa senkin tässä nyt kokeilemaan toisella keralla. Olisiko muuten ollut mahdollista että olisit vielä päässyt lantiokuviin? Niistähän olisi sitten selvinnyt lopullinen lantion koko. Kuitenkin.. kaikkea hyvää huomiselle ja onnea matkaan. Kaikki menee varmasti hyvin!
Midzi_: Jokohan olet laitokselle lähtenyt. Hyvältä kuulosta! Jaksamista!
Jänskäillään täällä sun puolesta.
-sitruuna ja minttuvihtori 37+4-
Tsemppiä huomiselle !! Hyvin se menee ja ajattele sä saat sen ihanan tuhisevan nyytin jo huomenna kainaloon :) :) Vaikka just yhtä tyly lääkäri kuin meilläkin esikoisella että silleen. Mä en varmaan edes pystyis nukkuu jos tietäisin että huomenna on vaavi :)
Miisalle tsemppiä myös jos et oo vielä lähteny synnärille !! Hyvältä kuulostaa.
Mun antibiootti kuuri on saanu meidän vauvan ihan hiljaiseksi että ihan huolettaa.. Ja mun päänsärky vaan yltyy.. poskissa kyllä pakottaa että ehkä tämä kestää aikansa ennenkuin helpottaa !
Nyt vielä soffalle ja toivottavasti saadaan niitä vauva uutisia kun meistä kovin moni ei vielä oo niin halukas jakaantumaan ;)
minkki 36+6
Multa otettiin ne röntgenit aikaisemmalla käyntikerralla. Ilmeisesti " alimmassa" kohdassa lantiossa aukko jää häntäluun takia naftiksi ja koska tämän viimeisimmän diagnoosin mukaan häntäluu ei myötää, niin reiän ei ole näin ollen mahdollisuutta suureta -> vauva ei ehkä mahdu. Vähän kyllä vaan ihmettelin sen lääkärin toimintaa, kun se sisätutkimusta tehdessään samalla katseli niitä röntgenkuvia ja mietti ääneen, että " mikähän osa tämä on tuossa kuvassa" ja " miten päin tämä nyt tässä oikein on" . Jep jep. Tosi ammattitaitoinen ja asiantunteva kuva tuli siitä lekurista.
Juu, pitänee rueta pakkaamaan sairaalakamoja... Vielä olis pari tuntia armonaikaa syödä. Pitänee käyttää ne hyödyksi ;D
Oih, kun olisikin ihanaa tietää että jo huomenna on pikkunyyti sylissä :`) Onhan se sektio aina parempi vaihtoehto kun alatiesynnytys jos yhtään epäillään mahtuuko vauva. Ainakin vauva on turvassa, ja sehän on kaikkein tärkeintä. Ymmärrän kyllä hyvin, että harmittaa tuo diagnoosi, mutta ajattele vain lopputulosta sekä sitä, ettei tarvitse tuskailla synnytyspolttojen kanssa ;)
Midzi: sulle kanssa peukutukset! Kuulostaa lupaavalta nuo supparit!! Pidähän meidät ajantasalla!!
Oli kyllä tyly lääkäri. Pidäpäs mulle sitten varattuna yhtä paikkaa siellä synnyttäneiden osastolla... =) No joo ei tässä ihan totta puhuta, ei ole oireita vielä, mutta siis vitsillä. Eikä se ihan mahdotonta ole, että minäkin siellä huomenna olisin. Multa otettiin meinaan tänään labrassa maksa-arvot. Jos ne on koholla, niin sitten käynnistys edessä hyvinkin pian. Mutta kutina ei kyllä ole lisääntynyt. Huomenna neuvolassa kuulen " tuomion" .
Taisin muuten Kirppu nähdä sut Myllyssä lauantaina... Vai onko mahdollista, että kävelit miehes kanssa käsi kädessä Lindexin kohdalla ja menitte rappusia alas, kellonajasta en ole ihan varma mutta siinä kolmen maissa... Mä olin yksin mahani kanssa ja kävelin teitaä vastaan. Sulla oli vaan kerran täällä niin hyvät tuntomerkit, että ajattelin, että tais osua =).
Onnea susta tulee huomenna äiti! =)
Kaikille meille on se päivä pian jo tulossa! Mä voisin valita kanssa jonkun perjantain vaiks nyt sitten sen 10.2. =) Silloin olis sit se viikonloppu tulossa, niin mies sais olla sairaalalla ilman työpaineita. Muuten olen antanut sille luvan olla töissä sen ajan kun mä olen sairaalassa... Alkakoon isyysloman sit kun ollaan kotosalla.
Terveisin Minna ja OnniElsa 38+1
Olispa ihanaa kun saiskin itse päättää tuon synnytyspäivän...mäkin haluaisin lähteä vaikka heti...ja tuo pe 3.2. kuulostais kyllä kans hyvältä. Tällä hetkellä olo on niin hyvä edelleen, että tuntuu kyllä aika toivottomalta että mitään tapahtuisi!
Mulla myös ollut niitä pitkäkestoisia supistuksia (sen verran mitä nyt niistä tajuan ekaa odottavana...) maha ollu pinkee ku pingispöytä piiiiitkän aikaa ja sitten alaselässä ja -vatsalla ollut kipuilua jonkin verran. Sitten tosiaan helpottanut kun on mennyt makuulle. Neuvolassa mulle sanottiin, että jos on aktiivinen vauva niin sekin vaikuttaa supistuksiin lisäävästi. Tämähän on sellainen täryjyrä iltaisin, että huh! Rauhoittuu kyllä sitten kun menee makuulle.
Viime yönä vaavi oli yllättävän hiljainen, taisin vähän heräillä siihen kun ei pahemmin edes venytellyt masussa. Tai sitten nukuin niin sikeästi itse, etten huomannut liikettä...tiedä sitä sitten. Aamulla olin heti hieromassa mahaani ja kyllä sieltä heti vastattiin :)
Eipäs tänne taas muuta, vauvauutisia täälläkin odotellaan!!!!!!
Sasuliini ja hajuherne 39+3